×

قانون اصلاح بعضی از مواد قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور

قانون اصلاح بعضی از مواد قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور

قانون-اصلاح-بعضی-از-مواد-قانون-حفاظت-و-بهره-برداری-از-جنگلها-و-مراتع-کشور
ماده واحده - بعضی از مواد قانون اصلاح قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور مصوب فروردین ماه 1348 به شرح زیر اصلاح می شود:
1 - قسمت اخیر متن ماده 3 بعد از جمله صادر خواهد نمود به شرح زیر اصلاح می شود:
وزارت منابع طبیعی مجاز است نسبت به بهره برداری از منابع مذکور راسا یا با تاسیس شرکت و یا با مشارکت اشخاص حقیقی و یا حقوقی اقدام کند همچنین اجازه دارد نسبت به راهسازی برای منابع مذکور و ایجاد صنایع چوب به ترتیب فوق عمل نماید.
2 - تبصره زیر به عنوان تبصره 7 به ماده 35 اضافه می شود:
تبصره 7 - حداقل بهای تعیین شده برای اراضی جنگلی جلگه ای واقع بین هشت پر و آستارا برای هر هکتار 20000 ریال تعیین می گردد.
3 - مواد 37 و 38 و تبصره ذیل آن از قانون مذکور لغو و به جای آن یک ماده و چهار تبصره زیر به عنوان ماده 37 و تبصره های 1 و 2 و 3 و 4 تصویب می شود.
ماده 37 - به وزارت منابع طبیعی اجازه داده می شود اراضی جنگلی جلگه ای و مراتع غیر مشجر جلگه ای و بیشه های طبیعی را بر حسب احتیاجات وزارت جنگ و بنیاد پهلوی و دانشگاه های کشور و همچنین وزارت کشاورزی به منظور تاسیس ایستگاه های کشاورزی واگذار کند و برای رفع نیازمندیهای مربوط به وظایف اصلی وزارتخانه ها و موسسات دولتی و شهرداریها و سازمان شکاربانی و نظارت بر صید و موسسات عام المنفعه و خیریه عمومی در هر استان یا فرمانداری کل حداکثر تا بیست هکتار با تصویب هیات وزیران مجانا واگذار کند. اراضی واگذار شده به استثنای اراضی که به بنیاد پهلوی و سایر موسسات عام المنفعه و خیریه عمومی که به موجب قوانین شناخته شده باشند واگذار می شود قابل
اجاره و یا انتقال به غیر نمی باشد و در صورتی که در مدت پنج سال از تاریخ واگذاری برای اجرای طرح مربوط مورد استفاده قرار نگیرد به وزارت منابع طبیعی مسترد می شود.
تبصره 1 - واگذاری اراضی به موسسات آموزشی عالی و علمی و دانشگاه ها از طریق وزارت علوم و آموزش عالی به عمل خواهد آمد.
تبصره 2 - واگذاری اراضی مورد نیاز سازمان تربیت بدنی و تفریحات سالم و سازمان پیشاهنگی در هر شهرستان حداکثر تا میزان 4 هکتار با شرایط مذکور در این ماده بلامانع است .
تبصره 3 - به وزارت منابع طبیعی اجازه داده می شود به منظور افزایش سطح زیر کشت و توسعه فعالیت های کشاورزی در هر یک از استانهای گیلان و مازندران حداکثر تا مساحت پانصد هکتار از اراضی جنگلی جلگه ای و مراتع غیر مشجر جلگه ای شمال را برای واگذاری به شرکتهای سهامی زراعی رود پیش واقع در استان گیلان و سمسکنده واقع در استان مازندران را مجانا در اختیار وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستایی قرار دهد.
اراضی واگذاری به شرکتهای مزبور قابل انتقال به غیر نیست و در صورت عدم احتیاج یا انحلال هر یک از شرکت های مذکور به وزارت منابع طبیعی مسترد می شود.
تبصره 4 - محدودیت این ماده شامل مقررات ماده 5 قانون تاسیس شرکتهای بهره برداری از اراضی زیر سدها و ماده 52 قانون آب و نحوه ملی شدن آن نخواهد بود.
4 - کلمه مکرر از عنوان ماده 38 مکرر قانون مذکور حذف می گردد. قانون فوق مشتمل بر یک ماده پس از تصویب مجلس سنا در تاریخ روز شنبه 30 /3/1349 در جلسه روز یکشنبه هفتم تیر ماه یک هزار و سیصد و چهل و نه شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1349/04/07

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.