×

پیشنهاد مقررات مربوط به تعیین تکلیف نسقهای زراعی متروکه و املاک مسلوب المنفعه و بایره ای که در اجرای قوانین و مقررات اصلاحات ارضی به تملک دولت درآمده است

پیشنهاد مقررات مربوط به تعیین تکلیف نسقهای زراعی متروکه و املاک مسلوب المنفعه و بایره ای که در اجرای قوانین و مقررات اصلاحات ارضی به تملک دولت درآمده است

پیشنهاد-مقررات-مربوط-به-تعیین-تکلیف-نسقهای-زراعی-متروکه-و-املاک-مسلوب-المنفعه-و-بایره-ای-که-در-اجرای-قوانین-و-مقررات-اصلاحات-ارضی-به-تملک-دولت-درآمده-است
در اجرای تبصره یک قانون تمدید مهلت و مواعد مختلف مقرر در قانون تقسیم و فروش املاک مورد اجاره به زارعین مستاجر در موارد خاص مصوب خرداد ماه 1349 مقررات زیر تصویب می شود:
الف - املاک مسلوب المنفعه و بایره را که به موجب قانون اصلاحی قانون اصلاحات ارضی مصوب 19/10/1340 از طرف دولت خریداری گردیده ولی به علت وجود نداشتن افراد مندرج در ماده 16 قانون مذکور تقسیم نگردیده است بر حسب مورد با توجه به برنامه های توسعه کشاورزی نسبت به آن املاک به نحو ذیل اقدام شود.
1 - طبق مقررات ماده 3 قانون تشکیل شرکتهای سهامی زراعی و ماده 3 قانون تعاونی نمودن تولید و یکپارچه شدن اراضی در حوزه عمل شرکتهای تعاونی روستایی به شرکتهای سهامی زراعی و تعاونی های تولید روستایی واگذار شود.
2 - برای ایجاد مزارع تولید بذر نمایشی و آزمایشی به وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و شرکتهای کشت و صنعت دولتی به منظور عمران و بهره برداری مجانا منتقل شود.
3 - به شرکتهای کشت و صنعت خصوصی اجاره داده شود.
4 - جهت بهره برداری در اختیار شرکتهای تعاونی روستایی گذاشته شود و عواید حاصله پس از وضع هزینه بهره برداری بر اساس آیین نامه مصوب وزیر تعاون و امور روستاها به منظور اجرای برنامه های آموزشی تعاونی در اختیار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قرار گیرد. در صورت اجرای قانون تعاونی نمودن تولید و یکپارچه شدن اراضی در حوزه عمل شرکتهای تعاونی روستایی در این قبیل شرکتهای تعاونی روستایی نسبت به املاک مذکور طبق مقررات بند یک این ماده عمل خواهد شد.
شرایط واگذاری اراضی مذکور طبق آیین نامه ای خواهد بود که بنا به پیشنهاد وزارت تعاون و امور روستاها به تصویب هیات وزیران برسد.
ب - به زارعین مستاجر مشمول قانون تقسیم و فروش املاک مورد اجاره به زارعین مستاجر مصوب دی ماه 1347 که نسق زراعتی خود را ترک کرده اند مدت چهار ماه از تاریخ انتشار آگهی اجرای این مقررات مهلت داده می شود که با مراجعه به ادارات تعاون و امور روستاها به امضای اسناد خرید تکلیف قانونی خود را انجام دهند در غیر این صورت زمین مورد اجاره آنان را با رعایت حق تقدم اشخاصی که نسق زراعتی مزبور را کشت می کنند به سایر افراد مندرج در ماده 16 قانون اصلاحی قانون اصلاحات ارضی مصوب 19/10/1340 واگذار نماید. در مورد انتقال گیرندگان این قبیل اراضی حد نصاب مذکور در ماده 19 قانون اصلاحی قانون اصلاحات ارضی لازم الرعایه است .
پیشنهاد فوق به استناد تبصره یک قانون تمدید و مواعد مختلف مقرر در قانون تقسیم و فروش املاک مورد اجازه به زارعین مستاجر در موارد خاص پس از تصویب کمیسیون تعاون و امور روستاهای مجلس شورای ملی در جلسه روز پنجشنبه 10/8 /1352 در جلسه روز چهارشنبه بیست و سوم آبان ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و دو شمسی به تصویب کمیسیون تعاون و امور روستاهای مجلس سنا رسیده است .
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1352/08/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.