×

آئین نامه اجرائی تبصره (4)قانون بودجه سال 1375کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره (4)قانون بودجه سال 1375کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(4)قانون-بودجه-سال-1375کل-کشور

وکیل

شماره 21032/ت16477هـ 26/1/1375
سازمان برنامه و بودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 22/1/1375بنا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و در اجرای تبصره (4)قانون بودجه سال 1375کل کشور ، آیین نامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1- تا مبلغ سیصد میلیارد (300000000000)ریال از منابع قرض الحسنه و تا مبلغ یکهزار میلیارد (1000000000000)ریال از سایر منابع سیستم بانکی کشور از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اختیار بانک کشاورزی قرار می گیرد تا توسط بانک مذکور در جهت اهداف برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، به عنوان سرمایه در گردش در اختیار اعضای شرکتهای تعاونی ، تعاونی تولید ، سهامی زراعی ، صیادی ، عشایری ، جنگلداری و مرتع داری و اتحادیه های آنها ، تعاونیهای روستایی ، تعاونی مشاع و صنایع روستایی و شرکتهای سهامی زارعی و شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران و سایر افرادی که در زمینه تولید محصولات بخش کشاورزی (شامل زراعت و باغداری ، دام و طیور ، شیلات ، آبزیان ، آبخیزداری ، منابع طبیعی، آب و خاک و نظامهای محصولات بخش کشاورزی با معرفی وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی ، همچنین تهیه و تدارک مواد و تجهیزات لازم برای قالیبافان تحت پوشش وزارتخانه های جهادسازندگی ، و تعاون ، شرککت سهامی فرش ، سازمان صنایع دستی و سایر مؤسسات حمایتی از فبیل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و کارگاههای قالیبافی در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیر دولتی قرار گیرد .
ماده 2- توزیع اعتبارات موضوع تبصره (4)قانون بودجه سال 1375کل کشور و سهم هریک از دستگاههای ذی ربط ، به تفکیک منابع قرض الحسنه و سایر منابع سیستم بانکی به شرح جداول پیوست این آیین نامه تعیین می شود .
ماده 3- اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیر دولتی معرفی شده و از سوی وزارتخانه های کشاورزی و جهادسازندگی که در زمینه تولید محصولات کشاورزی فعالیت می نمایند ، مکلفند تسهیلات اعتباری موضوع ماده (2)قانون این آیین نامه را برای تهیه و تدارک و توزیع نهاده ها و عوامل تولید محصولات بخش کشاورزی را صرفا در قالب برنامه زمان بندی شده ای که با هماهنگی وزارتخانه های ذی ربط تهیه و به تایید سازمان برنامه و بودجه رسیده است ، به مصرف برسانند.
تبصره 1- شرکت سهامی فرش ایران ، اتحادیه هاو تعاونیهای فرش تحت پوشش وزارتخانه های جهاد سازندگی و تعاون ، سازمان صنایع دستی ایران ، کمیته امداد امام خمینی (ره )، سازمان بهزیستی کشور ، بنیاد شهید انقلاب اسلامی ، بنیاد مستضعفان و جانبازان و ستاد رسیدگی به امور آزادگان بریا تهیه و تدارک مواد و تجهیزات لازم برای قالیبافان تحت پوشش نیز تسهیلات اعتباری موضوع ماده (2)این آیین نامه را باید در قالب برنامه زمانبندی که با هماهنگی وزارتخانه ها و دستگاههای ذی ربط تهیه و به تایید سازمان برنامه و بودجه رسیده است ، به مصرف برسانند .
تبصره 2- بانک کشاورزی وجوه لازم را در چهارچوب برنامهموضوع این ماده و در مقاطع معین شده به شرح جدول پیوست این آیین نامه ، در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی یاد شده و دستگاههای ذی ربط قرار می دهد.
ماده 4- سهم اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی معرفی شده از سوی وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی بر حسب مورد توسط وزارتخانه های ذی ربط تعیین و جهت استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع ماده (2)این آیین نامه به بانک کشاورزی اعلام می شود .
تبصره – اعتبار اختصاص یافته به بخشهای غیر دولتی معرفی شده از سوی وزارتخانه های کشاورزی و جهادسازندگی صرفا برای تهیه و تدارک و توزیع نهاده ها و عوامل تولید محصولات بخش کشاورزی و صنایع وابسته به مصرف می رسد .
ماده 5- شرکت سهامی فرش ایران ، اتحادیه و تعاونیهای فرش تحت پوشش وزارت جهادسازندگی ، سازمان صنایع دستی ، کمیته امام خمینی (ره )و سازمان بهزیستی کشور ، بنیاد شهید انقلاب اسلامی ، ستاد رسیدگی به امور آزادگان ، بنیاد مستضعفان و جانبازان و اتحادیه سراسری و اتحادیه های استانی و شرکتهای تعاونی فرش دستباف تحت پوشش وزارت تعاون مکلفند از محل تسهیلات اعتباری اختصاص یافته به شرح مندرج در جدول پیوست این آیین نامه ، مواد مورد نیاز و لوازم صنعت قالی باقی را تهیه و در اختیار فرش بافان تحت پوشش قرار دهند .
تبصره – واردات هر گونه ابریشم منوط به موافقت وزارت کشاورزی است .
ماده 6- استفاده کنندگان از تسهیلات تخصیصی به شرکتهای تحت پوشش وزارت تعاون ،صرفا آن دسته از شرکتها و اتحادیه های تعاونی تولیدی وابسته به وزارت مزبور می باشندکه در زمینه تولید محصولات بخش کشاورزی و فرش فعالیت می نمایند .
ماده 7- میزان تسهیلات اعتباری ، مدت و نوع مصرف تسهیلات اعطایی به اعضای شرکتهای تعاونی ، تعاونی تولید ، سهامی زراعی و…بانظر کمیته های مشترک اعتباری متشکل از نمایندگان بانک کشاورزی و دستگاههای ذی ربط تعیین می شود .
وزارتخانه های جهاد سازندگی و کشاورزی مکلفند قبل از معرفی اعضای مزبور به بانک کشاورزی در خصوص اینکه افراد مشمول از بابت اعتبارات تبصره (4)قانون بودجه سنوات گذشته به بانک کشاورزی یا شرکت تعاونی روستایی و کشاورزی بدهی سررسید شده ندارند و ضمنا به طریق دیگری از تسهیلات مربوط به تبصره مزبور درسال جاری استفاده ننموده اند ، تحقیقات لازم را انجام دهند .
ماده 8- تسهیلات اعتباری مربوط به اعضای تعاونیهای تولیدی مشاع از طریق سازمانهای کشاورزی استانها و مناطق و بر اساس اهداف تبصره (4)قانون بودجه سال 1375کل کشور و با معرفی هیاتهای هفت نفره در مراکز استانها و مناطق ،پرداخت می شود. سازمانهای کشاورزی استانها موظفند صورت تفکیک اعتبارات استانی را تهیه و به بانک کشاورزی اعلام نمایند. اعطای تسهیلات در مناطق محروم که توسط هیاتهای هفت نفره زمین واگذارشده و کشت غالب آن مناطق «صیفی»میباشد از طرف سازمانهای مذکور بلامانع است . تسهیلات اعتباری موضوع تبصره (4)یاد شده درخصوص جهادسازندگی با معرفی سازمانهای جهادسازندگی استانها و واحدهای منطقه ای اعطا خواهد شد .
ماده 9- تصویب و پرداخت تسهیلات به اعضای شرکتهای تعاونی موضوع این آیین نامه و دستگاههای مندرج در جدول پیوست آن منوط به تعیین تکلیف بدهیهای قبلی و نداشتن بدهی سررسیده شده از بابت تبصره (4)قانون بودجه سالهای گذشته به بانک کشاورزی می باشد . دستگاههای ذی ربط مکلفند همکاریهای لازم را در خصوص تعیین تکلیف و وصول مطالبات مستقیم بانک کشاورزی از اشخاص متقاضی استفاده از این تسهیلات معمول دارند . اعطای هرگونه تسهیلات توسط بانک کشاورزی منوط به حصول اطمینان از بازگشت به موقع تسهیلات پرداختی سنوات گذشته این ماده میباشد .
ماده 10- مدت باز پرداخت تسهیلات اعطایی موضوع ماده (2)این آیین نامه با توجه به شرایط و نوع مصرف حداکثر یک سال از تاریخ انعقاد قراردادمیباشد .
ماده 11- حداکثر تسهیلات پرداختی به کلیه شرکتهای تعاونی مشمول تبصره (4)قانون بودجه سال 1375کل کشور تا پنجاه برابر سرمایه ثبت شده و ذخیره قانونی آن تعیین می شود .
تبصره – شرکتهای تعاونی فرش دستباف مشمول محدودیت سقف تسهیلات موضوع این ماده نمی باشند.
ماده 12- حداکثر تسهیلات اعتباری قابل پرداخت به هریک از اعضای شرکتهای تعاونی موضوع این آیین نامه از محل قرض الحسنه تا پانصد هزار(500000)ریال واز محل سایر منابع تا یک میلیون (1000000)ریال خواهد بود .
ماده 13- شرکتهای تعاونی موضوع این آیین نامه می توانند حداکثر یک درصد (1%)تسهیلات را نسبت به مدت آن به عنوان کارمزد بابت تأمین هزینه های توزیع اعتبار و سایر خدمات از دریافت کننده تسهیلات اخذ نمایند.شرکتهای تعاونی مذکور در صورتی که از خدمات ارایه شده از سوی سازمانهای ذی ربط استفاده کرده باشند می توانند درصدی از کارمزد دریافتی را در اختیار آن سازمان قرار دهند .
ماده 14- افراد غیرکه در زمینه اهداف موضوع تبصره (4)قانون بودجه سال 1375کل کشور فعالیت می نمایند ، می توانند در چهارچوب ضوابط این آیین نامه از تسهیلات تبصره یاد شده استفاده نمایند .
ماده 15- در اجرای تبصره (4)قانون بودجه سال 1375 کل کشور ، مسئوولیت پرداخت و وصول تسهیلات اعطاییبه اعضای شرکتهای تعاونی و سایر استفاده کنندگان از تسهیلات موضوع این آیین نامه ، همچنین پرداخت خسارت تأخیر تادیه بدهی در حدود نظریه شماره 7742مورخ 11/12/1361شورای نگهبان ، برعهده شرکتهای تعاونی و اتحادیه های مربوط و اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کننده می باشند. به منظور حصول اطمینان از بازگشت به موقع اعتبارات اعطایی ، نظارت برمصرف و نظارت بر تضمین بازپرداخت متضامنا بر عهده بانک کشاوزی و حسب مورد دستگاههای ذی ربط خواهد بود .
تبصره – اعطای تسهیلات و همچنین بازپرداخت تسهیلات اعطایی به افراد حقیقی و حقوقی غیر دولتی معرفی شده از سوی وزارتخانه های جهادسازندگی و کشاورزی موضوع تبصره (4)قانون بودجه سال 1375 کل کشور در چهارچوب ضوابط جاری مورد عمل بانک کشاورزی صورت می پذیرد .
ماده 16- کلیه دستگاههای ذی ربط مکلفند گزارش مشروح و کامل عملکرد مربوط به تسهیلات پرداختی و وصولیها را در پایان ماههای شهریور ، آذر و اسفند سال 1375 به بانک کشاورزی ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه ارائه نمایند . اعطای اعتبار جدید منوط به تایید گزارش عملکرد مذکور توسط بانک کشاورزی و ارائه آن به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میباشد . بانک کشاورزی موظف است بر اجرای عملیات موضوع این آیین نامه نظارتهای فنی لازم را اعمال نماید .
تبصره – بانک کشاورزی مکلف است گزارش عملکرد سالانه مربوط به تبصره (4)قانون بودجه را تا پایان شهریور ماه سال بعد تهیه و به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه ارایه نماید .
ماده 17- کلیه دستگاههای اجرایی مشمول این آیین نامه موظفند میزان اعتبارات غیر قابل جذب خود را حداکثر تا پایان دی ماه سال 1375به بانک کشاورزی اعلام دارند تا در صورت لزوم پس از موافقت مشترک دستگاههای ذی ربط و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر تا پانزدهم بهمن ماه همان سال در اختیار سایر واحدهای متقاضی استفاده کننده موضوع این آیین نامه قرار گیرد .
ماده 18- در اجرای تبصره (4)قانون بودجه سال 1375کل کشور سازمان برنامه و بودجه تعهد و تضمین می نماید که در صورت عدم واریز مطالبات بانکهای تأمین کننده اعتبارات مورد نیاز بانک کشاورزی ، مانده بدهی بانک کشاورزی به بانکها در اجرای تبصره مذکور را اعم از اصل و هزینه های مربوط با اعلام و تشخیص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در لایحه بودجه سال بعد پیشنهاد و منظور نماید تا با عاملیت بانک مرکزی در اختیار بانکهای تأمین کننده قرض الحسنه و سایر تسهیلات قرارگیرد.
تبصره – تضمین موضوع این ماده نافی وظایف بانک کشاورزی در مورد وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات موضوع این آیین نامه نخواهد بود و بانک کشاورزی مکلف است کلیه اقدامات قانونی لازم را برای وصول مطالبات مذکور به عمل آورد .
ماده 19- بانک کشاورزی تسهیلات اعتباری موضوع ماده (1)این آیین نامه را به صورت سرمایه در گردش ، در اختیار کلیه واحدهای مذکور در این آیین نامه قرار می دهد . واحدهای استفاده کننده از این تسهیلات موظفند قبل از سررسید مقرر نسبت به بازپرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی ، به حسابی که از طرف بانک کشاورزی اعلام می شود ، اقدام نمایند .
ماده 20- در مواردی که به علت بروز سوانح قهری بازپرداخت تسهیلات اعطایی به استفاده کنندگان از تسهیلات موضوع تبصره (4)قانون بودجه سال 1375کل کشور در موعد مقرر میسر نباشد ، مهلت بازپرداخت به تشخیص کمیته های مشترک اعتباری متشکل از نمایندگان بانک کشاورزی و دستگاه مربوط و حسب مورد سایر دستگاهها پس از تأیید مشترک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه حداکثر برای مدت یکسال از تاریخ سررسید و بر طبق ضوابط مورد عمل بانک کشاورزی و مقررات موضوع این آیین نامه قابل تمدید می باشد .
تبصره – مهلت بازپرداخت حداکثر ده درصد (10%)از تسهیلات اعطا شده قابل تمدید می باشد ، مشروط بر اینکه مجموع تسهیلات اعطایی و تمدیدی از مبلغ اختصاص یافته به هریک از آنها به شرح مندرج در جدول پیوست این آیین نامه تجاوز ننماید و در مجموع تسهیلات اعطایی سنواتی از کل اعتبار سال جاری بیشتر نباشد .
ماده 21- وزارتخانه های کشاورزی ،جهادسازندگی و تعاون و سایر دستگاهها و سازمانها و نهادهای ذی ربط موظفند سهم استانها و زیربخشهای حوزه وظایف خود از تسهیلات موضوع تبصره (4)قانون بودجه سال 1375کل کشور را با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه به تصویب هیات وزیران برسانند .
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

جدول در صفحه 11 مجموعه قوانین سال 1375

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 14895

تاریخ تصویب : 1375/01/22

تاریخ ابلاغ : 1375/02/03

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.