آئین نامه اجرائی قانون آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی
شماره 67624 25 / 11 / 2535
سازمان آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 25 / 11 / 2535 بنا به پیشنهاد شماره 03 – 402 – 2064 مورخ 13 / 10 / 2535 سازمان آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی و به استناد ماده 4 قانون آمادگی ملی وبسیج غیر نظامی آئین نامه اجرائی قانون مذکور بشرح زیر تصویب نمودند :
ماده 1 : اصطلاحات مندرج در این آئین نامه با مفاهیم زیر بکار رفته است :
1 – آمادگی ملی :
آمادگی ملی وجود شرایطی است که وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها وموسسات تابع و وابسته به آنها و سازمانهای بخش خصوصی و عمومی و بطور کلی عموم مردم را قادر به مقابله با هر گونه رویداد اضطراری میگرداند .
2 - بارت است از تجهیز کلیه منابع و نیروهای غیر نظامی کشور بمنظور وصول بحداکثر توانایی در ایجاد آمادگی ملی .
3- پشتیبانی از نیروهای مسلح شاهنشاهی :
پشتیبانی از نیروهای مسلح شاهنشاهی عبادت است از تجهیز و تدارک منابع و نیروهای انسانی لازم برای پیشبرد و تسهیل عملیات نیروهای مسلح شاهنشاهی .
4 - حوادث و سوانح غیر مترقبه طبیعی :حوادث و سوانح غیرمترقبه طبیعی عبارت از رویدادهای مهم طبیعی غیر قابل پیش بینی است که بدون مداخله اشخاص صورت گیرد.
ماده 2 : تشکیلات و نقشها و مسولیتهای شورای عالی پدافند ملی وسازمان امادگی ملی وبسیج غیر نظامی و وزارتخانه ها و سایر سازمانهای دولتی و نیروهای مسلح شاهنشاهی از لحاظ امادگی و بسیج غیر نظامی به شرح زیر است :
الف – شورای عالی پدافند ملی :
1- نقش: هدفهای ملی ، خطوط راهنمای اساسی ، خط مشیهای اجرائی و سطح کلی اقدامات و برنامه ها در زمینه آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی را تعیین میکند.
2 – مسئولیتها:
تدابیر استراتژیکی ( ارزیابی تهدیدات و اسیب پذیریها ) را که امادگی ملی و ببسیج غیر نظامی بران بنا شده است تصویب میکند.
-برنامه های خاص آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی را که ضروری تشخیص دهد تصویب میکند.
-بر آورد میزان کلی هزینه های آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی کشور.
ب – سازمان آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی .
1 – تشکیلات :
تشکیلات تفصیلی و شرح وظایف سازمان امادگی ملی و بسیج غیر نظامی و هر گونه تغییرات بعدی طبق تبصره 2 ماده 8 قانون استخدام کشوری از طرف سازمان مربوط مزبور تهیه وپس از تائید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به مرحله اجرا گذارده می شود.
2– نقشها:
فراهم ساختن کمک ستادی برای نخست وزیر در تمام موضوعات مربوط به امادگی ملی و بسیج غیر نظامی در ایران .
نظارت و هماهنگ کردن اجرای برنامه های امادگی ملی و بسیج غیر نظامی کشور شاهنشاهی .
3 – مسئولیتها :
انجام مطالعات و تجزیه و تحلیل تهدیدات بالقوه و آسیب پذیریهای کشور که مقابله با آنها مستلزم تهیه و تدوین برنامه های امادگی ملی و بسیج غیر نظامی ( من جمله طرح ریزی کلی دفاع غیر نظامی) میباشد.
تامین کمک ستادی برای نخست وزیر در تهیه دستورات اجرائی به منظور واگذاری مسئولیتهای مربوط به اجرای برنامه های امادگی ملی و بسیج غیر نظامی به وزارتخانه ها و سازمانها .
همکاری در تهیه راهنمای خط مشی کلی و برنامه در امادگی ملی و بسیج غیر نظامی با نخست وزیر و ابلاغ آن به سازمانهای ذیربط .
ابلاغ وظایف و مسئولیتهای آمادگی ملی و بسیج غیر اظامی که به تصویب شورای ملی پدافندملی رسیده است به وزارتخانه ها و سازمانهای ذیربط به دستور نخست وزیر.
کمک و راهنمائی به وزارتخانه ها در مورد تشریح و تفسیر بعضی از مسئولیتهای آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی محوله به انها.
انجام وظبفه به عنوان نقطه اصلی تماس و رابطه ارتش شاهنشاهی ایران با بخش غیر نظامی دولت در موضوعات وربوط به تامین پشتیبانی غیر نظامی از فعالیتهای نظامی.
تهیه ، نظارت و انتقاد تمرینات به منظور اموزش افراد و ازمایش طرحها و برنامه های امادگی ملی و بسیج غیر نظامی
تهیه گزارش جامع سالانه برای نخست وزیر جهت تسلیم به شورای عالی پدافند ملی و سایر مراجع در مورد کیفیت امادگی ملی و بسیج غیر نظامی در ایران و تشریح پیشرفت های جاری و اتی و تعیین مشکلات خاص موجود ( در صورتی که وجود داشته باشد ) جهت اخذ تصمیم در مورد رفع آنها.
تهیه و تدوین برنامه های آموزشی جهت آموزش طراحان آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی ، وزارتخانه ها و سازمانهای مختلف با هماهنگی دانشگاه پدافند ملی .
همکاری و کمک به سازمان برنامه و بودجه و نخست وزیری در مورد راهنمائی وزارتخانه ها و سایر سازمانهای دولتی از نظر بر آورد هزینه های مربوط به برنامه های آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی .
پ – وزارتخانه ها و سایر سازمانهای دولتی :
1) تشکیلات :
واحد آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی زیر نظر مسئولیت مستقیم معاون طرح و برنامه یا هر معاون دیگری که نظارت بر امر طرح و برنامه را بعهده دارد انجام وظیفه مینماید .
_ تشکیلات ، وظایف و پستهای سازمانی پرسنل این واحد متناسب با وسعت و اهمیت فعالیتی که در امر آمادگی ملی وبسیج غیر نظامی دارند توسط وزارتخانه ها و سازمانهای متبوعه آنها با هم آهنگی با سازمان امور اداری و استخدامی کشور میرسد .
(2) نقش :
اجرای برنامه های آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی در قالب هدفها و راهنماها و خط مشی مصوب شورای عالی پدافند ملی .
(3) مسئولیتها :
_ تهیه و اجرای طرحهای عملیاتی آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی بر اساس برنامه های مصوب .
_ واگذاری مسئولیتهای تبعی مربوط به برنامه های آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی به سازمانهای ذیربط .
_ ارجاع مسئولیتهای اجرائی برنامه های آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی به واحد تابعه .
_ تهیه برآورد بودجه برای برنامه های آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی با جلب نظر سازمان آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی و پیشنهاد آن به سازمان برنامه و بودجه .
ت – نیروهای مسلح شاهنشاهی :
1 – نقش :
_ تهیه اطلاعات مربوط به نیازمندیهائی که بهنگام بسیج نظامی بایستی توسط بخش غیر نظامی تامین شود .
_ کمک به بخش غیر نظامی در موقع بروز سوانح .
2 – مسئولیتها :
_ تهیه فهرست نیازمندیهای اضطراری نیروی انسانی و مواد و تجهیزات و خدمات و ارسال آن به سازمانهای غیر نظامی مربوط .
_ تعیین نیازمندیهای آتی مربوط به خریدهای نظامی برای یک مدت طولانی بر مبنای فعالیتها و طرحهای توسعه نیروهای مسلح شاهنشاهی که امکان تهیه و تدارک آن در کشور میسر باشد و ارسال فهرست این نیازمندیها به سازمانهای غیر نظامی مربوط .
_ تامین نیروی انسانی ، تجهیزات و تدارکات برای پشتیبانی از عملیات امدادی در زمان بروز سانحه مهم در بنابر دستور مافوق .
ث – استانداریها :
تشکیلات :
در هر استان ضمن اینکه شخص استاندار مسئولیت هدایت و رهبری فعالیتهای زمان اضطرار را عهده دار میباشد ، یکی از معاونان استاندار هماهنگ کننده طرح ریزیهای اضطراری خواهد بود که بتمام طرحهای ادارات وزارتخانه ها و سازمانها در سطح استان دسترسی داشته و از طرف استاندار بر اجرای طرحهای عملیاتی اصلی وتکمیلی برنامه های دارای تقدم نظارت نموده و در این زمینه برای استاندار بمنزله رئیس ستاد انجام وظیفه نماید .
نقش :
هماهنگ ساختن برنامه های آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی در حوزه عملیات خود و نظارت بر حسن اجرای برنامه-
-های مزبور .
مسئولیتها :
_ کار تهیه و اجرای برنامه های آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی را در حوزه عملیات خود با جدیت تعقیب و پیگیری میکند .
_ خط مشی ها و روشهای اجرائی برای طرز بکار گرفتن و استفاده از امکانات محلی را در برنامه های آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی تهیه مینماید .
_ شورای هماهنگی عملیات اضطراری را با حضور روسای ادارات دولتی و عند اللزوم با شرکت فرماندهان نظامی منطقه تشکیل میدهد .
_ وقوع و یا امکان وقوع یک وضع اضطراری را بمرکز اطلاع میدهد .
_ پس ا ز وقوع یک سانحه بزرگ میزان شدت ، تلفات و ضایعات را ضمن نیازمندیها منطقه گزارش مینماید .
ماده 3 – پس از اعلام حالت اضطرار دولت بنابر مقتضیات در یک یا چند منطقه یا سراسر کشور با حفظ حقوق صاحبان حق از اختیارات زیر استفاده میکند .
1 – اعمال نظارت بر کارخانه ها ، کارگاهها و هر گونه موسسه تولیدی از راه تنظیم برنامه های تولیدی آنها در صورت لزوم در اختیار گرفتن آنها .
2 – استفاده از مستخدمین وزارتخانه ها و سایر سازمانهای دولتی و شهرداریها و موسسات تابع و وابسته آنها با حفظ وضع استخدامی و پرداخت حقوق و مزایای آنها از اعتبار موسسه اعتبار .
3– استفاده از طبقاتی که بخدمت وظیفه عمومی احضار میشوند و به تشخیص وزارت جنگ مازاد بر احتیاج میباشند .
4 – تعیین مشاغل حساس در بخش عمومی و خصوصی بمنظور اعطای معافیت موقت ا زاعزام بخدمت وظیفه عمومی یا بخدمت احتیاط به پیشنهاد وزارتخانه یا سازمان یا موسسه مربوط .
5 – خودداری وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و وابسته به دولت در صورت لزوم از بازنشسته کردن یا قبول تقاضای باز –نشستگی کارمندان خود در حدود مقررات مربوط .
6 – استفاده موقت از کارمندان بازنشسته وزارتخانه ها و موسسات دولتی و وابسته و شهرداریها و شرکت ها و سازمانهائی که با سرمایه دولت اداره میشوند با پرداخت حق الزحمه آنان توسط دستگاه استفاده کننده از خدمات آنان
7 - مکلف کردن کلیه کارکنان دولت و موسسات تابع و وابسته به دولت به انجام وظیفه در محلی که بنابر ضرورت زمان اضطرار تعیین میگردد .
8 – استفاده از محصولات و مصنوعات و خدمات بخش عمومی و بخش خصوصی که مورد نیاز دولت باشد .
در این صورت اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند کلیه منابع ، مواد اولیه مصنوعات ، تجهیزات ، وسائل و خدمات خود را در اختیار دولت قرار دهند .
تبصره 1 – کلیه کارمندان و کارکنان و کارگران بخش خصوصی مورد نیاز دولت در زمان اضطرار مکلفند طبق تصمیمات و تعلیمات دولت عمل نمایند و حقوق و مزایای آنها از طرف سازمان استفاده کننده از خدمات آنان پرداخت خواهد شد .
تبصره 2 – دولت مکلف است در مورد موسسات بخش خصوصی که بنحوی از انحاء در زمان اضطرار مورد استفاده قرار میدهد هزینه های جاری و ضروری آن موسسه را پرداخت کند و در محاسبه با صاحبان حقوق منظور دارد .
تبصره 3 _ صاحبان مواد اولیه و مصنوعات و هر نوع کالای دیگری که مورد نیاز دولت اعلام میشود حق ندارند آنها را بدوت اجازه دولت اشخاص دیگر واگذار و یا آن را از دسترس دولت خارج کنند .
9 _ در مورد اموال منقول و غیر منقول که در اجاره اشخاص حقیقی یا حقوقی است تا زمانی که در اختیار دولت قرار دارد پرداخت مال الاجاره یا اجرت المثل بعهده دولت خواهد بود و در صورتی که قسمتی از مورد اجاره در اختیار مستاجر باقیمانده باشد بهمان نسبت پرداخت اجاره با مستاجر است .
10 – استفاده از هر نوع وسائط نقلیه متعلق به افراد یا شرکتها و موسسات خصوصی و همچنین استفاده یا در اختیار گرفتن وسائط نقلیه عمومی و استفاده از خدمات آنها با عمال نظارت بر پرسنل و متخصصین و تعمیرگاهها و توقفگاری آنها .
تبصره – منظور از وسایط نقلیه کالسکه ، گاری ، دوچرخه ، موتور سیکلت ، اتومبیلهای شخصی و کرایه ، کامیون ، اتوبوس ، قایق ، کشتی ، هواپیما و راه آهن و بطور کلی هر نوع وسیله نقلیه زمینی و هوائی و در یائی میباشد .
11 – استفاده از کلیه موسسات بهداشتی و درمانی اعم از خصوصی و عمومی از قبیل بیمارستانها ، درمانگاه ، داروخانه و آزمایشگاه و امثال آن یا در اختیار گرفتن آن موسسات و در صورت لزوم اعمال نظارت بر پرسنل و متخصصین آنها .
12 – استفاده از کلیه اراضی و ساختمانها و معادن و یا در اختیار گرفتن آنها .
تبصره 1 – محلهای مسکونی مردم را نمی توان در اختیار گرفت مگر آن قسمتی که در اختیار گرفتن آنها موجب اختلال زندگی ساکنانشان نشود .
تبصره 2 – در صورتیکه اوضاع و احوال خاصی ایجاب کند که محل یا منطقه ای تخلیه شود و کلا در اختیار دولت قرار گیرد مقامات مسئول پس از اسکان ساکنین منطقه ، منطقه را در اختیار خواهند گرفت .
13 – اعمال نظارت بر توزیع مواد خوراکی و مصرفی و یا کالاهای ضروری و در صورت لزوم در اختیار گرفتن و توزیع مستقیم آنها .
14 – موظف کردن صاحبان صنایع و معادن به پیروی از روشهاو شیوه های خاص در مورد نحوه تولید و نوع و کمیت و کیفیت محصولات و یا فروش کالاهای تولیدی .
15 – تعیین اولویت و نوع کشت محصولات زراعی مناطق مختلف کشور مطابق نظر وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین اتخاذ تدابیر لازم جهت برداشت و جمع آوری و محافظت محصول .
16 – صدور دستور مبنی بر تقلیل هزینه های وزارتخانه ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت .
ماده 4 – در اجرای ماده قبل دولت مقررات و ترتیبات زیر را بموقع اجرا میگذارد :
الف – شخص یا هیئتی که برای در اختیار گرفتن هر نوع اموال منقول و یا غیر منقول مامور میگردد مکلف است مشخصات آنها را ضمن بر آورد ارزش هر یک و همچنین کلیه اطلاعات مفید ولازمی که برای پرداخت اجرت المثل مورد استفاده میباشد در دو نسخه تهیه و یک نسخه آنرا به مالک یا ذینفع و نسخه دیگر را به کمیسیون تشخیص و ارزیابی تسلیم نماید .
ب – ترتیب در اختیار گرفتن یا استفاده از اموال منقول و غیر منقول و مواد اولیه و مصنوعات و خدمات که در این آئین نامه ذکر شده است بموجب دستورالعملهائی که توسط سازمانهای اجرائی و مسئول تهیه و بموقع اجرا گذاشته میشود
پ – تعیین میزان و نحوه پرداخت حقوق صاحبان اموال اعم از منقول و غیر منقول با کمیسیون یا کمیسیونهای تشخیص و ارزیابی خواهد بود . این کمیسیونها از نمایندگان وزرات خانه های دادگستری و امور اقتصادی و دارائی و نماینده سازمان استفاده کننده و با حضور صاحبان اموال و حقوق یا نماینده قانونی آنها تشکیل میگردد و حتی الامکان با توافق ذینفع و در صورت لزوم با جلب نظر کارشناس رسمی میزان خسارت و حقوق صاحبان اموال و حقوق را تعیین میکند در صورتیکه تصمیم کمیسیون مورد قبول شخص ذینفع نباشد میتواند به دادگاههای دادگستری مراجعه کند .
ت – کمیسیون تشخیص و ارزیابی همزمان با اعلام حالت اضطرار تشکیل میشود و حداکثر تا دو ماه پس از دریافت دادخواست نظر خود را اعلام مینماید .
اصل بصویبنامه در دفتر نخست وزیر است .
وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر – هادی هدایتی
نوع : آیین نامه
شماره انتشار : 9411
تاریخ تصویب : 1355/11/25
تاریخ ابلاغ : 1356/01/30
دستگاه اجرایی :
موضوع :
منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)
اقرارمتهم درمرحله تحقیقات مقدماتی که مقرون به دلایل دیگری هم باشد،کافی برای انتساب بزه قتل عمداست ،اگرچه دردادگاه منکر ارتکاب جرم بشود درصورتی که متهم باتمهیدمقدماتی ازطرف مامورین مبارزه بامواد مخدر،نسبت به فروش موادمخدراقدام نماید،دراینصورت عمل مرتکب به معرض فروش گذاشتن مواد مخدرمحسوب نمیگردد و ممکن است باماده قانونی دیگری منطبق باشد