×

قانون انتخاب رئیس جمهور کشور جمهوری اسلامی ایران

قانون انتخاب رئیس جمهور کشور جمهوری اسلامی ایران

قانون-انتخاب-رئیس-جمهور-کشور-جمهوری-اسلامی-ایران

روزنامه رسمی کشور شماره 1710614/5/1360
شماره 9420 23/4/1360
وزارت کشور

فصل اول کلیات
ماده 1 در اجرای اصل یکصد و شانزدهم از مبحث اول فصل نهم قانون اساسی جمهور اسلامی ایران انتخابات رئیس جمهور کشورجمهوری اسلامی ایران بر طبق مقررات این قانون انجام میگیرد0
ماده 2 بموجب اصل یکصد و چهاردهم قانون اساسی رئیس جمهور برای مدت چهار سال با رای مستقیم مردم انتخاب میشود وانتخاب مجدد او بصورت متوالی تنها برای یک دوره بلامانع است 0
ماده 3 بموجب اصل یکصد وهفدهم قانون اساسی رئیس جمهور با اکثریت مطلق آراء شرکت کنندگان انتاخاب میشود ولی هرگاه دردوره نخست هیچیک از نامزدها چنین اکثریتی بدست نیاورد روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رای گرفته میشود در دور دوم تنها دو نفر از نامزدها که در دور نخست آراء بیشتر از شرکت در انتخابات منصرف شوند از میان بقیه دو نفر که در دور نخست بیشتر از دیگران رای داشته اند برای انتخاب مجدد معرفی میشوند0
ماده 4 بموجب اصل یکصد و بیستم قانون اساسی هرگاه در فاصله ده (10) روز پیش از رای گیری یک از نامزدهائیکه صلاحیت او طبق این قانون احراز شده فوت کند انتخابات بمدت دو هفته به تاخیر می افتداگر در فاصله دور نخست و دور دوم نیز یکی از دو نفرحائز اکثریت دور نخست فوت کند مهلت انتخابات برای دو هفته تمدید میشود0
ماده 5 بموجب اصل نودونهم قانون اساسی مسئولیت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است 0
ماده 6 در هر دور انتخاباتی هر شخص واجد شرایط فقط میتواند یکبار و در یک شعبه اخذ رای با ارائه شناسنامه رای بدهد0
ماده 7 اخذ رای در سراسر کشور در یک روز وحداقل بمدت ده (10) ساعت بعمل می آید0

فصل دوم شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان
ماده 8 انتخاب کنندگان باید دارای شرایط زیر باشند0
1 تابعیت ایران
2 داشتن حداقل 15 سال تمام سن در روز اخد رای
ماده 9 اشخاص زیر از حق انتخاب کردن محرومند
1 محجورین
2 محرومین از حقوق اجتماعی
ماده 10 انتخاب شوندگان باید دارای شرایط زیر باشند:
1 از رجال مذهبی و سیاسی
2 ایرانی الاصل
3 تابع ایران
4 مدیر و مدبر
5 دارای حسن سابقه و امانت و تقوی
6 مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور
7 عدم محرومیت از حقوق اجتماعی

فصل سوم اعلام داوطلبین و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان
ماده 11 پس از وصول دستور رئیس جمهور یا شورای ریاست جمهوری که با رعایت اصل یکصد و نوزدهم و یکصد و سی ویکم قانون اساسی صادر میشود وزارت کشور موظف است حداکثر ظرف سه روزمراتب وتاریخ شروع ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری را با استفاده از وسائل ارتباط جمعی باطلاع عموم برساند0
ماده 12 داوطلبان ریاست جمهوری ظرف سه روز از تاریخ شروع ثبت نام شخصا" به وزارت کشور مراجعه نموده و پرسشنامه را پس از دریافت وتکمیل همراه چهار برگ فتوکپی کلیه اوراق شناسنامه و12 قطعه عکس از آخرین عکس 4در6 خود را که در همان سال گرفته باشدبه ستاد انتخابات اکشرو تسلیم و رسید دریافت دارد0
ماده 13 ستاد انتخابات کشور پس از پایان مهلت قبول داوطلبی بلافاصله مدارک داوطلبان را به دبیرخانه شورای نگهبان تسلیم میدارد0
ماده 14 شورای نگهبان ظرف پنج روزازتاریخ وصول مدارک داوطلبان به صلاحیت آنان رسیدگی و نظر خود را صورتمجلس نموده و یک نسخه از صورت جلسه تنظیمی را به وزارت کشور ارسال میدارد0
ماده 15 وزارت کشور موظف است بلافاصله پس از وصول نظریه شورای نگهبان اسامسی نامزدهای ریاست جمهوری را با استفاده از وسائل ارتباط جمعی باطلاع عموم برساند0

فصل چهارم تبلیغات
ماده 16 بمنظورتضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی و بازرسی و کنترل و نحوه تبلیغات نامزدها کمیسیونی بنام کمیسیون بازرسی و تبلیغات انتخابات دروزارت کشور و بنا بدعوت وزیر کشور تشکیل میگردد0
ماده 17 اعضاء کمیسیون بازرسی تبلیغات ریاست جمهوری عبارتند از:
1 دادستان کل کشور یا نماینده تام لاختیاراو
2 یکنفر از اعضای شورای نگهبان به انتخاب شورا
3 وزیر کشور یا نماینده تام لاختیاراو
ماده 18 نامزدهای ریاست جمهوری موظفند در تبلیغات انتخاباتی خود موازین اسالمی را دقیقا" رعایت نمایند0
ماده 19 بنرامه تبلیغاتی رادیو تلویزیونی نامزدها بایدقبل از پخش ضبط شود و از نظر کمیسیون بازرسی بگذرد0
ماده 20 نامزدهای ریاست جمهوری که صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان تائید و اسامی آنها از طرف وزارت کشور اعلام میگردد هر یک حق دارند بطور مساوی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای معرفی و ارائه برنامه های خود استفاده نمایند ترتیب و تنظیم برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی از طریق صدا و سیما بعهده کمیسیون تبلیغات انتخابات میباشد0
ماده 21 فعالتیهای انتخاباتی رسما" از تاریخ اعلام اسامی نامزدهای ریاست جمهوری بوسیله وزارت کشور آغاز و تا12 ساعت قبل از شروع اخذ رای خاتمه میذیرد و پس از پایان این مهلت تااعلام نتیجه اخذ رای دور اول هیچیک از نامزدهای ریاست جمهوری مجاز به فعالیت انتخاباتی نیستند0
ماده 22 تمام نامزدهای ریاست جمهوری با هر سمتی که داشته باشند بطور یکسان مشمول مقرارات این قاننن بوده و نباید تحت هیچ عنوان بیش از آنچه توسط کمیسیون بارزسی تعیین شده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران استفاده شود0
ماده 23 فعالیت انتخاباتی در دور دوم از تاریخ اعلام رسمی نتایج قطعی آراء دور اول شروع و تا12 ساعت قبل از شروع اخذ رای دور دوم ادامه خواهد یافت 0
ماده 24 استفاده از وسائل پرسنل و سایرامکانات ادارات دولتی و موسسات وابسته به دولت و نهادهای انقلابی که از بودجه عمومی کشور استفاده مینمایند برای تبلیغات انتخاباتی کلیه نامزدهای ریاست جمهوری اکیدا" ممنوع است 0
ماده 25 الصاق اعلامیه پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمائی تابلو بیمارستانها تابلو مدارس و سایر موسسات آموزشی و سازمانهای دولتی و ادارات دولتی و سازمانهای وابسته به دولت و اتومبیلهای دولتی و اتوبوسهای شرکت واحد اتوبوسرانی درسراسر کشور ممنوع بوده و مامورین انتظامی و افراد سپاه پاسداران و کمیته های انقلاب اسلامی و مامورین راهنمائی ورانندگی مکلفند نسبت به برداشتن و از بین بردن چنین اوراق تبلیغاتی اقدام نمایندودر صورت مشاهده متخلفین را جلب و بمنظور تعقیب قانونی به مقامات قضائی تسلیم نمایند0
ماده 26 گزارش هر گونه سوءاستفاده تبلیغاتی یاتخلف ازمقررات مذکور در کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مورد بررسی قرار میگیرد و در صورت اثبات تخلف از ناحیه نامزدریاست جمهوری مراتب رسما" از طریق وسائل ارتباط جمعی باطلاع عموم خواهد رسید0

فصل پنجم هیئت اجرائی و وظایف آن
ماده 27 ظرف سه روز از تاریخ اعلام وزارت کشور از طریق وسائل ارتباط جمعی مبنی بر شروع انتخابات ریاست جمهوری وقبول داوطلبی در مرکز هر شهرستان هیئت اجرائی انتخابات ریاست جمهوری در آن شهرستان بریاست فمراندار یا سرپرست فرمانداری و عضویت رئیس دادگستری و رئیس یا سرپرست آموزش و پرورش و امام جمعه یانماینده او و5نفر از معتمدان و روحانیون مبارز و آگاه مرکز شهرستان و بخش مرکزی تشکیل میگردد0
تبصره 1 در صورت عدم وجود رئیس دادگستری دادستان یا یکنفراز قضات ارشد در هیئت اجرائی انتخابات شرکت مینمایند0
تبصره 3 در شهرستانهای مرکز استان رئیس دادگستری و مدیرکل آموزش و پروش عضو هیئت اجرائی مرکز شهرستان هستند0
تبصره 4 در صورت عدم وجود هر یک از مقامات مذکور فرمانداراز سایر مسئولین ادارات دعوت مینماید0
ماده 29 25نفر معتمدین منتخب موضوع ماده 28بنابه دعوت فرماندار ظرف دو روز تشکیل جلسه داده و پس از حضور دو سوم مدعوین (17)نفر از بین خود یا خارج 5 نفر را بعنوان معتمدین اصلی و 5 نفر را بعنوان معتمدین علی البدل هیئت اجرائی با رای مخفی و به اکثریت نسبی آراء انتخاب مینمایند0
ماده 30 بلافاصله پس از انتخاب معتمدین و تشکیل هیئت اجرائی مرکز شهرستان فرماندار موظف است دستور تشکیل هیئت اجرائی بخشهای تابعه ار صادر و به بخشداران مربوطه ابلاغ نماید0
ماده 31 پس از صوول دستور فرماندار در مرکز هر بخش هیئت اجرائی انتخابات ریاست جمهوری بخش به ریاست بخشدار یا سرپرست بخشداری و عوضیت عالیترین مقام قضائی و آموزش و پرورش و چهار نفر از روحانیون مبارز و معتمدین بخش تشکیل می شود0
تبصره چنانچه مرکز بخش فاقد ادارات مندرج در ماده فوق باشد بخشدار از روسای سایر ادارات دعوت خواهد نمود و در صورتی که مرکز بخش فاقد ادارات دولتی باشد بخشدار میتواند از فرهنگیان شاغل در مرکز بخش بجای روسای ادارات دعوی نماید0
ماده 32 مقامات اداری عضو هیئت اجرائی بخش در اولنی جلسه خود 21 نفر از معتمدین اقشار مختلف مردم بخش را انتخاب و به بخشدار معرفی مینمایند0
ماده 33 بخشدار موظف است ظرف یک روز از تاریخ معرفی معتمدین اقشار مختلف مردم وسیله اعضای اداری هیئت اجرائی از آنان دعوت نماید که تکشل جلسه داده و پس از حضور دو سوم مدعوین (14) نفراز بین خود یا خارج 4 نفر بعنوان معتمدین اصلی و چهار نفربعنوان معتمدین علی البدل هیئت اجرائی با رای مخفی و به اکثریت نسبی آراء انتخاب نمایند0
ماده 34 مقامات اداری که بنا به اقتضای شغل خود به عضویت هیئت اجرائی مرکز شهرستان یا بخش در می آیند تازمانیکه از سمت اداری خود مستعفی یا برکنار نشده اند مکلف و موظف به شرکت در جلسات هیئت اجرائی تمرد از انجام وظائف قانونی محسوب میگردد0
تبصره فرمانداران وبخشداران موظفندبلافاصله پس از غیبت مقامات اداری عضو هیئت اجرائی مراتب را با ذکرعلت غیبت به ستاد انتخابات کشور اعلام دارند0
ماده 35 هرگاه در جریان انتخابات یک یا چند نفر از معتمدین هیئت اجرائی دو جلسه متوالی یا چهار جلسه متناوب ازحضوردر جلسات هیئت اجرائی خودداری نمایند به جای آنان بترتیب تعداد رای از معتمدین علی البدل وسیله فرماندار یا بخشداردعوت بعمل خواهدآمد0 در هر حال تا زمانیکه اکثریت اعضای هیئت اجرائی باقی هستند اقدامات هیئت قانونی است 0
تبصره هرگاه معتمدین هیئت اجرائی بدلیل استعفاء یاعدم حضور خود هیئت اجرائی را از اکثریت ساقط کنند فرماندار یا بخشدار میتواند راسا" از معتمدین صلاحیتدار بجای آنان دعوت نماید0
ماده 36 هیئتهای اجرائی بخشها بلافاصله پس از انتخاب معتمدین و تکمیل عده خود تشکل جلسه داده و تعداد و محل استقرار شعب ثبت نام و اخذ رای را تعیین نمود و وسیله بخشداربه فرماندار شهرستان جهت طرح در هیئت اجرائی شهرستان اعلام میدارند0
ماده 37 هیئت اجرائی شهرستان پس از تعیین محلهای استقرار شعب ثبت نام و اخذ رای در مرکز شهرستان و بخش مرکزی و بررسی و تائید و تصویب مصوبات هیئتهای اجرائی بخشها در مورد تعدادو محل شعب ثبت نام و اخذ رای مبادرت به انتشار آگهی انتخابات حاوی تاریخ برگزاری انتخابات و شرایط انتخاب کنندگان و مقررات جزائی و محل شعب ثبت نام و اخذ رای در سراسر حوزه شهرستان مینماید0
ماده 38 هیئتهای اجرائی بخشنا پس از تائید تعدادومحل استقرار شعب ثبت نام واخذ رای بخش توسط هیئت اجرائی شهرستان برای هرشعبه ثبت نام و اخذ رای 5نفر از معتمدین محل که دارای سواد خواندن و نوشتن باشند انتخاب و به بخشدار یا فرماندار جهت صدورحکم معرفی مینمایند0
تبصره در صورتیکه در محل استقرار شعبه ثبت نام و اخذ رای به تعداد کافی معتمدین با سواد نداشته باشد هیئت اجرائی میتواند افرادی را از خارج برای آن شعب انتخاب و اعزام دارد0
ماده 39 کلهی تصمیمات هیئتهای اجرائی بااکثریت آراءکل اعضاء هیئت معتبر است 0
ماده 40 اعضای شعب ثبت نامو اخذ رای از بین خود یک نفر رئیس یک نفر نایب رئیس و سه نفر منشی انتخاب مینمایند0
ماده 41 فرمانداران موظفند مستقیما" یا با تفویض اختیار به بخشداران تابعه باری هر یک از شعب ثبت نام و اخذ رای یک نفر نماینده تعیین و اعزام دارند0
ماده 42 در سفارتخانه وکنسولگری و نمایندگی سیاسی ایران در خارج از کشور هیئت اجرائی انتخابات ریاست جمهوری به ریاست سفیر کبیر و یا سرکنسول و عالیترین مقام نمایندگی سیاسی و عضویت سه نف راز کارمندان ارشد سفارتخانه یا کنسولگری ویانمایندگی سیاسی و پنج نفر از ایرانیان مومن به انقلاب ا سلامی مقیم آن کشور به انتخاب و دعوت سفیر کبیر یا سرکنسول یا مقام نمایندگی سیاسی تشکیل میگردد0
ماده 43 هیئت اجرائی موضوع ماده 42 پس از خاتمه اخذ رای و قرائت آراء نتیجه را صورت مجلس مینماید0 سفیر کبیر و یاسرکنسول و یا عالیترین مقام نمایندگی سیاسی موظف است بلافاصله نتیجه را بوسیله تلکس با سریعترین وسیله مخابراتی ممکن از طریق وزارت امور خارجه به وزارت کشور اعلام دارد0
ماده 44 هیئتهای اجرائی انتخابات ریاست جمهوری شهرستان تحت ریاست فرماندار محل وهیئتهای اجرائی بخشها تحت ریاست بخشدارمحل مسئزل صحت جریان انتخابات حوزه مامورین خود میباشند0
ماده 45 کلیه امور انتخابات بخش مرکزی راهیئت اجرائی شهرستان میتواند برای مناطق صعب العبور کوهستانی و مسافتهای دور که تشکیل شعب ثابت ثبت نام و اخذ رای مقدور نیست شعب ثبت نام واخذ رای سیار تعیین نماید0
ماده 47 هیئتهای اجرائی شهرستان و بخش بایسیت ترتیبی اتخاذ نمایند که یک روز قبل از روز اخذ رای محل شعب ثبت نام و اخذرای آماده و اعضای شعب در محل مستقر شوند0
ماده 48 برگهای انتخابات دارای دو قسمت است که از محل نقطه چین از هم جدا میشوند0 قسمت اول تعرفه انتخابات محسوب میگردد و روی آن مشخصات رای دهنده نوشته میشود و قسمت دوم ورقه رای است که به رای دهنده تسلیم می گردد0
ماده 49 هرگاه بعضی از شعب ثبت نامو اخذ رای بعلل مختلف از عهده قرائت آراء وتکمیل صورتجلسه بر نیایند هیئت اجرائی بخش راسا" نسبت به شمارش و قرائت آراء و تکمیل صورتجلسه شعبه مزبور اقدام خواهد کرد0
ماده 50 مسئولیت نگاهداری وحفاظت کلیه لوازم واوراق انتخاباتی و صندوقهای رای تا تحویل به اعضای شعب ثبت نام و اخذ رای بعهده نمانیه فرماندار میباشد0
ماده 51 مسئزلیت نگاهداری و حفاظت مدارک انتخابات و صندوقهای اخذ رای تا تحویل به هیئت اجرائی شهرستان بعهده بخشداریا سرپرست بخشداری است 0
ماده 52 مسئولیت نگاهداری و حفاظت اوراق و مدارک و صندوقهای اخذ رای تا وصول دستور امحاء آنها از طرف ستاد انتخابات کشور بعهده فرماندار است 0
ماده 53 ستاد انتخابات کشور پس از وصول نظریه شورای نگهبان مبنی بر خاتمه انتخابات دستورامحاء تعرفه و اوراق رای را صادر خواهد نمود0

فصل ششم ثبت نام و اخذ رای
ماده 54 نمانیده فرماندار و اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رای موظفند یک ساعت قبل از زمان شروع اخذ رای در محل شعبه حاضر شده و تشریفات لازم را انجام دهند0
ماده 55 نحوه ثبت نام و اخذ رای و مشارش و قرائت آراءودستور العمل اجرائی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را وزارت کشورتهیه و به اجراء میگذارد0
ماده 56 هیئت اجرائی بخش پس از دریفات صندوقهای اخذ رای و صورت جلسه شعب ثبت نام و اخذ رای حوزه بخش نتیجه انتخابات بخش را ضمن ارسال صندوقهایاخذ رای و صورتجلسات مربوط به هیئت اجرائی شهرستان اعلام میدارد0
ماده 57 هیئت اجرائی شهرستان بلافاصله پس از دریافت نتایج انتخابات بخشهای تابعه نتیجه کلی انتخابات شهرستان راضمن انتشار آگهی در محل به ستاد انتخابات کشور گزارش مینماید0
ماده 58 هیئت اجرائی شهرستان ظرف دو روز از تاریخ انتشار آگهی نتیجه انتخابات شکایات مربوط به انتخابات را دریافت و ظرف 24 ساعت به آنها رسیدگی نموده ونتیجه را صورتجلسه نموده و به ستاد انتخابات کشور اعلام میدارد0

فصل هفتم شکایت و مقررات جزائی و مواد متفرقه
ماده 59 ستاد انتخابات کشور بلافاصله پس از دریفات نتایج انتخابات کلیه شهرستانهای کشور مراتب را به شورای نگهبان اعلام میدارد0
ماده 60 کسانیکه از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داشته باشند میتوانند ظرف سه روز از روز اخذ رای شکایت خود را به دبیرخانه شورای نگهبان تسلیم دارند0
ماده 61 شورای نگهبان حداکثر ظرف یک هفته پس ازدریافت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری از ستاد اتنخابات کشور نظر قطعی خود را نسبت به انتخابات انجام شده ضمن ارسال اعبتار نامه منتخب به وزرات کشور اعلام خواهد داشت 0
ماده 62 اعلام قطعی نتایج رای گیری و معرفی رئیس جمهورمنتخب بحضور رهبر یا شورای رهبری بعهده وزیر کشور است 0
ماده 63 شکایاتی که در جریان انتخابات به شورای نگهبان یا هیئتهای اجرائی شهرستانها تسلیم میوشد مانع از ادامه انتخابات نخواهد بود0
ماده 64 هیچیک از اعضاء هیئتهای اجرائی نباید با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خویشاوندی نسبی یاسببی (پدر برادرداماد) داشته باشد0
ماده 65 به هیئتهای اجرائی بخشها اجازه داده میشود در صورت احساس ضرورت با نظر ناظرین شورای نگهبان نسبت به تعویض تمام یا عده ای از اعضای یک یا چند شعبه ثبت نام واخذ رای در دور دوم انتخابات اقدام نمایند ولی محل استقرار شعب ثبت نام واخذ رای برای دور دوم انخابات همان محلهای قبل یبوده و غیر قابل تغییر است 0
ماده 66 هر کس در هر دور انتخابات برگ انتخابات ریاست جمهوری با بخرد و یا بفوردش و یا در اوراق تعرفه انتخابات تقلب و یادر امر انتخابات به نحوی از انحاء انحلال یا تقلب وتزویر وخیانت نماید یا به تهدید یا تطمیع متوسل شود یا با شناسنامه متعلق به به دیگری یا شناسنامه مجعول با علم به مجعول بودن آن برگ رای بگیرد یا بیش از یک بار رای بدهد علاوه برمحرومیت ازحقوق اجتماعی به حبس جنحه از شش ماه الی سه سال محکوم خواهد شد0
ماده 67 وزارت کشور مامور اجرای این قانون ومسئول حسن جریان انتخابات ریاست جمهوری است و بدین منظور میتواند مامورینی جهت بازرسی و کنترل جریان انتخابات بوطر ثابت یا سیار به شهرستانها و بخشهاو شعب ثبت نام و اخذ رای اعزام دارد0
ماده 68 این قانون مشتمل بر68 ماده و 8 تبصره در جلسه مورخ 13/4/1360 بتصویب کمیسیون داخلی مجلس شورای اسلامی رسید0
قانون فوق مشتمل بر شصت و هشت ماده و هشت تبصره در جلسه روز دوشنبه پانزدهم تیرماه یکهزار و سیصد و شصت شمسی کمیسیون امور داخلی طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی تصویب و به تائیدشورای مخترم نگهبان رسیده و برای دت دو سال بصورت آزمایشی قابل اجرا است 0
رئیس مجلس شورای اسلامی اکبر هاشمی


نوع : قانون

شماره انتشار : 10614

تاریخ تصویب : 1360/04/15

تاریخ ابلاغ : 1360/05/17

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.