×

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی تسهیل ترافیک دریائی مصوب 1344 شمسی مطابق 1965 میلادی سازمان بین المللی دریانوردی

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی تسهیل ترافیک دریائی مصوب 1344 شمسی مطابق 1965 میلادی سازمان بین المللی دریانوردی

قانون-الحاق-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-به-کنوانسیون-بین-المللی-تسهیل-ترافیک-دریائی-مصوب-1344-شمسی-مطابق-1965-میلادی-سازمان-بین-المللی-دریانوردی

وکیل


ماده واحده - به دولت اجازه داده می شود به کنوانسیون بین المللی تسهیل ترافیک بین المللی دریایی - مصوب 1344 شمسی مطابق با 1965 میلادی - مشتمل بر شانزده ماده و یک ضمیمه به شرح پیوست ملحق شود و اسناد آن را مبادله نماید.
بسمه تعالی
کنوانسیون تسهیل ترافیک بین المللی دریایی دولتهای متعاهد:
خواهان تسهیل ترافیک دریایی از طریق ساده کردن و به حداقل رساندن تشریفات ، الزامات اسنادی و مقررات ورود، توقف و خروج کشتیهایی که به سفرهای بین المللی اشتغال دارند، به قرار زیر توافق نمودند.
ماده 1 - دولتهای متعاهد ملزم می گردند که بر طبق مفاد این کنوانسیون و ضمیمه آن ، کلیه اقدامات لازم را برای تسهیل و تسریع ترافیک بین الملل دریایی و جلوگیری از تاخیرهای بی مورد کشتیها و اشخاص و اموال روی کشتی به عمل آورند.
ماده 2 -
1 - دولتهای متعاهد ملزم می گردند که بر طبق مفاد این کنوانسیون ، در تنظیم و اجرای مقررات برای تسهیل ورود، توقف و خروج کشتیها با هم همکاری کنند.
این نوع مقررات ، حتی المقدور از لحاظ مطلوبیت نباید کمتر از مقرراتی باشد که در مورد سایر طرق حمل و نقل بین المللی اعمال می شود، با این همه این مقررات می تواند با توجه به الزامات خاص متفاوت باشد.
2 - مقررات تسهیل ترافیک بین المللی دریایی مقرر در کنوانسیون حاضر و ضمیمه آن در مورد کشتیهای دول ساحلی و غیر ساحلی عضو این کنوانسیون به طور یکسان اعمال می شود.
3 - مفاد این کنوانسیون در مورد کشتیهای جنگی با کشتیهای تفریحی اعمال نمی شود.
ماده 3 - دولتهای متعاهد ملزم می گردند که به منظور دستیابی به حداکثر یکنواختی قابل اعمال در تشریفات الزامات اسنادی و مقررات در مورد تمامی موضوعاتی که چنین یکنواختی در آنها، ترافیک بین المللی دریایی را تسهیل و بهبود می بخشد و همچنین در به حداقل رساندن هر نوع تغییرات در تشریفات ، الزامات اسنادی و مقررات که برای مقابله با نیازهای با ماهیت داخلی ضروری است ، همکاری نمایند.
ماده 4 - برای نیل به اهداف ارائه شده در مواد پیشین این کنوانسیون ، دولتهای متعاهد ملزم می گردند در مورد مسائل مربوط به تشریفات ، الزامات اسنادی و مقررات ، همچنین اجرای آنها در ترافیک بین المللی دریایی با همدیگر یا از طریق سازمان مشاورتی دریایی بین الدول سازمان نامیده می شود همکاری نمایند.
ماده 5 -
1 - هیچ یک از مفاد این کنوانسیون یا ضمیمه آن نباید به عنوان مانعی در اعمال هر نوع تسهیلات وسیعتر که یک دولت متعاهد در آینده برای ترافیک بین المللی دریایی تحت قوانین ملی یا مفاد هر نوع موافقتنامه بین المللی اعطا می کند یا می تواند اعطا نماید تلقی شود.
2 - هیچ چیز در این کنوانسیون یا ضمیمه آن نباید به عنوان مانعی برای یک دولت متعاهد از جهت اعمال مقررات موقتی که توسط آن دولت به منظور حفظ روحیه عمومی نظم و امنیت یا به منظور جلوگیری از بروز یا شیوع امراض یا آفاتی که موثر در بهداشت عمومی ، حیوانات یا گیاهان ضروری تشخیص داده شده ، تفسیر گردد.
3 - تمام موضوعاتی که در کنوانسیون حاضر به طور صریح پیش بینی نگردیده است تابع مقررات دولتهای متعاهد می باشد.
ماده 6 - از نظر این کنوانسیون و ضمیمه آن :
الف - تاستانداردهات آن دسته از مقرراتی است که اعمال یکنواخت آنها طبق کنوانسیون توسط دولتهای متعاهد برای تسهیل ترافیک بین المللی دریایی ضروری و امکان پذیر می باشد.
ب - ترویه های توصیه شده ت آن دسته از مقرراتی است که اعمال آنها توسط دولتهای متعاهد برای تسهیل ترافیک بین المللی دریایی توسط دولتها مطلوب می باشد.
ماده 7 -
1 - ضمیمه کنوانسیون حاضر می تواند توسط دولتهای متعاهد، خواه به تقاضای یکی از آنها یا از طریق کنفرانسی که برای این منظور تشکیل می گردد، اصلاح شود.
2 - هر دولت متعاهد می تواند با ارائه یک پیش نویس اصلاحیه به دبیر کل سازمان (که منبعد تدبیر کل ت نامیده می شود) اصلاحیه ای را به ضمیمه پیشنهاد نماید.
الف - هر اصلاحیه پیشنهاد شده بر اساس این بند در صورتی که حداقل سه ماه قبل از جلسه این کمیته توزیع شده باشد، به وسیله کمیته تسهیل سازمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت . چنانچه این اصلاحیه توسط دوسوم دولتهای متعاهد حاضر و رای دهنده در کمیته تصویب شود، توسط دبیر کل به تمامی دولتهای متعاهد ابلاغ خواهد شد.
ب - هر اصلاحیه ای به ضمیمه بر اساس این بند، پانزده ماه بعد از ابلاغ آن پیشنهاد توسط دبیر کل به تمامی دولتهای متعاهد لازم الاجرا خواهد شد. مگر این که در مدت دوازده ماه بعد از ابلاغ ، حداقل یک سوم از دولتهای متعاهد دبیر کل را کتبا از این که آن پیشنهاد را نمی پذیرند، مطلع کرده باشد.
ج - دبیر کل کلیه دولتهای متعاهد را از هر نوع اطلاعیه ای که بر اساس شق (ب ) دریافت شده باشد و همچنین از تاریخ لازم الاجرا شدن آن مطلع خواهد ساخت .
د - دولتهای متعاهدی که اصلاحیه ای را قبول نمی کنند، ملزم به آن اصلاحیه نیستند اما باید رویه ارائه شده در ماده 8 این کنوانسیون را رعایت کنند.
3 - به درخواست حداقل یک سوم از دولتهای متعاهد، کنفرانسی از این دولتها به منظور بررسی اصلاحاتی به ضمیمه توسط دبیر کل تشکیل خواهد شد.
هر اصلاحیه ای که توسط چنین کنفرانسی با اکثریت دو سوم آرا دولتهای متعاهد حاضر و رای دهنده مورد تصویب قرار گرفته شش ماه بعد از تاریخی که دبیر کل ، دولتهای متعاهد را از اصلاحیه تصویب شده مطلع سازد، لازم الاجرا خواهد گردید.
4 - دبیر کل کلیه دولتهای امضاکننده را از تصویب و لازم الاجرا شدن هر اصلاحیه ای تحت این ماده به موقع مطلع خواهد نمود.
ماده 8 -
1 - هر دولت متعاهدی که اجرای هر استانداردی را از جهت انطباق کامل با تشریفات ، الزامات اسنادی و مقررات خود غیر عملی می بیند، یا به دلایل خاصی تصویب تشریفات ، الزامات اسنادی و مقررات متفاوت با آن استاندارد را ضروری تشخیص می دهد، می بایستی مراتب را به دبیر کل اعلام نموده و وی را نسبت به تفاوتهای موجود بین نحوه عمل خود و آن استاندارد مطلع سازد.
در مورد چنین اطلاعیه ای باید در اولین فرصت ممکن پس از لازم الاجرا شدن این کنوانسیون برای دولت ذیربط یاپس ازتصویب آن تشریفات ، الزامات اسنادی و مقررات متفاوت اقدام گردد.
2 - اطلاعیه یک دولت متعاهد در مورد چنین تفاوتی در صورت اصلاح یک استاندارد یا یک استاندارد جدیدالتصویب باید به محض لازم الاجرا شدن چنین استاندارد جدیدالتصویب یا اصلاح شده ، یا بعد از تصویب چنین تشریفات ، الزامات اسنادی یا مقررات متفاوت به دبیر کل داده شود و این اطلاعیه می تواند شامل اشاراتی در مورد اقدامات پیشنهادی جهت انطباق کامل این تشریفات ، الزامات اسنادی و یا مقررات با استاندارد جدیدالتصویب یا اصلاح شده باشد.
3 - از دولتهای متعاهد خواسته می شود که تشریفات ، الزامات اسنادی و مقررات خود را تا حد امکان با رویه های توصیه شده منطبق سازند به محض این که دولت متعاهدی تشریفات ، الزامات اسنادی و مقررات خود را با رویه توصیه شده ای منطبق سازد، دبیر کل را از آن مطلع خواهد نمود.
4 - دبیر کل از هر نوع اطلاعیه ای که بر اساس بندهای پیشین این ماده به او داده می شود دولتهای متعاهد را آگاه خواهد نمود.
ماده 9 - دبیر کل برای تجدید نظر یا اصلاح این کنوانسیون کنفرانسی از دولتهای متعاهد به تقاضای حداقل یک سوم دولتهای متعاهد تشکیل خواهد داد. نظر یا اصلاحیه ای با اکثریت دوسوم آرا کنفرانس تصویب و سپس توسط دبیر کل گواهی و برای پذیرش به همه دول متعاهد ابلاغ خواهد شد. یک سال پس از پذیرش آن تجدید نظر یا اصلاحات توسط دوسوم دولتهای متعاهد، هر تجدید نظر یا اصلاحیه ای برای همه دولتهای متعاهد به جز آنهایی که قبل از لازم الاجرا شدن آن ، اعلامیه ای مبنی بر عدم پذیرش حذف تجدید نظر یا اصلاحیه داده باشند لازم الاجرا خواهد شد کنفرانس می تواند موقع تصویب یک تجدید نظر یا یک اصلاحیه با اکثریت دو سوم آرا اعلام کند که این تجدید نظر یا اصلاحیه دارای چنان ماهیتی است که هر دولت متعاهدی که اعلامیه فوق را داده باشد و در مدت زمان یک سال پس از لازم الاجرا تجدید نظر یا اصلاحیه ، آن تجدید نظر یا اصلاحیه را قبول نکرده باشد بعد از سپری شدن این زمان ، دیگر عضو کنوانسیون به حساب نخواهد آمد.
ماده 10 -
1 - این کنوانسیون به منظور امضا به مدت شش ماه از تاریخ امروز و بعد از آن برای الحاق مفتوح خواهد ماند.
2 - دولتهای کشورهای عضو ملل متحد یا هر یک از نمایندگیهای تخصصی ، یا نمایندگی بین المللی انرژی اتمی یا اعضا اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری می تواند به طرق زیر عضو این کنوانسیون شوند:
الف - امضا بدون قید و شرط به عنوان پذیرش .
ب - امضا با قید این که پذیرش منوط به انجام پذیرش بعدی خواهد بود، یا
ج - الحاق .
پذیرش یا الحاق و یا تسلیم سندی به دبیر کل انجام خواهد پذیرفت .
3 - دولت هر کشوری که تحت بند 2 این ماده استحقاق عضو شدن را نداشته باشد، می تواند از طریق دبیر کل اقدام به عضویت نماید و به عنوان یک عضو بر طبق بند 2 پذیرفته خواهد شد به شرط آن که این اقدام به وسیله دوسوم اعضا سازمان به غیر از اعضا وابسته تایید شود.
ماده 11 - این کنوانسیون شصت روز پس از تاریخی که حداقل دولتهای 10 کشور آن را بدون قید و شرط به عنوان پذیرش امضا نموده یا اسناد پذیرش یا الحاق را تسلیم کرده باشند، لازم الاجرا خواهد گردید برای دولتی که بعدا آن را قبول کند یا به آن ملحق شود شصت روز پس از تسلیم سند پذیرش یا الحاق کنوانسیون لازم الاجرا خواهد شد.
ماده 12 - سه سال بعد از لازم الاجرا شدن این کنوانسیون برای یک دولت متعاهد، چنین دولتی می تواند انصراف خود را با دادن یک اطلاعیه کتبی به دبیر کل اعلام نماید که دبیر کل نیز همه دولتهای متعاهد را از محتوا و تاریخ دریافت چنین اطلاعیه ای مطلع خواهد ساخت . چنین انصرافی پس از یک سال یا مدت بیشتری که ممکن است در اطلاعیه ذکر شده باشد، بعد از دریافت آن توسط دبیر کل به مورد اجرا در خواهد آمد.
ماده 13 -
1 -
الف - سازمان ملل متحد در مواردی که مسئول اداره یک سرزمین باشد یا هر دولت متعاهدی که مسئول روابط بین الملل یک سرزمین باشد در اسرع وقت با چنین سرزمینی به منظور تعمیم این کنوانسیون به آن سرزمین به گفتگو خواهد پرداخت ، و می تواند هر زمان با دادن اطلاعیه کتبی خطاب به دبیر کل اعلام نماید که کنوانسیون به آن سرزمین تعمیم داده حذف می شود.
ب - این کنوانسیون از تاریخ دریافت اطلاعیه یا از هر تاریخی که در اطلاعیه قید شده باشد به سرزمینی که در آن اطلاعیه نام برده شده تعمیم داده خواهد شد
ج - مفاد ماده 8 این کنوانسیون به هر سرزمینی که کنوانسیون بر طبق این ماده به آن تعمیم داده شده است اعمال می شود، بدین منظور اصطلاح تتشریفات ، الزامات اسنادی یا مقررات خاص خودش ت شامل آنهایی خواهد بود که در آن سرزمین لازم الاجرا می باشد.
د - قطع تصمیم این کنوانسیون به هر سرزمین یک سال بعد از دریافت اطلاعیه ای بدین منظور به دبیر کل ، یا تاریخ دورتری که می تواند در آن قید شده باشد به مرحله اجرا در خواهد آمد.
2 - دبیر کل از تعمیم این کنوانسیون به هر سرزمینی بر اساس بند یک این ماده در هر مورد با ذکر تاریخی که از آن به بعد این کنوانسیون تعمیم می یابد، تمامی دولتهای متعاهد را مطلع خواهد کرد.
ماده 14 - دبیر کل کلیه دولتهای امضاکننده ، دولتهای متعاهد، اعضا سازمان را از موارد ذیل مطلع خواهد کرد.
الف - امضاهای این کنوانسیون و تاریخ آنها.
ب - تسلیم اسناد پذیرش و الحاق به همراه تاریخ تسلیم آنها.
ج - تاریخی که کنوانسیون بر اساس ماده 11 لازم الاجرا می شود.
د - هر اطلاعیه دریافتی بر اساس ماده 12 و 13 و تاریخ آن .
ه - تشکیل هر نوع کنفرانسی بر طبق مواد 7 یا 9.
ماده 15 - این کنوانسیون و ضمیمه آن به دبیر کل تسلیم خواهد شد که وی نسخ مصدق آن را به دولتهای امضاکننده و ملحق شونده ارسال خواهد کرد.
به محض این که این کنوانسیون لازم الاجرا شد، توسط دبیر کل بر طبق ماده 102 منشور ملل متحد ثبت خواهد گردید.
ماده 16 - کنوانسیون حاضر و ضمیمه آن به زبان انگلیسی و فرانسه تهیه شده که هر دو متن به طور یکسان معتبر می باشد و ترجمه های رسمی آن به زبانهای روسی و اسپانیولی تهیه شده و با متون اصلی امضا شده ضبط خواهند شد.
در احراز مراتب فوق امضاکنندگان زیر که از طرف دول متبوعشان بدین منظور دارای اختیار کامل می باشند این کنوانسیون را امضا کرده اند.
به تاریخ بیستم فروردین ماه 1344 مطابق با 9 آوریل 1965 در لندن به امضا رسیده است .
ضمیمه کنوانسیون LAF
بخش اول - تعاریف و مقررات کلی
الف - تعاریف
از نظر مفاد این ضمیمه عبارات فهرست شده دارای مفاهیم زیر خواهند بود:
محموله : هر کالا، جنس محموله ، مال التجاره و اجناس دیگر از هر نوع که روی کشتی حمل می شود، به غیر از مرسولات پستی ، مواد مصرفی کشتی ، قطعات یدکی کشتی ، تجهیزات کشتی ، لوازم شخصی خدمه و اثاثیه همراه مسافران . لوازم شخصی خدمه : لباس ، وسایل مورد استفاده روزمره و سایر چیزهایی که می تواند شامل پولی باشد که متعلق به خدمه است و روی کشتی حمل می شود. عضو خدمه : نفراتی که برای انجام وظایفی که روی یک کشتی و در طول یک سفر جهت کار یا خدمت در کشتی استخدام شده اند و جزو فهرست خدمه کشتی هستند.
کشتی سیاحتی : یک کشتی در حال انجام یک سفر بین المللی که حامل مسافران اسکان داده شده و شرکت کننده در یک برنامه گروهی بوده و به منظور انجام یک دیدار سیاحتی در یک یا چند بندر به طور موقت برنامه ریزی گردیده است و در خلال این سفر معمولا:
الف - هیچ مسافر دیگری را سوار یا پیاده نمی کند.
ب - هیچ نوع محموله ای را بارگیری یا تخلیه نمی کند.
سند: حامل داده ها با سرفصل داده ها.
حامل داده ها: وسیله ای که برای حمل سوابق سرفصل داده ها پیش بینی شده .
مرسولات پستی : مرسولات ارتباطی و سایر اشیا که توسط ادارات پست رسیده و به آنها تحویل داده می شوند.
مسافر ترانزیتی : مسافری که از یک کشور خارجی با کشتی وارد شده و قصد ادامه مسافرت به وسیله یک کشتی یا سایر وسایل حمل و نقل به یک کشور خارجی دیگر را دارد.
اثاثیه همراه مسافر: اموال ، که در همان کشتی برای یک مسافر حمل می شود خواه نزد مسافر باشد یا خیر، که می تواند شامل پول نیز باشد، تا آن جا که آن اموال بر اساس یک قرارداد حمل یا قرارداد مشابه دیگری حمل نشده باشد.
مقامات دولتی : تشکیلات یا مقامات یک کشور هستند که مسئول اعمال و به اجرا گذاردن قوانین و مقررات آن کشور در رابطه با هر جنبه از استانداردها و رویه های توصیه ای مندرج در این ضمیمه می باشند.
مالک کشتی : کسی که یک کشتی را در تملک داشته یا از آن بهره برداری نماید، خواه یک شخص ، یک شرکت یا شخصیت حقوقی دیگر و هر شخصی که از طرف مالک یا بهره بردار اقدام می نماید.
تجهیزات کشتی : اشیا مورد استفاده قابل حمل روی کشتی ، به غیر از قطعات یدکی کشتی که قابل جابجایی هستند اما مصرفی نبوده و شامل وسایل همراه از قبیل قایقهای نجات ، ابزار نجات ، مبلمان ، سایر اشیا کشتی و اقلام مشابه می باشند.
قطعات یدکی کشتی : لوازم تعمیر یا تعویض که برای استفاده در کشتی حمل می شوند.
فروشگاه مواد مصرفی : کالاهای مورد استفاده در کشتی شامل کالاهای مصرف شدنی ، کالاهای حمل شده برای فروش به مسافرین و اعضا خدمه سوخت و روغنها، به غیر از وسایل وقطعات یدکی کشتی . مرخصی ساحلی : مجوزی که به اعضای خدمه داده می شود تا در مدت توقف کشتی ، با قید محدودیت زمانی و مکانی که در صورت لزوم از طرف مقامات دولتی تعیین خواهد شد، از کشتی پیاده شده و در ساحل باشند.
موعد ورود: زمان اولین مرحله توقف یک کشتی در یک بندر، خواه در لنگرگاه یا در اسکله .
ب - مقررات کلی
در رابطه با بند 2 ماده 5 این کنوانسیون ، مقررات این ضمیمه برای انجام اقدامات مقتضی مقامات دولتی ، از جمله کسب اطلاعات بیشتر، که می تواند برای موارد مشکوک به تقلب لازم باشد یا در ارتباط با مسائل خاصی که خطر عظیمی را به نظم یا بهداشت عمومی متوجه می کند یا به منظور جلوگیری از ورود یا شیوع امراض یا آفاتی که گیاهان یا حیوانات را تحت الشعاع قرار می دهد، مانعی را ایجاد نخواهد کرد.
1 - 1 استاندارد - مقامات دولتی باید در تمام موارد فقط ارائه اطلاعات اساسی را درخواست نموده و تعداد اقلام (درخواستی ) را در حداقل حفظ نمایند در مواردی که فهرست ویژه ای از جزئیات در ضمیمه ارائه می شود، مقامات دولتی نباید ارائه آن دسته از جزئیات را که ضروری تشخیص داده نمی شود، درخواست نمایند.
1 - 1 - 1 - رویه توصیه ای - مقامات دولتی اثرات تسهیلاتی را که می تواند از بکارگیری سیستم پردازش اتوماتیک داده ها و تکنیکهای ارتباطی منتج شود، در نظر خواهند داشت و این امر را در همکاری با مالکین کشتی و سایر طرفین ذینفع باید مورد توجه قرار دهند الزامات اطلاعاتی موجود و روشهای کنترل باید ساده شده و لزوم ایجاد سازگاری با سایر سیستم های اطلاعاتی مربوطه مورد توجه قرار گیرد.
1 - 2 رویه توصیه ای - به علیرغم این واقعیت که ممکن است اسناد در این ضمیمه به جهت خاصی به صورت جداگانه تجویز و مقرر شده باشند، مقامات دولتی با در نظر گرفتن منافع آنان که باید اسناد را تکمیل کنند و همچنین هدفی را که اسناد برای آن استفاده می شود، می باید هر دو سند یا اسناد بیشتر را هر جا که میسر است و درجه مطلوبی از سهولت را نتیجه می دهد، در هم ادغام نمایند.
بخش دوم - ورود، توقف و عزیمت کشتی این بخش شامل مقرراتی است درباره تشریفات مورد نیاز که توسط مقامات دولتی
از مالکان کشتی ، در هنگام ورود، توقف و عزیمت کشتی خواسته می شود و نباید نافی لزوم ارائه گواهینامه ها و سایر مدارکی که در کشتی حمل می شوند و مرتبط به ثبت ، ظرفیت ها، تامین نفرات و سایر مسائل مربوط جهت اعمال بازرسی به مقامات ذیربط هستند، تلقی شوند.
الف - کلیات
2 - 1 استاندارد - مقامات دولتی ، در هنگام ورود یا عزیمت کشتیهایی که کنوانسیون در مورد آنها اعمال می گردد، نباید هیچ سندی به غیر از آنهایی که در این فصل ذکر شده اند برای نگهداری خود درخواست کنند.
اسناد مذکور عبارتند از:
- اظهارنامه کلی
- اظهارنامه کالا
- اظهارنامه فروشگاه مصرفی کشتی
- اظهارنامه لوازم شخصی خدمه
- لیست خدمه
- لیست مسافران
- سندی که به موجب کنوانسیون پست جهانی جهت مرسولات پستی لازم است .
- اظهارنامه بهداشتی دریایی
ب - محتوا و هدف اسناد
2 - 2 استاندارد - اظهارنامه کلی سند اصلی است که به هنگام ورود و عزیمت کشتی اطلاعات خواسته شده را درباره کشتی تامین نماید.
2 - 2 - 1 رویه توصیه ای همان فرم اظهارنامه کلی بایستی برای هر دو مورد ورود و عزیمت کشتی مورد قبول واقع شود.
2 - 2 - 2 رویه توصیه ای در اظهارنامه کلی ، مقامات دولتی نباید اطلاعات بیش از موارد زیر خواستار شوند.
- نام و مشخصات کشتی
- تابعیت کشتی
- مشخصات مربوط به ثبت
- مشخصات ظرفیت کشتی
- نام فرمانده
- نام و آدرس نمایندگی کشتی
- توصیف مختصری از کالا
- تعداد خدمه
- تعداد مسافران
- مشخصات مختصری از سفر
- تاریخ و ساعت ورود، یا تاریخ عزیمت
- بندر ورود یا عزیمت
- محل کشتی در بندر
2 - 2 - 3 استاندارد - مقامات دولتی یک اظهارنامه کلی را که توسط فرمانده ، نمایندگی کشتی یا شخص دیگری که توسط فرمانده رسما برای این کار مجاز شده ، تاریخ خورده و امضا شده باشد، یا به نحوی که اعتبار آن مورد پذیرش مقامات دولتی مربوطه باشد، قبول خواهند کرد.
2 - 3 - استاندارد اظهارنامه کالا سند اصلی است که حاوی اطلاعات مورد نیاز مقامات دولتی در رابطه با کالا، به هنگام ورود و عزیمت کشت ، می باشد با این همه ، ارائه مشخصات هر نوع کالای خطرناک نیز می تواند به طور جداگانه خواسته شود.
2 - 3 - 1 - رویه توصیه ای - مقامات دولتی در اظهارنامه کالا نباید اطلاعاتی بیش از موارد زیر خواستار شوند:
الف - هنگام ورود:
- نام و تابعیت کشتی
- نام فرمانده
- بندری که از آن جا آمده
- بندری که در آن گزارش داده شده
- علامات و شماره ها، شماره و تعداد و نوع بسته ها، مقدار و شرح کالاها.
- تعداد بارنامه های کالاهایی که قرار است در بندر مزبور تخلیه شوند.
- بنادری که کالای باقیمانده روی کشتی در آنها تخلیه خواهد شد.
- بنادر مبدا بارگیری در ارتباط با کالاهای حمل شده از طریق بارنامه ها.
ب - هنگام عزیمت :
- نام و تابعیت کشتی .
- نام فرمانده
- بندر مقصد
- در رابطه با کالاهایی که در بندر مزبور بارگیری شده ، علایم و شماره ها، تعداد و نوع بسته ها، مقدار و شرح کالاها.
- تعداد بارنامه های کالای بارگیری شده در بندر مزبور
2 - 3 - 2 استاندارد در مورد کالاهای باقیمانده روی کشتی ، مقامات دولتی باید فقط خواستار ارائه شرح مختصری از اطلاعات مربوط به حداقل اقلام اساسی شوند.
2 - 3 - 3 استاندارد - مقامات دولتی یک اظهارنامه کالا را که توسط فرمانده ، نماینده کشتی یا شخص دیگری که توسط فرمانده رسما برای این کار مجاز شده ، تاریخ خورده و امضا شده باشد، یا به نحوی که اعتبار آن مورد پذیرش مقامات دولتی مربوطه باشد، قبول خواهند کرد.
2 - 3 - 4 رویه توصیه ای - مقامات مزبور دولتی باید به جای اظهارنامه کالا یک نسخه از مانیفست کشتی را به شرط این که شامل اطلاعات لازم منطبق با رویه توصیه ای 2 - 3 - 1 و استاندارد 2 - 3 - 2 بوده یا بر اساس استاندارد 2 - 3 - 3 امضا شده و تاریخ خورده یا تایید شده باشد، مورد پذیرش قرار دهند.
2 - 3 - 4 - 1 رویه توصیه ای - مقامات دولتی می توانند، به عنوان یک جایگزین برای استاندارد 2 - 3 - 4 کپی (سند حملی ) را که بر طبق استاندارد 2 - 3 - 3 امضا یا تایید شده و یا کپی برابر اصل آن را در صورتی که ماهیت و کمیت محموله این را ممکن سازد و مشروط بر این که هر گونه اطلاعات منطبق با رویه توصیه ای 2 - 3 - 1 و استاندارد 2 - 3 - 2 که در آن اسناد نیامده باشند، همچنین نیز در جای دیگر ارائه و به روش مطلوب گواهی شده باشند، مورد پذیرش قرار دهند.
32 - 5 - رویه توصیه ای - مقامات دولتی باید اجازه دهند بسته هایی که در مانیفست کشتی نیامده و در اختیار فرمانده قرار دارند به شرط این که
مشخصات این بسته ها به طور جداگانه ارائه شده باشند از اظهارنامه کالا حذف شوند.
2 - 4 استاندارد - اظهارنامه فروشگاه مواد مصرفی کشتی هنگام ورود و عزیمت کشتی ، سند اصلی خواهد بود که حاوی اطلاعات خواسته شده توسط مقامات دولتی در رابطه با فروشگاه مواد مصرفی کشتی می باشد.
2 - 4 - 1 استاندارد - مقامات دولتی باید یک اظهارنامه فروشگاه مواد مصرفی کشتی را، خواه توسط فرمانده یا سایر افسران کشتی که رسما از طرف فرمانده مجاز گردیده و درباره فروشگاه کشتی اطلاعات شخصی دارند، تاریخ خورده و امضا شده باشد، یا به نحوی که اعتبار آن مورد پذیرش مقامات دولتی مربوطه باشد، مورد پذیرش قرار دهند.
2 - 5 استاندارد - اظهارنامه لوازم شخصی خدمه سند اصلی خواهد بود که حاوی اطلاعات خواسته شده توسط مقامات دولتی در رابطه با لوازم شخصی خدمه است اظهارنامه مزبور در هنگام عزیمت نباید خواسته شود.
2 - 5 - 1 استاندارد - مقامات دولتی باید اظهارنامه لوازم شخصی خدمه را خواه توسط فرمانده یا یک افسر دیگر کشتی که رسما از طرف فرمانده دارای اختیار است ، امضا و تاریخ زده باشد یا اعتبار آن به نحوی باشد که مورد پذیرش مقامات دولتی قرار گیرد، قبول کنند مقامات دولتی همچنین می توانند هر یک از خدمه را ملزم نمایند تا مقابل قسمتی از اظهارنامه را که درباره لوازم شخصی وی می باشد امضا نموده یا در صورت عدم امکان چنین عملی آن را علامت گذارد.
2 - 5 - 2 رویه توصیه ای - مقامات دولتی معمولا باید تنها مشخصات آن نوع لوازم شخصی خدمه را بخواهند که عوارض به آنها تعلق می گیرد و یا دارای ممنوعیتها یا محدودیتهایی هستند.
2 - 6 استاندارد - فهرست خدمه سند اصلی خواهد بود که مقامات دولتی را از تعداد و ترکیب خدمه در هنگام ورود و عزیمت یک کشتی مطلع می سازد.
2 - 6 - 1 استاندارد - در فهرست خدمه ، مقامات دولتی نباید اطلاعاتی بیش از موارد زیر خواستار شوند:
- نام و تابعیت کشتی
- نام فامیل
- القاب
- تابعیت
- درجه یا رتبه
- تاریخ و محل تولد
- ماهیت و تعداد اسناد هویت
- بندر و تاریخ ورود
- مبدا ورود
2 - 6 - 2 استاندارد - مقامات دولتی باید یک فهرست خدمه را، خواه توسط فرمانده یا سایر افسران کشتی که رسما از طرف فرمانده دارای اختیار
نگردیده اند، تاریخ خورده و امضا شده باشد یا به نحوی که اعتبار آن مورد پذیرش مقامات دولتی مربوطه باشد، مورد پذیرش قرار دهند.
2 - 6 - 3 استاندارد - مقامات دولتی معمولا نباید خواستار تسلیم فهرست خدمه در هر سفر از کشتیهایی شوند که طبق برنامه منظم دوباره ظرف مدت کمتر از 14 روز به همان بندر برمی گردد در حالی که تغییر در خدمه نداشته اند، که در این صورت یک بیانیه تحت عنوان بدون تغییر باید به نحوی که مورد قبول مقامات ذیربط است ، ارائه نمایند.
2 - 6 - 4 رویه توصیه ای - تحت شرایط مندرج در استاندارد 2 - 6 - 3 هنگامی که تغییرات مختصری در خدمه انجام گرفته است ، مقامات دولتی معمولا نباید خواستار یک فهرست جدید و کامل خدمه شوند، بلکه باید فهرست موجود خدمه را با تغییرات مشخص شده در آن مورد قبول قرار دهند.
2 - 7 استاندارد - فهرست مسافران ، سند اصلی خواهد بود که اطلاعاتی را درباره مسافران در هنگام ورود و عزیمت یک کشتی به مقامات دولتی ارائه می دهد.
2 - 7 - 1 رویه توصیه ای مقامات دولتی نباید خواستار فهرست مسافران در مسیرهای کوتاه دریایی یا سرویسهای ترکیبی کشتی - راه آهن بین کشورهای همسایه شوند.
2 - 7 - 2 رویه توصیه ای - مقامات دولتی نباید علاوه بر فهرست مسافران خواستار کارتهای سوار یا پیاده شدن مسافرینی شوند که نامشان در فهرست های مسافران موجود است با این همه هنگامی که مقامات دولتی مسائل خاصی دارند که خطر جدی برای بهداشت عمومی در بر دارد، در زمان ورود شخصی که یک سفر بین المللی را انجام می دهد، ممکن است از وی خواسته شود که آدرس مقصد خود را به طور کتبی ارائه نماید.
2 - 7 - 3 رویه توصیه ای - در فهرست مسافران ، مقامات دولتی نباید اطلاعاتی بیش از موارد زیر را خواستار شوند:
- نام و تابعیت کشتی
- نام فامیل
- القاب
- تابعیت
- تاریخ تولد
- محل تولد
- بندر سوار شدن
- بندر پیاده شدن
- بندر و تاریخ ورود کشتی
2 - 7 - 4 رویه توصیه ای - فهرستی را که شرکتهای کشتیرانی برای استفاده خود تهیه می کنند، باید به جای فهرست مسافران پذیرفته شود، به شرط این که حداقل شامل اطلاعات مورد نیاز مطابق با رویه توصیه ای 2 - 7 - 3 بوده و مطابق با استاندارد 2 - 7 - 5 امضا شده و تاریخ خورده یا گواهی شده باشد.
2 - 7 - 5 استاندارد - مقامات دولتی باید فهرست مسافران ، خواه توسط فرمانده نمایندگی کشتی یا شخص دیگری از طرف فرمانده رسما برای این کار دارای اختیار گردیده ، تاریخ خورده و امضا شده باشد، یا به نحوی که اعتبار آن مورد پذیرش مقامات دولتی مربوطه باشد، مورد پذیرش قرار دهند.
2 - 7 - 6 استاندارد - مقامات دولتی باید اطمینان حاصل کنند که مالکان کشتی به محض ورود، آنها را از وجود هر مسافر قاچاق که در کشتی پیدا شده مطلع می سازند.
2 - 8 مقامات دولتی هنگام ورود یا عزیمت کشتی نباید هیچ گونه اظهارنامه کتبی دیگر را در رابطه با مرسولات پستی ، به غیر از آن چه در کنوانسیون جهانی پست مقرر شده است درخواست نمایند.
2 - 9 استاندارد: - اظهارنامه بهداشت دریایی سند اصلی خواهد بود که تامین کننده اطلاعات مورد احتیاج مقامات بهداشت بندری در رابطه با وضع
بهداشت در روی کشتی در طول سفر و هنگام ورود به بندر می باشد.
ج - اسناد موقع ورود
2 - 10 استاندارد: در رابطه با ورود یک کشتی به بندر، مقامات دولتی نباید اسنادی بیش از اسناد زیر را درخواست نمایند:
- 5 نسخه از اظهارنامه کلی
- 4 نسخه از اظهارنامه کالا
- 4 نسخه از اظهارنامه فروشگاه مواد مصرفی کشتی
- 2 نسخه از اظهارنامه لوازم شخصی
- 4 نسخه از فهرست خدمه
- 4 نسخه از فهرست مسافران
- 1 نسخه از اظهارنامه بهداشت دریایی
د - اسناد موقع عزیمت
2 - 11 استاندارد: در رابطه با عزیمت یک کشتی از بندر، مقامات دولتی نباید اسنادی بیش از اسناد زیر را درخواست نمایند:
- 5 نسخه از اظهارنامه کلی
- 4 نسخه از اظهارنامه کالا
- 3 نسخه از اظهارنامه فروشگاه مواد مصرفی کشتی
- 2 نسخه از فهرست خدمه
- 2 نسخه از فهرست مسافران
2 - 11 - 1 استاندارد: در هنگام عزیمت از بندر در رابطه با کالایی که موضوع اظهارنامه در هنگام ورود بوده و یا مواد مصرفی که در بندر بارگیری و طی سند گمرکی دیگری در همان بندر اظهار شده اند، در هنگام عزیمت نباید اظهارنامه جداگانه ای از فروشگاه مواد مصرفی کشتی خواسته شود.
2 - 11 - 2 استاندارد هنگامی که مقامات دولتی خواستار اطلاعاتی درباره خدمه یک کشتی در حال عزیمت هستند، باید یک نسخه از فهرست خدمه را که هنگام ورود ارائه شده در هنگام عزیمت بپذیرند به شرط این که هر گونه تغییر در تعداد یا ترکیب خدمه یا عدم چنین تغییراتی با امضا یا پشت نویسی مجدد مشخص گردد.
ه - مقرراتی جهت تسهیل ترخیص کالا، مسافران ، خدمه و بار مسافران 2 - 12 رویه توصیه ای مقامات دولتی با همیاری مالکان کشتی و ادارات بندری باید اقدامات مقتضی را جهت به حداقل رساندن تشریفات بندری به عمل آورده ، مقدمات یک جریان مطلوب ترافیک بندری را فراهم نموده و دائما همه جریانات مربوط به ورود و خروج کشتیها شامل ترتیبات سوار و پیاده شدن ، بارگیری و تخلیه ، سرویس دهی و غیره را کنترل نمایند. آنها باید همچنین ترتیباتی اتخاذ نمایند که کشتیهای باری و بار آنها بتواند وارد و تا جایی که مقدور است در نزدیکی محل توقف کشتی ترخیص شود.
2 - 12 - 1 رویه توصیه ای مقامات دولتی با همیاری مالکان کشتی و ادارات بندری ، باید مقررات مناسب را جهت نیل به حداکثر مطلوبیت در روند ترافیک بندری به نحوی که جریانات جابجایی و ترخیص به صورت روان و غیر پیچیده انجام پذیرد وضع نمایند این ترتیبات باید همه مراحل ، از لحظه ورود کشتی به اسکله جهت تخلیه و ترخیص گمرکی و انبار کردن و در صورت لزوم حمل مجدد کالا را در بر گیرد.
بین انبار کالا و منطقه گمرکی که هر دو باید در نزدیکی اسکله واقع شوند باید ارتباط مناسب و مستقیمی وجود داشته و هر کجا که ممکن است سیستمهای مکانیکی جابجایی موجود باشند.
2 - 12 - 2 رویه توصیه ای دولتهای متعاهد باید پذیرش موقت تجهیزات مخصوص جابجایی کالا را که به همراه کشتیها وارد شده و در سواحل بنادر برای بارگیری ، تخلیه و جابجایی کالا به کار گرفته می شوند، تسهیل نمایند.
2 - 12 - 3 رویه توصیه ای مقامات دولتی باید مالکان و یا استفاده کنندگان اسکله ها و انبارهای کالا را تشویق نمایند تسهیلات انباری ویژه ای برای کالاهایی که احتمال دزدیده شدن آن زیاد است در نظر بگیرند و مناطقی را که چنین کالاهایی باید در آن انبار شود، چه برای کوتاه مدت و یا مدت طولانی ، قبل از حمل یا تحویل محلی ، جهت جلوگیری از دستیابی افراد غیر مجاز محافظت نمایند.
2 - 12 - 4 استاندارد مقامات دولتی ، ضمن رعایت مقررات مربوطه خود، باید واردات موقت کانتینرها و پالتها را بدون پرداخت عوارض گمرکی و سایر مالیاتها و هزینه ها اجازه دهند استفاده از آنها را در تردد دریایی تسهیل نمایند.
2 - 12 - 5 روش توصیه ای مقامات دولتی باید در مقررات خود که در استاندارد 2 - 12 - 4 به آن اشاره شد، پذیرش اظهارنامه ماده ای را پیش بینی کنند که بر اساس آن کانتیرنها و پالتهایی که موقتا وارد شده اند، در یک مدت زمان محدود که از طرف دولت مربوطه تعیین شده دوباره خارج گردند.
2 - 12 - 6 رویه ای توصیه ای مقامات دولتی باید اجازه دهند کانتینرها و پالتهایی که به موجب استاندارد 2 - 12 - 4 به قلمرو کشوری وارد می شوند، از محدود بندر ورودی تحت روشهای یاد شده بازرسی و با ارائه حداقل اسناد، جهت ترخیص کالای وارده و یا بارگیری کالاهای صادراتی خارج شوند.
و - ورود متوالی به دو یا چند بندر بزرگ در یک کشور
2 - 13 رویه توصیه ای با عنایت به مقررات مربوط به ورود یک کشتی در اولین بندر در سرزمین یک کشور، تشریفات و اسناد درخواستی توسط مقامات دولتی در بنادر ورودی دیگر در همان کشور در صورتی که آن کشتی در این فاصله به بندر کشور دیگری وارد نشده باشد، باید در حداقل حفظ شود.
ز - تکمیل اسناد
2 - 14 رویه توصیه ای - مقامات دولتی می باید تا حد امکان اسناد مذکور در این ضمیمه را، به جز آن چه مربوط به استاندارد 3 - 7 می شود بدون توجه به زبانی که اطلاعات درخواستی به آن زبان در اسناد درج شده است ، مورد پذیرش قرار دهند، با این شرط که آنها بتوانند در صورت لزوم خواستار ترجمه کتبی یا شفاهی به یکی از زبانهای رسمی کشور خود و یا سازمان شوند.
2 - 15 استاندارد - مقامات دولتی باید اطلاعاتی را که به طریق خوانا و قابل فهم ارائه شده باشد، از جمله اسناد دست نویس یا جوهر یا مداد
پاک نشدنی و یا تهیه شده با تکنیک اتوماتیک پردازش داده ها، مورد پذیرش قرار دهند.
2 - 15 - 1 استاندارد - مقامات دولتی باید یک امضا را در صورت لزوم چه به صورت دست نویس ، فاکسی مایل پرفریت (سوراخ شده ) مهر شده ، با علامت یا به هر وسیله الکترونیکی یا مکانیکی دیگر مورد پذیرش قرار دهند به شرط آن که چنین پذیرش مغایر با قوانین ملی نباشد، تایید اعتبار اطلاعاتی که با وسایل غیر کاغذی ارائه شده اند به نحوی خواهد بود که مورد قبول مقامات دولتی ذیربط باشد.
2 - 16 استاندارد مقامات دولتی کشور بندر ورودی ، تخلیه یا تزانزیت نباید هیچ کدام از اسناد مذکور در این فصل را که مربوط به کشتی ، کالای آن ، فروشگاه مواد مصرفی کشتی ، مسافران یا خدمه است ، به صورت گواهی شده ، قانونی شده ، تایید شده یا با بررسی قبلی توسط نماینده خودشان در خارج آن کشور، خواستار شوند این مسئله نافی لزوم ارائه گذرنامه یا هر سند هویت دیگر مربوط به مسافر یا خدمه جهت صدور روادید یا امور مشابه آن نخواهد بود.
ح - مقررات ویژه برای تسهیل در امر کشتیهایی که به قصد پیاده کردن خدمه ، مسافران یا سایر افراد بیمار یا مجروح جهت درمان اضطراری پزشکی در بنادر پهلو می گیرند.
2 - 17 - استاندارد - مقامات دولتی باید جهت حصول اطمینان از این که در هنگامی که کشتیها صرفا به منظور پیاده نمودن خدمه یا مسافرین یا سایر اشخاص مریض یا مجروح جهت معالجه اضطراری پزشکی قصد ورود به بندر را دارند، فرمانده کشتی مقامات دولتی را تا حد امکان از آن نیت با جزئیات کامل ممکن از بیماری یا جراحت و هویت و وضعیت آن اشخاص مطلع خواهند کرد، همکاری مالکان کشتیها را جلب نمایند.
2 - 18 استاندارد مقامات دولتی باید در صورت امکان با رادیو، و در هر حال با سریعترین وسیله موجود قبل از رسیدن کشتی ، فرمانده را از اسناد و روش انجام عملیات پیاده کرد سریع شخص مریض یا مجروح و ترخیص بدون تاخیر کشتی مطلع نمایند.
2 - 19 استاندارد - در رابطه با کشتیهایی که به این منظور به بنادر می آیند و سریعا قصد ترک دوباره آن را دارند، چنانچه وضع بیمار یا شرایط
دریا اجازه پیاده کردن امن او را در آبراه ها یا لنگرگاه ندهد، مقامات دولتی باید اولویت پهلوگیری در اسکله را به آن کشتیها بدهد.
2 - 20 استاندارد - در رابطه با کشتیهایی که به این منظور به بنادر می آیند و سریعا قصد ترک دوباره آن را دارند، مقامات دولتی معمولا نباید جز در مورد اظهارنامه بهداشت دریایی و در صورت اجتناب ناپذیر بودن اظهارنامه کلی خواستار اسناد مذکور در استاندارد 2 - 1 شوند.
2 - 21 استاندارد - در مواردی که مقامات دولتی خواستار اظهارنامه کلی می گردند این سند نباید اطلاعاتی بیش از آن چه در رویه توصیه ای 2 - 2 - 2 آمده ، داشته باشد و در صورت امکان باید حاوی اطلاعات کمتری باشد.
2 - 22 استاندارد - هنگامی که مقامات دولتی جریان بازرسی را در رابطه با ورود یک کشتی ، قبل از پیاده نمودن افراد بیمار یا مجروح اعمال می نمایند، معالجات اضطراری پزشکی و اقدامات جهت حفظ سلامتی عمومی ، نسبت به این بازرسیها تقدم خواهند داشت .
2 - 23 استاندارد - هنگامی که اخذ ضمانت یا تعهد در رابطه با پوشش هزینه های درمان یا انتقال احتمالی یا برگشت به میهن افراد ذیربط مورد
لزوم است ، معالجات اضطراری پزشکی در حین اخذ این ضمانتها و تعهدات نباید به تاخیر افتاد یا متوقف گردد.
2 - 24 استاندارد - معالجات اضطراری پزشکی و اقدامات مربوط به حفظ سلامتی عمومی باید نسبت به امور بازرسی که ممکن است مقامات دولتی در مورد افراد بیمار یا مجروح در حال پیاده شدن در ساحل اعمال کنند تقدم داشته باشند.
بخش سوم - ورود و عزیمت اشخاص
این بخش مقررات مربوط به تشریفات مورد درخواست مقامات دولتی موقع ورود یا خروج یک کشتی از خدمه و مسافرین می باشد.
الف - آیین و الزامات ورود و خروج
3 - 1 استاندارد - یک گذرنامه معتبر سند اصلی خواهد بود که اطلاعات مربوط به شخص مسافر را در هنگام ورود و یا عزیمت یک کشتی برای مقامات دولتی تامین می کند.
3 - 1 - 1 رویه توصیه ای - دولتهای متعاهد باید تا آن جا که ممکن است با توافقهای دوجانبه یا چندجانبه ، درباره پذیرفتن اوراق رسمی شناسایی به جای گذرنامه توافق نمایند.
3 - 2 رویه توصیه ای - مقامات دولتی باید ترتیبی اتخاذ نمایند در نتیجه آن ، گذرنامه های مسافران کشتی ، یا اسناد رسمی شناسایی پذیرفته شده به جای آنها، فقط یک بار در هنگام ورود و یک بار در هنگام عزیمت نیاز با بازرسی توسط مقامهای اداره مهاجرت داشته باشند. علاوه بر این ، این گذرنامه ها یا اوراق رسمی شناسایی می تواند به منظور تایید یا تشخیص هویت در ارتباط با امور گمرکی و سایر تشریفات هنگام ورود و عزیمت خواسته شود.
3 - 3 رویه توصیه ای - پس از ارائه شدن گذرنامه ها و یا اوراق رسمی شناسایی پذیرفته شده به جای آنها مقامات دولتی باید به جای آن که آنها را به منظور دستیابی به کنترل اضافی پیش خود نگهدارند، پس از بررسی فورا مسترد نمایند مگر این که مانعی برای پذیرش یک مسافر به آن سرزمین وجود داشته باشد.
3 - 4 رویه توصیه ای - مقامات دولتی نباید از مسافرینی که به کشتی وارد و یا از آن خارج می شوند، یا از مالکان کشتی به جای آنان ، هیچ گونه اطلاعات کتبی تکمیلی تکراری که قبلا در گذرنامه یا اوراق رسمی شناسایی ارائه شده به جز آن چه که برای تکمیل اسنادی که در این ضمیمه مقرر شده است لازم است ، درخواست نمایند.
3 - 5 رویه توصیه ای - مقامات دولتی که از مسافرینی که به کشتی وارد و یا از آن خارج می شوند خواستار اطلاعات تکمیلی به جز آن چه برای تکمیل اسناد مذکور در این ضمیمه لازم است می گردند باید موارد لازم جهت تطبیق هویت بعدی مسافران را به اقلامی که در رویه توصیه ای 3 - 6 (کارت سوار شدن - پیاده شدن ) آمده است ، محدود نمایند مقامات دولتی باید کارت سوار یا پیاده شدن را پس از تکمیل آن توسط مسافر بپذیرند و نباید خواستار کنترل یا تکمیل آن توسط مالک کشتی گردند جز در مواردی که در فرم استفاده از حروف چاپی خواسته شده باشد، کارتی که با خط خوانا نوشته شده باشد باید مورد پذیرش قرار گیرد. از هر مسافر فقط یک نسخه از کارت سوار یا پیاده شدن ، که ممکن
است در عین حال دارای یک یا چند نسخه کپی کاربن باشد، خواسته شود.
3 - 6 رویه توصیه ای - در کارت سوار یا پیاده شدن ، مقامات دولتی نباید چیزی بیش از اطلاعات زیر خواستار شوند:
- نام خانوادگی
- لقب
- تابعیت
- شماره گذرنامه یا سایر اوراق رسمی هویت
- تاریخ تولد
- محل تولد
- شغل
- بندر سوار یا پیاده شدن
- جنسیت
- آدرس مقصد
- امضا
3 - 7 استاندارد - در مواردی که مدرکی دال بر مصونیت در مقابل وبا، تب زرد یا آبله از اشخاص روی کشتی لازم است ، مقامات دولتی باید گواهی بین المللی واکسیناسیون یا واکسیناسیون مجدد را در فرمهایی که مقررات بین المللی بهداشت معین کرده است مورد قبول قرار دهند.
3 - 8 رویه توصیه ای - آزمایش پزشکی از افراد روی کشتی یا از افرادی که از کشتی پیاده می شوند، معمولا باید محدود به اشخاصی شود که از مناطق آلوده به یکی از امراض قرنطینه ای در دوره نهفتگی بیماری مربوطه می آیند (همان طور که در مقررات بین المللی آمده است ) به هر حال آزمایشات پزشکی اضافی را می توان بر حسب مقررات بین المللی بهداشت خواستار شد.
3 - 9 رویه توصیه ای مقامات دولتی معمولا باید از اثاثیه همراه مسافران ورودی به روش نمونه گیری یا انتخابی ، بازرسی گمرکی به عمل آورند از دریافت اظهارنامه کتبی در مورد اثاثیه همراه مسافران حتی المقدور می باید صرف نظر شود.
3 - 9 - 1 رویه توصیه ای مقامات دولتی باید، هر جا که ممکن است از بازرسی اثاثیه همراه مسافران خروجی چشم پوشی کنند.
3 - 9 - 2 رویه توصیه ای هنگامی که امکان صرف نظر کامل از بازرسی اثاثیه همراه مسافران خروجی وجود ندارد، آن بازرسی باید معمولا بر اساس روش نمونه گیری یا انتخابی انجام شود.
3 - 10 استاندارد - اوراق معتبر هویت یا گذرنامه یک دریانورد سند اصلی خواهد بود که اطلاعات مربوط به هر یک از خدمه را در هنگام ورود یا عزیمت یک کشتی برای مقامات دولتی تامین می کند.
3 - 10 - 1 استاندارد - در اوراق هویت دریانورد، مقامات دولتی نباید چیزی بیش از اطلاعات ذیل را خواستار شوند:
- نام خانوادگی
- القاب
- تاریخ و محل تولد
- تابعیت
مشخصات فیزیکی
- عکس (گواهی شده )
- امضا
- تاریخ انقضا (اگر داشته باشد)
- مقام دولتی صادرکننده
3 - 10 - 2 استاندارد هنگامی که دریانورد مجبور است به عنوان یک مسافر با استفاده از هر وسیله حمل و نقل به کشوری وارد شود یا آن را ترک کند به قصد:
الف - پیوستن به کشتی خودش یا انتقال کشتی دیگر،
ب - عبور ترانزیت برای پیوستن به کشتی خودش در کشور دیگر، یا برای برگشت به میهن ، یا به هر قصد دیگری که مورد تایید مقامات کشور مربوطه است ، مقامات دولتی در صورتی که این سند اجازه مجدد ورود دارنده آن را به کشور صادرکننده سند تضمین نماید، باید سند هویت معتبر دریانورد را به جای گذرنامه از آن دریانورد قبول کنند.
3 - 10 - 3 روش توصیه ای مقامات دولتی معمولا نباید بیش از آن چه در فهرست خدمه آمده است خواستار ارائه تک تک اسناد هویت یا ارائه اطلاعات تکمیلی سند هویت دریانورد در رابطه با خدمه کشتی شوند.
ب - مقررات تسهیل ترخیص بار، مسافران ، خدمه و اثاثیه 3 - 11 رویه توصیه ای مقامات دولتی با همکاری مالکان کشتی و ادارات بندری
باید اقدامات مقتضی را جهت فراهم آوردن وضع رضایت بخش تر جریان ترافیک بندری به منظور تسریع در کار ترخیص مسافرین ، خدمه و بار توشه صورت داده و پرسنل مورد نیاز را جهت این امر به کار گرفته و اطمینان حاصل نمایند که تاسیسات و تجهیزات کافی تهیه گردیده و دقت لازم جهت بارگیری ، تخلیه اثاثیه و همچنین وسایل جابجایی (که شامل استفاده از سیستمهای مکانیزه نیز می باشد) در قسمتهایی که بیشترین تاخیرهای مسافری مشاهده گردیده و اتفاق می افتد، مبذول نمایند باید ترتیباتی اتخاذ شود تا سرپناه لازم در محل بین کشتی و نقطه ای که مسافرین و خدمه مورد بازرسی قرار می گیرند، ایجاد گردد.
3 - 11 - 1 رویه توصیه ای مقامات دولتی باید:
الف - ضمن هماهنگی با مالکان کشتی و ادارات بندری ترتیبات مناسبی را عرضه
کنند، از قبیل :
1 - روش انفرادی و پیوسته ای برای جریان کار مسافران و اثاثیه ،
2 - سیستمی که به مسافران امکان بدهد به سهولت اثاثیه بازرسی شده خود را به محض قرار گرفتن در محلی که امکان مطالبه آن می باشد، شناخته و به دست آورند،
ب - مطمئن شوند که ادارات بندری به گونه ای کلیه اقدامات لازم را به عمل می آورند به نحوی که ،
1 - دسترسی آسان و سریع برای مسافرین و اثاثیه آنها به حمل و نقل محلی و بالعکس فراهم گردد.
2 - اگر از خدمه خواسته شده است که در محلهایی جهت مقاصد دولتی گزارش دهند ورود به آن مناطق باید آسان بوده و تا حد امکان آن مناطق باید به یکدیگر نزدیک باشند.
3 - 12 استاندارد مقامات دولتی باید از مالکان کشتی خواستار شوند که اطمینان یابند کارکنان روی کشتی کلیه اقدامات مناسبی را که به تسریع روند ورود مسافران و خدمه کمک می کند به عمل می آورند، این قدامات می تواند شامل موارد زیر باشد:
الف - ارائه پیام قبلی به مقامات دولتی ذیربط برای اعلام مناسب ترین پیش بینی زمان ورود، و به دنبال آن اطلاع از هر تغییر در زمان ، و همچنین اعلام مسیر سفر در جایی که ممکن است بر الزامات بازرسی تاثیر گذارد،
ب - آماده داشتن اسناد کشتی برای مرور سریع ،
ج - تهیه نردبان یا سایر وسایل آمدن روی کشتی جهت نصب در طول مدتی که کشتی به طرف اسکله یا لنگرگاه در حرکت است ،
د - جمع نمودن و معرفی سریع و منظم اشخاص روی کشتی با مدارک لازم برای بازرسی با توجه به ترتیبات لازم برای تعویض خدمه جهت انجام وظایف ضروری در موتورخانه ها و سایر جاها.
3 - 13 رویه توصیه ای نحوه وارد کردن اسامی بر روی اسناد مسافران و خدمه به این صورت است که باید نام یا نامهای خانوادگی اول نوشته شوند. هنگامی که از نام خانوادگی پدری و مادری هر دو استفاده می شود، نام خانوادگی پدری باید در اول قرار داده شود. در مواردی که برای زن شوهردار نام خانوادگی پدری شوهر یا نام خانوادگی پدری زن هر دو به کار می رود، نام خانوادگی پدری شوهر باید در ابتدا قرار داده شود.
3 - 14 استاندارد مقامات دولتی باید، بدون تاخیر ناموجه ، مسافران و خدمه را جهت آزمایش برای پذیرش ورودشان به کشور وقتی که چنان آزمایشی ضروری است ، بپذیرند.
3 - 15 اگر برای مقامات دولتی معلوم شود که سند متعلق به یک مسافر ناقص می باشد، یا اگر به همین دلیل مسافری غیر قابل پذیرش در کشور تشخیص داده شود، مقامات دولتی نباید مجازاتی را علیه مالکان کشتی اعمال کنند.
3 - 15 - 1 استاندارد - مقامات دولتی مالکان کشتی را باید دعوت کنند که تمامی احتیاطات منطقی را به عمل آورند، تا مسافرین هر نوع مدارک خواسته شده توسط دولتهای متعاهد را به همراه داشته باشند.
3 - 15 - 2 رویه توصیه ای - جهت تسهیل و تسریع ترافیک بین المللی دریایی مقامات دولتی باید علائم و نشانه های استاندارد شده بین المللی گسترش یافته یا قبول شده از طرف سازمان با همکاری سایر سازمانهای ذیصلاح تا حد امکان متداول در تمامی روشهای حمل و نقل را برای استفاده در ترمینالهای دریایی و روی کشتیها به اجرا بگذارند یا در موردی که موضوع در صلاحیت قضایی آنها نباشد به طرفین مسئول سفارش کنند که در کشورشان به اجرا بگذارند.
ج - تسهیلات برای کشتیهایی که در سفرهای سیاحتی اشتغال دارند و مسافرین کشتیهای سیاحتی
3 - 16 - 1 مقامات دولتی هنگامی که قبل از ورود یک کشتی سیاحتی اطلاع حاصل نمایند که مسئولین بهداری برای ورود کشتی به بندر مورد نظر بر این عقیده هستند که ورود آن کشتی باعث بروز و اشاعه بیماری از نوع قرنطینه ای نخواهد شد، مجوز ورود را برای آن کشتی تفریحی به وسیله رادیو اعطا خواهند نمود.
3 - 16 - 2 استاندارد - از کشتیهای سیاحتی (به شرط این که هیچ تغییری در شرایط سفر به وجود نیامده باشد)، اظهارنامه کلی ، فهرست مسافران و فهرست خدمه باید صرفا در اولین بندر ورودی و آخرین بندر خروجی در یک کشور خواسته شود.
3 - 16 - 3 استاندارد - از کشتی سیاحتی ، اظهارنامه فروشگاه مواد مصرفی کشتی و اظهارنامه لوازم شخصی خدمه باید صرفا در اولین بندر ورودی خواسته شود.
3 - 16 - 4 استاندارد - گذرنامه ها یا سایر مدارک رسمی شناسایی باید همواره در اختیار مسافران کشتی سیاحتی باقی بمانند.
3 - 16 - 5 رویه توصیه ای - اگر یک کشتی سیاحتی برای مدتی کمتر از 72 ساعت در بندری متوقف شود، داشتن روادید برای مسافران کشتی سیاحتی نباید الزامی باشد، مگر در شرایط ویژه ای که توسط مقامات دولتی ذیربط معین شده باشد.
توجه : منظور این رویه توصیه ای این است که هر کشور متعاهد می تواند به محض ورود یک نوع فرم ، حاکی از اجازه ورود به آن سرزمین ، برای چنین مسافرانی صادر کرده یا قبول نمایند.
3 - 16 - 6 استاندارد - مسافران کشتی سیاحتی نباید به خاطر مقررات بازرسی که توسط مقامات دولتی اجرا می شود بی جهت معطل شوند.
3 - 16 - 7 استاندارد - به طور کلی جز به منظور پاره ای مقاصد امنیتی و تشخیص هویت ، مسافران کشتی سیاحتی نباید به وسیله مقامات اداره مهاجرت مورد بازرسی فردی قرار گیرند.
3 - 16 - 8 استاندارد - اگر یک کشتی سیاحتی به طور متوالی در بیش از یک بندر در یک کشور واحد پهلو بگیرد مسافران باید به طور کلی فقط در اولین بندر ورودی و آخرین بندر خروجی توسط مقامات دولتی مورد بازرسی قرار گیرند.
3 - 16 - 9 رویه توصیه ای - جهت تسهیل در پیاده کردن به موقع ، کنترل ورودی مسافرین یک کشتی سیاحتی ، در صورت امکان باید قبل از ورود به محل پیاده شدن در داخل کشتی انجام شود.
3 - 16 - 10 رویه توصیه ای مسافران کشتی سیاحتی که در یک بندر پیاده شده و در بندر دیگر در همان کشور دوباره به همان کشتی ملحق می شوند، باید از همان تسهیلاتی بهره مند شوند که مسافران پیاده شده از یک کشتی سیاحتی که در همان بندر به آن کشتی برمی گردند بهره مند می شوند.
3 - 16 - 11 رویه توصیه ای - گواهینامه بهداشت دریایی باید تنها سند کنترل بهداشتی لازم برای مسافران کشتی سیاحتی باشد.
3 - 16 - 12 استاندارد - استفاده مسافرین کشتی سیاحتی از فروشگاه های با معافیت گمرکی در کشتی هنگام توقف کشتی در بندر مجاز می باشد.
3 - 16 - 13 استاندارد - مسافران کشتی سیاحتی نباید ملزم به ارائه اظهارنامه کتبی گمرکی شوند.
3 - 16 - 14 رویه توصیه ای - مسافران کشتی سیاحتی نباید مورد هیچ گونه کنترل ارزی قرار گیرند.
3 - 16 - 15 استاندارد - کارتهای سوار یا پیاده شدن نباید برای مسافران کشتی سیاحتی الزامی باشند.
3 - 16 - 16 رویه توصیه ای - به جز در جایی که بازرسی مسافر منحصرا بر پایه فهرست مسافران است ، مقامات دولتی نباید اصرار به تکمیل جزئیات زیر در فهرست مسافران داشته باشند:
- تابعیت (ستون ششم )
- تاریخ و محل تولد (ستون هفتم )
- بندر سوار شدن (ستون هشتم )
- بندر پیاده شدن (ستون نهم )
د - مقررات ویژه جهت تسهیل امور مسافران در حال ترانزیت
3 - 17 - 1 استاندارد - مسافر ترانزیتی که بر روی کشتی ، که با آن وارد و خارج می گردد باقی می ماند معمولا نباید توسط مقامات دولتی مورد بازرسیهای متداول قرار گیرد.
3 - 17 - 2 رویه توصیه ای به مسافر ترانزیت باید اجازه داده شود تا گذرنامه یا سایر اسناد هویت خود را نزد خویش نگهدارد.
3 - 17 - 3 رویه توصیه ای مسافر ترانزیت را نباید ملزم به تکمیل کارت سوار یا پیاده شدن نمود.
3 - 17 - 4 رویه توصیه ای - مسافر ترانزیت که مسافرت خود را در همان بندر و با همان کشتی ادامه می دهد، در طول مدت توقف کشتی در بندر در صورت تمایل معمولا باید اجازه موقت رفتن به ساحل را داشته باشد.
3 - 17 - 5 رویه توصیه ای - مسافر ترانزیتی که سفرش را از همان بندر و با همان کشتی ادامه می دهد نباید به جز در شرایط ویژه ای که توسط مقامات دولتی ذیربط معین شده ، ملزم به داشتن روادید شود.
3 - 17 - 6 رویه توصیه ای - مسافر ترانزیتی که سفرش را از همان بندر با همان کشتی ادامه می دهد معمولا نباید ملزم به ارائه اظهارنامه کتبی گمرکی شود.
3 - 17 - 7 رویه توصیه ای - مسافر ترانزیتی که از کشتی در یک بندر پیاده شده و در بندر دیگری در همان کشور به همان کشتی سوار می شود باید از همان تسهیلاتی بهره مند شود که مسافری که در یک کشتی وارد و در همان بندر با همان کشتی خارج می شود بهره مند می گردد.
ه - مقررات تسهیل برای کشتیهایی که به خدمات علمی اشتغال دارند.
3 - 18 رویه توصیه ای - یک کشتی که به خدمات علمی اشتغال دارد، اشخاصی را حمل می کند که الزاما به چنین اهداف علمی مربوط به آن سفر مشغول هستند. در صورت احراز چنین هویتی ، چنین اشخاصی باید حداقل ، از همان تسهیلاتی که به اعضا خدمه آن کشتی اعطا شده است ، برخوردار باشند.
و - مقررات بیشتر در مورد تسهیلات مربوط به خارجیان عضو خدمه کشتیهایی که به سفرهای بین المللی اشتغال دارند
- مرخصی ساحلی
3 - 19 استاندارد - به اعضا خدمه خارجی در طول مدت توقف کشتی ای که با آن به بندر آمده اند، باید توسط مقامات دولتی اجازه به ساحل آمدن داده شود، به شرط این که تشریفات در موقع ورود کشتی انجام شده باشد و مقامات دولتی دلیلی برای خودداری از صدور اجازه به ساحل آمدن به دلایل بهداشتی ، امنیتی یا نظم عمومی نداشته باشند.
3 - 19 - 1 استاندارد - اعضا خدمه جهت گرفتن مرخصی ساحلی نباید ملزم به داشتن روادید باشد.
3 - 19 - 2 رویه توصیه ای - اعضا خدمه قبل از رفتن به مرخصی ساحلی یا هنگام برگشتن از آن نباید مورد بازرسی شخصی قرار گیرند.
3 - 19 - 3 استاندارد - خدمه ، جهت مرخصی ساحلی ، نباید ملزم به داشتن اجازه مخصوص مثلا برگه های مرخصی ساحلی شوند.
3 - 19 - 4 رویه توصیه ای - در صورتی که خدمه هنگام استفاده از مرخصی ساحلی ملزم به همراه داشتن اسناد هویت خود باشند این اسناد باید محدود به آنهایی شوند که در استاندارد 3 - 10 ذکر شده است .
بخش چهارم - بهداشت عمومی و قرنطینه شامل مقررات بهداشتی برای حیوانات و گیاهان
4 - 1 استاندارد - مقامات دولتی یک کشور غیر عضو به مقررات بین المللی بهداشت ، باید سعی کنند که پیش بینی مربوط به این گونه مقررات را در کشتیرانی بین المللی به عمل آورند.
4 - 2 رویه توصیه ای - دولتهای متعاهد با داشتن پاره ای منافع مشترک در رابطه با شرایط بهداشتی ، جغرافیایی ، اجتماعی یا اقتصادیشان باید بر اساس ماده 98 مقررات بین المللی بهداشت ، ترتیبات خاصی را هنگامی که این چنین ترتیبات اجرای آن مقررات را تسهیل می نماید، بین خود منظور نمایند.
4 - 3 - رویه توصیه ای - در مواردی که ارائه گواهینامه های بهداشتی یا اسناد مشابه در رابطه با حمل حیوانات ، گیاهان یا تولیدات وابسته الزامی
می باشد، چنین مدارک و اسنادی باید به طور ساده و گسترده انتشار یافته باشد و دولتهای متعاهد به منظور استاندارد نمودن چنین الزاماتی باید با
یکدیگر همکاری نمایند.
4 - 4 رویه توصیه ای مقامات دولتی باید هر جا که مقدور است هنگامی که قبل از ورود یک کشتی اطلاع حاصل می نمایند که مسئولین بهداری برای ورود کشتی به بندر مورد نظر بر این عقیده هستند که ورود آن کشتی باعث بروز و شیوع یک بیماری از نوع قرنطینه ای نخواهد شد، مجوز ورود را برای آن کشتی به وسیله رادیو اعطا نمایند.
مقامات بهداری باید حتی المقدور قبل از ورود کشتی به بندر امکان ورود به کشتی را داشته باشند.
4 - 4 - 1 استاندارد - مقامات دولتی باید همکاری مالکان کشتی را جذب کنند تا اطمینان حاصل کنند که در صورت بروز یک بیماری در روی کشتی (امر گزارش به مقامات بهداری بندر مقصد کشتی جهت تهیه مقدمات ) و تهیه مقدمات حضور پرسنل ویژه پزشکی و هر گونه تجهیزات لازم جهت اقدامات بهداشتی هنگام ورود رعایت خواهد شد.
4 - 5 استاندارد - مقامات دولتی باید ترتیباتی اتخاذ نمایند تا کلیه آژانسهای مسافری و سایر مراجع ذیربط بتوانند برای مسافران به تعداد کافی ،
قبل از شروع مسافرت لیستهای واکسیناسیون مورد نیاز مقامات دولتی کشورهای ذیربط و همچنین فرمهای گواهی واکسیناسیون را مطابق با مقررات بین المللی بهداشت ، تهیه نمایند.
مقامات دولتی باید کلیه اقدامات ممکن را به این منظور که مایه کوبها از واهینامه های بین الملل واکسیناسیون یا واکسیناسیون مجدد استفاده نمایند به عمل آورند، تا پذیرش همگانی آنها تضمین شود.
4 - 6 رویه توصیه ای - مقامات دولتی در هر تعداد بندری که میسر است باید علاوه بر ایجاد تسهیلات واکسیناسیون ، تسهیلاتی نیز برای تکمیل گواهینامه های بین المللی واکسیناسیون یا واکسیناسیون مجدد فراهم کنند.
4 - 7 استاندارد - مقامات دولتی باید مطمئن شوند که اقدامات و تشریفات بهداشتی فورا در محل برقرار شده و بدون تاخیر پایان یافته و بدون تبعیض انجام می شود.
4 - 8 رویه توصیه ای - مقامات دولتی باید در هر تعداد بندری که میسر است تسهیلات کافی را جهت اداره بهداشت عمومی و اقدامات قرنطینه ای حیوانی و کشاورزی بر پا دارند.
4 - 9 استاندارد - در هر تعداد بندری که در یک کشور میسر است ، تسهیلات پزشکی در مواردی که ایجاد تسهیلات پزشکی برای درمان اضطراری خدمه و مسافران منطقی و عملی به نظر می رسد باید این گونه تسهیلات آماده و در دسترس باشد.
4 - 10 استاندارد - به جز در موارد اضطراری که متضمن خطر بزرگی برای بهداشت عمومی است ، کشتی ای که آلوده یا مظنون به آلودگی به یک بیماری قرنطینه نمی باشد نباید به خاطر بیماری مسری دیگری از ورود به یک بندر جهت تخلیه یا بارگیری کالا، آذوقه یا گرفتن سوخت یا آب توسط مقامات دولتی ، منع گردد.
4 - 11 رویه توصیه ای - حمل حیوانات ، مواد خام حیوانی ، مواد غذاهای حیوانات و محصولات خام حیوانی ، و محصولات گیاهی قرنطینه ای ، وقتی که به همراه یک گواهی قرنطینه ای در فرمی مورد قبول دولتهای متعاهد ذیربط باشد در شرایط ویژه ای باید مجاز باشد.
بخش پنجم - مقررات متفرقه
الف - ضمانت نامه ها و سایر اشکال تضمین
5 - 1 رویه توصیه ای - در مواردی که مقامات دولتی از مالکان کشتی برای پوشش مسئولیتهای مالی در رابطه با گمرک ، مهاجرت ، بهداشت عمومی ، قرنطینه کشاورزی یا قوانین و مقررات مشابه یک کشور خواستار ارائه ضمانتنامه یا سایر اشکال تضمین هستند، در هر کجا ممکن باشد باید استفاده از یک ضمانت نامه جامع یا شکل دیگر تضمین را مجاز گردانند.
ب - اشتباهات در اسناد و مجازاتهای مربوطه 5 - 2 استاندارد - مقامات دولتی باید بدون معطل کردن کشتی ، تصحیح اشتباهات را در سندی که در این ضمیمه پیش بینی شده است در صورتی که قانع شده باشند که این اشتباهات سهوی بوده ، ماهیت جدی نداشته ، ناشی از بی دقتی
مکرر نبوده و به قصد نقض قوانین و مقررات انجام نشده اند، به شرط این که این اشتباهات قبل از بررسی کامل سند کشف شده باشند و تصحیحات را بتوان بدون معطلی انجام داد، اجازه دهند.
5 - 3 - استاندارد - اگر اشتباهی که در اسناد مذکور در این ضمیمه توسط مالک کشتی یا فرمانده یا از طرف آنان امضا شده یا به نحو دیگری گواهی شده اند، پیدا شوند، قبل از دادن فرصتی جهت قانع کردن مقامات دولتی نسبت به این که اشتباهات سهوی بوده ، ماهیت جدی نداشته ، ناشی از بی دقتی مکرر نبوده و به قصد نقض قوانین و مقررات انجام نشده اند، نباید هیچ گونه مجازاتی اعمال گردد.
ج - خدمات در بنادر
5 - 4 رویه توصیه ای - خدمات معمولی مقامات دولتی در طول ساعات متداول کار باید بدون هزینه ارائه شود.
مقامات دولتی باید سعی کنند ساعاات متداول کار خدمات خود را در بنادر طوری تنظیم نمایند که با مدتی که حجم کار زیاد است هماهنگ باشد.
5 - 4 - 1 استاندارد - دولتهای متعاهد برای سازماندهی به اقدامات معمولی مقامات دولتی در بنادر به منظور خودداری از معطل کردن بی مورد کشتیها بعد از ورود آنها یا زمانی که آماده عزیمت هستند باید تمامی مقررات قابل اجرا را تصویب نموده و زمان تکمیل تشریفات را مشروط بر این که اطلاع کافی از زمان تقریبی ورود یا عزیمت به مقامات دولتی داده شده باشد، به حداقل برسانند.
5 - 4 - 2 استاندارد - برای آزمایش طبی یا هر آزمایش تکمیلی خواه باکتریولوژیک یا به صورت دیگر در هر موقع از شب یا روز که به عمل آمده باشد، اگر این آزمایش به منظور اطمینان از سلامتی شخص بوده و نه به منظور دیدن کشتی برای بازرسی جهت اهداف قرنطینه ای به جز بازرسی یک کشتی برای صدور یک گواهینامه موش زدایی یا معافیت از موش زدایی و نه برای واکسیناسیون یک شخص که به کشتی وارد می شود و صدور گواهینامه های آن ، هیچ هزینه ای توسط مقامات بهداشت نباید خواسته شود. با این همه هنگامی که مقرراتی به جز اینها در مورد یک کشتی یا مسافرین آنها یا خدمه ضروری است و هزینه هایی برای آنها توسط مقامات بهداشتی خواسته شده ، چنین هزینه هایی بر اساس یک
تعرفه واحد که در تمام سرزمین مربوطه یکسان خواهد بود خواسته خواهد شد و آن هزینه ها بدون تبعیض نسبت به تابعیت ، سکونت یا اقامت هر شخص مربوطه و یا نسبت به تابعیت پرچم ، ثبت یا مالکیت کشتی اخذ خواهد شد.
5 - 4 - 3 رویه توصیه ای - هنگامی که خدمات مقامات دولتی خارج از ساعات متداول کار اشاره شده در رویه توصیه ای 5 - 4 ارائه می گردد آن خدمات باید به طریقی ارائه شود که نرخ آنها در حد اعتدال نگهداشته شده و بیشتر از نرخ واقعی نباشد.
5 - 5 استاندارد - در مواردی که حجم ترافیک بندری اجازه می دهد، مقامات دولتی باید اطمینان حاصل نمایند که خدمات در جهت اجرای تشریفات در مورد کالا و اثاثیه ، بدون توجه به ارزش و نوع آنها ارائه می شوند.
5 - 6 رویه توصیه ای - دولتهای متعاهد سعی خواهند کرد، ترتیباتی را اتخاذ نمایند که بر اساس آن یک دولت ، تسهیلاتی را به دولت دیگر اعطا نماید که قبل از ورود یا حین مسافرت ، این دولت نسبت به بازرسی کشتیها، مسافرین ، خدمه ، اثاثیه ، کالا و مدارک مربوط به گمرک ، مهاجرت ، بهداشت عمومی ، امور قرنطینه ای گیاهان و حیوانات ، هنگامی که چنین عملی ترخیص را در موقع ورود به آن کشور آسان می نماید، اقدام نماید.
د - کالاهایی که در بندر مقصد تعیین شده تخلیه نمی شوند.
5 - 7 استاندارد - چنانچه کالای فهرست شده ای در اظهارنامه کالا در بندر مقصد تعیین شده تخلیه نشود، مقامات دولتی باید اجازه دهند اظهارنامه کالا اصلاح شود و اگر قانع شدند که کالا در واقع روی کشتی بارگیری نشده ، یا اگر شده ، در بندر دیگری تخلیه شده است ، نباید مجازاتی اعمال کنند.
5 - 8 استاندارد - هنگامی که به اشتباه یا به یک دلیل معتبر دیگر هر کالایی در بندری غیر از بندر مقصد تعیین شده تخلیه شود، مقامات دولتی باید حمل مجدد آن را به مقصد تعیین شده اش تسهیل نمایند. این پیش بینی در مورد کالاهای خطرناک ، کالاهای ممنوعه یا دارای محدودیت اعمال نمی گردد.
ه - محدودیت مسئولیتهای مالکان کشتی
5 - 9 استاندارد - مقامات دولتی نباید از یک مالک کشتی بخواهند که اطلاعات بخصوصی را که مورد استفاده آن مقامات است در بارنامه یا نسخ آن اضافه نماید، مگر این که مالک کشتی صادرکننده یا واردکننده ، یا نماینده آنان باشد.
5 - 10 استاندارد مقامات دولتی نباید مسئولیت ارائه اسناد یا صحت آنها را که در رابطه با ترخیص کالا، از واردکننده یا صادرکننده خواسته می شود متوجه مالک کشتی بدانند، مگر این که مالک کشتی صادرکننده یا واردکننده یا نماینده آنان باشد.
و - کمک در مواقع اضطراری
5 - 11 استاندارد - مقامات دولتی ورود و عزیمت کشتیهایی را که به کار نجات در مواقع اضطراری ، مبارزه و جلوگیری از ایمنی دریایی ، ایمنی جان مردم و حمایت از محیط زیست دریایی اشتغال دارند، باید تسهیل کنند.
5 - 12 استاندارد - مقامات دولتی باید حتی المقدور امکان ورود و ترخیص اشخاص ، کالا، مواد و تجهیزات مورد نیاز را برای مقابله با موقعیت های موصوف در استاندارد 5 - 11 فراهم آورند.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و کنوانسیون ضمیمه شامل شانزده ماده و یک ضمیمه در جلسه روز چهارشنبه سی و یکم فروردین ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 11/2/1373 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 14340

تاریخ تصویب : 1373/01/31

تاریخ ابلاغ : 1373/03/10

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.