×

لایحه قانونی اصلاح برخی از مواد لایحه قانونی استخدام کشوری

لایحه قانونی اصلاح برخی از مواد لایحه قانونی استخدام کشوری

لایحه-قانونی-اصلاح-برخی-از-مواد-لایحه-قانونی-استخدام-کشوری
ماده واحده - به استناد ماده 149 قانون استخدام کشوری مواد و تبصره های یر از قانون استخدام کشوری مصوب 31/3/1345 اصلاح یا حذف و مواد و بصره هایی به شرح زیر به آن اضافه می گردد.
1 - تبصره 2 ماده 8 حذف و تبصره 3 ماده مزبور به شرح زیر اصلاح و به نوان تبصره 2 ماده مزبور خواهد بود.
تبصره 2 - وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول این قانون مکلفند سازمان فصیلی خود را با قید تعداد پستهای ثابت سازمانی کلیه واحدهای تابع خود هیه و به سازمان امور اداری و استخدامی کشور تسلیم کنند. سازمان موظف ست بعد از دریافت طرح سازمانهای تفصیلی نظر خود را مشعر بر موافقت یا صلاح آنها به وزارتخانه ها یا سازمانهای دولتی اعلام کند.
هر نوع تغییرات در سازمان تفصیلی وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول این انون منوط به موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواهد بود. ر صورت بروز اختلاف نظر در این مورد بین وزارتخانه یا موسسه مربوط یا ازمان امور اداری و استخدامی کشور هیات وزیران تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد رد.
2 - بند (ب ) ماده 11 به شرح زیر اصلاح می شود:
ب - اعزام مستخدم به طور موقت به وزارتخانه ها و موسساتی که فهرست آنها به صویب هیات وزیران می رسد و همچنین اعزام به سازمانهای بین المللی که دولت اهنشاهی ایران عضویت آنها را پذیرفته یا سازمانهایی که دولت شاهنشاهی یران شرکت در آنها را مقتضی بداند.
3 - تبصره ماده 12 به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره - آیین نامه نحوه اجرای مواد 11 و 12 همچنین ترتیب اعزام مستخدم سمی مشمول قانون استخدام کشوری برای اشتغال در پست های ثابت سازمانی خارج ز کشور و تعیین مدت آن به وسیله سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه ی شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.
4 - تبصره زیر به عنوان تبصره 2 به ماده 13 اضافه می شود و عنوان بصره 2 به تبصره 3 تغییر می یابد.
تبصره 2 - وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول قانون استخدام کشوری ی توانند مستخدمین پیمانی را که در تاریخ تصویب این اصلاحیه در استخدام ارند با رعایت مقررات مربوط از طریق امتحان به طور رسمی استخدام کنند.
5 - بند (ج ) ماده 14 به شرح زیر اصلاح می شود:
ج - حداقل داشتن گواهینامه پایان دوره ابتدایی .
6 - تبصره ای به شرح زیر به عنوان تبصره 2 به ماده 14 اضافه می شود و نوان تبصره این ماده به تبصره (1) تغییر می یابد.
تبصره 2 - حداکثر سن مذکور در بند الف این ماده در مورد افرادی که داوطلب ستخدام در مشاغل تخصصی عالی از گروه هشت به بالا هستند 45 سال تمام ی باشد.
7 - جدول ماده 32 قانون استخدام کشوری در گروههای 9 و 10 و 11 و 12 ه نسبت مقرر در هر گروه به شرح زیر اصلاح می شود:
گروه نه 619 به عنوان پایه پانزده
گروه ده 685 به عنوان پایه پانزده
گروه یازده 752 و 780 به عنوان پایه های چهارده و پانزده
گروه دوازده 828 و 863 به عنوان پایه های دوازده و سیزده
8 - تبصره ای به شرح زیر به ماده 33 اضافه می شود:
تبصره - به منظور استقرار نظام هماهنگ در تعیین حقوق و مزایای مستخدمین ولت شورای حقوق و دستمزد از وزیر دارایی و یکی از وزرا به انتخاب نخست زیر و دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور تشکیل می شود. زارتخانه ها و کلیه موسسات دولتی اعم از اینکه مشمول مقررات این قانون اشند یا نباشند همچنین موسسات موضوع بند (ت ) ماده 2 مکلفند قبل از هر وع تغییر میزان حداقل و حداکثر حقوق و مزایای مستخدمین خود قبلا موافقت ورای مذکور را کسب کنند.
کلیه موسسات دولتی که به موجب قانون خاص خود شمول قوانین و مقررات عمومی سبت به آنها مستلزم ذکر نام آن موسسات در قانون مربوط می باشد با تصویب یات وزیران مشمول حکم این تبصره خواهند بود و قوانین و مقررات کلیه وسسات دولتی در مواردی که با مقررات این تبصره مغایر است ملغی خواهد ود.
وظایف دبیرخانه شورای حقوق و دستمزد به عهده سازمان امور اداری و ستخدامی کشور خواهد بود. آیین نامه اجرایی این تبصره به وسیله شورای
مذکور تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.
9 - تبصره ماده 36 به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره - مستخدمینی که ارتقا گروه می یابند در پایه ای از گروه جدید قرار واهند گرفت که حقوق آن پایه با تقریب اضافی به حقوق دو پایه بالاتر از قوق پایه ای که مستخدم در گروه قبلی دارا بوده است نزدیکتر باشد. ر صورتی که مستخدم در پایه ما قبل آخر یا آخرین پایه گروه شغل خود باشد ارتقا گروه یابد دو پایه در گروه جدید بعد از پایه ای که حقوق آن با قریب اضافی به حقوق پایه گروه قبلی نزدیکتر است اعطا می شود.
10 - تبصره زیر به عنوان تبصره 2 به ماده 36 اضافه و عنوان تبصره اده به تبصره (1) تبدیل می شود.
تبصره 2 - در صورت ضرورت و یا رضایت مستخدم می توان پستی در گروه پایین تر ه او ارجاع کرد در این صورت مستخدم در پایه ای از گروه جدید قرار می گیرد ه در گروه قبلی داشته است ولی تفاوت حقوق پایه گروه قبلی را به اضافه رفیعات گروه جدید به شرط آنکه مجموع آن از آخرین پایه بالاترین گروهی که اشته است تجاوز نکند دریافت خواهد کرد. و در تعیین حقوق آمادگی به خدمت حقوق بازنشستگی و وظیفه او مبنای محاسبه قرار می گیرد و در غیر این صورت ستخدم آماده به خدمت خواهد شد.
ارتقا گروه مجدد مستخدمی که به ترتیب فوق در گروه پایین تر منصوب می شود تا الاترین گروهی که قبلا دارا بوده است بدون گذراندن امتحان مقرر در بند (پ ) ین ماده مجاز است و در این صورت در پایه ای از گروه بالاتر قرار می گیرد که ر گروه پایین تر داشته است و تفاوت حاصل از ارتقا گروه از بابت تفاوت قوق مذکور در فوق محسوب خواهد شد.
مستخدمین رسمی که از حقوق مقامات مذکور در تبصره ماده 32 استفاده می کنند نانچه پس از تصدی آن مقامات به یکی از مشاغل گروههای دوازده گانه منصوب وند حقوق مقام مربوط کماکان به آنان پرداخت خواهد شد و در تعیین حقوق ازنشستگی و وظیفه آنان مبنای محاسبه قرار می گیرد.
11 - بند (ب ) ماده 39 حذف و بندهای ب و پ و ت به شرح زیر به ماده 39 ضافه و عنوان بندهای پ و ت و ث و ج ماده مزبور به ترتیب به بندهای ث و ج چ و ح تبدیل می یابد.
ب - فوق العاده بدی آب و هوا به مستخدمینی که در نقاط بد آب و هوا انجام ظیفه می کنند قابل پرداخت است .
پ - فوق العاده محرومیت از تسهیلات زندگی به مستخدمینی که در نقاطی خدمت ی کنند که فاقد تسهیلات لازم زندگی است قابل پرداخت است .
ت - فوق العاده محل خدمت که فقط به مستخدمینی که محل جغرافیایی خدمت آنان غییر می کند حداکثر به مدت پنج سال در هر محل قابل پرداخت است .
12 - تبصره زیر به ماده 39 اضافه می شود:
تبصره - حداکثر مدتی که مستخدم در طول خدمت خود در یک نقطه بد آب و هوا دمت خواهد کرد نباید از پنج سال تجاوز کند مگر با رضایت مستخدم که در هر ال فوق العاده های موضوع بندهای ب و پ این ماده طبق مقررات مربوط به او رداخت خواهد شد.
دولت مکلف است ترتیبات و ضوابطی برای تغییر محل جغرافیایی خدمت مستخدمین عیین کند.
13 - تبصره زیر به ماده 45 اضافه می شود:
تبصره - دوره تحصیلات عالی که طبق برنامه های رسمی به منظور خدمت در شته های مربوط به رسته آموزشی وزارت آموزش و پرورش طی می شود از لحاظ ازنشستگی و وظیفه با پرداخت کسور مربوط جزو سابقه خدمت مستخدم محسوب ی گردد.
14 - تبصره 2 ماده 49 به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره 2 - حداکثر مدتی که مستخدم رسمی در طول خدمت خود می تواند از مرخصی دون حقوق با موافقت سازمان متبوع استفاده نماید سه سال خواهد بود ولی رای ادامه تحصیلات عالی مستخدمینی که در رشته های مشاغل دبیری و آموزگاری دمت می کنند و فاقد دانشنامه لیسانس هستند همچنین برای ادامه تحصیلات عالی خصصی در رشته مربوط به شغل مستخدم حداکثر این مرخصی تا دو سال دیگر قابل مدید خواهد بود.
ت - برکناری از خدمت از سه ماه تا یک سال .
15 - بند زیر به عنوان بند (ت ) به ماده 59 اضافه و عنوان بندهای ت و و ح ماده مزبور به بندهای ث و ح و ج تبدیل می شود:
تبصره 2 ماده 59 به شرح زیر اصلاح می گردد:
تبصره 2 - وزرا و روسای موسسات دولتی می توانند به تشخیص خود بدون مراجعه ه دادگاه اداری مجازات های مندرج در بندهای الف - ب - پ و ت این ماده را ر مورد مستخدم خاطی وزارتخانه یا موسسه دولتی تابع خود معمول دارند.
در صدر تبصره 3 ماده 59 عبارت "شقوق ت - ث و ج " به عبارت "شقوق ث - ج و " تغییر می یابد.
در ذیل تبصره 4 ماده 59 عبارت "بندهای ت یا ث یا ج " به عبارت "بندهای ث ا ج یا چ " تغییر می یابد.
تبصره های زیر به عنوان تبصره 6 و 7 به ماده 59 اضافه می شود:
تبصره 6 - در مواردی که مستخدم طبق بند (ت ) این ماده از خدمت برکنار ی شود وزارتخانه یا موسسه دولتی مربوط در خاتمه مدت برکناری در صورت وجود ست سازمانی بلامتصدی او را منصوب می کند و اگر مستخدم مذکور در محل خدمت ود حاضر نشود طبق ماده 65 این قانون با او رفتار خواهد شد و در صورت بودن پست سازمانی بلا متصدی مستخدم مذکور به حال آماده به خدمت در می آید.
دوران برکناری از خدمت با پرداخت کسور مربوط به ماخذ تمام حقوق فقط از حاظ بازنشستگی وظیفه جزو سابقه خدمت مستخدم محسوب می شود. قوق دوران برکناری از خدمت به تشخیص وزیر یا رییس موسسه دولتی از نصف قوق دریافتی قبل از برکناری کمتر نخواهد بود ولی در مواردی که مدت برکناری از خدمت بیش از شش ماه باشد برای مدت زائد بر آن در هر حال تمام قوق پرداخت می شود.
تبصره 7 - مستخدمینی که به موجب حکم قطعی دادگاه اداری به مجازاتهای ذکور در بندهای ج و چ این ماده محکوم شوند در صورتی که در تاریخ محکومیت به سن پنجاه و پنج سالگی رسیده باشند از نصف حقوق بازنشستگی مقرر در این قانون استفاده خواهند کرد.
در مورد مستخدمینی که به موجب حکم قطعی دادگاه اداری به مجازات مذکور در بند ج این ماده محکوم شوند و به سن پنجاه و پنج سالگی نرسیده باشند هرگاه جددا در وزارتخانه یا موسسه دولتی دیگری به استخدام رسمی پذیرفته شوند صف سوابق خدمت آنان از لحاظ بازنشستگی و وظیفه محسوب خواهد شد.
16 - ماده 60 به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 60 - مستخدمین رسمی و مستخدمین مشمول مقررات استخدامی موضوع بند (پ ) ماده 2 قانون استخدام کشوری می توانند در مورد تضییع حقوق استخدامی خود به ازمان امور اداری و استخدامی کشور شکایت کنند.
17 - ماده 62 به شرح زیر اصلاح و تبصره های آن کماکان به قوت خود باقی ست .
ماده 62 - مرجع رسیدگی به شکایات استخدامی مستخدمین مذکور در ماده 60 شورای سازمان امور اداری و استخدامی کشور است .
18 - ماده 63 به شرح زیر اصلاح می گردد و تبصره آن به قوت خود باقی ست .
ماده 63 - هرگاه رای به نفع مستخدم شاکی صادر شود در مورد وزارتخانه یا موسسه مربوط قطعی و لازم الاجرا است و هرگاه شاکی به رای صادره معترض باشد می تواند ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ رای به شورای دولتی و در غیاب شورای دولتی به دیوان عالی کشور شکایت کند.
19 - تبصره ای به شرح زیر به ماده 74 اضافه می شود:
تبصره - مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری می توانند از تاریخ تصویب این اصلاحیه تا تنظیم لایحه نهایی قانون استخدام کشوری با داشتن بیست سال سابقه خدمت درخواست بازنشستگی خود را به وزارتخانه یا موسسه دولتی مربوط خود تسلیم کنند. این درخواست به هیات سه نفری مرکب از یکی از معاونان وزارتخانه یا موسسه دولتی و رییس دادگاه تجدید نظر اداری و مدیر کل و یا مسئول امور کارگزینی که به موجب حکم وزیر یا رییس موسسه دولتی مربوط منصوب می شوند ارسال می گردد. درخواست بازنشستگی طبق این تبصره فقط برای یک بار قابل رسیدگی در هیات مذکور است و اگر درخواست مستخدم پذیرفته نشود در هیچ حال مستخدم بر اساس مقررات این تبصره بازنشسته نخواهد شد. بازنشستگی این مستخدمین پس از بررسی و تایید هیات مذکور با تصویب وزیر یا رییس موسسه دولتی مربوط قابل اجرا است .
به مدت خدمت این قبیل مستخدمین فقط در احتساب حقوق بازنشستگی حداکثر ده سال به شرط پرداخت کسور بازنشستگی افزوده می شود و خدمت زائد بر سی سال قابل محاسبه نخواهد بود و در تعیین حقوق بازنشستگی آنان به جای متوسط حقوق آخرین حقوق قبل از بازنشستگی مبنای محاسبه قرار می گیرد.
20 - تبصره های 1 و 2 و 5 ماده 78 به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره 1 - متوسط حقوق از لحاظ این قانون عبارت از معدل حقوق پایه مستخدم رسمی در سه سال آخر خدمت است ولی در صورتی که مجموع سنوات خدمت رسمی مستخدم از سه سال کمتر باشد متوسط حقوق معدل حقوق سنوات خدمت رسمی خواهد بود.
در مورد مستخدمی که بر اساس حقوق گروه و پایه موضوع ماده 30 این قانون بازنشسته شده یا می شود در صورتی که مدت استفاده از حقوق گروه و پایه مذکور از سه سال کمتر باشد معدل حقوق این مدت متوسط حقوق محسوب می شود.
برای تعیین میزان بدهی بازنشستگی موضوع تبصره 70 قانون بودجه سال 1342 کل کشور متوسط حقوق مبنای محاسبه قرار می گیرد.
تبصره 2 - تفاوت تطبیق حقوق (بدون احتساب مدد معاش همسر و فرزند) در احتساب متوسط حقوق به منظور برقراری حقوق بازنشستگی و وظیفه منظور و محسوب می شود.
تبصره 5 - در تعیین حقوق بازنشستگی مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری که در دوران خدمت به نمایندگی یکی از مجلسین انتخاب یا منصوب شده و بشوند به ازا هر دوره نمایندگی حقوق یک گروه بالاتر از حقوق پایه گروه مربوط به بالاترین شغلی که قبل از نمایندگی تصدی آن را داشته اند مبنای محاسبه قرار می گیرد و مبنای مزبور به جای متوسط حقوق موضوع تبصره یک این ماده محسوب می شود.
هرگاه مستخدمین مزبور مشمول حکم این ماده یا تبصره 3 آن نیز باشند مخیرند فقط از یکی از دو حقوق بازنشستگی مربوط استفاده کنند.
حقوق بازنشستگی مستخدمین رسمی که برابر مدت یک دوره کامل قانونگذاری به ریاست یکی از مجلسین انتخاب شده یا می شوند اعم از شاغل یا بازنشسته بر اساس بند (ت ) تبصره ماده 32 قانون استخدام کشوری و با رعایت مقررات این قانون تعیین می شود.
21 - ماده 85 و تبصره های آن به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 85 - سوابق خدمت دولتی مستخدمین غیر رسمی وزارتخانه ها و موسسات دولتی که طبق مقررات این قانون به مستخدم رسمی تبدیل وضع یافته و می یابند از لحاظ بازنشستگی و وظیفه جزو سابقه خدمت آنان محسوب و منظور خواهد شد.
تبصره 1 - مستخدم غیر رسمی موضوع این ماده می تواند وجهی بابت کسور بازنشستگی سنوات خدمت غیر رسمی خود به صندوق بازنشستگی پرداخت نکند در این صورت حقوق بازنشستگی و یا حقوق وظیفه موضوع ماده 79 او بر اساس یک چهلم متوسط حقوق ضربدر سنوات خدمت غیر رسمی به علاوه یک سی ام متوسط حقوق ضربدر سنواتی که با عنوان مستخدم رسمی خدمت کرده است احتساب خواهد شد و فقط آن مدت از خدمت غیر رسمی مستخدم محاسبه می شود که به علاوه مدت خدمت او در استخدام رسمی به سی سال برسد و زائد بر آن مورد احتساب واقع نخواهد شد.
تبصره 2 - در صورتی که مستخدم کسور بازنشستگی مدت خدمت غیر رسمی موضوع این ماده را بر مبنای 5/8 درصد حقوق پایه رسمی که در تاریخ اول فروردین ماه یک هزار و سیصد و چهل و هفت به او تعلق داشته است پرداخت کند سوابق مذکور از لحاظ بازنشستگی و وظیفه جزو سابقه خدمت رسمی او محسوب خواهد شد.
تبصره 3 - سابقه خدمت مستخدمین در کادر ثابت نیروهای مسلح شاهنشاهی در صورتی که کسور بازنشستگی مربوط به این خدمت طبق مقررات قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی به صندوق بازنشستگی کشوری قابل انتقال باشد جزو خدمت رسمی محسوب و در غیر این صورت در حکم خدمت غیر رسمی تلقی می شود و تابع حکم این ماده خواهد بود.
22 - صدر ماده 86 به شرح زیر اصلاح می شود و بندهای الف و ب و پ و ت و ث و ج آن کماکان به قوت خود باقی است .
"وراث قانونی از لحاظ این قانون عبارتند از: فرزندان و زوج یا زوجه دائمی و مادر و پدری که در کفالت متوفی بوده اند همچنین نوادگانی که پدرشان فوت شده و در کفالت مستخدم متوفی بوده اند با دارا بودن شرایط زیر:
23 - تبصره ماده 89 به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره - مستخدم رسمی که در موسسات دولتی خارج از شمول این قانون خدمت میکند می تواند نسبت به مدت خدمت خود در موسسات مذکور از مقررات بازنشستگی و وظیفه همان موسسه استفاده کند و در این صورت مشمول پرداخت کسور بازنشستگی به صندوق بازنشستگی کشوری نخواهد بود. حقوق بازنشستگی یا وظیفه چنین مستخدمی به تناسب ایام خدمت در هر یک از موسسات مشمول یا موسسات مستثنی شده از این قانون که در آن خدمت کرده است طبق مقررات مربوط به آن موسسات پرداخت می شود و در هر حال برای ایام واحد خدمت پرداخت دو حقوق بازنشستگی یا حقوق بازنشستگی و بازخرید خدمت و امثال آن تواما ممنوع است و برای صندوق بازنشستگی کشوری از لحاظ تعیین میزان حقوق بازنشستگی و وظیفه اینگونه مستخدمین زائد بر سی سال خدمت قابل احتساب نیست .
24 - ماده 91 به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 91 - اشتغال بازنشستگان در موسسات مذکور در بند (ت ) ماده 2 و موسسات دولتی که مشمول این قانون نیستند و عضویت هیات عامل برنامه و ریاست دانشگاهها و موسسات آموزش عالی علمی دولتی و موسسات غیر دولتی که بیش از 25 درصد سرمایه یا بودجه سالانه آنها از محل درآمد عمومی و یا درآمد برنامه به تشخیص دولت تامین می شود همچنین تصدی یکی از مقامات مذکور در ماده 3 موجب قطع حقوق بازنشستگی آنان در مدت اشتغال یا تصدی مقام مربوط خواهد شد.
25 - تبصره ماده 100 به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره - فوق العاده های موضوع بندهای ب و پ و ت اصلاحی ماده 39 از تاریخ 1 /1/1349 و فوق العاده موضوع بند (ج ) اصلاحی ماده مزبور از تاریخ اجرای مرحله اول قانون استخدام کشوری به مستثنیات مندرج در ماده 71 اضافه می شود و تا زمانی که آیین نامه اجرایی بندهای ب و پ و ت اصلاحی ماده 39 به تصویب نرسیده است فوق العاده اشتغال خارج از مرکز و بدی آب و هوا به ترتیبی که در مقررات سابق پیش بینی شده است قابل پرداخت و مشمول معافیت موضوع این تبصره خواهد بود.
26 - بند (پ ) ماده 108 به شرح زیر اصلاح می شود:
پ - رسیدگی به شکایات استخدامی مستخدمین رسمی و مستخدمین مشمول مقررات استخدامی موضوع بند (پ ) ماده 2 قانون استخدام کشوری .
27 - عبارت زیر به آخر متن ماده 117 اضافه می شود:
"و در هیچ مورد حقوق دوران آمادگی به خدمت از حقوق پایه یک گروه یک جدول حقوق ماده 32 کمتر نخواهد بود".
28 - تبصره 2 ماده 117 به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره 2 - مستخدم رسمی که به یکی از مقامات دولتی موضوع ماده 3 منصوب شده یا بشود اگر پس از تصدی مقام مذکور متصدی پستی نشود و یا پست ارجاعی را نپذیرد آماده به خدمت محسوب و در دوران آمادگی به خدمت از تمام حقوق مقام مورد تصدی استفاده خواهد کرد. و هرگاه پس از تصدی پست دیگری نیز آماده به خدمت شد در هیچ مورد حقوق آمادگی به خدمت وی از حقوق مذکور در این تبصره کمتر نخواهد بود.
29 - تبصره های 3 و 4 به شرح زیر به ماده 117 اضافه می شود:
تبصره 3 - مستخدمین رسمی که به نمایندگی مجلسین انتخاب یا منصوب شوند در صورتی که پس از پایان نمایندگی متصدی پستی نشوند آماده به خدمت محسوب شده و در دوران آمادگی به خدمت از تمام حقوق پایه رسمی یا حقوق مقام موضوع تبصره ماده 32 این قانون استفاده خواهند کرد.
در مورد مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری که موضوع این تبصره قرار می گیرند ابتدا گروه بالاترین شغل قبل از نمایندگی آنان تعیین سپس به ازا هر دوره نمایندگی یک گروه ارتقا می یابند و حقوق گروه و پایه مربوط ملاک محاسبه حقوق آمادگی به خدمت آنان قرار می گیرد و در دوران آمادگی به خدمت از تمام آن استفاده خواهند کرد و در هیچ مورد حقوق آمادگی به خدمت آنان از حقوق مذکور در این تبصره کمتر نخواهد بود.
حقوق گروه و پایه ای که به ترتیب فوق در مورد مستخدمین مذکور در قسمت آخر این تبصره تعیین می شود در صورت اشتغال نیز ملاک محاسبه قرار می گیرد.
تبصره 4 - مستخدمین رسمی که به مستشاری دیوان محاسبات انتخاب می شوند در پایان دوره عضویت در صورتی که مجددا به عضویت دیوان مذکور انتخاب نشوند به پست سازمانی دیگری منصوب می شوند و هرگاه پست سازمانی بلامتصدی موجود نباشد آماده به خدمت خواهند شد و در دوران آمادگی به خدمت از تمام حقوق پایه گروه مربوط استفاده خواهند کرد.
30 - تبصره ماده 118 به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره - استفاده از مستخدمین آماده به خدمت در پستهایی که جدیدا ایجاد می شود یا بدون متصدی است مشروط به آن است که پست مزبور از لحاظ رسته و گروه مشاغل و شرایط احراز با سوابق و تحصیلات مستخدم متناسب و در سلسله مراتب اداری لااقل همطراز آخرین پست مورد تصدی مستخدم مزبور باشد. ولی در صورتی که پست سازمانی بلامتصدی در همان گروه یا گروه بالاتر برای ارجاع به وی موجود نباشد می توان با وی طبق تبصره 2 ماده 36 رفتار کرد.
31 - بند (س ) ماده 124 به شرح زیر اصلاح می شود:
س - حال اخراج و آن وضع مستخدمی است که به موجب حکم قطعی دادگاه اداری به مجازات مقرر در بند (ج ) ماده 59 محکوم یا طبق ماده 65 اخراج شده باشد. بند زیر به عنوان بند (ش ) به ماده 124 اضافه می شود:
ش - حال برکناری و آن وضع مستخدمی است که مجازات مقرر در بند (ت ) ماده 59 درباره او اجرا شده باشد.
32 - ماده 130 به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 130 - در صورتی که مستخدم رسمی فوت شود و استحقاق مرخصی داشته باشد حداکثر چهار ماه حقوق و فوق العاده های مربوط به او بابت مرخصی استحقاقی به وراث قانونی وی پرداخت خواهد شد.
33 - تبصره های 1 و 2 و 3 ماده 133 به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره 1 - مستخدمین رسمی مشمول این قانون در موقع تغییر گروه موقت به گروه قطعی در صورتی که شرایط احراز طبقه شغلی پست مورد تصدی را دارا باشند در پایه ای از گروه قطعی قرار می گیرند که در گروه موقت دارا بوده اند و چنانچه پایه مزبور در گروه قطعی وجود نداشته باشد آخرین پایه گروه جدید به آنان اعطا می شود و هرگاه واجد شرایط طبقه شغلی پست مورد تصدی نباشند در گروه قطعی ابقا می شوند و پایه آنان به شرح زیر تعیین می گردد:
ابتدا گروه بالاترین طبقه شغلی در رشته مربوط یا رشته های مشابه که مستخدم شرایط احراز آن را دارد تعیین و در این گروه پایه مستخدم همان پایه او در گروه موقت در نظر گرفته می شود سپس پایه مستخدم در گروه قطعی برابر یا تقریب اضافی نزدیکترین مبلغ به حقوق پایه ای تعیین می شود که به ترتیب مذکور مشخص شده است و تا پایه ای در گروه قطعی ترفیع می یابد که حقوق آن با تقریب اضافی به حقوق آخرین پایه گروه طبقه شغلی که مستخدم واجد شرایط آن است نزدیکتر باشد.
تبصره 2 - سنوات خدمت غیر رسمی مستخدمین رسمی از لحاظ بازنشستگی و وظیفه با رعایت تبصره های ماده 85 این قانون جزو سابقه خدمت آنها منظور می شود و در مورد مستخدمین رسمی مشمول این قانون در مرحله تطبیق فقط سوابق خدمت بلاانقطاع غیر رسمی آنان برای تخصیص پایه محسوب می شود.
تبصره 3 - مستخدمین رسمی که به منظور اشتغال به مشاغل مدیریت عامل یا بازرس (حسابرس ) یا عضویت در هیات های مدیره و یا هیات ها و شوراهای قانونی دیگر به طور موظف و تمام وقت به موسسات دولتی غیر مشمول مامور می شوند مشاغل مورد تصدی آنان با مشاغل گروههای دوازده گانه موضوع ماده 30 این قانون تطبیق و گروه قطعی شغل آنان بر این اساس تعیین می شود.
تشخیص همطرازبودن مشاغل موضوع این تبصره بامشاغل گروههای دوازده گانه این قانون با شورای سازمان امور اداری و استخدامی کشور است .
34 - در تبصره 4 ماده 137 بعد از عبارت "مابه التفاوت به عنوان مزایای موقت شغل " عبارت "تا زمانی که متصدی پست مزبور باشد" اضافه می شود. حکم این تبصره از تاریخ اجرای مرحله موقت قابل اجرا است .
در تبصره 6 ماده 137 عبارت "تفاوت تطبیق " به عبارت "مزایای موقت شغل " تغییر می یابد.
35 - تبصره ماده 143 به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره - تعیین گروه قطعی مستخدمین موضوع این ماده موکول به اشتغال آنان دریکی از وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول این قانون است .
هرگاه اینگونه مستخدمین قبل از اشتغال در یکی از سازمانهای مشمول این قانون بازنشسته یا ازکارافتاده یا فوت شوند آخرین شغل قبل از بازنشستگی یا ازکارافتادگی یا فوت آنها با مشاغل گروههای دوازده گانه این قانون مقایسه و حقوق گروه و پایه تعیین شده بدون رعایت تبصره 1 ماده 78 مبنای تعیین حقوق بازنشستگی یا وظیفه ای که به آنان یا وراث قانونی آنها تعلق می گیرد خواهد بود.
تشخیص همطراز بودن شغل مورد تصدی چنین مستخدمی با مشاغل گروههای دوازده گانه قانون استخدام کشوری با شورای سازمان امور اداری و استخدامی کشور است .
36 - ماده 144 و تبصره آن به شرح زیر اصلاح و تبصره هایی به عنوان تبصره 2 و 3 به آن اضافه می شود.
ماده 144 - مستخدمین رسمی مشمول این قانون که در یکی از موسسات دولتی مستثنی شده یا موسسات مذکور در بند (ت ) ماده 2 این قانون به صورت رسمی استخدام شده و یا طبق مقررات قانونی مربوط به آن موسسات منتقل شده یا بشوند به خدمت در آن موسسات ادامه خواهند داد و مدت خدمت اینگونه مستخدمین جزو سابقه خدمت رسمی آنان محسوب خواهد شد. گروه و پایه این مستخدمین فقط در مرحله اول اجرای قانون استخدام کشوری تعیین می شود و تعیین گروه قطعی آنان موکول به اشتغال در یکی از وزارتخانه ها یا موسسات دولتی مشمول قانون خواهد بود.
تبصره 1 - مستخدمین موضوع این ماده از نظر تعیین گروه و پایه جدول حقوق ماده 32 و بازنشستگی و وظیفه همچنین در هر مورد که در مقررات استخدامی موسسه مربوط حکمی برای تعیین تکلیف آنان وجود نداشته باشد مشمول مقررات این قانون خواهند بود.
تبصره 2 - گروه و پایه قطعی مستخدمین موضوع این ماده طبق مقررات استخدامی موسسات مربوط آنان که از جدول حقوق ماده 32 و تغییرات بعدی آن تبعیت خواهند کرد بر اساس طبقه بندی مشاغل مقررات استخدامی مربوط که به تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسیده باشد تعیین خواهد شد.
تبصره 3 - مستخدم موضوع این ماده در صورت تمایل می تواند درخواست کند مشمول مقررات بازنشستگی موسسه محل خدمت خود شود که در این صورت صندوق بازنشستگی کشوری مکلف است کلیه کسور بازنشستگی پرداختی مستخدم را به صندوق بازنشستگی مربوط واریز کند.
سوابق خدمت قابل احتساب چنین مستخدمی از لحاظ بازنشستگی و وظیفه در حکم سوابق خدمت در موسسه مربوط منظور می شود و به شرط آنکه حقوق بازنشستگی از حداکثر حقوق بازنشستگی مقرر در قانون استخدام کشوری تجاوز نکند مشمول مقررات بازنشستگی و وظیفه موسسه محل خدمت خواهد بود.
هرگاه صندوق بازنشستگی موسسه محل خدمت بابت پرداخت حقوق بازنشستگی و وظیفه مربوط به اینگونه مستخدمین با کسری مواجه شود دولت کمبود آن را تامین و پرداخت خواهد نمود.
لایحه قانونی فوق مشتمل بر یک ماده و 36 بند به استناد ماده 149 لایحه قانونی استخدام کشوری پس از تصویب کمیسیون استخدام مجلس سنا در تاریخ روز یکشنبه 20/12/1351 در جلسه روز پنجشنبه بیست و چهارم اسفند ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و یک شمسی به تصویب کمیسیون امور استخدام و سازمانهای اداری مجلس شورای ملی رسیده است .
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1351/12/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.