×

قانون جنگلها و مراتع کشور

قانون جنگلها و مراتع کشور

قانون-جنگلها-و-مراتع-کشور

وکیل


ماده 1 - مراقبت در حفظ و احداث و احیا و بهره برداری جنگلها و نیز راهنمایی در امور مراتع به عهده سازمان جنگلبانی ایران است که تحت نظر وزارت کشاورزی اداره می شود.
تبصره 1 - سازمان جنگلبانی می تواند اشخاص واجد شرایط را پس از اتمام کلاسهای تخصصی و اخذ گواهینامه در حدود اعتبارات مصوبه و قوانین موضوعه منحصرا برای خدمات فنی جنگل استخدام نماید - اشتغال و انتقال کارمندان فنی به طور کلی به امور اداری ممنوع است .
ماده 2 - عواید سازمان جنگلبانی به حساب مخصوصی در خزانه داری کل نگاهداری و صرف هزینه های آن سازمان خواهد شد - کمک دولت به سازمان یک جا ضمن بودجه وزارت کشاورزی منظور می شود.
ماده 3 - وزیر کشاورزی می تواند معاملات تا پنجاه هزار ریال را بدون رعایت مناقصه و مزایده اجازه دهد - معاملات زاید بر پنجاه هزار ریال طبق قانون محاسبات عمومی خواهد بود و در مواقع ضروری و فوری با پیشنهاد رییس سازمان و تصویب وزارت کشاورزی و وزارت دارایی و تصویب هیات وزیران بدون رعایت اصول مزایده و مناقصه انجام می شود.
ماده 4 - از تاریخ تصویب این قانون نحوه بهره برداری از جنگلها چه متعلق به دولت و چه متعلق به افراد باید طبق اصول علمی و فنی باشد که
توسط سازمان جنگلبانی اعلان خواهد شد - نظارت و مراقبت در حسن اجرای مقررات مزبور به عهده سازمان جنگلبانی خواهد بود.
تبصره 1 - اصول فنی و علمی به شرح زیر است :
1 - در صورتی می توان از جنگل بهره برداری نمود که برای آن جنگل طرح جنگلداری که به تصویب سازمان جنگلبانی رسیده باشد تهیه شده باشد- منظور از طرح جنگلداری تهیه نقشه و تعیین مقدار چوب موجود در آن و مقدار نمو سالیانه جنگل و تعیین کلیه اقدامات و اصلاحاتی که باید در هر یک از قطعات آن جنگل صورت گیرد.
2 - قطع درخت در نواحی باتلاقی حداکثر چهل سانتیمتر و در سایر نواحی جنگل حداکثر تا ده سانتیمتر از کف خاک باید صورت گیرد و مقطع باید شیب داشته باشد.
3 - در روش شاخه زاد عمل قطع درخت باید به ترتیبی صورت گیرد که پوست از چوب کنده جدا نشود.
4 - به طور کلی آن قسمت از قطعات مقطوعه که قابل تبدیل به چوب آلات صنعتی می باشد باید به صورت گرده بینه از جنگل خارج شده و در کارخانه چوب بری تبدیل شده و بقیه به صورت زغال یا هیزم از جنگل خارج گردد.
5 - در نواحی کوهستانی جاده به حداقل ممکن تقلیل یافته و از وسایل فنی از قبیل سیم نقاله و غیره برای خارج کردن گرده بینه و مقطوعات باید
استفاده شود.
تبصره 2 - صاحبان جنگل که نتوانند مقررات فوق را به واسطه نداشتن وسایل مالی یا فنی انجام دهند می توانند بهره برداری از جنگل خود را به
اشخاص حقیقی یا حقوقی که حائز شرایط فنی مالی که مورد تصدیق سازمان جنگلبانی باشد واگذار نمایند و نیز سازمان جنگلبانی با موافقت مالک
می تواند بهره برداری جنگلهای مزبور را قبول کند. در این صورت سازمان جنگلبانی باید بهای درختان قطع شده را به نسبت بهای حد متوسط مقطوعات سه سال اخیر به اضافه 30% به مالک بپردازد.
و اگر در حوزه ای اکثریت مالکین بهره برداری جنگلهای خود را به یک شرکت یا سازمان جنگلبانی واگذار نموده و دیگران نتوانند شخصا مقررات فنی و علمی را رعایت نموده یا نخواهند جنگل خود را به آن شرکت یا شرکت دیگر یا سازمان جنگلبانی واگذار کنند بهره برداری از آن قسمت هم تابع سایر قسمتهای آن ناحیه بوده و الزاما به وسیله شرکت یا سازمان جنگلبانی اقدام خواهد شد.
تبصره 3 - سازمان جنگلبانی مجاز است بهره برداری از جنگلهای دولتی یا خصوصی را که بهره برداری آن طبق تبصره 2 به سازمان جنگلبانی واگذار شده به اشخاص یا شرکتهایی که صلاحیت فنی و مالی آنها مورد گواهی سازمان جنگلبانی باشد با شرایط مناسبی تفویض نماید.
تبصره 4 - مقصود از بهره برداری استحصال جنگل برای فروش چوب است و مانع از استفاده جنگل به وسیله مالک برای تعلیف عملیات مجاز کشاورزی نخواهد بود.
ماده 5 - چنانچه جنگلهای مخروبه برای تبدیل به اشجار مثمر از قبیل مرکبات و چای و زیتون و میوه و یا محصولات زراعتی از قبیل شالی و گندم و پنبه و توتون و کنف مساعد و یا مصلحت نباشد و همچنین احیای آنها توسط سازمان جنگلبانی طبق اصول فنی تشخیص و امکان پذیر باشد سازمان جنگلبانی به مالک اخطار می نماید ظرف دو سال آن را احیا بنماید و اگر مالک نتواند و یا نخواهد اقدام به احیا کند سازمان جنگلبانی مکلف است در آن مخروبه حداکثر تا دو سال درختکاری و احیا نماید هنگام بهره برداری 25% از عایدات حاصله را به مالک می پردازد. دخالت سازمان جنگلبانی در امور آن جنگل مشروط به آن است که به احیا و درختکاری اقدام نماید و در هر صورت هر موقع که مالک حاضر به احیا یا درختکاری شود حق تقدم خواهد داشت .
تبصره - وزارت کشاورزی درباره مساعد بودن یا نبودن آن باید در کمیسیون فنی مرکب از نماینده مالک و نماینده وزارت کشاورزی و نماینده
دانشکده کشاورزی به موضوع رسیدگی نماید و نظر بدهند و این تصمیم قطعی می باشد.
ماده 6 - دارایی سازمان جنگلبانی عبارت است از:
الف - کلیه ساختمان ها و اثاثیه دولتی که در تاریخ تصویب این قانون متعلق به سازمان جنگلبانی است .
ب - جنگلها و مراتع متعلق به دولت .
ماده 7 - درآمد سازمان جنگلبانی به شرح زیر است :
الف - کلیه اعتبارات مستمر و غیر مستمر که از طرف دولت و سازمانهای عمرانی بابت هزینه های فنی و اداری و کارگزینی به سازمان جنگلبانی پرداخت می شود.
ب - عواید حاصله از جنگلها و مراتع متعلق به دولت .
ج - عوارضی که بر طبق این قانون به وسیله سازمان جنگلبانی وصول می گردد.
د - وجوهی که در اثر اجرا این قانون بنا بر حکم دادگاه به سازمان جنگلبانی تعلق می گیرد.
ه - وجوهی که در اثر فروش اموال موضوع جرایم این قانون به دست می آید.
ماده 8 - برای حفظ و مراقبت از جنگلها و مراتع در صورت لزوم سازمانی به نام گارد مسلح جنگل در وزارت کشاورزی از افسران و افراد ارتش تشکیل می شود.
تبصره - به تخلفات و اتهامات افسران و افراد مذکور در این ماده آنچه صرفا مربوط به وظایف نظامی و وضع آنها است طبق قانون دادرسی ارتش در دادگاههای نظامی ارتش رسیدگی می شود و در سایر موارد تابع وزارت کشاورزی و قوانین عمومی می باشد.
ماده 9 - تهیه چوب و زغال و هیزم و بریدن و ریشه کن کردن درختهای جنگلی بدون اجازه از سازمان جنگلبانی ممنوع است و متخلف به ضبط درختهای قطع شده به نفع سازمان جنگلبانی و پرداخت جریمه نقدی از یکصد هزار ریال نسبت به هر درخت به نفع خزانه و حبس تادیبی از دو ماه تا یک سال محکوم می شود و در مورد جنگلهای قرق شده (موضوع ماده 19 این قانون ) علاوه بر مجازات حبس و ضبط مال جریمه فوق دو برابر خواهد بود.
تبصره 1 - سازمان جنگلبانی با رعایت احتیاجات عمومی و حداکثر استفاده از محصولات جنگلی طبق روشهای علمی جنگلداری اجازه قطع درخت - حمل چوب -
ساختن کوره ذغال و تهیه و حمل هیزم و صدور چوب به خارج را پس از تاریخی که در آگهی تعیین می شود از تاریخ تقاضا حداکثر تا سه ماه باید صادر نماید.
تبصره 2 - در پروانه قطع خصوصیات و مشخصات درختان مورد اجاره ذکر می گردد چنانچه بجای آنها درختان دیگری قطع شوند به منزله قطع درخت بدون پروانه خواهد بود.
تبصره 3 - قطع شاخه بزرگ بدون داشتن پروانه و یا اجازه از سازمان جنگلبانی نیز ممنوع است و متخلف به حبس تادیبی از پانزده روز تا دو ماه و به ازای هر شاخه قطع شده از 20 ریال تا 50 ریال جریمه نقدی محکوم خواهد شد - شاخه بزرگ شاخه ای است که قطر آن در محل انشعاب بیشتر از 9 سانتیمتر می باشد.
تبصره 4 - اجازه قطع درخت جهت تامین مصارف و احتیاجات روستایی محلی ساکنین جنگل دهکده های مجاور از قبیل خانه سازی و سدسازی و پادنگ و آبدنگ و تلمپار و غیره را مامورین جنگلبانی محل به محض تقاضا حداکثر تا پانزده روز بدون اخذ عوارض به میزان احتیاجات به تشخیص خود باید بدهند.
تبصره 5 - درختان و شاخهایی که سازمان جنگلبانی برای مصرف سوخت و احتیاجات کشاورزی مناسب می داند به آگهی عموم خواهد رسانید که برای مصرف محلی جنگل نشینان و ساکنین دهکده ها استفاده شود.
تبصره - تهیه هیزم و ذغال و چپر و سه پایه از مازاد مقطوعات برای مصرف محلی جنگل نشینان و ساکنین دهکده های مجاور جنگل نیازمند به صدور اجازه نیست .
تبصره 7 - قطع اشجار جنگلی در محوطه خانه های روستایی در حدود یک هزار و پانصد متر مربع برای مصرف ساکنین در داخل محوطه آزاد است و نیز قطع اشجاری که اشخاص در اراضی غیر جنگلی غرس می نمایند مشمول مقررات این قانون نخواهد بود.
تبصره 8 - درختان جنگلی که تا این تاریخ به نحوی از انحا قطع شده باشد در صورتی عوارض مقرره آن پرداخت شده یا بشود مجاز محسوب می شود.
وزارت کشاورزی با دریافت عوارض مقرر آن مقدار از درختهایی که تا به حال پرداخت نشده پروانه و اسناد لازم برای حمل آنها به نام مالک صادر می نماید.
ماده 10 - به تقاضاهای پروانه قطع درخت و هیزم و صدور چوب از کشور و حمل ذغال عوارض به شرح زیر تعلق خواهد گرفت :
الف - در موقع قبول درخواست پروانه قطع درخت
1 - برای هر متر مکعب درخت جهت تهیه انواع چوب 20 ریال .
2 - برای هر استر هیزم 2 ریال .
ب - در مواقع صدور پروانه قطع درخت و هیزم :
1 - برای هر متر مکعب چوب 80 ریال .
2 - برای هر استر هیزم 10 ریال .
ج - در مواقع صدور پروانه صادراتی چوب :
1 - برای هر متر مکعب گرده بینه بلوط 800 ریال .
2 - برای هر متر مکعب گرده بینه گردو 2500 ریال .
3 - برای هر متر مکعب گرده بینه شمشاد 3500 ریال .
4 - برای هر متر مکعب گرده بینه سرخدار - زربین - ارس 4000 ریال .
5 - برای هر متر مکعب گرده بینه آزاد 600 ریال .
6 - برای هر متر مکعب گرده بینه از سایر انواع درختان 400 ریال .
تبصره - در صورتی که به جای هر یک از گرده بینه های مندرج بالا بخواهند مواد به دست آمده آن را صادر کنند میزان افت و اره خور چوبها طبق آیین نامه ای که تنظیم خواهد شد تعیین و به حجم چوبهای به دست آمده اضافه شده سپس عوارض آن به ماخذ بالا وصول خواهد شد.
د - در موقع حمل ذغال از هر یک تن ذغال چوب 80 ریال .
تبصره 1 - دولت می تواند بنا به مقتضیات عوارض مذکور در این ماده عوائد مذکور در بند ب ماده هفت این قانون را با موافقت کمیسیونهای دارایی مجلسین تغییر دهد.
تبصره 2 - صدور هیزم و ذغال از کشور ممنوع است در صورت تخلف عین جنس به نفع سازمان جنگلبانی ضبط و یک برابر بهای آن جریمه از مرتکب وصول خواهد شد.
ماده 11 - علامت ویژه چکشهای جنگلبانی علامت رسمی دولتی است و تقلیدکننده جاعل محسوب و طبق ماده 99 قانون کیفر همگانی تعقیب خواهد شد.
تبصره - مامورین جنگلبانی که چکش به آنها سپرده شده مکلف به حفظ چکشهای ویژه سازمان جنگلبانی می باشند و چنانچه در اثر عدم مراقبت آنها چکش به دست شخص غیر صلاحیتدار افتد در صورتی که از چکش مزبور سو استفاده نشود مامورین مزبور به تنزل مقام حداقل یک درجه جنگلبانی یا یک پایه محکوم خواهند شد اگر از چکش استفاده سوئی شده باشد که مطابق این قانون عمل مزبور قاچاق محسوب باشد ماموری که چکش به او سپرده شده به مجازات معاونت در جرم قاچاق محکوم خواهد شد. و در صورتی که با تبانی ماموری که چکش به او سپرده شده یا مامور حفظ جنگل استفاده سوئی شده باشد مامور تبانی کننده به مجازات مباشر اصلی جرم قاچاق محکوم خواهد شد.
ماده 12 - هر کس بدون پروانه حمل بر خلاف مقررات این قانون مبادرت به محل چوب و هیزم و ذغال از جنگل نماید چنانچه عوارض مقرره را نپرداخته باشد مرتکب قاچاق شده و طبق قانون مجازات مرتکبین قاچاق با او رفتار خواهد شد و در صورتی که عوارض مقرره را نپرداخته باشد چوب و هیزم و ذغال محموله به سود سازمان جنگلبانی ضبط خواهد شد و چنانچه مرتکب قاچاق مرتکب سرقت اموال موضوع همان قاچاق را نیز از جنگل شده باشد دادگاه ضمن صدور حکم بر محکومیت سارق رای به استرداد اموال مسروقه یا بهای آن به صاحب مال خواهد داد.
تبصره 1 - سازمان جنگلبانی در مورد جرایم قاچاق محصولات جنگلی از مقررات اجرایی وصول جرایم قاچاق استفاده می نماید.
تبصره 2 - سازمان جنگلبانی آیین نامه تقسیم جرایم نقدی و حاصل فروش جنس ضبط شده را تهیه و با تصویب هیات وزیران به موقع اجرا خواهد گذارد.
تبصره 3 - سازمان جنگلبانی مکلف است اجناس ضبط شده در اثر اجرای مقررات این قانون را از طریق مزایده و با نظارت نماینده دادسرای محل
فروخته و وجوه حاصل جز عواید سازمان جنگلبانی می باشد مگر در صورت اعتراض مرتکب در مدت قانونی مقرر که تا تعیین تکلیف نهایی در حساب سپرده سازمان جنگلبانی سپرده خواهد ماند.
ماده 13 - هر کس بودن داشتن پروانه یا اجازه مامورین صلاحیتدار از سازمان جنگلبانی مبادرت به قطع یا شکستن یا ریشه کن کردن نهال از جنگل نماید و یا عمدا مرتکب عملی شود که منتهی به شکستن یا ریشه کن کردن نهال شود و علاوه بر ضبط نهال برای هر نهالی ده ریال از او به عنوان جریمه اخذ خواهد شد - در جنگلهای قرق شده علاوه بر پرداخت جریمه نقدی مرتکب به حبس تادیبی از 11 روز تا دو ماه محکوم خواهد شد.
تبصره - نهال درخت جوانی است که قطر پایه آن کمتر از ده سانتیمتر باشد.
ماده 14 - سازمان جنگلبانی می تواند برای مدت معینی بعضی از انواع اشجار را در جنگلهایی که مقتضی بداند در محل ممنوع القطع اعلام نماید.
ماده 15 - هر کس مبادرت به کت زدن درخت یا روشن کردن آتش در تنه درخت جنگل نماید به حبس تادیبی از یک ماه تا یک سال و برای هر درخت که کت یا پی زده و یا در آن آتش روشن کرده باشد به پرداخت جریمه نقدی از یکصد ریال تا یک هزار ریال محکوم خواهد شد.
ماده 16 - استفاده از کوره ذغال چوب موجود یا احداث کوره ذغال جدید در جنگل یا مجاور آن مستلزم داشتن پروانه از مامورین صلاحیت دار سازمان جنگلبانی می باشد متخلف به یک ماه تا شش ماه حبس تادیبی محکوم خواهد شد.
تبصره 1 - سازمان جنگلبانی مجاز خواهد بود که کوره های ذغال بدون پروانه را خراب نماید.
تبصره 2 - در صورتی که مرتکب متخلف مامور جنگلبانی باشد به دو برابر مجازات مذکور محکوم خواهد شد.
ماده 17 - هر کس در جنگل عمدا آتش سوزی ایجاد نماید به حبس مجرد از سه سال تا ده سال محکوم خواهد شد و در صورتی که مرتکب مامور جنگلبانی باشد به حداکثر مجازات مذکور محکوم خواهد شد.
تبصره - در صورتی که آتش سوزی جنگل به علت بی احتیاطی و بی مبالاتی باشد مرتکب به حبس تادیبی از دو ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.
ماده 18 - در موقع آتش سوزی در جنگلها کلیه مامورین دولتی اعم از لشگری و کشوری و شهرداریها که در نزدیکی آن محل باشند در مقابل تقاضای مامورین جنگل موظفند با کلیه وسایل ممکنه دولتی که در اختیار دارند در آتش نشانی کمک و مساعدت نمایند قصور و مسامحه مامورین کشوری و شهرداری در ایفا وظیفه مستلزم مجازات اداری از درجه 4 به بالا خواهد بود و در مورد مامورین لشکری تعقیب و مجازات آنان طبق مقررات و قوانین مربوط نظامی خواهد بود.
ماده 19 - در جنگلهایی که سوخته و یا زیاد بهره برداری شده یا مخروبه گردیده و برای احیا در نظر گرفته می شود و به موجب آگهی منتشره از طرف سازمان جنگلبانی حدود آنها تعیین و قرق اعلام می گردد چرای دام قطع اشجار تا مدتی که سازمان جنگلبانی مقتضی دانسته و آگهی می نماید ممنوع است - در صورتی که مالک دام دستور چرا داده باشد مالک دام و در غیر این صورت مباشر عمل به پرداخت غرامت از یازده تا یکصد ریال برای هر دام محکوم خواهد شد.
تبصره - چرانیدن بز در جنگلها و مراتع جنگلی (در مناطقی که از طرف سازمان جنگلبانی تعیین و آگهی خواهد شد) پس از دو سال از تاریخ انتشار آگهی سازمان جنگلبانی به کلی ممنوع است در پایان مهلت مقرر متخلف مشمول مجازات مذکور در ماده فوق خواهد بود. و هر گاه متخلف از این ماده مامور جنگلبانی باشد به حبس تادیبی از دو ماه تا شش ماه محکوم خواهد شد.
ماده 20 - به منظور جلوگیری از توسعه کویر و حرکت و حرکت ریگهای روان و حفاظت مراتع طبیعی و همچنین جلوگیری از جریان سیلهای خطرناک پس از یک سال از تاریخ تصویب این قانون در هر محلی که وزارت کشاورزی اعلام نماید
قطع و ریشه کن کردن و همچنین به مصرف رسانیدن بوته ها - خارها و درختچه های بیابانی و کویری و کوهستانی ممنوع می گردد.
تبصره - این ممنوعیت در محلهایی اجرا خواهد شد که قبلا در آنجا سوخت دیگری تامین شده باشد.
ماده 21 - سازمانهای دولتی و بنگاهها یا موسسات و کارخانه های وابسته به دولت مکلفند ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون سوخت خود را به ذغال سنگ یا نفت و یا هر سوختی غیر از چوب و هیزم و ذغال چوب تبدیل نمایند و پس از انقضای مدت مقرره بالا مصرف چوب و هیزم و ذغال چوب در دستگاههای نامبرده ممنوع می باشد و کارخانجات خصوصی موظفند حداکثر تا دو سال پس از تصویب این قانون نسبت به تبدیل سوخت خود به موادی غیر از چوب و هیزم در ذغال چوب اقدام نمایند - در صورت تخلف از مصرف هیزم و ذغال چوب در آن
موسسات جلوگیری خواهد شد.
تبصره - موسساتی که در داخل جنگل واقعند اعم از دولتی و خصوصی مشمول این ماده نخواهند بود.
ماده 22 - هیچ یک از کارکنان سازمان جنگلبانی اعم از فنی یا اداری حق ندارند مستقیما یا به واسطه در معاملات محصولات جنگل که جنبه تجارت داشته باشد شرکت نمایند در صورت تخلف به حبس تادیبی از یک ماه تا شش ماه محکوم می شوند و همچنین برای همیشه از خدمت در کادر جنگلبانی محروم خواهند شد.
ماده 23 - مامورین جنگلبانی که به موجب احکام سازمان جنگلبانی مامور کشف و تعقیب جرایم مذکور در این قانون می شوند در ردیف ضابطین دادگستری محسوب و از این حیث تحت تعلیمات دادستان محل انجام وظیفه خواهند نمود.
تبصره 1 - در صورتی که گزارش مامورین بر خلاف واقع و یا برای نفع شخصی و یا اعمال غرض بوده باشد به دو برابر کیفر جرمی که موضوع گزارش بوده محکوم خواهند شد.
تبصره 2 - در صورتی که مامورین جنگلبانی خود مرتکب جرایم مذکور در این قانون گردند یا شرکت و یا معاونت در آن نمایند به حداکثر مجازات مقرر در این قانون محکوم می شوند و در صورتی که مسامحه در اجرای مقررات آن قانون و یا آیین نامه های مربوط نمایند به مجازات از یک ماه تا سه ماه حبس تادیبی محکوم خواهند شد.
تبصره 3 - مامورین کشف و تعقیب جرایم که از طرف سازمان جنگلبانی تعیین می شوند از حیث اجرای این قانون وقتی ضابط دادگستری محسوب می شوند که وظایف ضابطین دادگستری را در کلاس مخصوصی تعلیم گرفته باشند.
ماده 24 - تا سه سال پس از تصویب این قانون سازمان جنگلبانی می تواند برای تامین مصرف چوب داخله کشور پروانه قطع درخت از جنگلها را بدون انجام شرایط فنی مذکور در تبصره 1 ماده 4 این قانون صادر نماید.
ماده 25 - آیین نامه های اجرایی این قانون به وسیله وزارتخانه های مربوط تهیه و پس از تصویب هیات وزیران قابل اجرا خواهد بود.
ماده 26 - این قانون در حوزه هایی که وزارت کشاورزی اجرای آن را لازم بداند یک ماه پس از آگهی در هر حوزه قابل اجرا است .
ماده 27 - از تاریخ اجرای این قانون در هر حوزه آن قسمت از قوانین و مقرراتی که مغایر می باشد ملغی است .
ماده 28 - وزارت کشاورزی - دادگستری - دارایی - جنگ مامور اجرای این قانون می باشند.
قانون فوق که مشتمل بر بیست و هشت ماده و سی و دو تبصره است در جلسه سه شنبه بیست و دوم تیر ماه یک هزار و سیصد و سی و هشت به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
نایب رییس مجلس شورای ملی - دکتر عمید

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1338/04/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.