×

اصلاح پاره ای از مواد قانون استخدام کشوری مصوب 1353 12 28

اصلاح پاره ای از مواد قانون استخدام کشوری مصوب 1353 12 28

اصلاح-پاره-ای-از-مواد-قانون-استخدام-کشوری-مصوب-1353-12-28

وکیل


ماده واحده - به استناد بند ب قانون اعطای یک پایه ترفیع و تمدید مهلت اصلاح قانون استخدام کشوری مصوب 24/4/1353 اصلاحاتی به شرح زیر در قانون استخدام کشوری به عمل می آید:
1 - در بندهای الف و پ ماده یک عبارت "موسسات دولتی " به عبارت "شرکتها یا موسسات دولتی " اصلاح می شود.
2 - بند ت و ث ماده 1 به شرح زیر اصلاح و بند ج به آنان اضافه می شود.
ت - وزارتخانه واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون به این عنوان شناخته شده است .
ث - وزارتخانه واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون ایجاد و به وسیله دولت اداره می شود.
ج - شرکت دولتی واحد سازمانی مشخصی است که با اجازه قانون به صورت شرکت ایجاد شود و بیش از پنجاه درصد سرمایه آن متعلق به دولت باشد. هر شرکت تجارتی که از طریق سرمایه گذاری شرکتهای دولتی ایجاد شود تا زمانی که بیش از پنجاه درصد سهام آن متعلق به شرکتهای دولتی است شرکت دولتی تلقی می شود.
3 - در ماده 2 اصلاحات زیر به عمل می آید:
الف - صدر ماده 2 به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 2 - سازمانها و مستخدمین مشروح در زیر از نظر استخدامی تابع مقررات خاص خود می باشند ولی این سازمانها مشمول حکم تبصره ماده 112 این قانون خواهند بود.
ب - در بند الف - عبارت "مستخدمین رسمی وزارتخانه ها و موسسات دولتی " به عبارت "مستخدمین وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی " اصلاح می شود.
پ - بند پ به شرح زیر اصلاح می شود:
شرکتهای دولتی - شرکتهای مذکور مشمول مقررات استخدامی شرکتهای دولتی مصوب پنجم خرداد ماه 1352 می باشند و هر گونه اصلاحات بعدی در مقررات مذکور توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تدوین و جهت تصویب کمیسیونهای استخدام مجلسین تقدیم می شود.
حقوق و مزایای مستخدمین خارجی شرکتهای دولتی با رعایت ضوابطی که به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور تدوین و جهت تصویب کمیسیونهای استخدام مجلسین تقدیم می شود.
حقوق و مزایای مستخدمین خارجی شرکتهای دولتی با رعایت ضوابطی که به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب هیات وزیران می رسد از طرف مجمع عمومی مربوط تعیین می شود.
ت - در قسمت 2 بند ت عبارت "و همچنین تصویب تشکیلات نیروهای مسلح شاهنشاهی " بعد از عبارت "با تصویب هیات وزیران " اضافه می شود.
ث - بند ج به شرح زیر اصلاح می شود:
دارندگان رتبه های قضایی و اعضای رسمی هیات علمی دانشگاهها و موسسات عالی و علمی دولتی .
ج - بند ح به شرح زیر اصلاح می شود:
ح - موسسات دولتی که به موجب قانون در تاریخ تصویب این اصلاحیه از شمول این قانون مستثنی هستند.
چ - شرح زیر به عنوان بند خ به ماده 2 اضافه می شود:
خ - وزارت امور خارجه که تابع مقررات استخدامی خاص خود می باشد.
ح - شرح زیر به عنوان بند د به ماده 2 اضافه می شود:
د - موسسات دولتی که به تشخیص سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب هیات وزیران به اقتضای نوع وظایف و فعالیتهای مربوط باید مشمول مقررات استخدامی خاص باشد.
مقررات استخدامی هر یک از موسسات مزبور و هر گونه اصلاحات بعدی آن توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تدوین و جهت تصویب کمیسیونهای استخدام مجلسین تقدیم می شود و تا تاریخ تصویب آن مقررات قبلی آنها اجرا خواهد شد.
خ - تبصره ذیل بند چ ماده 2 به عنوان تبصره 1 در آخر ماده 2 قرار می گیرد و تبصره 2 به شرح زیر به این ماده اضافه می شود:
تبصره 2 - امور استخدامی سایر وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول مقررات این قانون خواهد بود.
4 - در ماده 5 عبارت "دوازده گانه استخدامی " به عبارت "جداول حقوق موضوع ماده 30" و در تبصره ماده مزبور عبارت "موسسات دولتی " به عبارت مستخدمین شرکتهای مذکور در فوق با توافق سازمانهای ذیربط از اعتبارات سازمان متبوع یا محل خدمت پرداخت می شود" اضافه می شود.
5 - در ماده 13 اصلاحات به عمل زیر می آید:
الف - در متن ماده عبارت "امتحان و مسابقه " به عبارت "امتحان یا مسابقه " تبدیل می شود.
ب - تبصره 1 به شرح زیر اصلاح می شود:
وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول این قانون می توانند با موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور در قبال داوطلبان یا دانشجویان آموزشگاههای اختصاصی یا دوره های ترتیبی مربوط و دانشگاهها و موسسات عالی آموزشی تعهد استخدامی به عمل آورند.
ب - عبارت "مشروط بر آن که سن آنان در تاریخ بیست و چهارم اسفند ماه 1351 از حداکثر مقرر در ماده 14 این قانون تجاوز نکرده باشد "به آخر تبصره 2 ماده 13 اضافه می گردد.
پ - تبصره 4 به شرح زیر به ماده 13 الحاق می شود:
تبصره 4 - سوابق خدمت پیمانی مشمولین تبصره 2 این ماده در وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول این قانون از تاریخ 31/3/1345 به بعد در مورد مستخدمین گروههای 1 و 2 و 3 به شرط پرداخت 5/8 درصد اجرت و فوق العاده مخصوص دریافتی و در مورد مستخدمین گروههای 4 و بالاتر به شرط پرداخت 5/8 درصد اجرت و فوق العاده مخصوص دریافتی به عنوان سهم خود و معادل آن به عنوان سهم وزارتخانه یا موسسه دولتی متبوع از لحاظ تعیین گروه و بازنشستگی و وظیفه محسوب خواهد شود سوابق خدمت سایر کارکنان فعلی راه آهن دولتی ایران از 31/3/1345 به بعد در موسسه مزبور در صورتی که طبق مقررات به صورت رسمی استخدامی شده یا به شوند با پرداخت 5/8 درصد حقوق و دستمزد دریافتی از لحاظ تعیین گروه بازنشستگی و وظیفه محسوب خواهد شد.
6 - در ماده 14 اصلاحات زیر به عمل می آید:
الف - در صدر ماده عبارت "داوطلبان ورود به استخدام رسمی باید دارای شرایط ذیل باشند" به عبارت "برای ورود به خدمت رسمی شرایط ذیل لازم است " اصلاح می شود.
ب - بند ث به شرح زیر اصلاح می شود:
"عدم محکومیت به فساد عقیده و معتاد نبودن به استعمال افیون ".
پ - بند چ به شرح زیر اصلاح می شود:
داشتن توانایی انجام کاری که برای آن استخدام می شود.
ت - در تبصره 2 ماده 14 عبارت "عالی از گروه هشت به بالا" به عبارت "که فهرست آن با پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب شورا می رسد" اصلاح می شود.
7 - در ماده 17 بعد از عبارت "کسانی که در" عبارت "امتحان یا "اضافه می شود.
8 - ماده 30 به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 30 - کلیه مشاغل وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول این قانون به وسیله سازمان امور اداری و استخدامی کشور بر اساس اهمیت وظایف و مسئولیتها و شرایط تصدی از لحاظ معلومات و تجربه طبقه بندی و به یکی از گروههای جدول یا جداول حقوق تخصیص می یابد.
جدول یا جداول حقوق موضوع این ماده از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و به تایید شورای حقوق و دستمزد می رسد.
تبصره 1 - تطبیق حقوق فعلی مستخدمین رسمی مشمول این قانون با جداول موضوع این ماده بر اساس آیین نامه ای که از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور تنظیم و به تایید شورا می رسد به عمل خواهد آمد ولی در هیچ مورد با اجرای این تبصره از حقوق گروه و پایه استحقاقی مستخدم فوق در حین تطبیق وجهی کسر نخواهد شد.
تبصره 2 - از تاریخ تصویب این اصلاحیه معاونان استاندار در صورت داشتن حداقل مدرک لیسانس و دارا بودن سایر شرایطی که از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور تعیین می شود از حقوق و مزایای معاون وزارتخانه استفاده خواهند نمود.
تعداد معاونان هر استانداری که مشمول حکم این تبصره می شوند به پیشنهاد استاندار و تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور و موافقت وزیر کشور تعیین می شود و در هیچ یک از استانها از دو نفر تجاوز نخواهد کرد.
تبصره 3 - مستخدمین رسمی که از تاریخ تصویب این اصلاحیه به بعد در سمت معاونت شهرداری پایتخت خدمت نمایند مشمول مقررات مربوط به معاون وزارتخانه خواهند بود.
تبصره 4 - جمع حقوق و فوق العاده شغل مستشاران دیوان محاسبات به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی توسط شورای حقوق و دستمزد تعیین می شود.
9 - در ماده 31 عبارت (دوازده گانه ) به عبارت (جداول حقوق ) اصلاح می شود.
10 - ماده 32 به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 32 - جداول حقوق ماهانه مستخدمین رسمی مشمول این قانون از عدد صد کمتر و از عدد 900 بیشتر نخواهد بود که با اعمال ضریب ماده 33 حقوق مستخدم تعیین خواهد شد.
تبصره - حقوق ماهانه مقامات مذکور در زیر در جداول موضوع ماده 30 قرار نمی گیرد و اعمال ضریب ماده 33 به شرح زیر تعیین می شود:
الف - معاون وزارتخانه 1000
ب - استاندار - سفیر - معاون نخست وزیر 1100
پ - وزیر - دبیر کل سازمان امور اداری و
استخدامی کشور 1250
ت - نخست وزیر 1400
11 - در تبصره ماده 33 عبارت (و شرکتهای ) بعد از عبارت (کلیه موسسات ) اضافه می شود.
12 - اصلاحات زیر در ماده 36 به عمل می آید:
الف - تبصره 1 به شرح زیر اصلاح و از تاریخ 12/8/49 اجرا می شود:
مستخدمینی که یک گروه ارتقا می یابند در پایه ای از گروه جدید قرار خواهند گرفت که حقوق آن پایه با تقریب اضافی به حقوق دو پایه بالاتر از حقوق پایه ای که مستخدم در گروه قبلی دارا بوده است نزدیکتر باشد و در صورتی که ارتقا بیشتر از یک گروه باشد به ازا هر گروه اضافی یک پایه دیگر در گروه قبلی به مستخدم اعطا می شود و حقوق آن پایه با تقریب اضافی مبنای تعیین پایه مستخدم گروه جدید قرار خواهد گرفت .
در مواردی که در گروه قبلی اعطا کلیه پایه های فوق امکان پذیر نباشد ابتدا پایه مستخدم در گروه جدید با تقریب اضافی نسبت به حقوق آخرین پایه گروه قبلی تعیین می گردد و سپس به تعداد پایه های باقیمانده در گروه جدید بوی پایه اعطا می شود در هیچ یک از موارد فوق پایه مستخدم در گروه جدید از پایه او در گروه قبلی بالاتر نخواهد بود و در صورتی که بر اساس مقررات سابق پایه بالاتری مستخدم داده شده باشد این پایه به حساب ترفیعات بعدی او منظور می شود.
ب - تبصره 2 - به شرح زیر اصلاح می شود:
در صورت ضرورت و با رضایت تسلیم مستخدم می توان پستی در گروه پایین تر به او ارجاع کرد و در این صورت مستخدم در پایه ای از گروه جدید قرار می گیرد که با تقریب نقصانی به حقوق پایه ای که مستخدم در گروه قبلی دارا بوده است نزدیکتر باشد و تفاوت حقوق پایه گروه جدید را دریافت خواهد کرد و در تعیین حقوق آمادگی به حقوق بازنشستگی و وظیفه او مبنای محاسبه قرار می گیرد و در غیر این صورت مستخدم آماده به خدمت خواهد شد.
ارتقا گروه مجدد مستخدمی که به ترتیب فوق در گروه پایین تر منصوب می شود تا بالاترین گروهی که قبلا دارا بوده است بدون گذراندن امتحان مقرر در بند (پ ) این ماده با داشتن سایر شرایط مجاز است و در این صورت در پایه ای از گروه بالاتر قرار می گیرد که حقوق آن با تقریب اضافی با مجموع حقوق پایه ای که در گروه پایین تر داشته و تفاوت حقوق مذکور در فوق نزدیکتر است و در صورتی که حقوق آخرین پایه گروه جدید نیز از مجموع مذکور کمتر باشد تفاوت جدید به او پرداخت خواهد شد.
هر نوع افزایش حقوق ناشی از ترفیع پایه این گونه مستخدمین بابت تفاوتهای مذکور در فوق محسوب خواهد شد.
پ - عبارت زیر به عنوان تبصره 3 ماده 36 اضافه می شود:
مستخدمین رسمی که در دوران خدمت وظیفه به مقامات مذکور در تبصره ماده 32 نایل شده باشند یا به موجب قانون ضمن اشتغال در وزارتخانه ها یا موسسات دولتی مشمول این قانون از حقوق مقامات مزبور استفاده کرده باشند در صورتی که به شغل دیگری که حقوق کمتری به آن تعلق می گیرد منصوب یا آماده به خدمت شوند حقوق مقام مربوط کماکان به آنان پرداخت خواهد شد و در تعیین حقوق بازنشستگی و وظیفه آنان حقوق مذکور با رعایت مفاد تبصره 3 ماده 78 مبنای محاسبه قرار می گیرد.
حکم اخیر در مورد شرکتهای دولتی موسسات غیر مشمول در صورتی که اجرا می شود که مستخدم رسمی در تاریخ پایان تصدی شغل مربوط دارای 15 سال سابقه خدمت دولتی باشد.
13 - تبصره 1 ماده 38 به شرح زیر اصلاح می شود:
جمع حقوق و فوق العاده شغل نمی تواند از دو برابر بالاترین حقوق جدول مربوط تجاوز کند.
14 - در تبصره 3 ماده 59 عبارت "و خ و د" قبل از عبارت "ماده 2" اضافه و در تبصره 7 ماده مزبور عبارت "به سن پنجاه سالگی رسیده باشند" به
عبارت "دارای بیست سال سابقه خدمت قابل قبول از لحاظ بازنشستگی باشند" اصلاح می شود.
15 - ماده 62 و تبصره 1 آن به شرح زیر اصلاح می شود و تبصره های 2 و 3 آن به صورت فعلی باقی می ماند.
ماده 62 - مرجع رسیدگی به شکایات استخدامی مستخدمین مذکور در ماده 60 هیات رسیدگی به شکایات استخدامی موضوع ماده 106 این قانون است . دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور می تواند نظر مشورتی هیات رسیدگی به شکایات استخدامی را در مسایل مربوط به اجرای قانون و مقررات استخدامی کشوری استفسار نماید.
تبصره 1 - هیات رسیدگی به شکایات استخدامی می تواند رسیدگی به شکایات موضوع این ماده را تحت نظر خود به هیئتهایی محول دارد.
16 - ماده 70 به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 70 - از اول سال 1354 صندوق بازنشستگی کشوری به صورت موسسه ای مستقل وابسته به سازمان امور اداری و استخدامی کشور تاسیس و به موجب اساسنامه ای که به تصویب کمیسیونهای استخدام و امور اقتصادی و دارایی مجلسین می رسد اداره خواهد شد.
اداره کل بازنشستگی فعلی و صندوق بازنسشتگی و وظیفه مستخدمین شرکتهای دولتی با کلیه وظایف و دارایی و موجودی و اسناد و اوراق و بودجه و تعهدات و مستخدمین خود به صندوق بازنسشتگی کشوری منتقل می شود.
تبصره 1 - حقوق بازنشستگی ازکارافتادگی و وظیفه وراث مستخدمینی که تا آخر سال 1353 بازنشسته یا ازکارافتاده شده یا بشوند همچنین وظیفه وارث مستخدمینی که تا آخر سال 1353 بازنشسته یا از کار افتاده شده یا بشوند همچنین وظیفه ارث مستخدمینی که تا آخر سال 1353 فوت شده یا بشوند از محل اعتبار خاصی که به عنوان کمک صندوق بازنشستگی هر سال در بودجه کل کشور منظور می شود پرداخت خواهد شد.
تبصره 2 - کسور بازنشستگی متعلق به مدت خدمت گذشته مستخدمین رسمی که در اول فروردین سال 1354 به خدمت اشتغال دارند به میزان و ترتیبی که از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور با جلب نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد و به تصویب هیات وزیران خواهد
رسید از محل اعتباری که در قوانین بودجه کل کشور منظور می گردد به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت خواهد شد.
تبصره 3 - از اول سال 1354 مستخدمین پیمانی وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول قانون استخدام کشوری و آن دسته از مستخدمین موقت شرکتها و موسسات دولتی مستثنی شده از قانون استخدام کشوری که مشمول مقررات بازنشستگی و وظیفه خاصی نمی باشند مشمول مقررات قانون حمایت کارمندان در برابر اثرات ناشی از پیری و ازکارافتادگی و فوت خواهند بود و صندوق بازنشستگی کشوری عهده دار وظایف صندوق حمایت مستخدمین مزبور خواهد بود.
تبصره 4 - اجازه داده می شود که اداره امور صندوق بازنشستگی شهرداریها به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و موافقت وزیر کشور به عهده صندوق بازنشستگی کشوری قرار گیرد.
17 - در تبصره 2 ماده 73 عبارت "موسسات دولتی " به عبارت "شرکتها و موسسات دولتی " اصلاح می شود:
18 - تبصره ماده 74 به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره - وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی موسسات موضوع بند (ت ) ماده 2 می توانند تا تاریخ تصویب لایحه نهایی قانون استخدام کشوری با تایید هیاتی مرکب از یکی از معاونان وزارتخانه یا سازمان و یکی از مدیران به انتخاب وزیر یا رییس سازمان و مسئول امور کارگزینی و تصویب وزیر یا رییس سازمان مستخدمین رسمی شمول قانون استخدام کشوری خود را که حداقل بیست سال سابقه خدمت دارند بازنشسته کنند. به مدت خدمت این قبیل مستخدمین فقط در احتساب حقوق بازنشستگی حداکثر ده سال بدون پرداخت کسور بازنشستگی افزوده می شود و خدمت زاید بر سی سال قابل محاسبه نخواهد بود و در تعیین حقوق بازنشستگی آنان به جای متوسط حقوق آخرین حقوق قبل بازنشستگی مبنای محاسبه قرار می گیرد.
19 - اصلاحات زیر در ماده 78 به عمل می آید:
الف - در تبصره 3 - عبارت "جدول حقوق این قانون " به عبارت "جدول ذیل تبصره ماده 32 اصلاح " و بعد از عبارت "معاون وزیر" عبارت " در مورد مستخدمینی که از تاریخ 12/8/49 به بعد در مقامات مزبور خدمت نمایند" اضافه می شود.
ب - در تبصره 4 عبارت " سی و یک خرداد ماه هزار و سیصد و چهل و پنج " به عبارت "تاریخ تصویب این اصلاحیه " اصلاح می شود.
20 - در مواد 80 و 83 کلمه "متوسط" حذف می شود.
21 - تبصره زیر به ماده 84 الحاق می شود:
اعاده به خدمت مستخدمین ازکارافتاده در صورتی که بهبودی حاصل نمایند و توانایی اشتغال یافته باشند قبل از رسیدن به سن شصت سالگی بلامانع است .
22 - تبصره های زیر به ماده 87 اضافه می شود.
تبصره 1 - از اول سال 1354 حقوق وظیفه وراث مستخدمین رسمی در هر موردی که در مواد مختلف قانون استخدام کشوری نصف حقوق یا حقوق بازنشستگی تعیین شده است جز در مورد حقوق وظیفه که به علت انفصال یا محرومیت از حقوق اجتماعی مستخدم برقرار می شود به (5)/(4) حقوق وظیفه یا حقوق بازنشستگی اصلاح می شود.
این حکم شامل وراث وظیفه بگیر فعلی جز در مواردی که حقوق وظیفه به علت انفصال یا محرومیت از حقوق اجتماعی مستخدم برقرار شده است نیز خواهد بود. حکم این تبصره شامل مشمولین قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی نیز خواهد بود.
تبصره 2 - از اول سال 1354 حقوق وظیفه وراث قانونی مستخدمین رسمی موضوع تبصره 3 ماده 78 که قبل از 31 خرداد ماه 1345 فوت شده اند به میزان (5)/ (4) حقوق بازنشستگی مقام مربوط ترمیم و پرداخت می شود.
23 - ماده 88 به شرح زیر اصلاح می شود:
الف - در صورت دریافت هر گونه وجه در قبال خدمت مستمر از وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها و موسسات تابعه و یا وابسته به آنها همچنین موسسات غیر دولتی که بیش از 25 درصد سرمایه یا بودجه سالانه آنها به تشخیص هیات وزیران از محل درآمد عمومی تامین می شود اخذ حقوق بازنشستگی یا وظیفه یا مستمری و امثال آن از صندوق بازنشستگی کشوری یا صندوق بازنشستگی یا اعتبار سازمانهای مذکور ممنوع است .
مقررات سازمان بازرسی شاهنشاهی کماکان به قوت خود باقی است .
ب - دریافت بیش از یک حقوق بازنشستگی یا حقوق وظیفه یا مستمری یا بازخرید خدمت برای ایام واحد خدمت از سازمانها و صندوقهای مذکور در بند الف ممنوع است ولی در صورتی که شخصی مستحق دریافت بیش از یک حقوق وظیفه یا یک حقوق وظیفه و حقوق بازنشستگی باشد منحصرا می تواند از یکی از آنها استفاده نماید.
پ - حکم این ماده شامل موسسات و شرکتهای دولتی که شمول این قانون درباره آنها مستلزم ذکر نام آنها است نیز خواهد بود.
مشمولین قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی کماکان تابع قوانین و مقررات خاص خود خواهند بود.
24 - تبصره ماده 89 به ماده 89 تبدیل می شود و عبارت "شرکتهای دولتی و" بعد از عبارت "مستخدم رسمی که در" اضافه و عبارت "و در هر حال برای ایام واحد خدمت پرداخت دو حقوق بازنشستگی یا حقوق بازنشستگی و بازخرید خدمت و امثال آن تواما ممنوع است " در آن حذف می شود.
25 - ماده 91 - به شرح زیر اصلاح می شود:
از تاریخ تصویب این اصلاحیه اشتغال مستخدمین رسمی بازنشسته در مقامات مذکور در تبصره ماده 32 یا ریاست موسسات و شرکتهای دولتی که انتصاب آن مستلزم صدور فرمان همایونی است مشروط به آن که به سن بازنشستگی اجباری نرسیده باشند اعاده به خدمت تلقی و مدت اشتغال به شرط پرداخت کسور بازنشستگی مقرر جزو مدت خدمت رسمی محسوب می گردد.
26 - ماده 101 و تبصره آن به شرح زیر اصلاح می شود:
نحوه بهره برداری و استفاده از وجوه صندوق بازنشستگی کشوری در اساسنامه صندوق تعیین خواهد شد.
صندوق می تواند راسا یا با مشارکت بخش دولتی بانک تاسیس نماید.
تبصره - استفاده از غیر مجاز از وجوه صندوق بازنشستگی کشوری در حکم اختلاس اموال دولتی می باشد.
27 - در ماده 104 اصلاحات زیر به عمل می آید:
الف - در بندهای یک و دو قسمت ب عبارت "شرکتهای " بعد از کلمه "موسسات " اضافه می شود.
ب - عبارت زیر به عنوان بند 6 به قسمت ب اضافه می شود:
6 - ارزشیابی کارآیی و عملکرد در دستگاههای اجرایی کشوری (موضوع بند 8 ماده 4 قانون برنامه و بودجه کشور مصوب اسفند 1351) به منظور ارشاد و راهنمایی آنها در جهت برقراری روشهای صحیح اداری و اصول مدیریت و گزارش آن به نخست وزیر. آیین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
28 - ماده 105 به شرح زیر اصلاح می شود:
سازمان امور اداری و استخدامی کشور دارای ارکان زیر است :
الف - شورای امور اداری و استخدامی کشور که در این قانون به اختصار شورا نامیده می شود.
ب - هیات رسیدگی به شکایات استخدامی .
پ - دبیر کل .
29 - در ماده 106 و تبصره های آن کلمه "شورا" به "هیات رسیدگی به شکایات استخدامی " اصلاح می شود.
30 - ماده 108 - به شرح زیر اصلاح می شود.
ترکیب اعضای شورای و ترتیب تشکیل جلسات و نحوه انجام وظایف آن به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و با تصویب هیات وزیران تعیین می شود. شورا دارای وظایف و اختیارات زیر است :
الف - رسیدگی و تصویب آیین نامه هایی که به موجب قانون در صلاحیت شورا است .
ب - اظهار نظر نسبت به مسایلی که از نظر دبیر کل به شورا ارجاع می شود.
31 - در ماده 110 عبارت "دبیر کل می تواند در هر مورد مقتضی بداند تا آخر ماده " حذف می شود.
32 - در تبصره ماده 112 پس از عبارت "هر نوع وضع و اصلاح و تغییر "عبارت "تشکیلات و" و به آخر تبصره عبارت "تشکیلات شرکتهای دولتی با رعایت ضوابطی که از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور پیشنهاد و به تصویب هیات وزیران می رسد به تصویب مراجع مقرر در اساسنامه مربوط خواهد رسید" اضافه می شود.
33 - در ماده 113 عبارت "موسسات دولتی " عبارت "موسسات و شرکتهای دولتی و موسسات مذکور در بند ت ماده 2" اصلاح می شود.
34 - در ماده 116 و تبصره های 1 و 3 آن عبارت "موسسه دولتی " به عبارت "شرکت یا موسسه دولتی " اصلاح می شود.
35 - در تبصره 3 ماده 117 عبارت "در اجرای این تبصره در صورتی که به علت قرار گرفتن مستخدم در بالاترین گروه جدول ارتقا وی امکان پذیر نباشد به ازا هر دوره نمایندگی که بابت آن ارتقا نیافته است دو پایه به او داده خواهد شد" بعد از عبارت "در هیچ مورد حقوق آمادگی به خدمت آنان از حقوق مذکور در این تبصره کمتر نخواهد بود" و عبارت "گروه قطعی مستخدمین رسمی مذکور در این دو راه نمایندگی نیز به ترتیب مندرج در این تبصره تعیین می شود" به آخر تبصره اضافه می شود
36 - در تبصره 3 ماده 120 عبارت و "شرکتهای " بعد از کلمه "موسسات " اضافه و عبارت زیر به آخر ماده الحاق می شود.
37 - در ماده 122 عبارت "شرکتها یا" قبل از عبارت "شرکتها یا" قبل از عبارت "موسسات دولتی " اضافه و عبارت زیر به آخر ماده الحاق می شود:
ولی در کلیه مواردی که در این قانون پرداخت تمام حقوق در دوران آمادگی به خدمت بیش از شش ماه تجویز شده است در صورتی که مستخدم با اشتغال در موسسه دیگری غیر از موسسات موضوع این ماده در مدت زائد بر شش ماه از تاریخ آمادگی به خدمت وجهی دریافت نماید دریافت حقوق آمادگی به خدمت ممنوع است .
38 - اصلاحات زیر در ماده 133 به عمل می آید:
الف - شرح زیر به آخر تبصره یک اضافه می شود: به حقوق بازنشستگی و وظیفه مستخدمین قسمت اخیر که فاقد شرط تحصیلی هستند به ازا هر یک گروه که بالاتر از گروه استحقاقی دارا می باشند در صورتی که دارای دیپلم کامل متوسطه باشند پنج درصد و در صورتی که فاقد دیپلم کامل
متوسطه باشند 3 درصد افزوده می شود که در هر حال از حداکثر حقوق گروه مربوط تجاوز نخواهد کرد.
ب - در تبصره 3 عبارت "دوازده گانه " به عبارت "جداول حقوق " و عبارت "شورای سازمان امور اداری و استخدامی کشور " به عبارت شورا اصلاح و قبل از عبارت "موسسات دولتی " عبارت "شرکتهای دولتی و" اضافه و کلمه "قطعی " حذف می شود.
39 - در تبصره 1 ماده 140 عبارت "شرکتهای دولتی یا" قبل از عبارت "موسسات دولتی " اضافه می شود.
40 - در صدر ماده 143 عبارت "مستخدمین رسمی مشمول این قانون که در زمان اجرای مرحله موقت تطبیق موضوع ماده 133 این قانون به عنوان مامور در خدمت یکی از موسسات موضوع بند "ب " ماده 11 هستند" به عبارت "مستخدمین رسمی مشمول این قانون که به یکی از موسسات موضوع بند ب ماده 11 مامور شده یا بشوند" و در تبصره ماده مزبور عبارت "دوازده گانه " به عبارت "جداول حقوق " و عبارت "شورای سازمان امور اداری و استخدامی کشور " به عبارت "شورا" اصلاح می شود.
41 - در تبصره ماده 143 عبارت "دوازده گانه " به عبارت "جداول حقوق " و عبارت "شورای سازمان امور اداری و استخدامی کشور " به عبارت "شورا" اصلاح می شود.
42 - در ماده 144 عبارت "شرکتها و" قبل از عبارت "موسسات دولتی " و عبارت زیر به آخر تبصره 2 ماده اضافه می شود:
و در موردی که مستخدم قبل از اجرای طبقه بندی مشاغل موسسه بازنشسته یا ازکارافتاده یا فوت شود همچنین نسبت به مستخدمین موضوع این ماده در سایر موسسات گروههای جدول حقوق مربوط مذکور در ماده 30 مقایسه و حقوق گروه و پایه تعیین شده بدون رعایت تبصره یک ماده 78 مبنای تعیین حقوق بازنشستگی یا وظیفه ای که به آنان یا وراث قانونی آنها تعلق می گیرد خواهد بود.
تشخیص همطراز بودن شغل مورد تصدی چنین مستخدمی با مشاغل گروههای جدول مربوط با شورا می باشد.
43 - در ماده 146 - عبارت "و شرکتها" بعد از عبارت بند ت ماده 2 اضافه می شود.
اصلاحیه فوق مشتمل بر یک ماده به استناد بند ب قانون اعطای یک پایه ترفیع و تمدید مهلت اصلاح قانون استخدام کشوری مصوب 24/4/1353 پس از تصویب کمیسیون استخدام مجلس سنا در جلسه روز سه شنبه 27/12/1353، در جلسه روز چهارشنبه بیست و هشتم اسفند ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و سه شمسی به تصویب کمیسیون امور استخدام و سازمانهای اداری مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1353/12/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.