×

دستورموقت - کمیسیون ماده 100 - اجاره

دستورموقت - کمیسیون ماده 100 - اجاره

دستورموقت---کمیسیون-ماده-100---اجاره
دادنامه شماره : 40 - 31/3/1373

رای شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات
ملخص مدافعات رئیس شعبه دادگاه حقوقی 2 اینست که دستورات موقت صادره در خصوص زوال لاک و مهر و رفع اثر و موانع موجوداز مغازه های استیجاری مستاجر به تقاضای آنان ، مناقضتی با مقررات و منافاتی با اصول قانونی نداشته زیرابه فرض که شهرداری به استناد ماده 100 و آرای کمیسیونهای ذی ربط نسبت به عین املاک علیه مالکین آن تضییقات یا محدودیتی ایجاد کرده باشد و این محدودیت برای استفاده از اعیان مستاجره ، مزاحمتی در استیفای مستاجران ایجاد کرده باشد،
با توجه به اصل 40 قانون اساسی و قاعده تسلیط و لاضرر و لاضرار، و عنایت به قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1356 مانع آن نبوده که مستاجرین ملک نتوانند از حقوقی که نسبت به منافع عین مستاجره داشته اند استفاده کنند. و دادگاه نیز با لحاظ ماده 489 قانون مدنی و مواد 1و3و770 به بعد قانون آئین دادرسی مدنی با داشتن اختیار و صلاحیت قانونی به صدوردستور موقت اقدام نموده است .
بنظر این دادگاه هرچند چون لاک و مهر و انسداد مغازه ها بعلت تخلفات در اجرای آرای صادره که ناشی و منبعث از حاکمیت و آمریت قانونی است ، صورت گرفته و چنین توهمی ممکن است ایجاد شود که اقدامات قاضی مذکور خارج ازحیطه اقتدار و صلاحیت او بوده که عملا" آثار قانونی احکام را در غیر راستا و مجرای قانونی خودش از بین برده است .
اما چون اولا" احکام ماده 100 و یا هر حکم دیگری نسبت به طرفین و قائم مقام آنان اثر قانونی دارد و مستاجر دراین خصوص قائم مقام قانونی مالک نیست .
ثانیا" دستور موقت حکم قطعی محسوب نمی شود و مطابق ماده 779 قانون آئین دادرسی مدنی به هیچ وجه تاثیر در اصل دعوی ندارد.
ثالثا" بر اساس ماده 780 همین قانون ، پس از صدور دستور موقت ، اگر متقاضی ، ظرف موعد قانونی مندرج در ماده به تقدیم دادخواست لازم اقدام نکند به درخواست طرف مقابل از آن رفع اثر می شود.
نظر به جامع مدافعات و نیزنظربه عمومات قانونی ، موضوع محمول بر نظر و استنباط قضایی تشخیص می گردد وبراین اساس تعقیب انتظامی قاضی مورد تعقیب را منتفی می نماید.

مرجع :
کتاب نظارت انتظامی درنظام قضائی (جلددوم ) تالیف احمدکریم زاده
ناشر: روزنامه رسمی کشور، چاپ اول سال 1378

30

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 40

تاریخ تصویب : 1373/03/31

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.