×

آئین نامه معاملات شهرداری تهران

آئین نامه معاملات شهرداری تهران

آئین-نامه-معاملات-شهرداری-تهران

وکیل


فصل اول - حدود معاملات
ماده 1 - معاملات از نظر میزان مبلغ به سه نوع تقسیم می شود:
نوع اول - معاملات جزئی که میزان آن از پنجاه هزار ریال تجاوز نخواهد کرد.
نوع دوم - معاملات متوسط که میزان آن بیشتر از پنجاه هزار ریال و کمتر از پانصد هزار ریال باشد.
نوع سوم - معاملات عمده که میزان آن از پانصد هزار ریال بیشتر خواهد بود.
ماده 2 - در مورد معاملات جزئی متصدی خرید مکلف است بهای جنس یا اجرت کار و مورد معامله را به نحو ممکنه و به مسئولیت خود به دست آورده و پس از جلب موافقت کتبی رییس کارپردازی با رعایت کامل صلاح و صرفه شهرداری اقدام نماید ذکر نام و نام خانوادگی و سمت متصدی خرید و همچنین آدرس و
مشخصات کامل فروشنده جنس یا انجام دهنده کار در ذیل سند ضروری است .
ماده 3 - در مورد معاملات متوسط متصدی خرید باید حداقل از سه نفر فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار از هر یک جداگانه استعلام کتبی مشعر بر تعیین و تصریح نوع و مشخصات کامل جنس یا موضوع کار مورد معامله و مقدار و شرایط معامله و مدت تحصیل باشد اخذ و فروشنده کالا یا انجام دهنده کار
می بایستی حداقل بهای ممکنه در ضمن تعیین مدت و نشانی دقیق خود در برگ استعلام بها ذکر و با قید تاریخ امضا نموده متصدی خرید صحت مندرجات آن را گواهی نماید. انجام معامله پس از جلب موافقت کمیسیونی مرکب از متصدیان حسابداری - بازرسی - کارپردازی (در صورت غیبت معاونین آنان ) که به نام کمیسیون معاملات نامیده می شود مجاز خواهد بود.
کمیسیون مزبور مکلف است در صورت احتیاج از نظر کارشناسان خبره شهرداری استفاده نماید.
ماده 4 - معاملات عمده باید به طور کلی با تشریفات مناقصه و مزایده عمومی یا مزایده و مناقصه محدود انجام شود چنانچه ترک مناقصه یا مزایده ضروری تشخیص داده شود به طریق زیر انجام خواهد شد:
الف - در صورتی که میزان معامله از دو میلیون ریال کمتر باشد بنا به پیشنهاد توجیهی اداره مربوطه شهرداری و تصویب شهردار تهران .
ب - در صورتی که میزان معامله از دو میلیون تا پنجاه میلیون ریال باشد بنا به پیشنهاد توجیهی شهرداری و تصویب انجمن شهر.
ج - در صورتی که میزان معامله از پنجاه میلیون ریال به بالا باشد بنا به پیشنهاد توجیهی شهرداری و تصویب انجمن شهر و تایید هیات دولت .
تبصره 1 - در مورد مناقصه محدود شهرداری تهران از بین فهرست مقاطعه کاران واجد شرایط منتخبه توسط سازمان برنامه یا وزارت راه حداقل شش شرکت یا موسسه واجد شرایط را دعوت خواهد نمود.
تبصره 2 - طرز عمل در موارد فوق به تشخیص شهردار تهران به ترتیبی خواهد بود که در آیین نامه مناقصه امور ساختمانی وزارت راه مصوب اسفند 1338 کمیسیونهای راه و قوانین دارایی مجلس شورای ملی و کمیسیونهای 8 و 4 سنا و یا آیین نامه مربوط در سازمان برنامه مقرر است .
در مواردی که در آیین نامه های فوق وزیر و مدیر عامل نوشته شده شهردار تهران و در مواردی که هیات عامل نوشته شده انجمن شهر جایگزین آن خواهد بود.
تبصره 3 - در مورد کالاهای انحصاری دولت و کالاهای منحصر به فرد انجام معامله با نمایندگیهای رسمی و انحصاری فروش کالا با ترک تشریفات مناقصه بلامانع بوده و در مورد کالاهای منحصر به فرد غیر دولتی بهای کالا یا گواهی اداره کل نظارت بر قیمتها یا گواهی اطاق بازرگانی پرداخت خواهد شد.
فصل دوم مناقصه - الف - آگهی مناقصه
ماده 5 - در معاملات عمده آگهی مناقصه دو نوبت به فاصله 3 تا 5 روز در روزنامه رسمی کشور شاهنشاهی و حداقل یکی از جراید کثیرالانتشار تهران به شرح و شرایط زیر منتشر می گردد:
1 - نوع و میزان کالا یا کار - مدت و محل تحویل یا انجام آن - مهلت قبول پیشنهادات - محل اخذ اسناد مناقصه و تسلیم پیشنهادها.
2 - دادن سپرده ای که از پنج درصد مبلغ کل برآورد کمتر نباشد به صورت نقد یا اسناد خزانه یا ضمانت نامه بانکی .
3 - ذکر این که برندگان اول و دوم و سوم مناقصه هر گاه حاضر به انعقاد قرارداد نشوند سپرده آنان به ترتیب ضبط خواهد شد.
4 - ذکر این که سایر اطلاعات و جزئیات مناقصه در اسناد مناقصه مندرج است .
5 - شهرداری در رد یا قبول هر یک از پیشنهادها مختار است .
تبصره - مدت قبول پیشنهادها از تاریخ انتشار آگهی در داخله از ده روز و در خارجه از شصت روز کمتر نبایستی باشد.
ب - کمیسیون مناقصه
ماده 6 - کمیسیون مناقصه مرکب از پنج نفر به شرح زیر خواهد بود:
متصدی امور مالی شهرداری - متصدی امور فنی شهرداری - متصدی امور قضایی شهرداری و دو نفر از کارمندان مطلع شهرداری یا دولت به انتخاب شهردار.
تبصره - تصمیم کمیسیون به اکثریت آرا و تایید شهردار قابل اجزا خواهد بود.
ماده 7 - در مورد معاملاتی که مبلغ آن از دو میلیون ریال بیشتر است در صورتی که شهردار مقتضی بداند قبل از تایید تصمیم کمیسیون مناقصه موضوع برای بررسی به کمیسیون عالی مرکب از یکی از معاونین شهرداری و دو نفر عضو عالی مقام دیگر شهرداری به انتخاب شهردار ارجاع خواهد شد.
نظر کمیسیون عالی با تایید شهردار قاطع و قابل اجرا خواهد بود.
ماده 8 - کمیسیون بایستی در وقت مقرر که در آگهی مناقصه یا دعوتنامه مناقصه محدود قید شده تشکیل و پیشنهادهای رسیده را در صورتی که تعداد آنها سه یا بیشتر باشد مفتوح و مورد رسیدگی قرار دهند و چنانچه تعداد پیشنهادات واصله از سه فقره کمتر بود مناقصه را تجدید و مراتب در صورت مجلس تنظیمی قید گردد.
در مناقصه مجدد ولو آن که تعداد پیشنهادها کمتر از سه فقره باشد کمیسیون مناقصه پیشنهادها را باز و مورد رسیدگی و ترتیب اثر قرار خواهد داد.
کمیسیون مناقصه مکلف است از روز قرائت پیشنهادها حداکثر ظرف یک هفته نظر خود را اعلام کند و در موارد استثنایی ممکن است این مهلت در صورت تصویب شهردار تهران بیست روز دیگر تمدید شود.
ماده 9 - هر گاه برنده مناقصه از انجام معامله خودداری کند یا پس از ابلاغ قانونی حداکثر تا هفت روز حاضر به انعقاد قرارداد نشود سپرده او به نفع شهرداری ضبط خواهد شد و همچنین در صورتی که به حائزین حداقل دوم و سوم معامله هم به شرح فوق ابلاغ و حاضر به انعقاد قرارداد نشوند سپرده آنان نیز به نفع شهرداری ضبط خواهد شد.
فصل سوم - انعقاد پیمان
ماده 10 - شهرداری مکلف است هنگام تنظیم عقد پیمان معادل ده درصد کل مبلغ مورد پیمان را به منظور تضمین حسن انجام کار از پیمان کار تضمین نامه بانکی و یا اسناد خزانه دریافت دارد.
ماده 11 - حق ارجاع به حکمیت در هیچ یک از پیمانها نباید قید گردد.
فصل چهارم - ترتیب تحویل
ماده 12 - جنس یا کار انجام شده هر گاه مربوط به معاملات جزئی باشد تحویل آن به وسیله انباردار یا متصدی امر انجام خواهد شد و در مورد معاملات متوسط و عمده بایستی تحویل با نظارت کمیسیونی که لااقل مرکب از سه نفر واجد شرایط به انتخاب شهردار تشکیل خواهد شد انجام پذیرد.
ماده 13 - در معاملات متوسط و عمده برای تحویل هر فقره جنس یا کار بایستی از طریق کمیسیون تحویل صورت مجلس تنظیم و در آن به طور صریح قید گردد که جنس مورد معامله یا کار انجام شده طبق نمونه یا مشخصات مندرج در پیمان می باشد و ذیل آن را تمام اعضای کمیسیون تحویل و فروشنده و یا پیمانکار امضا نمایند و در مورد اجناسی که تحویل انبار می شود انباردار نیز صورت مجلس را امضا و قبض انبار صادر خواهد نمود.
تبصره - هرگاه بین اعضای کمیسیون در نوع و مشخصات کالا یا کار مورد تحویل اتفاق آرا نباشد نظر شهردار قاطع خواهد بود.
فصل پنجم - مزایده
ماده 14 - فروش اموال منقول از طریق حراج و اموال غیر منقول به طور کلی از طریق مزایده انجام خواهد یافت . در مورد اجاره اموال غیر منقول که برآورد اولیه آن سالیانه شصت هزار ریال باشد بدون مزایده و برای زائد بر آن انتشار آگهی مزایده ضروری است .
تبصره 1 - در مواردی که ترک مزایده ضروری باشد طبق ماده (4) این آیین نامه رفتار خواهد شد.
تبصره 2 - در مورد حراج بایستی روز و محل حراج قبلا آگهی شود و در آگهی اطلاعات لازم راجع به نوع اشیا قید گردد که در مقابل فروش اشیا وجه نقد دریافت می شود و پرداخت هر نوع مالیات و عوارض به عهده خریدار خواهد بود.
ماده 15 - مقرراتی که در این آیین نامه برای انتشار آگهی و سایر تشریفات مناقصه پیش بینی شده است در مورد مزایده و حراج نیز بایستی رعایت گردد.
فصل ششم - مقررات عمومی
ماده 16 - هر گاه ضمن اجرای قراردادهای ساختمانی و عمرانی تغییرات جدیدی در مشخصات و نقشه و یا نوع کار پیش آید که جداگانه انجام پذیر نباشد و بهای واحد آن کار در فهرست واحد بها پیش بینی نشده باشد بهای عادله واحد کار مورد نظر از طرف قسمت فنی و با موافقت پیمانکار و تصویب شهردار تعیین خواهد شد ولی میزان کارهای جدید نباید از صدی ده مبلغ پیمان تجاوز نماید.
ماده 17 - شهرداری می تواند تا حدود بیست و پنج درصد از میزان کار یا جنس موضوع پیمان را کسر یا اضافه نماید و در هر حال باید قبل از انقضای مدت پیمان به پیمانکار ابلاغ نماید.
ماده 18 - در مورد معامله با وزارتخانه ها و موسسات دولتی فقط توافق طرفین کافی است .
آیین نامه فوق مشتمل بر 18 ماده و 8 تبصره که در تاریخ روز پنجشنبه 11/9 /1344 به تصویب کمیسیون کشور مجلس سنا و در جلسه روز چهارشنبه هفدهم آذر یک هزار و سیصد و چهل و چهار شمسی به تصویب کمیسیون کشور مجلس شورای ملی رسیده به استناد تبصره 39 قانون بودجه سال 1344 کل کشور قابل اجرا می باشد.
رییس مجلس شورای ملی - مهندس عبدالله ریاضی





نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1344/09/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.