×

آئین نامه اجرائی قانون آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی

آئین نامه اجرائی قانون آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی

آئین-نامه-اجرائی-قانون-آمادگی-ملی-و-بسیج-غیر-نظامی

وکیل


شماره 67624 25 / 11 / 2535
سازمان آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی

هیئت وزیران در جلسه مورخ 25 / 11 / 2535 بنا به پیشنهاد شماره 03 – 402 – 2064 مورخ 13 / 10 / 2535 سازمان آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی و به استناد ماده 4 قانون آمادگی ملی وبسیج غیر نظامی آئین نامه اجرائی قانون مذکور بشرح زیر تصویب نمودند :
ماده 1 : اصطلاحات مندرج در این آئین نامه با مفاهیم زیر بکار رفته است :
1 – آمادگی ملی :
آمادگی ملی وجود شرایطی است که وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها وموسسات تابع و وابسته به آنها و سازمانهای بخش خصوصی و عمومی و بطور کلی عموم مردم را قادر به مقابله با هر گونه رویداد اضطراری میگرداند .
2 - بارت است از تجهیز کلیه منابع و نیروهای غیر نظامی کشور بمنظور وصول بحداکثر توانایی در ایجاد آمادگی ملی .
3- پشتیبانی از نیروهای مسلح شاهنشاهی :
پشتیبانی از نیروهای مسلح شاهنشاهی عبادت است از تجهیز و تدارک منابع و نیروهای انسانی لازم برای پیشبرد و تسهیل عملیات نیروهای مسلح شاهنشاهی .
4 - حوادث و سوانح غیر مترقبه طبیعی :حوادث و سوانح غیرمترقبه طبیعی عبارت از رویدادهای مهم طبیعی غیر قابل پیش بینی است که بدون مداخله اشخاص صورت گیرد.
ماده 2 : تشکیلات و نقشها و مسولیتهای شورای عالی پدافند ملی وسازمان امادگی ملی وبسیج غیر نظامی و وزارتخانه ها و سایر سازمانهای دولتی و نیروهای مسلح شاهنشاهی از لحاظ امادگی و بسیج غیر نظامی به شرح زیر است :
الف – شورای عالی پدافند ملی :
1- نقش: هدفهای ملی ، خطوط راهنمای اساسی ، خط مشیهای اجرائی و سطح کلی اقدامات و برنامه ها در زمینه آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی را تعیین میکند.
2 – مسئولیتها:
تدابیر استراتژیکی ( ارزیابی تهدیدات و اسیب پذیریها ) را که امادگی ملی و ببسیج غیر نظامی بران بنا شده است تصویب میکند.
-برنامه های خاص آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی را که ضروری تشخیص دهد تصویب میکند.
-بر آورد میزان کلی هزینه های آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی کشور.
ب – سازمان آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی .
1 – تشکیلات :
تشکیلات تفصیلی و شرح وظایف سازمان امادگی ملی و بسیج غیر نظامی و هر گونه تغییرات بعدی طبق تبصره 2 ماده 8 قانون استخدام کشوری از طرف سازمان مربوط مزبور تهیه وپس از تائید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به مرحله اجرا گذارده می شود.
2– نقشها:
فراهم ساختن کمک ستادی برای نخست وزیر در تمام موضوعات مربوط به امادگی ملی و بسیج غیر نظامی در ایران .
نظارت و هماهنگ کردن اجرای برنامه های امادگی ملی و بسیج غیر نظامی کشور شاهنشاهی .
3 – مسئولیتها :
انجام مطالعات و تجزیه و تحلیل تهدیدات بالقوه و آسیب پذیریهای کشور که مقابله با آنها مستلزم تهیه و تدوین برنامه های امادگی ملی و بسیج غیر نظامی ( من جمله طرح ریزی کلی دفاع غیر نظامی) میباشد.
تامین کمک ستادی برای نخست وزیر در تهیه دستورات اجرائی به منظور واگذاری مسئولیتهای مربوط به اجرای برنامه های امادگی ملی و بسیج غیر نظامی به وزارتخانه ها و سازمانها .
همکاری در تهیه راهنمای خط مشی کلی و برنامه در امادگی ملی و بسیج غیر نظامی با نخست وزیر و ابلاغ آن به سازمانهای ذیربط .
ابلاغ وظایف و مسئولیتهای آمادگی ملی و بسیج غیر اظامی که به تصویب شورای ملی پدافندملی رسیده است به وزارتخانه ها و سازمانهای ذیربط به دستور نخست وزیر.
کمک و راهنمائی به وزارتخانه ها در مورد تشریح و تفسیر بعضی از مسئولیتهای آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی محوله به انها.
انجام وظبفه به عنوان نقطه اصلی تماس و رابطه ارتش شاهنشاهی ایران با بخش غیر نظامی دولت در موضوعات وربوط به تامین پشتیبانی غیر نظامی از فعالیتهای نظامی.
تهیه ، نظارت و انتقاد تمرینات به منظور اموزش افراد و ازمایش طرحها و برنامه های امادگی ملی و بسیج غیر نظامی
تهیه گزارش جامع سالانه برای نخست وزیر جهت تسلیم به شورای عالی پدافند ملی و سایر مراجع در مورد کیفیت امادگی ملی و بسیج غیر نظامی در ایران و تشریح پیشرفت های جاری و اتی و تعیین مشکلات خاص موجود ( در صورتی که وجود داشته باشد ) جهت اخذ تصمیم در مورد رفع آنها.
تهیه و تدوین برنامه های آموزشی جهت آموزش طراحان آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی ، وزارتخانه ها و سازمانهای مختلف با هماهنگی دانشگاه پدافند ملی .
همکاری و کمک به سازمان برنامه و بودجه و نخست وزیری در مورد راهنمائی وزارتخانه ها و سایر سازمانهای دولتی از نظر بر آورد هزینه های مربوط به برنامه های آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی .
پ – وزارتخانه ها و سایر سازمانهای دولتی :
1) تشکیلات :
واحد آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی زیر نظر مسئولیت مستقیم معاون طرح و برنامه یا هر معاون دیگری که نظارت بر امر طرح و برنامه را بعهده دارد انجام وظیفه مینماید .
_ تشکیلات ، وظایف و پستهای سازمانی پرسنل این واحد متناسب با وسعت و اهمیت فعالیتی که در امر آمادگی ملی وبسیج غیر نظامی دارند توسط وزارتخانه ها و سازمانهای متبوعه آنها با هم آهنگی با سازمان امور اداری و استخدامی کشور میرسد .
(2) نقش :
اجرای برنامه های آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی در قالب هدفها و راهنماها و خط مشی مصوب شورای عالی پدافند ملی .
(3) مسئولیتها :
_ تهیه و اجرای طرحهای عملیاتی آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی بر اساس برنامه های مصوب .
_ واگذاری مسئولیتهای تبعی مربوط به برنامه های آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی به سازمانهای ذیربط .
_ ارجاع مسئولیتهای اجرائی برنامه های آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی به واحد تابعه .
_ تهیه برآورد بودجه برای برنامه های آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی با جلب نظر سازمان آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی و پیشنهاد آن به سازمان برنامه و بودجه .
ت – نیروهای مسلح شاهنشاهی :
1 – نقش :
_ تهیه اطلاعات مربوط به نیازمندیهائی که بهنگام بسیج نظامی بایستی توسط بخش غیر نظامی تامین شود .
_ کمک به بخش غیر نظامی در موقع بروز سوانح .
2 – مسئولیتها :
_ تهیه فهرست نیازمندیهای اضطراری نیروی انسانی و مواد و تجهیزات و خدمات و ارسال آن به سازمانهای غیر نظامی مربوط .
_ تعیین نیازمندیهای آتی مربوط به خریدهای نظامی برای یک مدت طولانی بر مبنای فعالیتها و طرحهای توسعه نیروهای مسلح شاهنشاهی که امکان تهیه و تدارک آن در کشور میسر باشد و ارسال فهرست این نیازمندیها به سازمانهای غیر نظامی مربوط .
_ تامین نیروی انسانی ، تجهیزات و تدارکات برای پشتیبانی از عملیات امدادی در زمان بروز سانحه مهم در بنابر دستور مافوق .
ث – استانداریها :
تشکیلات :
در هر استان ضمن اینکه شخص استاندار مسئولیت هدایت و رهبری فعالیتهای زمان اضطرار را عهده دار میباشد ، یکی از معاونان استاندار هماهنگ کننده طرح ریزیهای اضطراری خواهد بود که بتمام طرحهای ادارات وزارتخانه ها و سازمانها در سطح استان دسترسی داشته و از طرف استاندار بر اجرای طرحهای عملیاتی اصلی وتکمیلی برنامه های دارای تقدم نظارت نموده و در این زمینه برای استاندار بمنزله رئیس ستاد انجام وظیفه نماید .
نقش :
هماهنگ ساختن برنامه های آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی در حوزه عملیات خود و نظارت بر حسن اجرای برنامه-
-های مزبور .
مسئولیتها :
_ کار تهیه و اجرای برنامه های آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی را در حوزه عملیات خود با جدیت تعقیب و پیگیری میکند .
_ خط مشی ها و روشهای اجرائی برای طرز بکار گرفتن و استفاده از امکانات محلی را در برنامه های آمادگی ملی و بسیج غیر نظامی تهیه مینماید .
_ شورای هماهنگی عملیات اضطراری را با حضور روسای ادارات دولتی و عند اللزوم با شرکت فرماندهان نظامی منطقه تشکیل میدهد .
_ وقوع و یا امکان وقوع یک وضع اضطراری را بمرکز اطلاع میدهد .
_ پس ا ز وقوع یک سانحه بزرگ میزان شدت ، تلفات و ضایعات را ضمن نیازمندیها منطقه گزارش مینماید .
ماده 3 – پس از اعلام حالت اضطرار دولت بنابر مقتضیات در یک یا چند منطقه یا سراسر کشور با حفظ حقوق صاحبان حق از اختیارات زیر استفاده میکند .
1 – اعمال نظارت بر کارخانه ها ، کارگاهها و هر گونه موسسه تولیدی از راه تنظیم برنامه های تولیدی آنها در صورت لزوم در اختیار گرفتن آنها .
2 – استفاده از مستخدمین وزارتخانه ها و سایر سازمانهای دولتی و شهرداریها و موسسات تابع و وابسته آنها با حفظ وضع استخدامی و پرداخت حقوق و مزایای آنها از اعتبار موسسه اعتبار .
3– استفاده از طبقاتی که بخدمت وظیفه عمومی احضار میشوند و به تشخیص وزارت جنگ مازاد بر احتیاج میباشند .
4 – تعیین مشاغل حساس در بخش عمومی و خصوصی بمنظور اعطای معافیت موقت ا زاعزام بخدمت وظیفه عمومی یا بخدمت احتیاط به پیشنهاد وزارتخانه یا سازمان یا موسسه مربوط .
5 – خودداری وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و وابسته به دولت در صورت لزوم از بازنشسته کردن یا قبول تقاضای باز –نشستگی کارمندان خود در حدود مقررات مربوط .
6 – استفاده موقت از کارمندان بازنشسته وزارتخانه ها و موسسات دولتی و وابسته و شهرداریها و شرکت ها و سازمانهائی که با سرمایه دولت اداره میشوند با پرداخت حق الزحمه آنان توسط دستگاه استفاده کننده از خدمات آنان
7 - مکلف کردن کلیه کارکنان دولت و موسسات تابع و وابسته به دولت به انجام وظیفه در محلی که بنابر ضرورت زمان اضطرار تعیین میگردد .
8 – استفاده از محصولات و مصنوعات و خدمات بخش عمومی و بخش خصوصی که مورد نیاز دولت باشد .
در این صورت اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند کلیه منابع ، مواد اولیه مصنوعات ، تجهیزات ، وسائل و خدمات خود را در اختیار دولت قرار دهند .
تبصره 1 – کلیه کارمندان و کارکنان و کارگران بخش خصوصی مورد نیاز دولت در زمان اضطرار مکلفند طبق تصمیمات و تعلیمات دولت عمل نمایند و حقوق و مزایای آنها از طرف سازمان استفاده کننده از خدمات آنان پرداخت خواهد شد .
تبصره 2 – دولت مکلف است در مورد موسسات بخش خصوصی که بنحوی از انحاء در زمان اضطرار مورد استفاده قرار میدهد هزینه های جاری و ضروری آن موسسه را پرداخت کند و در محاسبه با صاحبان حقوق منظور دارد .
تبصره 3 _ صاحبان مواد اولیه و مصنوعات و هر نوع کالای دیگری که مورد نیاز دولت اعلام میشود حق ندارند آنها را بدوت اجازه دولت اشخاص دیگر واگذار و یا آن را از دسترس دولت خارج کنند .
9 _ در مورد اموال منقول و غیر منقول که در اجاره اشخاص حقیقی یا حقوقی است تا زمانی که در اختیار دولت قرار دارد پرداخت مال الاجاره یا اجرت المثل بعهده دولت خواهد بود و در صورتی که قسمتی از مورد اجاره در اختیار مستاجر باقیمانده باشد بهمان نسبت پرداخت اجاره با مستاجر است .
10 – استفاده از هر نوع وسائط نقلیه متعلق به افراد یا شرکتها و موسسات خصوصی و همچنین استفاده یا در اختیار گرفتن وسائط نقلیه عمومی و استفاده از خدمات آنها با عمال نظارت بر پرسنل و متخصصین و تعمیرگاهها و توقفگاری آنها .
تبصره – منظور از وسایط نقلیه کالسکه ، گاری ، دوچرخه ، موتور سیکلت ، اتومبیلهای شخصی و کرایه ، کامیون ، اتوبوس ، قایق ، کشتی ، هواپیما و راه آهن و بطور کلی هر نوع وسیله نقلیه زمینی و هوائی و در یائی میباشد .
11 – استفاده از کلیه موسسات بهداشتی و درمانی اعم از خصوصی و عمومی از قبیل بیمارستانها ، درمانگاه ، داروخانه و آزمایشگاه و امثال آن یا در اختیار گرفتن آن موسسات و در صورت لزوم اعمال نظارت بر پرسنل و متخصصین آنها .
12 – استفاده از کلیه اراضی و ساختمانها و معادن و یا در اختیار گرفتن آنها .
تبصره 1 – محلهای مسکونی مردم را نمی توان در اختیار گرفت مگر آن قسمتی که در اختیار گرفتن آنها موجب اختلال زندگی ساکنانشان نشود .
تبصره 2 – در صورتیکه اوضاع و احوال خاصی ایجاب کند که محل یا منطقه ای تخلیه شود و کلا در اختیار دولت قرار گیرد مقامات مسئول پس از اسکان ساکنین منطقه ، منطقه را در اختیار خواهند گرفت .
13 – اعمال نظارت بر توزیع مواد خوراکی و مصرفی و یا کالاهای ضروری و در صورت لزوم در اختیار گرفتن و توزیع مستقیم آنها .
14 – موظف کردن صاحبان صنایع و معادن به پیروی از روشهاو شیوه های خاص در مورد نحوه تولید و نوع و کمیت و کیفیت محصولات و یا فروش کالاهای تولیدی .
15 – تعیین اولویت و نوع کشت محصولات زراعی مناطق مختلف کشور مطابق نظر وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین اتخاذ تدابیر لازم جهت برداشت و جمع آوری و محافظت محصول .
16 – صدور دستور مبنی بر تقلیل هزینه های وزارتخانه ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت .
ماده 4 – در اجرای ماده قبل دولت مقررات و ترتیبات زیر را بموقع اجرا میگذارد :
الف – شخص یا هیئتی که برای در اختیار گرفتن هر نوع اموال منقول و یا غیر منقول مامور میگردد مکلف است مشخصات آنها را ضمن بر آورد ارزش هر یک و همچنین کلیه اطلاعات مفید ولازمی که برای پرداخت اجرت المثل مورد استفاده میباشد در دو نسخه تهیه و یک نسخه آنرا به مالک یا ذینفع و نسخه دیگر را به کمیسیون تشخیص و ارزیابی تسلیم نماید .
ب – ترتیب در اختیار گرفتن یا استفاده از اموال منقول و غیر منقول و مواد اولیه و مصنوعات و خدمات که در این آئین نامه ذکر شده است بموجب دستورالعملهائی که توسط سازمانهای اجرائی و مسئول تهیه و بموقع اجرا گذاشته میشود
پ – تعیین میزان و نحوه پرداخت حقوق صاحبان اموال اعم از منقول و غیر منقول با کمیسیون یا کمیسیونهای تشخیص و ارزیابی خواهد بود . این کمیسیونها از نمایندگان وزرات خانه های دادگستری و امور اقتصادی و دارائی و نماینده سازمان استفاده کننده و با حضور صاحبان اموال و حقوق یا نماینده قانونی آنها تشکیل میگردد و حتی الامکان با توافق ذینفع و در صورت لزوم با جلب نظر کارشناس رسمی میزان خسارت و حقوق صاحبان اموال و حقوق را تعیین میکند در صورتیکه تصمیم کمیسیون مورد قبول شخص ذینفع نباشد میتواند به دادگاههای دادگستری مراجعه کند .
ت – کمیسیون تشخیص و ارزیابی همزمان با اعلام حالت اضطرار تشکیل میشود و حداکثر تا دو ماه پس از دریافت دادخواست نظر خود را اعلام مینماید .
اصل بصویبنامه در دفتر نخست وزیر است .
وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر – هادی هدایتی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 9411

تاریخ تصویب : 1355/11/25

تاریخ ابلاغ : 1356/01/30

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.