×

قانون مقررات مالی ، اداری ، استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی

قانون مقررات مالی ، اداری ، استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی

قانون-مقررات-مالی-،-اداری-،-استخدامی-و-تشکیلات-جهاد-سازندگی
ماده 1 - وزارت جهاد سازندگی که از این پس در این قانون جهاد نامیده خواهد شد از نظر مقررات مالی ، اداری و استخدامی و تشکیلات تابع مفاد این قانون خواهد بود.
بخش اول - تشکیلات
ماده 2 - به منظور اجرای صحیح وظایف و تامین هماهنگی لازم و ایجاد وحدت عمل در امور جهاد، شورای مرکزی جهاد، مرکب از یک روحانی (نماینده مقام رهبری در صورت معرفی معظم له )، وزیر و پنج عضو دیگر تشکیل می گردد.
تبصره 1 - پنج عضو شورای مرکزی را، وزیر از بین افراد کاردان و متعهدی که عضو رسمی جهاد و حداقل 3 سال سابقه کار داشته باشند، با مشورت مسئولین جهاد مرکز و استان ها انتخاب و منصوب می نماید.
تبصره 2 - قبول استعفا و عزل هر یک از پنج عضو شورای مرکزی ، با وزیر خواهد بود.
ماده 3 - وظایف شورای مرکزی جهاد:
الف - تصویب مقررات و آیین نامه ها و ضوابط و دستورالعمل های داخلی جهاد.
ب - اتخاذ تصمیمات لازم برای حسن اجرای قوانین و مقررات و آیین نامه ها در جهاد.
ج - تصویب برنامه های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت جهاد.
د - تصویب تشکیلات اجمالی و تفصیلی ، با رعایت اصول و ضوابط تشکیلاتی ، با تایید سازمان امور اداری و استخدامی .
ه - پیشنهاد نصب و عزل مسئولین حوزه های جهاد مرکز و مسئولین ستادهای مستقل و سازمان های وابسته به وزیر جهاد.
و - بررسی و تصویب بودجه پیشنهادی سالانه و توزیع اعتبارات مربوطه .
ز - تصویب خط مشی و سیاست های کلی برنامه های آموزشی ، جهت ارتقا کیفی و رشد کارآیی جهادگران .
ح - اظهار نظر و اخذ تصمیم در مورد لوایح و طرح های قانونی مربوط به جهاد.
تبصره - مصوبات شورای مرکزی را، وزیر در صورت تایید، ابلاغ می نماید.
ماده 4 - فعالیت های مختلف در جهاد با رعایت اصول سنخیت و ارتباط، با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی به تعدادی حوزه تفکیک گردیده که هر حوزه نیز با ترکیب مناسبی از امور مرتبط، به واحدهایی تقسیم می شود، مسئول هر حوزه معاون وزیر خواهد بود.
ماده 5 - جهاد استان به عنوان سازمان مستقل با شخصیت حقوقی و استقلال مالی ، عهده دار وظایف جهاد در سطح استان خواهد بود.
تبصره 1 - اساسنامه سازمان های مزبور توسط جهاد و با همکاری سازمان امور اداری استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
تبصره 2 - مسئولین سازمان های جهاد با پیشنهاد شورای مرکزی و حکم وزیر منصوب خواهند شد.
ماده 6 - برای انجام امور خدماتی و پشتیبانی امور روستاها و مناطق عشایری شرکتی در چهارچوب وظایف جهاد ایجاد می گردد.
اساسنامه این شرکت توسط جهاد، با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
تبصره 1 - این شرکت می تواند عنداللزوم شرکت های فرعی تخصصی و نیز نمایندگی هایی در سطح استان ها و یا مناطق ایجاد نماید.
تبصره 2 - کلیه دارایی و اموال منقول و غیر منقول ، اعم از کالا و انبارها و تاسیسات و تجهیزات متعلقه که مورد نیاز شرکت می باشد، از اموال
متعلق به جهاد که بدین منظور تهیه گردیده است ، طبق نظر کارشناس رسمی منتخب مجمع عمومی ، تقویم و به این شرکت منتقل و به عنوان سرمایه تعیین می گردد.
ماده 7 - جهاد مجاز است جهت انجام مطالعه ، محاسبه و طراحی و همچنین نظارت و مشاوره در طرح های آب و خاک و عمران و امور زیر بنایی مناطق روستایی و عشایری شرکتی در چهارچوب وظایف خود ایجاد نماید. اساسنامه شرکت مزبور، توسط جهاد تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 8 - به منظور ارائه آموزش و خدمات اساسی و ارتباط و جلب مشارکت روستائیان در نظارت و انجام فعالیت های مربوط به خود، جهاد موظف است تشکیلات خود را به گونه ای سازمان دهی نماید که متضمن حضور و استقرار عمده نیروها در مراکز دهستان ها باشد.
تبصره - هر مرکز جهاد یک یا چند دهستان را تحت پوشش خواهد داشت .
ماده 9 - جهاد باید در تشکیلات خود انعطاف لازم را به ترتیبی پیش بینی نماید که در مواقع ضروری نظیر جنگ و یا بازسازی مناطق جنگ زده و یا حوادث دیگر در اجرای بند 9 ماده 5 قانون تشکیل وزارت جهاد بتواند نسبت به تشکیل ستادهایی در سطح کشور و یا مناطق مختلف اقدام نماید.
بخش دوم - (مقررات مالی )
فصل اول - تعاریف
ماده 10 - مسئول امور مالی جهاد پس از تایید شورای مرکزی توسط وزیر منصوب و مسئول امور مالی در استان با پیشنهاد جهاد استان و تایید شورای مرکزی و با حکم جهاد استان تعیین می شود و مسئول امور مالی شهرستان با پیشنهاد جهاد شهرستان و حکم جهاد استان تعیین می گردد.
ماده 11 - مسئول امور مالی جهاد عهده دار امور حسابداری و پرداخت هزینه ها و نگهداری حسابها و حفظ اسناد و تحویل و تحول و نگهداری وجوه و نقدینه ها و سپرده ها و اوراق بهادار جهاد می باشد. مسئولیت امور فوق الذکر در استان و شهرستان به ترتیب با مسئولین امور مالی استان و یا شهرستان خواهد بود.
ماده 12 - عامل مسئول امور مالی ماموری است که با پیشنهاد مسئول امور مالی و به حکم وزیر یا مقامات مجاز از طرف وی یا جهاد استان و یا جهاد شهرستان حسب مورد تعیین و انجام تمام یا قسمتی از وظایف و مسئولیت های موضوع ماده 11 توسط مسئول امور مالی به عهده او واگذار می شود.
ماده 13 - امین اموال ماموری است که با پیشنهاد مسئول امور مالی و به حکم وزیر یا مقامات مجاز از طرف وی و یا جهاد استان و یا جهاد شهرستان حسب مورد تعیین و مسئولیت حراست و تحویل و تحول و تنظیم حساب های اموال و اوراق بهادار که در حکم وجه نقد است و کالاهای تحت ابواب جمعی به عهده او واگذار می شود.
ماده 14 - جهاد در رابطه با تعاریف (سال مالی - اعتبار - تشخیص - تامین اعتبار - تعهد - تسجیل - حواله - درخواست وجه - هزینه - پیش پرداخت - علی الحساب ) تابع مفاد قانون محاسبات عمومی می باشد.
تبصره - در موارد فوق هر جا ذکر ذیحساب شده است منظور مسئول امور مالی در مراکز جهاد خواهد بود.
فصل دوم - تهیه و تنظیم بودجه
ماده 15 - جهاد مکلف است بودجه هر سال مالی خود و واحدهای تابعه را بر اساس سیاست ها و برنامه ها و خط مشی کلی دولت و دستورالعمل های بودجه در قالب برنامه ها و فصول تنظیم و جهت رسیدگی و درج در لایحه بودجه کل کشور به وزارت برنامه و بودجه ارسال دارد.
ماده 16 - در مواردی که دستگاه های اجرایی بر طبق قوانین و مقررات مربوط مجاز به واگذاری عملیات اجرایی تمام و یا پروژه هایی از هر یک از طرح های ملی و یا استانی خود به جهاد باشند در این صورت روسای دستگاه های اجرایی مربوط بنا به تشخیص و مسئولیت خود عملیات اجرایی تمام و یا پروژه هایی از هر یک از طرح های عمرانی خود را پس از کسب موافقت جهاد حسب مورد به جهاد مرکز و مراکز جهاد استان ها واگذار می نمایند تا جهاد مزبور با استفاده از اعتبارات عملیات واگذار شده نسبت به انجام آن اقدام نماید.
نحوه مصرف اعتبار عملیات واگذار شده تابع مفاد این قانون خواهد بود.
تبصره 1 - ذیحسابان طرح های عمرانی موظفند وجوه مربوط به طرح های واگذار شده موضوع این ماده را بر اساس درخواست مسئول امور مالی جهاد یا مسئول امور مالی جهاد استان مربوطه حسب مورد به حساب جهاد مربوط واریز و رسید آن را به هزینه قطعی منظور نمایند.
تبصره 2 - مابه التفاوت هزینه کرد قطعی و اعتبار دریافتی پروژه ها و یا طرح های واگذاری از محل این ماده در همان برنامه مربوطه و یا برنامه های عمرانی مورد لزوم دیگر به تشخیص جهاد در مناطق روستایی هزینه می گردد.
ماده 17 - مسئولیت درخواست وجه اعتبارات جاری و عمرانی جهاد و نیز اعتبارات طرح های واگذار شده موضوع ماده 16 این قانون حسب مورد در مرکز به عهده مسئول امور مالی جهاد و در استانها به عهده مسئول امور مالی استان مربوط می باشد.
ماده 18 - به منظور حفظ انسجام داخلی ، تحرک ، کارآیی و انعطاف پذیری در شرایط و مقتضیات گوناگون و همچنین اعمال سیاستهای اجرایی ، توزیع بودجه در جهاد طبق برنامه های مصوب از طریق جهاد مرکز بین مراکز جهاد انجام می گردد.
تبصره 1 - جهاد استان ها می توانند اعتبارات ملی طرح های عمرانی خود را مستقیما از خزانه پس از مبادله موافقتنامه با وزارت برنامه و بودجه اخذ نمایند.
تبصره 2 - اعتبارات استانی طرح های عمرانی جهاد مستقیما توسط جهاد استان از خزانه پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه استان
اخذ می گردد.
ماده 19 - بودجه مصوب جهاد پس از مبادله موافقتنامه با وزارت برنامه و بودجه قابل اجرا خواهد بود.
تبصره - نحوه مبادله موافقتنامه بین جهاد و وزارت برنامه و بودجه طبق آیین نامه ای خواهد بود که به پیشنهاد مشترک جهاد و وزارت برنامه و بودجه به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
فصل سوم - اجرای بودجه
الف - هزینه
ماده 20 - مسئولیت تشخیص ، انجام تعهد، تسجیل و صدور حواله در مرکز به عهده وزیر یا مقامات مجاز از طرف وی و در استان ها و شهرستان ها به عهده افراد مجاز از طرف جهاد استان می باشد و مسئولیت تامین اعتبار به عهده مسئول امور مالی در هر یک از سطوح یاد شده فوق الذکر خواهد بود.
تبصره 1 - اختیارات و مسئولیت های موضوع این ماده حسب مورد مستقیما و بدون واسطه از طرف مقامات فوق به سایر مقامات وزارت مذکور قابل تفویض خواهد بود. لیکن در هیچ مورد تفویض اختیار و مسئولیت سلب اختیار و رفع مسئولیت از تفویض کننده نخواهد نمود.
تبصره 2 - جمع مسئولیت ها و اختیارات مقامات مذکور در اجرای این ماده در شخص واحد از طریق تفویض اختیار، مجاز نخواهد بود.
ماده 21 - در مواردی که لازم است قبل از انجام تعهد وجهی پرداخت شود و یا در مواردی که تهیه اسناد مثبته قبل از پرداخت میسر نباشد و همچنین در مواردی که پرداخت تمام وجه سند مقدور نباشد می توان مبالغی به عنوان پیش پرداخت یا علی الحساب با موافقت قبلی وزیر یا مقامات مجاز از طرف ایشان در مرکز و یا موافقت مسئول استان یا مقامات مجاز از طرف ایشان در استان تادیه نمود تا پس از تهیه و تکمیل اسناد مثبته به حساب هزینه قطعی منظور و واریز گردد.
میزان و موارد تادیه پیش پرداخت و علی الحساب و نیز نحوه واریز و احتساب آنها به هزینه قطعی و نیز میزان سپرده حسن انجام کار و همچنین نوع و میزان تضمینی که می بایست در مقابل آنها اخذ گردد طبق آیین نامه ای خواهد بود که به پیشنهاد مشترک جهاد و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 22 - اعتبارات منظور شده در بودجه هر سال تا آخر سال مالی قابل تعهد و پرداخت است و هر مقدار از اعتبارات تا آخر سال مالی مربوطه تعهد شده و به مرحله پرداخت نرسیده باشد از محل اعتبار خاصی که در بودجه سال های بعد منظور می شود پرداخت خواهد شد.
وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است در ابتدای هر سال مالی بر اساس درخواست مسئولی امور مالی مراکز جهاد حداکثر معادل 10% اعتبار مصوب جهاد اعم از ملی و استانی را در اختیار جهاد مربوطه قرار دهد تنخواه گردان مزبور می بایست از پرداخت بابت اولین تخصیص اعتبار مربوطه کسر گردد.
تبصره - بهای کالا یا خدمات موضوع قراردادهایی که طبق مقررات منعقد و از محل اعتبارات مصوب تامین شده و به عللی در سال مالی مربوطه به مرحله تعهد نرسیده است مشروط بر آنکه تا آخر فروردین ماه سال بعد صورت و مدارک آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی تسلیم شده باشد از اعتبار موضوع این ماده قابل پرداخت است .
ماده 23 - در مورد آن قسمت از هزینه های مستمر که نوعا انجام آن از یک سال مالی تجاوز می کند جهاد می تواند برای مدت متناسب قراردادهایی که مدت اجرای آن از سال مالی تجاوز می کند منعقد نماید، جهاد مکلف است در بودجه سالانه خود اعتبارات لازم برای پرداخت تعهدات مربوطه را مقدم بر سایر اعتبارات منظور نماید و انواع این هزینه ها و شرایط آن به پیشنهاد جهاد و تصویب هیات وزیران تعیین خواهد شد.
ماده 24 - جهاد تابع مفاد مواد 8، 41، 50، 52، 62، 71، 73 و 79 قانون محاسبات عمومی می باشد.
ماده 25 - کلیه اسناد هزینه های انجام شده در استان ها با رعایت مقررات این قانون تنظیم و به ترتیبی که دیوان محاسبات کشور معین خواهد کرد نگهداری خواهد شد.
ب - معاملات
ماده 26 - نصاب و نحوه انجام مناقصه در معاملات به شرح زیر می باشد:
الف - تا مبلغ یک میلیون ریال به مسئولیت مامور خرید در مرکز و مسئولیت مقامات مجاز از طرف مسئول جهاد استان در استان و شهرستان .
ب - از مبلغ 1000001 ریال تا مبلغ 5000000 ریال در مرکز با مسئولیت مامور خرید و تایید و تصویب مقامات مجاز از طرف وزیر و در استان ها با مسئولیت مقامات مجاز از طرف مسئول جهاد استان و تصویب وی یا عضو مجاز آن .
ج - از مبلغ 5000001 ریال تا مبلغ 50000000 ریال در مرکز با تایید و مسئولیت وزیر یا مقامات مجاز از طرف ایشان .
د - بیش از مبلغ 50000000 ریال با انتشار آگهی مناقصه و یا ارسال دعوتنامه (مناقصه محدود) با مسئولیت وزیر جهاد یا مقام مجاز از طرف
ایشان .
ماده 27 - در مواردی که انجام مناقصه یا مزایده به تشخیص هیاتی مرکب از عضو شورای مرکزی جهاد، مسئول امور مالی جهاد و یک نفر به انتخاب وزیر میسر و یا به مصلحت نباشد می توان معامله را به طریق دیگری انجام داد و در این صورت هیات مزبور با رعایت صلاح و صرفه دولت نحوه انجام این گونه معاملات را در هر مورد یا به طور کلی برای یک نوع کالا یا خدمت ، تعیین و اعلام خواهد نمود.
ماده 28 - آیین نامه اجرایی این مواد توسط جهاد تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 29 - کلیه اسناد هزینه های انجام شده باید متکی به مدارک زیر باشد:
الف - در مورد خریدهای داخلی ، فاکتور خرید و رسید انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
ب - در مورد خریدهای خارجی ، اعلامیه بانک یا صورتحساب فروشنده ، مدارک ترخیص کالا از گمرک و رسید انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
ج - در مورد پرداخت حقوق ، دستمزد، مزایا و هر گونه پرداخت پرسنلی دیگر گواهی انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضا گیرنده وجه یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه مربوط به حساب بانکی ذینفع .
د - در مورد قراردادها تایید تحویل کالا یا انجام خدمت مطابق مفاد قرارداد توسط مقامات مجاز در این قانون همراه با اصل قرارداد مربوطه .
ه - مدارک مربوط به هزینه های خارج از کشور حداکثر تا مبلغ یک میلیون ریال در صورت عدم دسترسی به مدارک مذکور در بند ب این ماده با تایید وزیر یا مقامات مجاز از طرف ایشان به هزینه قطعی منظور خواهد شد.
تبصره - در موارد اضطرار در صورت تشخیص مورد اضطرار و تایید مقدار رفع نیاز توسط وزیر یا مقامات مجاز از طرف ایشان خرید انجام و گزارش خرید و تحویل کالا بر حسب مورد توسط مامور خرید و یا مسئول مربوطه تنظیم گواهی شده و به وسیله وزیر یا مقامات مجاز از طرف ایشان تایید می گردد تا به هزینه قطعی منظور گردد.
ماده 30 - مسئولیت حفظ و نگهداری اموال منقول و غیر منقول که در اختیار جهاد است همچنین نگهداری حساب آنها با جهاد می باشد.
تبصره - ضوابط مربوط به اجرای این ماده و نحوه رسیدگی و نظارت بر اموال مذکور تابع آیین نامه ای خواهد بود که به تصویب مشترک وزیر جهاد و وزیر امور اقتصادی و دارایی خواهد رسید.
ماده 31 - مسئولیت حفظ و نگهداری اموال منقول جهاد که در رابطه با شغل اعضا یا به هر دلیل دیگری تحویل افراد می شود با آنان بوده و چنانچه مالی خسارت ببیند و یا از بین برود مطابق دستورالعملی که به تصویب شورای مرکزی جهاد خواهد رسید از افراد مقصر خسارت دریافت خواهد گردید. در صورت اعتراض و یا عدم تمکین مقصر، پرونده امر به دادگاه صالح ارجاع خواهد شد.
ماده 32 - حساب های بانکی جهاد از طرف خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا هر یک از بانک های دولتی به تعداد مورد نیاز افتتاح خواهد شد.
ماده 33 - چک های صادره توسط جهاد حداقل با دو امضا به شرح زیر معتبر است :
الف - در مرکز با امضا وزیر یا مقامات مجاز از طرف ایشان و مسئول امور مالی یا مقام مجاز معرفی شده از طرف مسئول امور مالی که به تایید
شورای مرکزی جهاد رسیده باشد.
ب - در استان با امضا مسئول جهاد استان و مسئول امور مالی یا مقام مجاز معرفی شده از طرف مسئول امور مالی که به تایید جهاد استان رسیده
باشد.
ج - در شهرستان با امضای مسئول امور مالی و مقام مجاز که از طرف جهاد استان (از بین اعضا جهاد) معرفی خواهند شد.
د - در ستادهای تابعه جهاد استان صاحبان امضاهای مجاز توسط مسئول
امور مالی و مسئول جهاد استان (از بین اعضا جهاد) معرفی خواهند شد.
ماده 34 - مدارک و دفاتر و روش تنظیم اسناد و نگهداری حساب ها و نمونه اسنادی که برای پرداخت ها مورد قبول واقع می شود به طور مشترک بین وزارت امور اقتصادی و دارایی و جهاد تهیه و به مراکز جهاد ابلاغ می شود.
ماده 35 - در صورتی که مسئول امور مالی هر یک از مراکز جهاد پرداخت وجهی را خلاف مقررات این قانون ببیند موظف است مراتب را با ذکر دلیل به دستور دهنده منعکس نماید.
با صدور دستور کتبی مجدد و قبول مسئولیت امر، مسئول امور مالی وجه را پرداخت و مراتب را به ترتیب به مسئول امور مالی رده بالاتر خود منعکس می نماید.
مسئول امور مالی مرکز نیز موظف است در صورت تایید خلاف بودن موارد فوق و یا وجود چنین مواردی در مرکز موضوع را به وزیر گزارش نماید تا تصمیم مقتضی بر مبنای مقررات توسط ایشان اتخاذ گردد. چنانچه وزیر در انجام امر خلاف مقررات این قانون تاکید ورزید و کتبا مسئولیت امر را به عهده گرفت مسئول امور مالی مرکز نسبت به پرداخت موارد مربوط به مرکز اقدام و کلیه موارد ایجاد تعهد و یا پرداخت بدون اعتبار را به وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارش می دهد، وزارت امور اقتصادی و دارایی در صورتی که مورد را خلاف تشخیص داد مراتب را برای تعقیب به دادستان دیوان محاسبات کشور اعلام می نماید.
بخش سوم (مقررات اداری - استخدامی )
فصل اول - کلیات
ماده 36 - همکاران جهاد بر حسب نوع ارتباط با جهاد عبارتند از:
الف - همکارانی که برای یکی از مشاغل مستمر جهاد استخدام شده اند و عضو نامیده می شوند، مشمول این مقررات خواهند بود.
ب - همکاران قراردادی که برای مدت معین به خدمت در جهاد مشغول می شوند.
تبصره - آیین نامه مقررات استخدامی و نحوه پرداخت حقوق و مزایای همکاران قراردادی توسط جهاد و با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ج - همکاران مردمی که علاقمند به خدمت داوطلبانه در جهاد باشند.
تبصره - نحوه همکاری و میزان پرداخت ها به این همکاران توسط شورای مرکزی جهاد به تصویب خواهد رسید.
د - همکارانی که به عنوان کارگر به کار گمارده شده باشند که این افراد تابع مقررات قانون کار خواهند بود.
ماده 37 - کلیه مشمولان خدمت نظام وظیفه عمومی پس از پایان دوره آموزشی در صورت تمایل با موافقت ارتش یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حسب مورد در زمان صلح و با رعایت اصل 147 قانون اساسی می توانند باقیمانده دوره خدمت ضرورت خود را در جهاد سازندگی بگذرانند.
تبصره - آیین نامه اجرایی این ماده توسط وزارتخانه های جهاد و سپاه و دفاع تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
فصل دوم - ورود به خدمت
ماده 38 - اعضای جهاد باید دارای شرایط ذیل باشند:
الف - اسلام و عمل به احکام دین و اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی ایران .
ب - اخلاق اسلامی و حسن سابقه از نظر صداقت ، امانت و عدم تجاهر به فسق .
ج - لیاقت و شایستگی جهت تصدی امور محوله .
د - حداقل 18 سال سن و حداکثر 30 سال برای کسانی که از تاریخ تصویب این قانون عضو می شوند.
تبصره 1 - در موارد خاص در رابطه با افرادی که به مشاغل تخصصی تصدی می یابند با تصویب شورای مرکزی جهاد حداکثر سن به 40 سال افزایش می یابد.
تبصره 2 - در رابطه با مشاغل تخصصی که به تصویب کمیته مذکور در ماده 45 خواهد رسید حداکثر سن به 40 سال قابل افزایش خواهد بود.
ه - سلامت جسمی و روحی جهت انجام امور محوله (با تایید پزشک معتمد جهاد).
و - حداقل سواد خواندن و نوشتن .
ز - انجام خدمت وظیفه عمومی یا داشتن معافیت قانونی .
ح - تابعیت جمهوری اسلامی ایران .
ماده 39 - افرادی که توسط جهاد پذیرش می شوند بر حسب نوع شغل یک دوره آزمایشی را طی خواهند کرد که حداقل آن 6 ماه و حداکثر از دو سال تجاوز نخواهد کرد.
هر فرد در خلال دوره آزمایشی مورد ارزشیابی قرار گرفته و چنانچه لیاقت و کار دانی و علاقه به کار از خود نشان داده باشد به استخدام جهاد در آمده و مدت دوره آزمایشی نیز جز سنوات خدمات وی محسوب می شود چنانچه افرادی ضمن دوره آزمایشی صالح برای ابقا در خدمت مورد نظر تشخیص داده نشوند به خدمت آزمایشی آنان خاتمه داده خواهد شد.
تبصره 1 - حقوق و مزایا در دوره آزمایشی معادل حقوق و مزایای شغل مربوطه برای هر فرد تعیین و پرداخت می گردد. در رابطه با سایر مزایای
مذکور در مقررات این قانون با افراد در دوران خدمت آزمایشی ، مشابه همکاران قراردادی رفتار خواهد شد.
تبصره 2 - به افرادی که به خدمت آزمایشی آنان خاتمه داده می شود حقوق متعلقه به مدت زمان مرخصی استحقاقی استفاده نشده ، پرداخت خواهد گردید.
ماده 40 - جهت استخدام قطعی عضو موظف به سپردن تعهد سه سال خدمت مستمر برای جهاد است .
ماده 41 - در شرایط مساوی اولویت استخدام آزمایشی و قطعی به ترتیب با:
1 - جانبازان 2 - فرزندان شهدا و مفقودالاثرها و اسرای انقلاب اسلامی خواهد بود.
ماده 42 - حکم استخدام آزمایشی اعضا بر اساس ضوابط مصوب توسط جهاد استان صادر می گردد و حکم استخدام قطعی اعضا پس از پایان خدمت آزمایشی توسط جهاد مرکز صادر خواهد گردید.
ماده 43 - محل خدمت اعضا جهاد بر اساس ضوابط مصوب تعیین خواهد شد.
فصل سوم - حقوق و مزایا و طبقه بندی مشاغل
ماده 44 - جهاد با رعایت اصل چندپیشگی و سیالیت و حفظ تحرک و کارآیی ، مشاغل مستمر خود را تهیه و بر اساس عوامل موثر در انجام شغل از قبیل اهمیت وظایف و مسئولیت ها، سطح معلومات علمی و میزان تجربه عملی ، لزوم برنامه ریزی و نیاز به خلاقیت و ابتکار و سایر عوامل موثر در تجزیه شغل ، ارزشیابی و طبقه بندی نموده و به یکی از گروه های شغلی جداول مربوط به حق نوع کار، اختصاص می دهد.
ماده 45 - کمیته ای پنج نفری به ریاست دبیر کل سازمان امور اداری استخدامی کشور متشکل از دو نفر به معرفی جهاد و دو نفر به معرفی سازمان امور اداری و استخدامی با تایید هیات وزیران جهت انجام وظایف ذیل تشکیل می گردد:
1 - تعیین مشاغل کارگری .
2 - تصویب طبقه بندی مشاغل و نحوه تخصیص مشاغل به گروه های جداول بنا به پیشنهاد جهاد.
ماده 46 - حقوق ماهیانه اعضا جهاد متشکل از دو جز، حق نوع کار با احتساب افزایش سنواتی و حق عائله مندی خواهد بود.
ماده 47 - حق نوع کار بر اساس نوع شغل طبق جداول مربوطه که ارقام آن از 250 کمتر و از 850 بیشتر نخواهد بود معین می گردد ضریب این جداول 100 ریال تعیین می شود و تغییرات بعدی این ضریب بنا به پیشنهاد جهاد به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.
تبصره 1 - رقم حق نوع کار برای مشاغل نادر حداکثر تا 1000 قابل افزایش خواهد بود که با پیشنهاد جهاد به تایید شورای حقوق د دستمزد خواهد رسید.
تبصره 2 - ارقام جداول به پیشنهاد جهاد و تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد بود.
ماده 48 - حق عائله مندی عضو عبارت است از حق همسر، حق اولاد، حق افراد تحت تکفل و ارقام آنها به ترتیب به قرار زیر است :
100، حق همسر در صورتی که شاغل نباشد حق اولاد و حق افراد تحت تکفل هر کدام 20 می باشد (تحت تکفل حداکثر 2 نفر از اقارب درجه 1) ضریب حقوق عائله مندی 100 ریال تعیین شده و تغییرات بعدی آن بنا به پیشنهاد جهاد به تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد رسید.
تبصره - ارقام مربوط به حق اولاد و حق افراد تحت تکفل تنها در صورت احراز شرایط مندرج در ماده 68 پرداخت خواهد گردید.
ماده 49 - در صورت رضایت بخش بودن خدمات اعضا بر اساس نتایج ارزشیابی حاصله در پایان هر سال عضو از افزایش سنواتی معادل 3% حق نوع کار گروه مربوطه به نحوی که این مبلغ از یک هزار ریال کمتر نباشد بهره مند می شود.
تبصره - چنانچه گروه شغلی عضو ارتقا یابد ملاک احتساب افزایش سنواتی 3% در سال جدید رقم پرداخت حق نوع جدید خواهد بود و به مجموع دریافت فرد بابت افزایش سنواتی در گروه قبلی افزوده خواهد شد.
ماده 50 - جهاد می تواند در صورت لزوم و استحقاق نسبت به برقراری تسهیلات لازم و مبالغی جهت اعضای خود در موارد ذیل اقدام نماید:
الف - تسهیلات لازم برای آن دسته از اعضا که در مناطق محروم و دارای شرایط خاص مشغول انجام وظیفه می باشند فراهم نماید و مبلغی ماهانه به این افراد پرداخت نماید.
ب - پرداخت فوق العاده اشتغال کار در خارج از کشور، نوبت کاری کشیک ، مدیریت و سرپرستی مشاغل حساس ، امنای اموال .
ج - پرداخت معادل یک ماه حقوق به عنوان کمک هزینه ازدواج .
د - جبران هزینه های ماموریت ، ایاب و ذهاب ، سفر و نقل مکان .
تبصره 1 - مناطق محروم و دارای شرایط خاص و مشاغل کمیاب و همچنین نوع تسهیلات و میزان پرداختی در هر منطقه و مبالغ مربوط به فوق العاده ها و جبران هزینه ها و مطابق آیین نامه ای خواهد بود که توسط جهاد تهیه و به تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد رسید.
تبصره 2 - به پزشکان ، دندانپزشکان و دامپزشکان شاغل در جهاد حق محرومیت از مطب طبق قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی پرداخت خواهد شد.
ماده 51 - جهاد می تواند به آن دسته از اعضا که نحوه انجام کار آنان بر اساس نتایج ارزشیابی حاصله مطلوب باشد هر چهار ماه یک بار مبلغی به عنوان حق کارآیی به نحوی که مبلغ مذکور حداکثر 30% حقوق فرد در یک ماه باشد پرداخت نماید.
تبصره - آیین نامه پرداختی فوق به تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد رسید.
ماده 52 - جهاد می تواند در صورتی که نحوه انجام وظایف متصدیان مشاغل مختلف موجب افزایش کارآیی و کوتاه شدن مدت انجام کار و سرعت بخشیدن در انجام برنامه های عمرانی بیش از حد متعارف و استفاده بهینه از ماشین آلات و امکانات شود مبلغی به عنوان حق کارانه به جای حق نوع کار به اعضا پرداخت نماید.
تبصره - فهرست مشاغل فوق به تصویب کمیته مذکور در ماده 45 می رسد و میزان حق کارانه به تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد رسید.
فصل چهارم - ارزشیابی و آموزش
ماده 53 - جهاد موظف است در فواصل معین استعداد و صلاحیت اعضا خود را بررسی و ارزیابی نماید این ارزشیابی به نحوی صورت خواهد گرفت که موجب ارشاد و کشف استعدادها و لیاقت های عضو جهت واگذاری مسئولیت مناسب و ارتقا گروه و افزایش سنواتی سالیانه و یا لزوم گذراندن دوره آموزشی یا اعطا بورسیه های تحصیلی و یا برقراری حق کارآیی بشود.
تبصره - آیین نامه نحوه ارزشیابی با پیشنهاد شورای مرکزی به تصویب وزیر جهاد خواهد رسید.
ماده 54 - جهاد موظف است جهت تقویت بینش اعتقادی و توانایی های علمی اعضا، آموزش های کوتاه مدت تخصصی و معارف اسلامی را برای اعضا جهاد برگزار نماید.
تبصره - آیین نامه آموزشی دوره های کوتاه مدت با پیشنهاد شورای مرکزی به تصویب زیر جهاد خواهد رسید.
ماده 55 - جهاد جهت برگزاری دوره های آموزش عالی با کسب مجوز و رعایت ضوابط وزارت فرهنگ و آموزش عالی و شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند اقدام به ایجاد موسسه آموزشی بنماید.
تبصره آیین نامه اجرایی تاسیس دوره های آموزش عالی توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت جهاد تهیه و تصویب خواهد شد.
فصل پنجم - امور رفاهی جهادگران
ماده 56 - اعضا جهاد سالانه تا یک ماه به تناسب مدت خدمت در سال حق استفاده از مرخصی استحقاقی با برخورداری از حقوق کامل را خواهند داشت .
ماده 57 - اعضا جهاد در صورت ابتلا به بیماری هایی که مانع از انجام خدمت باشد از مرخصی استعلاجی استفاده خواهند کرد و جز در موارد بیماری های صعب العلاج مدت مرخصی استعلاجی حداکثر چهار ماه خواهد بود.
ماده 58 - عضو جهاد می تواند با موافقت مسئولین مربوطه از مرخصی بدون حقوق استفاده نماید.
تبصره 1 - حداکثر مدتی که عضو می تواند در طول خدمت خود از مرخصی بدون حقوق با موافقت جهاد استفاده نماید سه سال خواهد بود ولی برای ادامه تحصیلات عالی تخصصی در رشته مورد نیاز جهاد حداکثر این مرخصی تا 2 سال دیگر قابل تمدید خواهد بود.
تبصره 2 - مدت مرخصی بدون حقوق جز سابقه خدمت عضو محسوب نمی گردد.
تبصره 3 - در مواردی که عضو در مدت مرخصی به تحصیل در رشته های مورد نیاز جهاد اشتغال داشته باشد با پرداخت کسورات ، این مدت جز سابقه فرد محسوب خواهد شد.
ماده 59 - میزان و نحوه استفاده و مراجع تایید مرخصی های مذکور در مواد 56، 57، 58، مطابق آیین نامه ای است که با پیشنهاد شورای مرکزی به تصویب وزیر جهاد می رسد.
ماده 60 - به جهاد اجازه داده می شود حسب اقتضا بعضی مشاغل و محل خدمت با تایید کمیته موضوع ماده 45 سالی چهار بار و هر بار حداکثر سه روز مرخصی با استفاده از حقوق به اعضا اعطا نماید.
ماده 61 - در صورت استعفا، فوت و یا اخراج عضو جهاد، حقوق متعلقه به مدت زمان مرخصی استحقاقی استفاده نشده فرد موضوع ماده 56، به وی یا وراث قانونی او پرداخت می شود.
ماده 62 - جهاد مجاز است به منظور برخورداری همکاران خود از امکانات درمانی موجود در کشور با عنایت به موارد ذیل نسبت به ایجاد صندوق تامین درمانی جهت ارائه خدمات و پرداخت کلیه هزینه های درمانی همکاران جهاد به طور خودکفا تا تصویب قانون جدید نحوه تامین خدمات درمانی کشور اقدام نماید:
الف - همکاران جهاد ماهانه به ازای هر یک از افراد خانواده و تحت تکفل خود مبلغ 300 ریال به صندوق واریز نمایند.
ب - جهاد نیز به ازای هر فرد مبلغ 500 ریال به صندوق واریز می نماید.
ج - دفترچه های خدمات درمانی جهاد در اختیار کلیه همکاران قرار گرفته و همکاران می توانند با مراجعه به کلیه مراکز درمانی و در سراسر کشور اقدام به معالجه نمایند.
د - تعرفه درمانی جهاد برای پرداخت حق درمان به همکاران با رعایت تعرفه های وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.
تبصره - در صورتی که وجوه حاصله از این طریق کفایت هزینه های درمانی جهادگران را نکند جهاد با منظور کردن اعتباری در بودجه خود نسبت به رفع کمبود اقدام می نماید.
فصل ششم - ازکارافتادگی و معذوریت از کار و وظیفه ماده 63 - عضو جهاد پس از 30 سال خدمت و یا خدمت 60 سال سن می تواند از
کار کردن اعلام معذوریت نماید و جهاد موظف به برقراری حق تامین معذوریت از کار وی می باشد.
تبصره 1 - عضو جهاد که در کارهای سخت و زیان آور و در مناطق بد آب و هوا اشتغال به کار داشته باشد پس از 25 سال خدمت می تواند طبق این ماده از کار کردن اعلام معذوریت نماید.
تبصره 2 - جهاد مجاز است پس از 25 سال خدمت در صورت تقاضای عضو وی را معذور از کار اعلام نماید.
تبصره 3 - چنانچه فرد پس از احراز شرایط این ماده درخواست تامین معذوریت از کار نکند در صورت داشتن توانایی کار به تشخیص مسئولین مربوطه می تواند با شرایط قبلی به کار خود ادامه دهد. در غیر این صورت با تشخیص جهاد نسبت به معذور نمودن وی از کار اقدام می شود.
ماده 64 - در صورتی که فرد پس از احراز شرایط ماده 63 نیز مایل به ادامه کار و خدمت نیمه وقت در جهاد باشد در صورت موافقت مسئولین می تواند به خدمت خود ادامه دهد.
تبصره 1 - در محاسبه حقوق فرد در این شرایط، حق نوع کاری وی 50 تا 80% حق نوع کار آخرین گروه فرد محاسبه و پرداخت خواهد شد.
تبصره 2 - مدت سابقه کار فرد در این دوران به شرط پرداخت کسورات حقوق کامل به طور تمام وقت محاسبه می شود، در هر حال برای سنوات خدمت زائد بر 30 سال کسور معذوریت از کار برداشت نخواهد شد.
تبصره 3 - محاسبه افزایش سنواتی بر مبنای 50 تا 80% حق نوع کار در این دوران خواهد بود.
ماده 65 - مبلغ حق تامین معذوریت از کار اعضا جهاد ماهیانه عبارت است از مجموع :
الف - 30/1 x سابقه کار فرد x 50% معدل حق نوع کار سه سال آخر خدمت
(با احتساب افزایش سنواتی ).
ب - حق عائله مندی (حق همسر و اولاد و حق افراد تحت تکفل ).
تبصره - سابقه کار اعضا فعلی جهاد از زمان اشتغال تا تصویب این قانون بدون پرداختی کسورات احتساب خواهد شد.
ماده 66 - هر گاه عضو جهاد به علت بیماری و یا حادثه غیر ناشی از کار معلول و یا ناقص گردد به نحوی که به تایید پزشک یا پزشکان معتمد جهاد نتواند ادامه خدمت دهد حقوق وی به طریق زیر محاسبه و پرداخت خواهد شد:
حق عائله مندی + 50% حق نوع کار با (احتساب افزایش سنواتی ) x 30/1 سابقه
کار فرد.
تبصره 1 - در صورتی که سابقه کار عضو موضوع این ماده از 15 سال کمتر باشد مدت خدمت او 15 سال منظور خواهد شد.
تبصره 2 - در صورتی که معلولیت موضوع ماده 66 به گونه ای باشد که عضو بتواند متصدی شغل دیگری در جهاد شود حقوق وی بر مبنای شغل جدید محاسبه و پرداخت خواهد شد و در هر حال مبلغ پرداختی به وی از مقرری موضوع این ماده کمتر نخواهد بود.
ماده 67 - در صورتی که عضو به علت حوادث ناشی از کار و یا بیماری حرفه ای معلول شود به نحوی که از کار کردن بازبماند حقوق ماهیانه وی به طریق زیر محاسبه و پرداخت می شود.
80% معدل حق نوع کار سه سال آخر خدمت با احتساب افزایش سنواتی + حق عائله مندی .
تبصره 1 - چنانچه معلولیت فرد در رابطه با جبهه های جنگ باشد برابر آخرین پرداختی ماهیانه به وی پرداخت خواهد شد.
تبصره 2 - در صورتی که معلولیت موضوع ماده 67 به گونه ای باشد که عضو بتواند متصدی شغل دیگری در جهاد شود حقوق وی بر مبنای شغل جدید محاسبه و پرداخت خواهد شد و چنانچه مبلغ پرداختی کمتر از حقوق و مزایای سابق آن باشد، مابه التفاوت به عنوان تفاوت تطبیق پرداخت خواهد شد و تا زمانی که مابه التفاوت پرداخت می شود هر گونه افزایش پرداختی از مبلغ مابه التفاوت کسر خواهد شد.
ماده 68 - در صورتی که عضو جهاد فوت شود حقوق وظیفه بازماندگان وی با توجه به شرایط ذیل به تساوی بین آنان تقسیم می گردد:
الف - همسر دائمی و فرزندان و نوادگان اناث متوفی تا زمانی که شغل و یا شوهر اختیار نکرده باشند.
ب - شوهر، در صورتی که علیل و ازکارافتاده و تحت تکفل همسر متوفای خود بوده باشد.
ج - پسران متوفی تا پایان بیست سالگی و در صورت ادامه تحصیل در موسسات آموزش عالی رسمی حداکثر تا پایان بیست و پنج سالگی .
د - فرزندان علیل یا ناقص العضو متوفی که ازکارافتاده (مادام العمر) باشند.
ه - والدین متوفی مشروط بر این که تحت تکفل متوفی بوده باشند.
تبصره 1 - حقوق وظیفه موضوع این ماده در مورد کسانی که شخصا دارای تمکن مالی در امرار معاش مناسب می باشند و یا آنکه افراد دیگر شرعا مکلف به ادا نفقه آنها می باشند و همچنین دانشجویانی که شخصا تمکن مالی جهت مخارج ادامه تحصیل داشته باشند قابل پرداخت نخواهد بود. احراز عدم تمکن
مالی و عدم تامین نفقه موکول به ادعای ذینفع خواهد بود مگر در مواردی که خلاف آن ثابت شود.
تبصره 2 - حقوق وظیفه بازماندگان عضو معذور و ازکارافتاده متوفی و عضوی که به علت حادثه یا بیماری غیر ناشی از کار فوت شود به این طریق محاسبه می گردد:
(سابقه کار مستمر) / (30) x 40% حق نوع کار (با احتساب افزایش سنواتی ) +
حق عائله مندی
تبصره 3 - هر گاه عضو ازکارافتاده (موضوع ماده 67) به علت حادثه ناشی از کار یا بیماری حرفه ای فوت شود تمام حقوق وی محاسبه و پرداخت خواهد شد.
تبصره 4 - هر گاه عضو جهاد به علت حادثه ناشی از کار فوت و یا شهید شود پس از ارتقا تمام حقوق وی محاسبه و پرداخت خواهد شد.
ماده 69 - از تاریخ تصویب این قانون صندوق تامین معذوریت از کار و ازکارافتادگی و وظیفه به صورت صندوقی مستقل و وابسته به جهاد تاسیس و جهاد مکلف است هر ماه هشت و نیم درصد (5/8%) از حقوق ماهیانه اعضا کسر کرده و بابت سهم اعضا و معادل همین مبلغ را نیز از بودجه جهاد بابت سهم خود به صندوق مزبور واریز نماید.
تبصره 1 - جهاد مجاز است از محل وجوه واریزی به صندوق فوق الذکر سرمایه گذاری در کارهای تولید و خدماتی و مشارکت با موسسات دولتی و بانک ها بنماید و درآمد حاصله را به صندوق مزبور واریز نماید.
تبصره 2 - در صورت عدم کفایت وجوه صندوق مزبور جهت پرداخت حقوق وظیفه و ازکارافتادگی و معذوریت از کار اعضای جهاد، دولت مکلف است کمبود آن را سالانه در بودجه خود منظور و تامین نماید.
تبصره 3 - آیین نامه این صندوق به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
فصل هفتم - تکالیف عمومی جهادگران
ماده 70 - اعضا جهاد موظف به رعایت کلیه مقررات و ضوابط جهاد و آمادگی فعالیت در هر مکان و زمان که ضرورت کار ایجاب کند می باشند.
ماده 71 - رسیدگی به تخلفات اداری اعضا جهاد طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 25/12/1365 مجلس شورای اسلامی و اصلاحات بعدی آن خواهد بود.
فصل هشتم - پایان خدمت
ماده 72 - عضو جهاد می تواند از خدمت در جهاد استعفا نماید. در هیچ مورد استعفای عضو رافع تعهدات وی در برابر جهاد نخواهد بود. استعفا از
تاریخی تحقق می یابد که جهاد به موجب حکم کتبی با آن موافقت نماید و عضو با جهاد تصفیه حساب کند. جهاد مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ وصول استعفا رد یا قبول آن را کتبا اعلام دارد.
تبصره - در صورتی که عضو بدون کسب موافقت جهاد با استعفا اقدام به ترک خدمت نماید با وی طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری رفتاری خواهد شد.
ماده 73 - وجوهی که مستخدم مستعفی بابت حق بیمه ازکارافتادگی و یا بازنشستگی به صندوق بیمه جهاد پرداخت نموده است به وی مسترد خواهد شد.
تبصره - در صورتی که مستخدم مستعفی ، مرخصی استحقاقی استفاده نشده ای داشته باشد حقوق و مزایای متعلقه بابت ایام مذکور به وی پرداخت خواهد شد.
ماده 74 - استخدام مجدد مستخدم مستعفی در صورت احتیاج به خدمت وی بلامانع است . سنوات خدمت وی از لحاظ بازنشستگی به شرط استرداد وجوهی که طبق ماده 73 دریافت داشت است قابل احتساب خواهد بود.
ماده 75 - چنانچه جهاد به لحاظ ارزشیابی و احراز عدم شایستگی و لیاقت عضو در انجام ماموریت های محوله نیاز نداشته باشد آماده خدمت می نماید.
تبصره 1 - چنانچه پس از شش ماه نیازی در سایر قسمتهای جهاد به عضو آماده به خدمت نباشد به وزارتخانه ها و سازمان های دولتی ، شهرداری ها، موسسات و شرکت های دولتی و یا نهادهای انقلاب اسلامی دیگر در صورت نیاز منتقل می شود و در غیر این صورت عضو آماده به خدمت پس از گذشت 6 ماه بازخرید خواهد شد.
تبصره 2 - وجهی که در ازا سنوات خدمت در جهاد به افراد بازخرید شده پرداخت می شود عبارت است از معادل 45 روز آخرین حقوق پرداختی (مطابق آیین نامه ای که قبل از اجرای این قانون در جهاد اعمال می شده ) در ازای هر سال سابقه خدمت .
تبصره 3 - خدمت بیش از 6 ماه یک سال محسوب خواهد شد.
تبصره 4 - دوران آمادگی به خدمت با پرداخت کسور دوران معذوریت از کار جز سنوات خدمت عضو محسوب خواهد شد.
تبصره 5 - در طی یک سال مذکور در تبصره 1 حقوق کامل عضو به وی پرداخت خواهد شد.
تبصره 6 - جهاد مکلف است تا زمانی که عضو آماده به خدمت را در اختیار دارد برای تصدی مشاغل مشابه به شرط آنکه عضو آماده به خدمت با شرایط مورد نیاز وجود داشته باشد استخدام جدید ننماید.
فصل نهم - تطبیق
ماده 76 - جهاد موظف است در اجرای ماده 44 این مقررات کلیه اعضا ثابت خود را از تاریخ تصویب تشکیلات ، با تشکیلات مصوب برای مشاغل مستمر تطبیق دهد و همکاران ثابتی را که شغل آنها مورد نیاز نباشد طبق ماده 75 با آنان عمل نماید.
ماده 77 - در صورتی که مجموع حقوق و مزایای اعضایی که به موجب این مقررات تطبیق وضع می یابند کمتر از حقوق و مزایای مقرری سابق آنان باشد مابه التفاوت به عنوان تفاوت تطبیق به ایشان پرداخت خواهد شد و تا زمانی که مابه التفاوت پرداخت می شود هر گونه افزایش پرداختی از مبلغ مابه التفاوت کسر خواهد شد.
ماده 78 - مستمری اعضا ازکارافتاده جهاد مستمری بازماندگان وظیفه بگیر اعضای متوفی بر اساس مقررات این قانون تغییر وضع خواهد نمود و چنانچه کمتر از مستمری سابق آنان باشد مابه التفاوت به عنوان تفاوت تطبیق به آنان پرداخت خواهد شد بدیهی است هر گونه افزایش حقوق مادام که تفاوت تطبیق پرداخت می شود از مبلغ مابه التفاوت کسر خواهد شد.
ماده 79 - آن بخش از مستخدمین دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی که به جهاد منتقل می شوند از جمله کسانی که قبل از تصویب این قانون طبق تبصره ماده 7 قانون تشکیل وزارت جهاد منتقل شده اند با توجه به تخصص و تجربه و سوابق خدمتی در یکی از گروه های شغلی مذکور در ماده 44 قرار می گیرند و از حقوق و مزایای مربوطه بهره مند خواهند شد. بدیهی است چنانچه حقوق تعیین شده در جهاد کمتر از حقوق قبلی مستخدم منتقل شده باشد مابه التفاوت به فرد پرداخت خواهد شد و هر گونه افزایش حقوق مادام که تفاوت تطبیق پرداخت می شود از مبلغ مابه التفاوت کسر خواهد شد.
تبصره - کسور بازنشستگی سهم عضو مربوط به اعضا مذکور در این ماده به صندوق معذوریت از کار و ازکارافتادگی و وظیفه جهاد توسط دستگاه سابق مستخدم واریز خواهد گردید.
ماده 80 - احتساب سنوات خدمت همکاران ثابت قبل از تصویب قانون که طبق ماده 76 تطبیق وضع می یابند از بدو ورود به جهاد خواهد بود.
ماده 81 - ملاک تشخیص سن اعضا که در تاریخ تصویب این قانون در خدمت جهاد هستند و کسانی که بعد از تصویب این قانون به عضویت جهاد در آیند شناسنامه ای است که بدو ورود ارائه داده و یا می دهند در صورتی که در شناسنامه ماه تولد قید نشده باشد اول مهر ماه سال تولد ملاک محاسبه خواهد بود.
ماده 82 - مدت خدمت وظیفه عمومی عضو جهاد جز سنوات خدمت وی محسوب خواهد شد.
فصل دهم - مقررات مختلف
ماده 83 - ماموریت و انتقال اعضا جهاد به وزارتخانه ها، موسسات و شرکت های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و ماموریت و انتقال مستخدمین
دستگاه های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی به جهاد با رعایت مقررات مربوطه مجاز است .
تبصره - کسور معذوریت از کار واریزی به صندوق معذوریت از کار و ازکارافتادگی و وظیفه عضوی که از جهاد به دستگاه های مذکور در این ماده منتقل می شود توسط جهاد به صندوق بازنشستگی آن دستگاه واریز خواهد شد.
ماده 84 - حقوق و مزایا، مرخصی و سوابق سنواتی آن عده از اعضا که در جبهه خدمت می نمایند طبق مصوبات قانونی مربوط به جنگ خواهد بود.
ماده 85 - جهاد مرکز و استان ها و سازمان ها و شرکت های وابسته از نظر مقررات مالی ، اداری ، استخدامی و تشکیلات منحصرا تابع مفاد این قانون و مقرراتی هستند که به استناد آن وضع گردد و از شمول قوانین و مقررات مغایر مستثنی می باشند و شمول هر یک از قوانین و مقررات عمومی در مورد آنها مستلزم ذکر نام خواهد بود.
ماده 86 - جهاد موظف است حداکثر ظرف مدت یک سال از تاریخ تصویب این قانون ، آیین نامه های اجرایی مربوطه را تهیه نموده و به تصویب مراجع مذکور در این قانون برساند و تا زمانی که هر یک از آیین نامه های اجرایی به تصویب نرسیده است مقررات جاری جهاد در آن مورد کماکان معتبر و قابل اجرا خواهد بود.
ماده 87 - آیین نامه های اجرایی این قانون به جز مواردی که برای تصویب آنها مرجع مشخصی ذکر گردیده پس از تصویب هیات وزیران به مورد اجرا گذارده خواهد شد.
قانون فوق مشتمل بر هشتاد و هفت ماده و شصت و نه تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه بیست و سوم فروردین ماه یک هزار و سیصد و شصت و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 4/2/1367 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رییس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی






نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1367/01/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.