×

اساسنامه شرکت کشتیرانی ایران وپاکستان

اساسنامه شرکت کشتیرانی ایران وپاکستان

اساسنامه-شرکت-کشتیرانی-ایران-وپاکستان
شماره 22996/ت12331 هـ 13/3/1375
وزارت بازرگانی
هیأت وزیران در جلسه مورخ 8/11/1374 بنا به پیشنهاد شماره 51690 مورخ 23/12/1371 وزارت بازرگانی وبه استناد تبصره (1) ماده واحده قانون تأسیس شرکت کشتیرانی ایران و پاکستان –مصوب 1371 –اساسنامه شرکت یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

فصل اول – نام ، موضوع،مرکز اصلی ومدت شرکت
ماده 1-نام شرکت عبارت است از «شرکت کشتیرانی ایران وپاکستان (سهامی خاص)»که بر طبق لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت –مصوب سال 1374 –مفاد این اساسنامه وسایر قوانین ومقررات مربوط اداره می شود.
ماده2- موضوع شرکت عبارت است از :
1-ایجاد وادارهخدمات کشتیرانی مؤثر ومستمر در زمینه حملونقل دریایی، اعم از مسافر وبار (به جز کالا های یخچالی ) که هیات مدیره لازم ومقتضی بداند، در مسیرهای ایران ،پاکستان وسایر بندر های دنیا.
2-خرید،فروش،مبادله،اجاره،استجاره،تحصیل،نگهداریوبهره برداری از انواع ماشین آلات ،موتور،لوازم،واثاثیه کشتی ودیگر وسایل نقلیه دریایی.
3- قبول واعطای نمایندگی حمل و نقل دریایی یا زمینی مرتبط با موضوع شرکت.
4-آموزش دریانوردان وافسران در زمینه مشاغل دریایی و زمینی به منظور نیل به اهداف بازرگانی .
5-انجام هر گونه سرمایه گذاری ،همچنین انجام هر نوع عملیات قانونی که جهت انجام مقاصد موضوع بندهای (1)،(2)،(3)و(4)این ماده لازم ومفید تشخیص داده شود.
ماده 3- کلیه کشتیها باید در جمهوری اسلامی ایران به ثبت برسند وپرچم جمهوری اسلامی ایران روی آنها در اهتزاز باشد.
ماده4- کارکنان کشتیها به صورت مساوی از افرادایرانی وپاکستانی ودر موارداستثنا با موافقت دو طرفه به خدمت درمی آیند.
ماده5- مرکز اصلی شرکت در تهران است ومیتوان بنا به تصمیم هیات مدیره آن را به هر محل دیگری در ایران انقال داد.
تبصره- شرکت می تواند بنا به پیشنهاد هیات مدیره وتصویب مراجع ذی صلاح قانونی ،شعب ونمایندگیهایی در داخل وخارج از کشور تأسیس کند.
ماده6- شرکت برای مدت نامحدود تشکیل می شود.
فصل دوم- سرمایه، سهام وشرایط انتقال سهام
ماده7- سرمایه شرکت عبارت است از نهضد میلیون (000/000/900) ریال که به نود هزار (000/09) سهم ده هزار (000/01)ریالی تقسیم می شود وپنجاه ویک درصد (51%) آن متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران وچهلو نه درصد (49%) آن متعلق به شرکت کشتیرانی ملی پاکستان است.
تبصره- تمامی مبلغ اسمی سهام طرفهای ایرانی وپاکستانی به صورت نقدی پرداخت شده.
ماده8- شرکت به هیچ وجه مجاز نیست سهام بی نام منتشر یا سهام با نام موجود را به سهام بی نام تبدیل کند.
ماده9- سرمایه شرکت را می توان در هر موقع بنا به تصمیم مجمع عمومی فوق العاده افزایش داد.مجمع یادشده هنگام اخذ تصمیم نسبت به افزایش سرمایه ، مقدار افزایش ومبلغی را که باید حین پذیره نویسی پرداخت شود ، همچنین شرایط و مقررات پرداخت ومدتی که ظرف آن بقیه مبلغ تعهد شده از طرف هیات مدیره مطالبه می شود را تعیین می کند . در هنگام پذیره نویسی سهام جدید ، سهام داران موجود از شرایط یکسان بر خوردار هستند . طرفهای ایرانی و پاکستانی حداقل تا (60) روز از تاریخ دریافت آگهی پذیره نویسی شرکت وبه نسبت مقدار سهامی که دارند می توانند سهام جدید خریداری کنند.
ماده10- اوراق سهام برای هر سهم به طور انفرادی یا برای تعداد بیشتری از سهام به صورت ورقه دسته جمعی صادر می شود. کلیه اوراق سهام باید به امضای رئیس هیات مدیره ومدیر عامل شرکت برسد ودارای مهر شرکت باشد.
فصل سوم- ارکان شرکت
ماده11- ارکان شرکت عبارت است از :
1-مجمع عمومی.
2-هیات مدیره.
3-بازرس (حسابرس).

1-مجمع عمومی
ماده12- مجمع عمومی شرکت با حضور سهامداران یا نمایندگان آنها تشکیل می شود.
جلسات مجمع عمومی عادی ومجمع عمومی فوق العاده در مرکز اصلی شرکت بر گزار می شود.
ماده13- مجمع عمومی عادی سالانه یکصدو بیست روز پس از پا یان هر سال مالی تشکیل می شود.
چنانچه هیات مدیره در موعد مقرر اقدام به دعوت مجمع عمومی سالانه نکند،بازرس (حسابرس) شرکت مؤظف است نسبت به دعوت از مجمع عمومی سالانه اقدام کند.
مجمع عمومی فوق العاده ومجمع عمومی عادی به طور فوق العاده را می توان در هر تاریخ بر حسب پیشنهاد رئیس هیات مدیره یا مدیر عامل به هیات مدیره یا بنا به تقاضای بازرس (حسابرس) شرکت یا دارندگان حداقل بیست درصد (20%) از سهام شرکت تشکیل داد.
هیات مدیره مؤظف است ظرف چهل روز با رعایت تشریفات مقرر در لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت-مصوب 1374-مجمع عمومی را تشکیل دهد،در غیر این صورت صاحبان سهام می توانند از بازرس (حسابرس) شرکت در خواست دعوت از مجمع عمومی کنند. چنانچه بازرس (حسابرس) شرکت نسبت به دعوت از مجمع عمومی اقدام نکند، صاحبان سهام می توانند با رعایت کلیه تشریفات مربوط ، رأسا از اعضای مجمع عمومی دعوت کنند.
در آگهی دعوت مجمع عمومی که از طرف سهامداران ابلاغ می شود این موضوع که در خواست آنها از طرف هیات مدیره و بازرس (حسابرس) ترتیب اثر داده نشده است ،قید می شود.
ماده14- دعوتنامه کلیه مجامع عمومی در روزنامه ایکه هر سال از طرف مجمع عمومی عادی تعیین می شود،منتشر می شود.
تبصره1- فاصله تاریخ انتشار دعوتنامه مجمع عمومی تا تاریخ تشکیل جلسه حداقل ده روز وحداکثر چهل روز است. دستور جلسه ،تاریخ،ساعت تشکیل وآدرس کامل محل تشکیل جلسه به طور مشخص در دعوتنامه قید می شود.
تبصره2- دعوتنامه کلیه جلسات مجمع عمومی باید حداقل سی روز قبل از تشکیل ،از طریق پست سفارشی هوایی برای سهامداران فرستاده وبه وسیله تلگراف تایید شود.
تبصره3- در مواقعی که کلیه صاحبان سهام در مجمع حاضر باشند، انتشار آگهی وتشریفات دعوت الزامی نیست.
ماده15- اولین جلسات مجامع عمومی اعم از عادی یا فوق العاده به ریاست مسن ترین عضو مجمع عمومی شروع واداره می شود. مجمع در حضور صاحبان سهام- اصالتا یا وکالتا-تعداد سهام آنها را به منظور حصول اطمینان از وجود حد نصاب لازم مورد رسیدگی قرار می دهد واز بین صاحبان سهام یا نمایندگان آنها دو نفر ناظر ویک نفر منشی –که صاحب سهم بودن او اجباری نیست –را انتخاب می کند. رئیس مجمع ،دو نفر ناظر ومنشی ، جمعا هیات رئیسه مجمع را تشکیل می دهند واداره مجمع را به عهده دارند.
ماده16- با حضور بیش از پنجاه درصد (50%) صاحبان سهام هر یک از طرفین شرکت که دارای حق رأی هستند –اصالتا یا وکالتا- حد نصاب لازم جهت رسمیت مجامع عمومی عادی به دست می آید وچنانچه در جلسه اول حد نصاب مزبور حاصل نشود با رعایت مفاد تبصره های (1)و(2) ماده (14) این اساسنامه ،برای بار دوم از مجمع عمومی دعوت به عمل می آید.مجمع عمومیعادی دوم با حضور هر تعداد از صاحبان سهام طرفین که دارای حق رأی هستند تشکیل می شود،مشروط بر آنکه در دعوتنامه دوم به دست نیامدن حد نصاب لازم در جلسه اول ذکر شده باشد.
در مجامع عمومی کلیه تصمیمها به استثنای اناتخاب مدیران وبازرسان که تابع مفاد ماده(88) لایحه قانونی تجارت –مصوب 1374 – است ،با آرای مثبت نصف به علاوه یک حاضران در جلسه رسمی-اصالتا یا وکالتا-معتبراست.
ماده17-حد نصاب لازم برای رسمیت مجامع عمومی فوق العاده لازم برای رسمیت مجمع عمومی فوق العاده باحضور بیش از پنجاه درصد (50%) صاحبان سهام هر یک از طرفین که دارای حق رأی هستند –اصالتا یا وکالتا – به دست می آید وچنانچه در جلسه اول حد نصاب مزبور حاصل نشود. با رعایت تبصره های (1)و (2) ماده (14) این اساسنامه ، برای بار دوم دعوت به عمل می آید ،مشروط بر اینکه در دعوتنامه دوم به دست نیامدن حد نصاب لازم در جلسه اول ذکر شده باشد.
در مجمع عمومی فوق العاده دوم حضور حد اقل یک سوم صاحبان سهام هر یک از طرفین که دارای حق رأی هستند –اصالتاووکالتا-لازم است.
تصمیمات مجامع فوق العاده در صورتی معتبر است که با دوسوم آرای طرفین شرکت کننده اتخاذ شده باشدئ.
ماده18- تصمیمات مجامع عمومی که با رعایت مفاد این اساسنامه ومقررات لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت –مصوب 1374- اتخاذ شده باشد ،در مورد کلیه صاحبان سهام حتی سهامدارانی که در جلسه حضور نداشته یا نسبت به تصمیمات مجمع رأی منفی داده باشند ،معتبر وغیر قابل اعتراض است .
ماده19- چنانچه مجمع عمومی نتواند در مورد کلیه مطالب دستور جلسه اتخاذ تصمیم نماید ، جلسه به تاریخی که حد اکثر از دو هفته بعد تجاوز نمی کند، موکول می شود . جلسه ای که به این ترتیب تشکیل می شود نیاز به انتشار آگهی مجدد ندارد وتصمیمات آن در صورتی که حد نصاب مقرر جهت تشکیل مجمع قبلی به دست آمده باشد ،معتبر است.
ماده20- صورتجلسه حاوی کلیه مذاکرات وتصمیمات گرفته شده در هر یک از مجامع عمومی در دو نسخه توسط منشی جلسه تنظیم وبه امضای هیأت رئیسه مجمع می رسد. یک نسخه از صورتجلسه در مرکز اصلی شرکت نگهداری می شود ونسخه دیگر توسط هیأت رئیسه مجمع جهت اجرای تصمیمات ودر صورت الزام قانونی برای ثبت آن در مراجع ذی صلاح ،به هیأت مدیره تسلیم می شود.
ماده21- مجمع عمومی عادی ،صلاحیت رسیدگی به کلیه مطالب مربوط به شرکت ،به جز موضوعاتی که در صلاحیت انحصاری مجمع عمومی فوق العاده – موضوع ماده (22) این اساسنامه – است را دارد.
ماده22- اختیارات مجامع عمومی فوق العده شامل اخذ تصمیم نسبت به تغییرو اصلاح اساسنامه ، افزایش یا کاهش سرمایه ،انحلال،ادغام،تصفیه،تبدیل وتغییر وضع حقوقی ، تنوع دادن به فعالیت شرکت وهر اقدام دیگری که به موجب مفاد این اساسنامه ولایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت –مصوب 1347-مستلزم
تصمیم مجمع عمومی فوق العاده است ، می شود .
ماده 23- موضوعاتی که دردستور جلسه مجامع عمومی عادیی یا فوق العاده قید نشده ، قابل طرح در مجمع نیست ، مگر اینکه صد در صد (100%)صاحبان سهام –اصالتا یا وکالتا - حاضر باشند و به اتفاق آرا نسبت به تغییر دستور جلسه تصمیم بگیرند .
2 – هیات مدیره
ماده 24- هیات مدیره شرکت – که شرکت را اداره می کند – مرکب از سه عضو از طرف ایرانی و سه عضو از طرف پاکستان است که برای مدت دو سال توسط مجمع عمومی عادی به شرح مندرج در ماده (88)لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت – مصوب 1347انتخاب می شوند .
تبصره – انتخاب مجدد اعضای هیات مدیره مجاز است .
ماده 25- پرداخت حقوق ، دستمزد ، پاداش ، حق الزحمه ،وام یا اعتبار به صورت یکجا یا به دفعات ، موکول به تصویب مجمع عمومی عادی است و بر طبق مفاد ماده (134) لایحه قانونی تجارت – مصوب 1347- انجام می شود .
ماده 26- هیات مدیره ، نماینده قانونی شرکت است و به جزء مواردی که به موجب لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت – مصوب 1347- اختیارات آن محدود شده است ، بدون محدودیت مجاز به انجام کلیه موارد زیر است :
1-انجام کلیه امور اداری .
2-انجام تشریفات قانونی .
3-حفظ اموال و تنظیم صورت دارایی .
4-تهیه بودجه و تعیین دستمزدها .
5-بررسی حسابها و پیشنهاد در مورد سودسالانه قابل تقسیم .
6-تهیه مقررات داخلی و خارجی .
7-اجرای تصمیمات مجامع عمومی .
8-ادای دیون و وصول مطالبات .
9-تأسیس شعب ،اعطاوقبول نمایندگی .
10-انتصاب و استخدام متخصصان ، کارمندان و کارگران .
11-بستن هرگونه قرارداد با شرکتها، بانکها ، ادارات دولتی ، مؤسسات خصوصی و اشخاص حقیقیو یا حقوقی.
12-خرید ، فروش و اجاره اموال منقول و غیر منقول ، ماشین آلات ،لوازم و کلیه کالاهای مورد نیاز شرکت ، همچنین انجام معاملات به نام و به حساب شرکت .
13-گرفتن وام با رهن گذاردن دارایی شرکت یا بدون آن.
14-تحصیل اعتبار.
15-اعطای وام.
16-افتتاح حسابهای جاری و ثابت .
17-صدور، ظهر نویسی و پرداخت حواله ها ، چکها ،براتها ،سفته ها و اسناد دیگر و تنزیل آنها.
18-طرح دعوی از طرف شرکت به عنوان مدعی و دفاع از منافع شرکت به عنوان مدعی علیه در کلیه مراحل دادرسی ، با کلیه اختیارات بر اساس مقررات مربوط برای مراجعه به دادگاههای صالح .
19-انتخاب داوران یا کارشناسان ، ادعای جعل ، تعیین وکلا و تفویض حق توکیل غیر و اختیارات ضروری به آنان و عزل آنان و حل و فصل کلیه دعاوی از طریق سازش یا داوری با رعایت اصل (139)قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
تبصره 1- هیات مدیره در اجرای بهینه وظایف خود ، کلیه اختیارات لازم به استثنای آنچه به حکم قانون و مواد این اساسنامه به مجامع عمومی واگذار شده است را دارد .
تبصره 2- هیات مدیره می تواند تمام یا بخشی از اختیارات یاد شده برای اداره امور شرکت را به یک یا چند شخص حقیقی یا حقوقی تفویض کند .
ماده 27- پس از انقضای دوره تصدی هیات مدیره و تا انجام تشریفات مربوط به انتخاب مدیران جدید ، اعضای سابق هیات مدیره همچنان وظایف خود را انجام می دهند . هیات مدیره ، رئیس و نایب رئیس هیات مدیره و مدیر عامل را از بین اعضا با اکثریت آرا انتخاب می کند .
اولین رئیس هیات مدیره از بین سهامداران ایرانی نتخاب می شود و اولین نایب رئیس هیات مدیره و اولین مدیر عامل از بین سهامداران پاکستانی انتخاب می شوند . مدت ماموریت اولین رئیس هیات مدیره ، اولین نایب رئیس و اولین مدیر عامل را می توان به اتفاق آرای اعضای هیات مدیره برای مدت دو سال دیگر تجدید نمود ، مگر اینکه هیات مدیره به اتفاق آرا تصمیم دیگری اتخاذ کند . برای دوره های دوساله بعدی متناوبا با رئیس هیات مدیره از یک طرف و نایب و رئیس هیات مدیره و مدیر عامل از طرف دیگر به ترتیب از سهامداران طرف پاکستانی و ایرانی انتخاب می شوند .
تبصره – در هیچ دوره ای نباید رئیس هیات مدیره و نایب رئیس هیات مدیره و مدیر عامل جزو سهامداران یک طرف باشند .
ماده 28- اداره امور روزمره شرکت تحت راهنمایی ، نظارت و کنترل هیات مدیره وبر عهده مدیرعامل است.
ماده 29- هیات مدیره برحسب لزوم و حداقل هر شش ماه یک بار تشکیل جلسه می دهد . رئیس هیات مدیره یا مدیر عامل یا (سه) نفر از اعضای هیات مدیره متفقا می توانند در هر موقع با ارسال دعوتنامه که بیست روز قبل از تاریخ جلسه ارسال می شود، نسبت به دعوت هیات مدیره اقدام کنند.
تبصره 1- جلسات هیات مدیره با حضور حداقل پنج عضو از شش عضو هیات مدیره – اصالتا وکالتا – رسمیت می یابد .
تبصره 2- تصمیمات هیات مدیره فقط به اتفاق آرای کلیه اعضای حاضر در جلسه – اصالتا یا وکالتا – معتبر است .
ماده 30- هر یک از اعضای هریک از اعضای هیات مدیره می تواند حق رأی خود را ب وسیله وکالتنامه رسمی به عضو دیگر هیات مدیره و در صورت تصویب هیات مدیره به شخص دیگری تفویض کند . همچنین هر عضو هیات مدیره می تواند در عین حال نمایندگی چند عضو غایب را دارا باشد، لیکن هیچ فردی خارج از اعضای هیات مدیره نمی تواند نمایندگی بیش از یک عضو را در جلسات هیات مدیره داشته باشد .
ماده 31- هر عضو هیات مدیره باید در دوره تصدی خود ده (10) سهم به عنوان وثیقه بابت خساراتی که ممکن است در نتیجه قصور در فعالیتهای اداری هیات مدیره یا هر کدام از اعضای آن به شرکت وارد آید ، نزد شرکت به ودیعه گذارد . چنانچه فردی هنگام انتخاب دارای ده (10) سهم نباشد ، حائز شرایط لازم جت تصدی این پست نخواهد بود، مگر آنکه ظرف سی (30) روز از تاریخ انتخاب ، ده (10)سهم به وی واگذار شود. چنانچه خسارت وارده ناشی از اعمال مشترک هیات مدیره باشد از محل سهام کلیه اعضای هیات مدیره جبران شود ، لیکن خساراتی که ناشی از عمل یک یا چند عضو باشد ، از سهام وثیقه عضو یا اعضایی که سبب بروز خسارت شده اند ، جبران می شود .
اعضایی که مخالفت خود را علیه تصمیمی که منجر به خسارت شده است صریحا اعلام کرده باشند از مسؤولیت مبرا هستند ، مشروط بر اینکه مخالفت آنها در صورت جلسه هیات مدیره قید شده باشد . ودیعه سهام مزبور نزد شرکت به عنوان وثیقه ، مانع پرداخت سود سهام به صاحبان آن نخواهد بود .
ماده 32- کلیه اوراق ، اسناد و چکها ، حواله ها،سفته ها ، قراردادها و سایر اسنادی که برای شرکت ایجاد تعهد کند باید توسط شخص یا اشخاصی که از طرف هیات مدیره برای این منظور انتخاب می شوند و در حدود اختیاراتی که به آنها تفویض می شود یا توسط نمایندگان آنها امضا شود.
3-بازرس (حسابرس )
ماده 33- سازمان حسابرسی ، بازرس (حسابرس ) شرکت است . اقدامات بازرس (حسابرس ) در اجرای وظایف خود ، نباید مانع جریان عادی امور شرکت باشد .
ماده 34- بازرس حسابرس شرکت موظف است گزارش مربوط به ترازنامه سالیانه و حساب سود و زیان شرکت را همراه با گزارشی از وضع عمومی شرکت حداقل سی روز قبل از تشکیل مجمع عمومی سالیانه ، طبق ماده (148)لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت – مصوب 1347- به هیات مدیره تسلیم کند.
هیات مدیره گزارش بازرس را همراه با گزارش بازرس را همراه با گزارش هیات مدیره تسلیم مجمع عمومی سالانه می کند .
ماده 35- بازرس (حسابرس ) می تواند در کلیه مواقع اموال و دارایی و دیون شرکت را مورد بازرسی قرار دهد و مدیران مکلفند کلیه وسایل و تسهیلاتی را که برای انجام وظایف بازرس لازم است راهم کنند .
ماده 36- در صورت بروز مواد مندرج در ماده (13) این اساسنامه بازرس می تواند به طور مستقیم از مجمع عمومی دعوت به عمل آورد و مراتب را به اطلاع هیات مدیره برساند . در این صورت دستور جلسه باید در دعوتنامه قید شود
فصل چهارم – سال مالس ، حساب سالانه و سود سهام
ماده 37- سال مالی شرکت به استثنای سال اول که از تاریخ ثبت شرکت شروع و در پایان اسفند ماه همان سال (20مارس) سال بعد خاتمه می یابد .
ماده 38- گزارش سالانه تراز نامه و حساب سود و زیان شرکت پس از پایان سال مالی و حداکثر تا پایان خرداد ماه ، قبل از تاریخ تشکیل مجمع عمومی سالانه توسط هیات مدیره تهیه و تسلیم بازرسان می شود . مدارک مذکور همراه با گزارش بازرسان پانزده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی سالانه برای بررسی صاحبان سهام در مرکز اصلی شرکت ، ارایه می شود .
ماده 39- ترازنامه سالانه و حساب سود و زیان شرکت طبق قوانین و مقررات مربوط و عرف معمول حسابداری تهیه و تنظیم می شود.
ماده 40- هیات مدیره تا وقتی که اندوخته قانونی معادل ده درصد (10%) سرمایه شرکت شود ، باید پنج درصد (5%) از سود خالص سالانه شرکت را به عنوان اندوخته قانونی شرکت تخصیص دهد . پس از آن تخصیص پنج درصد (5%) مزبور به حساب اندوخته قانونی منوط به تصمیم مجمع عمومی عادی سالیانه است . چنانچه سرمایه شرکت افزایش یابد تخصیص پنج درصد (5%) از سود خالص به حساب اندوخته قانونی ادامه می یابد تا اندوخته قانونی معادل ده درصد (10%) میزان افزایش سرمایه شود .
ماده 41- پس از تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان توسط مجمع عمومی ، سودی که قابل تقسیم اعام شده است در هر موقع و به هر مبلغ و به هر شکل که هیات مدیره طبق ماده (240)لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت –مصوب 1347- تعیین می کند ، به صاحبان سهام پرداخت می شود و هیچ گونه بهره به سود پرداخت نشده تعلق نمی گیرد .
وجوه قابل پرداخت بابت سود سهام به نسبت تعداد سهام هر یک از صاحبان سهام توزیع می شود .
سودی که ظرف ده سال از تاریخ اعلام پرداخت آن ، از طرف صاحبان سهام مطالبه نشود ، به شرکت تعلق می گیرد .
فصل پنجم – انحلال و تصفیه شرکت
ماده 42- در صورتی که در اثر زیانهای وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود یا سایر موجبات یا جهات قانونی دیگر ایجاب کند ، هیات مدیره از مجمع عمومی فوق العاده دعوت بعمل می آورد تا نسبت به انحلال یا ادامه کار شرکت اتخاذ تصمیم و از آن طریق پیشنهاد لازم را به مراجع ذی صلاح ارایه کند .
ماده 43- ظرف مدت تصفیه . مدیران تصفیه در پایان هر سال و با رعایت مفاد این اساسنامه از مجمع عمومی دعوت می کنند تا کلیه اقدامات را در مورد تمام امور به جای هیات مدیره انجام دهند. مدیران تصفیه صورت اموال منقول و غیر منقول شرکت به اضمام تراز نامه و حساب سود و زیانگزارش مدیران تصفیه را با ذکر اقدامات انجام شده تقدیم مجمع عمومی می کنند . مجمع عمومی باید حسابها را تصدیق کند و در پایان تصفیه به مدیران تصفیه ، مفاصا حساب بدهد . در دوران انحلال شرکت ، مدیران تصفیه برای پرداخت قرضها و تعهدات شرکت می توانند نسبت به موجودی و دارایی شرکت تصمیم بگیرند ، سپس باقیمانده دارایی و موجودی شرکت بین سهامداران طرفین ایرانی و پاکستانی به نسبت سهام آنان تقسیم می شود .
ماده 44- کلیه اسناد ، گزارشات ، صورتجلسات ، دفاتر حسابداری ، مکاتبات ، دستورالعملهای جلسات و غیره به زبان فارسی تهیه می شود .
ماده 45- مواردی که در این اساسنامه تصریح نشده است ، مطابق مقررات لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت – مصوب 1347- ودر صورت نبودن صراحت قانونی مطابق عرف تجاری عمل می شود .
این اساسنامه به موجب نامه شماره 0476/21/75 مورخ 1/3/1375 شورای محترم نگهبان مورد تایید شورای یادشده قرار گرفته است .
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 14936

تاریخ تصویب : 1374/11/08

تاریخ ابلاغ : 1375/03/27

دستگاه اجرایی : وزارت بازرگانی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.