×

تفسیر قانونی ماده 35 قانون تشکیل دادگاههای کیفری 1 و 2 و شعب دیوان عالی کشور

تفسیر قانونی ماده 35 قانون تشکیل دادگاههای کیفری 1 و 2 و شعب دیوان عالی کشور

تفسیر-قانونی-ماده-35-قانون-تشکیل-دادگاههای-کیفری-1-و-2-و-شعب-دیوان-عالی-کشور
موضوع استفساریه
1- آیا منظور از "ذیل این ماده " این است که دیوان عالی کشور رسیدگی می کند هر گاه حکم را خلاف شرع یا قانون یافت آن را نقض و پرونده را جهت رسیدگی ماهوی به دادگاه هم عرض دیگری ارسال می دارد یا شعبه دیوان خود راسا شروع به رسیدگی ماهوی می نماید
2- اگر رئیس دیوان عالی کشور و یا دادستان کل تجدید نظر بخواهند، آیا شعبه مرجوع الیه دیوان مکلف است رای را نقض کند و رسیدگی ماهوی نماید؟ یا فقط آنها می توانند تقاضای تجدید نظر نموده و شعبه هم تجدید نظر شکلی کند که اگر آن را مخالف قانون یا شرع یافت نقض نماید؟
3- آیا این درخواست شامل احکام ماهوی دیوان عالی کشور می شود یا خیر؟
4- اگر دادستان کل رای را بلااشکال دانست لکن رئیس دیوان عالی کشور درخواست تجدید نظر داشت و یا بالعکس ، آیا می تواند پرونده را جهت رسیدگی به شعبه دیوان عالی ارسال نماید یا نه ؟
5- پس از آنکه رای دادگاه نخستین مستدل نقض گردید و برای رسیدگی به شعبه دیگر دادگاه هم عرض ارسال شد آیا دادگاه دوم مکلف است نظریه دیوان عالی را بپذیرد و یا او هم می تواند رای بر خلاف نظریه دیوان عالی صادر نماید؟
6- صدر ماده مزبور که آرا محاکم را قابل تجدید نظر دانسته اطلاق دارد آیا منظور از آن آرا پس از تصویب این قانون است و یا شامل آرا سالهای قبل (هر چه پیش رود) هم می شود؟
نظریه مجلس
ماده واحده - منظور از ماده 35 قانون تشکیل دادگاههای کیفری 1 و 2 این
است که :
1- در صورت درخواست رئیس دیوان عالی کشور یا دادستان کل ، دیوان عالی کشور ملزم است به درخواست تجدید نظر رسیدگی کند و در صورتی که نظر به نقض داشت خود رسیدگی ماهوی نماید.
2- مفاد ماده 35 شامل احکام صادره از شعب دیوان عالی کشور غیر از آرایی که در مقام رسیدگی ماهوی صادر می شود نیز می گردد.
3- هر یک از دو مقام ریاست دیوان عالی کشور و دادستان کل می توانند درخواست تجدید نظر نمایند و عدم درخواست یکی یا مخالفت او مانع طرح درخواست دیگری نیست .
تفسیر قانونی فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ سیزدهم آذر ماه یک هزار و سیصد و هفتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در 27 /9/1370 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 13660

تاریخ تصویب : 1370/09/13

تاریخ ابلاغ : 1370/11/06

دستگاه اجرایی : وزارت دادگستری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.