×

نمایندگی مدیر شرکت - شخصیت حقوقی شرکت در حال تصفیه - اصل اجتماع وکیلان متعدد - نمایندگی مدیر تصفیه - قرار دعوی

نمایندگی مدیر شرکت - شخصیت حقوقی شرکت در حال تصفیه - اصل اجتماع وکیلان متعدد - نمایندگی مدیر تصفیه - قرار دعوی

نمایندگی-مدیر-شرکت---شخصیت-حقوقی-شرکت-در-حال-تصفیه---اصل-اجتماع-وکیلان-متعدد---نمایندگی-مدیر-تصفیه---قرار-دعوی
شماره پرونده : 39/4729/6/40
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دادگاه شهرستان تهران به تصدی دکتر ناصر کاتوزیان
خواهانها : آقایان یوسفعلی شهمیرزادی مقیم تهران خیابان بوذرجمهری سرای امید و محمود نیک نژاد مقیم سرپل امیربهادر شرکت سهامی پخش سیگار با وکالت آقای احمدجدلی مقیم خیابان سعدی کوجه فاریاب کاشی 16
خوانده : بانک اعتبارات ایران مقیم خیابان سعدی با وکالت آقای یدالله سهرابی مقیم خیابان شمیران شهناز سوم شماره 1
خواسته : مبلغ سه میلیون و دویست هزار ریال وخسارات

خلاصه جریان دعوی وکیل خواهانها دادخواستی به طرفیت خوانده و به خواسته فوق تقدیم دادگاه شهرستان نموده به استنادرونوشت نامه آقای یوسفعلی شهمیرزادی به بانک اعتبارات وپاسخ بانک به نامبرده نامه دیگری از بانک اعتبارات خطاب به آقای شهمیرزادی در پاسخ اظهاریه رسمی و دو نامه از اجرای دادگاه شهرستان تهران خطاب به بانک اعتبارات و پاسخ بانک به اداره اجراء، اظهار داشته است که ، پس از انحلال شرکت سهامی پخش کالاهای انحصاری شهرستان تهران ، خواهانها به اتفاق آقای حاجی صادق وفا به عنوان مدیران تصفیه شرکت مذکور انتخاب شده اند و نامبردگان یک انبار متعلق به شرکت را به فروش رسانده و وجه آن را به موجب دو فقره چک به نام هیات تصفیه در حساب 86609/2 بانک اعتبارات می ریزند و در برگه افتتاح حساب قید می شود که برداشت از اعتبار مزبور بایستی با امضاء هر سه نفر مدیران تصفیه درخواست می کند که طبق دستور اجرای شعبه اول دادگاه شهرستان تهران از طرف آقای صادق وفا چکی به مبلغ سه میلیون ودویست هزار ریال صادر نمایند و به بانک ارسال دارند .
آقای شهمیرزادی ضمن نامه ای به بیان که وجوه ریخته شده در حساب فوق به عنوان مدیران تصفیه شرکت می باشد تقاضای بانک را ردمی کند و معذلک بانک در جواب شهمیرزادی اظهار می دارد که مبلغ سه میلیون و دویست هزار ریال سهمیه آقای صادق وفا به موجب دو فقره دستورات اجرائی دایره اجرای دادگاه شهرستان تهران و دایره اجرای چکهای محل ثبت تهران توقیف و برداشت شده است.
با توجه به مراتب فوق ، نظر به اینکه ، برداشت از حساب فوق با سه امضاء ممکن بوده و بانک بر خلاف قرارداد برای شخص صادق وفا موجودی قائل شده و آن را پرداخت نموده است ، واز طرفی مکاتبات بانک با دایره اجراء نیزمسقط تکلیف وی در رعایت مقررات قرارداد افتتاح حساب نبوده است تقاضای رسیدگی و صدور حکم را بر محکومیت خوانده دارم که مبلغ خواسته را در حساب فوق بریزد.
پرونده امر به شعبه 27 ارجاع شده و در جریان رسیدگی آقای یدالله سهرابی به وکالت از طرف خوانده وارد دعوی شده وبا تقدیم عکسهائی از ورقه افتتاح حساب و هشت نامه ازاداره اجراء دادگاههای شهرستان خطاب به بانک اعتبارات و پنج نامه از بانک اعتبارات خطاب به اداره اجراء و یک نامه از صندوق اجرای ثبت کل و دونامه از دایره چکهای بی محل اجرای ثبت تهران خطاب به بانک و دو نامه از طرف بان خطاب به دایره مذکور دفاع کرده است که تقاضائی که خواهانها و آقای صادق وفا برا یبازکردن حساب جاری به بانک موکل داده اند قید شده که هریک از آنها مالک ثلث از وجوه ایداع شده می باشند و حساب مزبور به نام هیات تصفیه افتتاح نشده است و به همین جهت بانک آقای صادق وفا را مالک ثلث مبلغ مذکور می دانسته و آن را بر حسب دستور مقامات قانونی تسلیم کرده است و به علاوه آقای شهمیرزادی نیز سهمیه خود را از حساب مزبور به همین ترتیب برداشت نموده است.
نامبرده ضمنا" ایراد کرده است که اولا"، چون بانک بر حسب دستور مقامات قانونی وجه ایداع شده را پرداخت نموده است دعوی خواهانها متوجه وی نمی باشد و ثانیا" چون دادخواست از طرف دونفر از صاحبان حساب امضاء شده به صلاحیت آنها درطرح دعوی ایرادمی شود و به خصوص که درخواست نامبردگان این است که مبلغ خواسته در حساب جاری که به نام سه نفر افتتاح شده است ریخته شود.
دادگاه در آخرین وقت مقرر به تصدی امضاءکننده زیر با حضور وکلای طرفین تشکیل اس و پس از استماع اظهارات آنان بااعلام پایان دادرسی به شرح زیر انشاء رای می نماید.

رای دادگاه
نظر به اینکه ، بموجب مفاد دادخواست و توضیخات وکیل خواهان در جلسه دادرسی ، آقایان یوسفعلی شهمیرزادی و محمود نیک نژاداز طرف هیات تصفیه شکرت سهامی پخش کالاهای انحصاری و بنام اداره کنندگان شرکت منحله تقاضا کرده اند که بانک اعتبارات ایران مبلغ خواسته را به حساب شرکت بریزد و بنابراین خواهانها به نام و حساب خود اقامه دعوی نکرده اند.
نظر به اینکه ، هر شرکت تجاری پس از انحلال نیز دارای نحوه ای شخصیت است و وجود فرضی و حقوقی آن تا پایان کارتصفیه ادامه دارد و به همین دلیل طبق ماده 208 قانون تجارت می تواند برای اجرای تعهدات سابق خود معاملات جدیدی بنماید ومدیران تصفیه به نمایندگی از طرف شرکت بر اجرای تعهدات ووصول مطالبات وانعقاد قراردادهای جدید اقدام خواهند نمود. بنابراین وظایف مدیران تصفیه و وضع حقوقی آن کاملا" نظیر حقوق و تکالیف مدیران شرکت قبل از انحلال می باشد.
نظربه اینکه ، مطابق مفاد ماده 51 قانون تجارت مدیران هر شرکت از نظر حقوقی وکیل و نماینده شرکت محسوب می شوند و در صورتی که حکم صریحی ددر قوانین تجاری نباشد برای بررسی حقوق و اختیارات آنان قواعد عمومی قانون مدنی حکمفرماست.
نظر به اینکه ، به موجب ماده 669 قانون مدنی (( هرگاه برای انجام یک امر دو یا چند نفر وکیل معین شده باشدهیچ یک ازآنهانمی تواند بدون دیگری یا دیگران دخالت در آن بنماید... )) و در پرونده امر نیز صریحا" اعلام شده است که مدیران تصفیه فقط به اتفاق آراء حق دارند با استفاده از وجوه شرکت در امر تصفیه اقدام نمایند و بنابراین ، مادام که حاجی صادق وفا بر طبق رای مجمع عمومی مدیر تصفیه شرکت است ، خواهانها بدون مداخله وی حق اقامه دعوی را بنام شرکت و با هیات تصفیه ندارند.
بنابه مراتب مذکور، ایراد وکیل خوانده به نظر وارد می رسدوبه استناد شق 3 ماده 198 و ماده 203 اصلاحی قانون آئین دادرسی مدنی قرار رد دعوی صادر و اعلام می شود و خواهانها موظفندکه مبلغ 48750 ریال بات حق الوکاله به خوانده بپردازند قرار پژوهش پذیراست.
رئیس شعبه 27دادگاه شهرستان تهران ناصرکاتوزیان

مرجع :
کتاب عدالت قضائی ،گزیده آراء،تالیف دکترکاتوزیان ،انتشارات
دادگستر،چاپ اول ،بهارسال 1378

135

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 729

تاریخ تصویب : 1340/06/04

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.