×

قانون متمم قانون دادرسی کیفری ارتش

قانون متمم قانون دادرسی کیفری ارتش

قانون-متمم-قانون-دادرسی-کیفری-ارتش
ماده 1 - در تمام مواردی که بازپرسهای نظامی مامور رسیدگی و تعقیب پرونده های مهمه (به تشخیص رییس اداره دادرسی ارتش یا نماینده او) و
مخصوصا اتهامات جنایی می شوند نماینده دادستان (دادیار) بایستی در موقع بازپرسی و تحقیقات حضور داشته باشد و بازپرس مکلف است حضور دادیار را در هر جلسه در پایان برگهای تحقیقات قید و دادیار آن را امضا نماید.
ماده 2 - گزارش های مامورین بازرسی نسبت به تخلفات یا وقوع بزه بایستی مدلل و موجه بوده مدارک مثبته پیوست آن باشد.
ماده 3 - متصدیان مسئول و قسمت های مربوطه و فرماندهان ذیمدخل که بازرسی در قسمت آنها به عمل می آید مکلفند به تمام پرسشهای بازرس ها پاسخ مقتضی داده و هر نوع برگها یا اسنادی که برای موضوع بازرسی ضرورت دارد در اختیار آنها بگذارند.
ماده 4 - هر گاه رییس اداره دادرسی ارتش سو جریانی در رسیدگی و اقدامات بازپرسی یا دادستان ارتش یا دادگاه مشاهده نماید و همچنین اگر
شکایتی از مقامات نامبرده بشود و رییس دادرسی ارتش شکایت را وارد و اساسی بداند در صورت اقتضا مراتب را به وزارت جنگ گزارش می دهد.
ماده 5 - وزارت جنگ رسیدگی را به هیات نظارت که مرکب از پنج نفر یا هفت نفر افسران منتخب از طرف وزارت جنگ و ستاد ارتش می باشد ارجاع می کند.
ماده 6 - هیات نظارت پس از رسیدگی به موضوع می تواند دستورات لازمه را برای حسن جریان کار به بازپرس یا دادستان بدهد که اجرا نمایند و یا در صورتی که مقتضی بداند پرونده را از بازپرس یا دادگاهی که در نزد آن مطرح است گرفته و به بازپرس یا دادگاه دیگری ارجاع کند که در حدود مقررات رسیدگی نماید.
ماده 7 - در مورد ماده بالا هیات نظارت کارمندان دادگاه را از بین اعضا خود یا اشخاص دیگر انتخاب و پیشنهاد می نماید تا پس از تصویب به پرونده ارجاع شده رسیدگی نماید.
چون به موجب قانون 15 دی ماه 1319 وزیر دادگستری مجاز است لوایح قانونی را که به مجلس شورای ملی پیشنهاد می نماید پس از تصویب کمیسیون قوانین دادگستری به موقع اجرا گذارده پس از آزمایش آنها در عمل نواقصی را که ضمن جریان ممکن است معلوم شود رفع و قوانین نامبرده را تکمیل نموده برای تصویب به مجلس شورای ملی پیشنهاد نماید علیهذا قانون متمم قانون دادرسی و کیفر ارتش مشتمل بر 7 ماده که در تاریخ اول بهمن ماه یک هزار و سیصد و نوزده به تصویب کمیسیون قوانین دادگستری مجلس شورای ملی رسیده قابل اجرا است .
رییس مجلس شورای ملی - حسن اسفندیاری

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1319/10/01

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.