×

آئین نامه معاینه و معافیت پزشکی مشمولان خدمت وظیفه عمومی

آئین نامه معاینه و معافیت پزشکی مشمولان خدمت وظیفه عمومی

آئین-نامه-معاینه-و-معافیت-پزشکی-مشمولان-خدمت-وظیفه-عمومی-
روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
با ایفاد تصویر نامه شماره 61/1674 مورخ 11/4/75 وزارت کشور و ضمیمه آن ، متضمن ارسال یک نسخه آئین نامه جدید معاینه و معافیت پزشکی مشمولان خدمت وظیفه عمومی ، مقتضی است به درج آئین نامه مزبور ( که عین متن آن ضمیمه است) در روزنامه رسمی اقدام لازم معمول فرمایند .
قائم مقام معاون حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور – سعید تقدیسیان

از : ستاد کل نیروهای مسلح – معاونت نیروی انسانی
به : وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
موضوع : آیین نامه اجرایی معاینه و معافیت پزشکی مشمولان وظیفه عمومی
سلام علیکم
بازگشت به شماره 6871/01/116/2/161 مورخه 3/11/73
احتراما آئین نامه اجرایی جدید معاینه و معافیت پزشکی مشمولان وظیفه عمومی که در اجرای تبصره 1 ماده 39 قانون وظیفه عمومی تهیه و به تصویب وزیران محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، کشور و دفاع و پش ن م رسیده است به استحضار مقام معظم فرماندهی کل قوا رسیده و معظم له با اجرای آئین نامه فوق موافقت فرمودند .
خواهشمند است دستور فرمایید آئین نامه فوق با توجه به اصلاح ماده 45 آن که بر اساس تدبیر مقام معظم فرماندهی کل قوا صورت گرفته است از تاریخ 25/2/75 به موارد اجرا گذارده شود .
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح – سرلشگر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی

(فصل اول کلیات )
ماده 1- معاینه و معافیت پزشکی مشمولان و پرسنل وظیفه مطابق شرایط و مقررات مندرج در این آئین نامه انجام خواهد شد .
ماده 2- مشمولان خدمت وظیفه از نظر وضع مزاجی و استعداد جسمی و روانی به چهاردسته به شرح زیر تقسیم می شوند :
دسته یکم – کسانی که از نظر جسمی وروانی سالم بوده وقادر به انجام خدمت دوره ضرورت می باشند.
دسته دوم – کسانی که به علت نقض عضو یا ابتلاء به بیماری از سلامتی کامل برخوردار نبوده اماقادر به انجام خدمت در امور غیر رزمی می باشند .
تبصره : محدودیت خدمت غیر رزمی را شورای پزشکی نیروی مربوطه تعیین می نماید .
دسته سوم – کسانی که به علت ضعف مزاج یا عدم رشد یا ابتلاء به بیماری جسمی یا روانی موقتا قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نمی باشند .
دسته چهارم – مشمولانی که به علت نقض عضو یا ابتلا به بیماری جسمی یا روانی به طور دائم قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نمی باشند .
ماده 3- تشخیص مشمولان دسته دوم ماده 2 این آیین نامه چنانچه به طور بالینی قابل تشخیص باشد با شورای پزشکی شهرستان و در غیر اینصورت با شورای پزشکی بهداری یا بیمارستان نیروی مربوطه می باشد.
تبصره : در آن قسمت از برنامه عملی نظامی که مشمولان نظامی این ماده انجام نمی دهند نمره ای نخواهند گرفت از این جهتنمرات آن قسمت از برنامه در معدل گیری محسوب نخواهد شد .
ماده 4: در صورتی که شوراهای پزشکی مشمولان وظیفه را جزء دسته های دوم ، سوم و چهارم ماده 2 این آئین نامه تشخیص دهند مکلفند در برگهای وضعیت یا اوراق معاینه پزشکی ملصق به عکس آنان نوع بیماری و بند و ماده استنادی را قید نموده و پس از ذکر مشخصات کامل خود (اسم شهرت شماره نظام پزشکی ) ذیل نظریه اعلام شده را امضاء نمایند .
(فصل دوم )
معاینه مشمولان و پرسنل وظیفه عمومی
بخش اول – معاینه مشمولان وظیفه
ماده 5 : مشمولانی که جهت انجام خدمت دوره ضرورت خود را معرفی می نماید الزاما بایستی توسط پزشک اولیه معاینه شوند .
ماده 6 : پزشک اولیه یک نفره از پزشکان نیروهای مسلح می باشد و در صورت نبودن پزشک نیروهای مسلح در محل از پزشکان غیر نظامی که صلاحیت آنان به وسیله بهداری و فرماندار یا بخشدار محل تأیید شده باشد استفاده خواهد شد .
ماده 7 : چنانچه منطقه انتظامی مرکز شهرستان یا بخش قادر به تأمین پزشک اولیه از پزشکان جمعی نباشد فرماندار هر محل مکلف است ضمن هماهنگی با مسئولین نیروهای نظامی و انتظامی و همچنین بهداری محل پزشک اولیه را جهت معاینه مشمولان به بخش وظیفه مربوطه معرفی نماید .
ماده 8 : در اجرای ماده 7 این آئین نامه هر یک از سازمانهای نظامی و انتظامی و بهداری موظفند به ترتبیتی که فرماندار محل تعیین می نماید پزشک جمعی خود را به بخش وظیفه عمومی محل معرفی نمایند .
ماده 9 : پزشک اولیه باید وضع مزاجی و جسمی مشمول را با توجه به ماده 2 این آئین نامه مورد معاینه قرار داه و در صورتی که تشخیص دهد ظاهرا مشمول در شمول دسته های 2یا3یا4 ماده مورد بحث میباشد وی را جهت معاینه به شورای پزشکی معرفی نماید .
ماده 10 : در صورتی که مشمول به نظر پزشک اولیه معترض باشد باید به وسیله بخش وظیفه مربوطه به شورای پزشکی معرفی گردد.
ماده 11 : شبکه بهداشت و درمان هر شهرستان موظف است سه نفر پزشک با هماهنگی رده های ارشد نیروهای نظامی و انتظامی به فرمانداری شهرستان معرفی نماید تا پس از تأیید فرماندار در شورای پزشکی بخش وظیفه عمومی شهرستان انجام وظیفه نمایند.
تبصره : فرماندار شهرستان موظف است شورای پزشکی بخش وظیفه عمومی شهرستان مربوطه را با سه نفر پزشک ایرانی تشکیل دهد و چنانچه به عللی تشکیل شورای پزشکی شهرستان امکان پذیر نباشد ، فرماندار موظف است ضمن هماهنگی با مسئولان استان تربیتی اتخاذ نماید که مشمولان در شورای پزشکی تشکیل شده در نزدیکترین شهرستان مربوطه مورد معاینه قرار گیرند .
ماده 12 : مسئولیت تشکیل شورای پزشکی در هر شهرستان برای معاینه مشمولان با فرماندار محل می باشد .
ماده 13 : اظهار نظر در مورد معافیت پزشکی مشمولان توسط اعضای شورای پزشکی موضوع ماده 11 این آئین نامه به عمل خواهد آمد و رأی اکثزیت اعضاء شورا معتبر است .
تبصره : پزشک معاین اولیه که در مورد انجام خدمت دوره ضرورت و یا معافیت مشمولی اظهار نظر نموده باشد مجاز به اظهارنظر مجدد درباره همان مشمول در شورای پزشکی موضوع ماده 11 این آئین نامه نمی باشد .
ماده 14 : مشمولان در شورای پزشکی به صورت بالینی مورد معاینه قرار می گیرند و چنانچه بیماری یا نقض عضو آنان مشهود و یا به نحوی برای اعضاء شورای پزشکی محرز باشد شورا برابر مواد فصل سوم این آئین نامه اعلام نظر می نماید .
تبصره : در صورتی که بیماری مشمولان موضوع این ماده ب معاینه بالینی مشخص نگردد مطابق نحوه معاینه پزشکی مشمولان خدمت وظیفه عمومی مصوب 5/7/68 مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرائی مربوطه با آنان رفتار خواهد شد .
ماده 15 : مشمولانی که توسط شورای پزشکی معاینه و معاف از خدمت تشخیص داده نشوند به خدمت اعزام خواهند شد و حق اعتراض به نظر شورا را ندارند .
ماده 16 : چنانچه در وضع مشمولی پس از معاینه در شورای پزشکی و قبل از اعزام به خدمت از نظر جسمی و روانی تغییری حاصل شود که به تشخیص فرمانده منطقه انتظامی با کسب نظر مشورتی پزشک اولیه مشمول قادر به انجام خدمت نباشد اینگونه مشمولین مجددا در شورای پزشکی شهرستان مورد معاینه قرار خواند گرفت و برابر نظر شورا معرفی می شود.
ماده 17 : مشمولانی که طبق نظر شورای عالی پزشکی موضوع ماده 43 قانون خدمت وظیفه عمومی معاف از خدمت شناخته نشده وبه خدمت اعزام شوند باید خدمت مققره را انجام دهند و مراکز آموزشی و یگانهای مربوطه مجاز به ترخیص آنان از خدمت نمی باشند مگر اینکه در حین خدمت بیماری یا نقض عضوی بوجود آید و یا بیماری قبلی آنان تشدید یافته و از موارد معافیت دایم باشد.
ماده 18 : مشمولانی که در شورای پزشکی شهرستان یا شورای پزشکی نیروهای مسلح معاف از خدمت گردیده و پرونده آنان در اجرای ماده 43 قانون خدمت وظیفه عمومی به شورای عالی پزشکی ارجاع گردند موظفند حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ یا صدور معرفی نامه خود را جهت معاینه به شورای عالی پزشکی معرفی نمایند و رد صورت عدم حضور ، شورای عالی پزشکی برابر محتویات پرونده در مورد معافیت یا اعزام به خدمت آنها اعلام نظر خواهد نمود .
ماده 19 : ستاد مشترک ارتش و ستاد مشترک سپاه و ستاد نیروی انتظامی موظفند پزشکان مورد لزوم جهت تشکیل شورای عالی پزشکی ( موضوع ماده 43 قانون ) را بنا به درخواست اداره کل وظیفه عمومی از نیروهای تابعه انتخاب و به اداره کل وظیفه عمومی معرفی نمایند.
ماده 20 : شورای عالی پزشکی در استفاده از بیمارستانهای نیروی مسلح و سایر بیمارستانهای وابسته به دولتت به منظور تشخیص بیماری مشمول و تعیین تکلیف وی مجاز بوده و مراکز درمانی یاد شده موظف هستند بدون دریافت هزینه ای مشمول را مورد معاینه قرار داده و نظریه خود را به شورای عالی پزشکی اعلام دارند .
تبصره : در اجرای این ماده ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران باید ضمن هماهنگی لازم با بهداری نیروها و بیمارستانهای دولتی و وابسته به دولت را معین و به شورای عالی پزشکی اداره وظیفه عمومی اعلام نمایند .
ماده 21 : به مشمولانی که بهعلت ابتلا به بیماری بطور موقت ( توسط شوراهای پزشکی شهرستان یا شورای عالی پزشکی و یا شوراهای پزشکی نیروهای مسلح در حین خدمت ) قادر به انجام خدمت ضرورت نباشند به منظور درمان برای مدتی که شوراهای پزشکی تعیین می نمایند و در هر حال از یک سال تجاوز نخواهد کرد معافیت موقت پزشکی داده خواهد شد و بار دوم مجددا در شورای پزشکی شهرستان معاینه شده و در صورت ادامه بیماری علیرغم اقدامات در مانی لازم به همان نحو اقدام و رد صورتی که در سال سوم قادر به انجام خدمت نباشند بطور دائم از خدمت دوره ضرورت معاف خواهند شد .
ماده 22 : مشمولان دکتری گروه پزشکی که قادر به اشتغال به حرفه خود نباشند از خدمت دوره ضرورت معاف شناخته می شوند و آن عده از مشمولان مذکور که از سلامت کامل برخوردار نبوده لیکن قادر به طبابت می باشند به خدمت دوره ضرورت اعزام می شوند و برابر نظر شورای پزشکی از خدماتی که با سلامتی انان منافات داشته باشد معاف خواهند شد .
ماده 23 : اظهار نظر در مورد نیاز داشتن به مراقبت و نگهداری بستگان مشمولانی که مدعی کفالت هستند با شورای پزشکی مندرج در این آئین نامه خواهند بود ، رای اکثریت اعضای شورای معتبر است .
بخش دوم – معاینه و معافیت پرسنل وظیفه در حین خدمت
ماده 24 : چنانچه پرسنل وظیفه در طول مدت خدمت ( اعم از دوره آموزش یا بعد از آن ) وسیله شورای پزشکی بهداری یا بیمارستانهای نیروهای مسلح معاینه و تشخیص داده شود که مشمولی دارای بیماری یا نقض عضوی مربوط به قبل از اعزام به خدمت می باشد که برابر بند و ماده این آیین نامه موجب معافیت موقت یا دائم از خدمت خواهد بود اینگونه پرسنل وظیفه ضمن تسویه حساب با اوراق اعزامی و صورتجلسه شورای پزشکی ملصق به عکس مشمول به حوزه اعزام کننده اعاده خواهند شد و از معافیت پزشکی استفاده خواهند نمود مگر این که معاینه پزشکی آنان مورد اعتراض باشد که در این صورت به شورای عالی پزشکی موضوع ماده 44 قانون خدمت وظیفه عمومی معرفی و برابر نظر شورای مذکور عمل خواهد شد .
ماده 25 : در صورتی که مشمولان در حین خدمت دوره ضرورت مبتلا به نقض عضو یا بیماری شوند بهداری نیروی مربوطه باید آنان را تحت معالجه قرار داده پس از اتمام مدت معالجه که کمتر از 6 ماه نباشد طبق نظر شورای پزشکی بیمارستانهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که پزشکان آن مورد تأیید عقیدتی سیاسی در نیروهای مربوطه هستند و مستند به بند و ماده این آئین نامه قادر به انجام خدمت نباشند از بقیه خدمت معاف دائم خواهند بود .
تبصره : مدت معالجه مشمولان موضوع این ماده جزو خدمت دوره ضرورت آنان محسوب می گردد در صورتی که در حین معالجه مدت خدمت مقرر آنان مقتضی شود کارت پایان خدمت دریافت خواهند نمود و در غیر اینصورت از بقیه خدمت معاف خواهند شد .
ماده 26 : چنانچه شورای پزشکی نیروی مربوطه تشخیص دهد که طول مدت درمان بیماری این قبیل پرسنل وظیفه تاپایان مدت خدمت مقرر ترمیم نشده و بهبود نمی یابد باید مراتب را مشروحا در اوراق معاینه ذکر نموده و نسبت به ترخیص پرسنل مذکور اقدام خواهد شد .
تبصره : مدت معالجه پرسنل وظیفه موضوع این ماده با رعایت تبصره ماده 25 این آیین نامه جزو خدمت دوره ضرورت محسوب خواهد شد .
ماده 27 : پرسنل وظیفه که بیماری آنان ناشی از وقایع و حوادثی باشد که به سبب خدمت یا به واسطه آن به وقوع پیوسته است و مشمول معافیتهای ماده 25 این آئین نامه نگردند و پس از خاتمه درمان قادر به ادامه خدمت تشخیص داده شوند تمام مدت بیماری و استراحت پزشکی آنان اعم از متوالی یا متناوب جزو خدمت دوره ضرورت محسوب می شود .
تبصره : در غیر موارد بالا که مشمولان وظیفه حین خدمت بیمار و بستری گردند چنانچه مدت بستری بودن و استراحت پزشکی آنان ( اعم از متوالی یا متناوب ) از یک ماه تجاوز نماید مدت مازاد بر یکماه جزو خدمت دوره ضرورت محسوب نمی گردد.
ماده 28 : پرسنل وظیفه ای که به سبب خدمت دوره ضرورت به علت ابتلا به بیماری یا نقض عضو از انجام بقیه خدمت معاف می شوند حسب مورد از مزایای قانون و آیین نامه بیمه نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نظامی و انتظامی استفاده نموده و برای اداره درمان به سازمانها و مؤسسات درمانی دولتی معرفی و اعزام خواهند شد .
( فصل سوم )
انواع بیماریها که بر اساس مقررات ماده 2 این آئین نامه در طبقه بندی مشمولان وظیفه از نظر وضع مزاجی و استعداد جسمی و روانی ملاک عمل است به شرح بخشهای زیر می باشد :
بخش اول – بیماریهای عمومی
ماده 29 : مشمولان مبتلا به بیماریهای عمومی با توجه به نوع بیماری که به آن مبتلا می باشند از معافیتهای مندرج در هر بند به شرح زیر استفاده خواهند نمود :
بند 1- سرطان :
از هر نوع و به هر شکل و در هر عضو و در هر مرحله ای که باشد خواه درمان شده باشد یا درمان نشده باشد. معاف دائم
بند 2- سل :
الف ) سل ریه فعال : معاف دائم
ب ) آدنیتهای سلی : یک سال معاف موقت
ج ) سل احشاء فعال و سل ستون فقرات و استخوانها و مفاصل در هر مرحله : معاف دائم
د ) سل ریه بهبود یافته و آدنیتهای سلی درمان شده : خدمات غیر رزمی
بند 3 – جذام به هر شکل و در هر مرحله : معاف دائم
بند 4 – سیفیلیس :
الف ) سیفلیس حاد : یک سال معاف موقت
ب ) سیفیلیس مزمن : معاف دائم
بند 5 – عفونتهای قارچی ریتین و سایر احشاء مقاوم به درمان : معاف دائم
بند6 – تب رماتیسمی و رماتیسم مفصلی حاد : یک سال معاف موقت
بند 7 – آرتریت های مزمن :
الف ) با تغییر شکل مفصلی و استخوانی : معاف دائم
ب ) بدون تغییر شکل : خدمات غیر رزمی
بند 8 – بیماریهای انگلی :
الف ) مالاریای حاد : یک سال معاف موقت
ب ) مالاریای مزمن با عوارض احشائی یا کم خونی شدید : معاف دائم
ج ) لیشمانیوز حاد : یک سال معاف موقت
د )لیشمانیوز مزمن در صورت عدم پاسخ به درمان : معاف دائم
بند 9 – عدم کفایت رشد رشد و نمو جسمی و عضلانی کافی که موجب ناتوانی در انجام کالیف نظامی شود : یک سال معاف موقت
بند 10 – ابتلاء به بیماریهای قابلل علاج که مدت درمان آنها بیشتر از یک ماه باشد و همچنین اعمال جراحی و کسانی که دوران نقاهت بیماری می باشند با تشخیص شوراهای پزشکی از 6 ماه تا یک سال معا موقت
بند 11 – پائین افتادگی احشاء توام با اختلالات عملی در مورد مشمولان عادی و دیپلم معاف دائم و بالاتر از دیپلم خدمات غیر رزمی
بند 12 – سارکوئیدوزها معاف دائم
بند 13 – درماتومیوزیت – میوزیت و فیبروزیتهای وسیع : معاف دائم
بند 14 – طول قد مشمولان کمتر از 150 سانتی متر معاف دائم
بخش دوم – بیماریهای غدد مترشحه داخلی
ماده 30 : مشمولان به بیماریهای غدد مترشحه داخلی با توجه به نوع بیماری که به آن مبتلا می باشند از معافیتهای مندرج در هربند به شرح ریر استفاده خواهند نمود :
بند 1- بیماریهای غده هیپوفیز ، آکرومگالی ، ژیگانتیسم و کوشینگ ، دیابت بی مزه ، آدنوم هیپوفیز ، هیپوفونکسیون کلی هیپوفیز : معاف دائم
بند 2- بیماریهای غده تیروئید :
الف ) گواتر توکسیک معاف دائم
ب ) هیپرتیروئیدی شدید معاف دائم
ج ) گواترهای حجیم عملی و فیزیکی یک سال معاف موقت
د ) هیپرتیروئیدی خفیف و هیپوتیروئیدی خفیف خدمات غیر رزمی
هـ) ندولهای گرو معاف دائم
و ) تیروئیدهای حاد و مزمن یک سال معاف موقت
ز ) گواتر عمل شده ، خدمات غیر رزمی
ح ) ندول سرد معاف موقت یک ساله
بند 3 – بیماریهای غده پاراتیروئید:
هیپروهیپوپاراتیروئیدی معاف دائم
بند 4 – بیماریهای غده سورنال :
الف ) بیماری آدیسون معاف دائم
ب ) فئوکروموسیتسپوم معاف دائم
بند 5 بیماریهای غده بیضه :
الف ) تومورهای بیضه توام با افزایش یا کاهش فعالیت بیضه معاف دائم
ب ) آتروفی شدید هر دو بیضه با کاهش ترشح هرمونی معاف دائم
ج ) سندرم کلاین فیلتر معاف دائم
بند 6- بیماریهای دیگر غدد:
الف ) تومور تیموس معاف دائم
ب ) تومور اپی فیز معاف دائم
ج ) هرمافرودیسم ها معاف دائم
بند7 – بیماریهای تغذیه و متابولیک
الف ) دیابت قندی معاف دائم
ب ) هیپرانسولینیسم معاف دائم
ج ) نقرس یا افزایش اسیداوریک و علائم بارز کلینیکی معاف دائم
هـ ) بیماری ویلسون همراه با علائم مشخص بالینی معاف دائم
د ) استئومالاسی معاف دائم
بند 8- چاقی مفرط با توجه به وزن مناسب فرد به شرح زیر عمل می شود:
2+100- طول قد = وزن مناسب
الف ) چنانچه مشمولی از 60% وزن مناسب به بالا اضافه وزن داشته باشد چاقی مفرط محسوب شده ، معاف دائم
ب ) اگر اضافه وزن بین 40% تا 60% وزن مناسب باشد ، خدمات غیر رزمی
مثال – مشمولی که قدش 170 سانتی متر است .
72=2+100-170
2/43=6/0*72
2/115=2/43+72
اگر وزن مشمول بیش از این مقدار باشد معاف دائم
72=2+100-170
8/28=4/0*72
8/100=8/28+72
این مقدار و بالاتر خدمات غیر رزمی
بند 9 – ژینکوماستی شدید معاف دائم
بخش سوم – بیماریهای پوست و بافتهای زیر پوست
ماده 31 : مشمولان مبتلا به بیماریهای پوست و بافتهای زیرپوست با توجه به نوع بیماری که به آن مبتلا می باشند از معافیتهای مندرج در هر بند به شرح زیر استفاده خواهند نمود :
بند1- انواع اگزماهای وسیع و شدید
الف- در صورتی که مزمن و مقاوم به درمان باشد معاف دائم .
ب ) در سایر موارد خدمات غیر رزمی
بند 2- عفونتهای قارچی عمیق و وسیع پوست:
الف ) در صورتی که مزمن و مقاوم به درمان باشد معاف دائم
ب ) کچلی یک سال معاف موقت
بند3- هیپرئیدروز( عرق کردن کف دست ) شدید در مشمولان عادی و دیپلم معاف دائم و در بالاتر از دیپلم خدمات غیر رزمی .
بند4- لیکن پلان پوستی و مخاطی شدیدو گسترده معاف دائم .
بند5- پسوریازیس ها و پاراپسوریازیسهای شدید و گسترده و انورسه ، معاف دائم .
بند6- سلولهای پوستی یک سال معاف موقت
بند7- لوپوس اریتماسیستمیک و لوپوس اریتماتودیسکوئید معاف دائم
بند8- آنژیوم های وسیع و غیرقابل عمل
الف ) توام با اختلالات عملی یا در سر و صورت که کراهت منظر ایجاد کرده باشد معاف دائم
ب) در سایر موارد خدمات غیر رزمی
بند9- میکوزیس فونکوئید و سایر لنفومای پوستی معاف دائم
بند10- سیکاتریس های جلدی در صورتی که وسیع و ضخیم بوده یا چسبندگی به اطراف داشته به طوری که مانع حمل تجهیزات و تمرینات نظامی بوده یا تمایل به زخم شدن داشته باشد یا اختلالات عملی تولید نموده باشد معاف دائم
بند11- اسکلرودرمیها – آتروفی های پوستی در صورتی که وسیع وپیش رونده باشند معاف دائم
بند12- ویتیلیگو گسترده صورت و هر دو دست معاف دائم
بند13- عوارض پوستی شدید که در اثر اختلالات عروقی ایجاد شده باشد مانند فلبیت وپری فلبیت که باروم مزمن اندام توام باشد معاف دائم
بند14- هیپودرمیتهای آندولر و شدید و منتشر و مقاوم و توام با علائم سیستمیک معاف دائم
بند15- درماتیتهای بولوز غیرمیکروبی اکتسابی و درماتیتهای بولوز مادرزادی و اکروماتیت مزمن هالوپو – آکرودرماتیس – آنتروپاتیکا معاف دائم .
بند16- هیپرکراتوز کف هر دو دست و یا هر دو پا :
الف ) در موارد شدید معاف دائم
ب ) در موارد خفیف خدمات غیر رزمی
بند 17- فرونکولوز شدید و وسیع یکسال معاف موقت
بند18- بیماریهای پوستی که در حین انجام خدمت وظیفه یا در اثر حساسیت و یا مسمومیت نسبت به مواد شیمیائی ( شغلی داروئی جنگلی ) ایجاد شده باشد و به درمان مقاوم باشدمعاف دائم .
بند19- کهیر :
الف ) همراه با آنژیودام معاف دائم
ب ) در سایر موارد خدمات غیر رزمی
بند20- آلوپسی آراآتاتوتالیس معاف دائم
بند21- بیماریهای کلاژن – اسکلرودرمی ها – پلی آتریت نودوزا – و اسکولیت های لنفوسیتی و اسکولیت های داروئی در صورتی که وسیع و سبب اختلال عملی گردند ، معاف دائم .
بخش چهارم ـ بیماریهای اعصاب و روان
ماده 32 ـ مشمولان مبتلا به بیماریهای اعصاب و روان با توجه به نوع بیماری که به آن مبتلا می باشند از معافیتهای مندرج در هر بند به شرح زیر استفاده خواهند نمود:
بند 1 ـ اختلافات استحاله ای سلولهای عصبی از هر نوع معاف دائم
بند 2 ـ اختلافات تعادلی مخچه ای مانند فریدریش ، آتاکسی معاف دائم
بند 3 ـ انواع میلیت ها وسکل انها :
الف ) در صورتی که شدید باشد معاف دائم
ب ) در موارد خفیف ، در مشمولان عادی و دیپلم معاف دائم و بالاتر از دیپلم خدمات غیر رزمی.
بند 4 ـ انسفالبت ها و آنسفالوپاتیها در صورتی که عوارض جسمی یا روانی پایدار و ناتوان کننده داشته باشد معاف دائم
بند 5 ـ انواع کره مزمن معاف دائم
بند6 ـ اسکلروز آن پلاک در صورت استقرار معاف دائم
بند 7 ـ انواع صغر عضلانی عضلات بزرگ مشروط بر اینکه در بیش از دو عضله باشد در صورتی که اختلال شدید و مشهود باشد معاف دائم
بند 8 ـ انواع میوپاتی های اصلی و ثانوی معاف دائم
بند 9 ـ اختلالات مادرزادی سیستم اعصاب مرکزی از هر نوع معاف دائم
بند 10 ـ صدمات عصبی
الف ) فلج اعصابی که سبب اختلالات عملی و ناتوان کننده شده باشد معاف دائم
ب ) صدمات عصبی خفیف خدمات غیر رزمی
بند11ـ انواع پاراپلژیها و پاراپارزی ها و همی پلژیها و همی پارزیها و منوپلژیها معاف دائم
بند 12 ـ انواع اختلالات و حرکات غیر طبیعی و عضوی مربوط به دستگاه خارج هرمی معاف دائم .
بند 13 ـ انواع صرع ( گراندمال ، پتیمال ، آبسانس ، ژانگسونین، میوکلونوس تامپرال ) به شرط ثبوت کلینیکی یا پاراکلینیکی در یکی از مراکز تخصصی بیمارستانهای نظامی یا دانشگاهی معاف دائم
تبصره : در مواردی که شروط فوق تحقق نیابد ولی مدارک قابل استناد دال بر سابقه صرع موجود باشد به خدمت غیر رزمی اعزام و در مشاغل مناسب گمارده شود. در صورتی که در حین خدمت طبق شرایط فوق صرع ثابت شود، معاف دائم .
بند 14 ـ انواع پلی نوریتهای بهبود نیافته وسکل آنها با تایید الکترود یا گنوزیس معاف دائم
بند 15 ـ انواع خونریزهای سربرو مننژه :
الف ) با عارضه عصبی ( ارگانیک یا غیر ارگانیک ) معاف دائم
ب ) بدون عارضه خدمات غیر رزمی
بند 16 ـ انواع نوروفیبروماتوزها:
الف ) در موارد شدید معاف دائم
ب ) در موارد خفیف خدمات غیر رزمی
بند 17 ـ سابقه مننژیت های مزمن وسکل انواع مننژیت در صورت داشتن اختلالات عملی و عصبی با اثبات در بیمارستانهای نیروی های مسلح یا بیمارستانهای دانشگاهی معاف دائم .
بند 18 ـ نورالژی تری ژمینال به شرط ثبوت با الکترود یا گنوزیس 6 ماه معاف موقت .
بند 19 ـ انواع پیسکوزها مانند اسکیزوفرنی ، مانیاک دپرسیو ، سایکوز پارانوئید، پیسیکونوروزهای شدید، دپرسیونهای آندروژن ـ معاف دائم
بند 20 ـ انواع اختلالات خلقی شدید چه در فاز مانیک ، چه در فاز افسردگی اعم از حاد یا مزمن معاف دائم
بند 21 ـ اختلالات شخصیتی ( سایکوپات ـ نوع مرزی ـ نوع اسکیزو…) معاف دائم
بند 22 ـ انواع نروزهای شدید و مقاوم به درمان و مزاحم معاف دائم
بند 23 ـ انواع نقیصه های عقلانی و کند ذهنی ها ( عقب ماندگیها) تا سطح عقلانی 12 ساله معاف دائم
بند 24 ـ اختلالات تکلم و لکنت زبان در صورتی که علت روانی یا نورولوژیک داشته باشد:
الف ) در صورت شدید بودن معاف دائم
ب ) در موارد خفیف خدمات غیر رزمی
بند 25 ـ بیماری خلقی دو قطبی معاف دائم
بند 26 ـ بیماریهای روانی ناشی از جنگ و حوادث مانند موج گرفتگی و پسیکوزها :
الف ) در صورتی که استقرار یافته باشد ( به شرط ثبوت در بیمارستانهای نظامی یا دانشگاهی توسط دو نفر روانپزشک ) معاف دائم
ب ) در صورت عدم استقرار خدمات غیر رزمی
بند 17 ـ اختلال رفتار ( عدم تعادل عصبی و روانی ) و کژخوئیها به طوری که مغایر شئونات نظامی باشد همچنین انحرافات اخلاقی و جنسی مانند ترانس سکسوالیسم معاف دائم
بخش پنجم ـ بیماریهای جراحی مغز و اعصاب
ماده 33 ـ مشمولان مبتلا به بیماریهای مربوط به جراحی مغز و اعصاب ، با توجه به نوع بیماری که به آن مبتلا می باشند از معافیتهای مندرج در هر بند به شرح زیر استفاده خواهند نمود :
بند 1 ـ معافیت مادرزادی ستون فقرات ( کلیپل فایل ـ ارنولدکیتری و سایر ناهنجاریهای مهره ای ):
الف ) با عوارض عصبی مشهود و شدسد معاف دائم
ب ) بدون عوارض خدما ت رزمی
بند 2 ـ انواع هرنی دیسکال با علائم کلینیکی و رادیولوژی عمل شده و عمل نشده معاف دائم
بند 3 ـ تومورهای استخوانی خوش خیم ستون فقرات و جمجمه :
الف ) در صورتی که از نظر حجم و موقعیت اختلال عملی ایجاد نماید معاف دائم
ب ) بدون اختلال عملی غیر رزمی
بند 4 ـ انواع شکستگی های تازه و کهنه مهره ها ( بدنه ـ زوائد مفصلی ):
الف ـ با اختلال عصبی یا عملی معاف دائم
ب ) بدون اختلال خدمات غیر رزمی
بند 5 ـ تغییر شکلهای مادرزادی و واضح جمجمه مانند هیدرو سفالی ـ میکروسفالی ، معاف دائم
بند 6 ـ اختلالات عروقی مغز با علائم کلینیکی ( مثل آنوریسم ) معاف دائم
بند 7 ـ سابقه عمل جراحی مغز :
الف ) با عوارض ( ارگانیک یا غیر ارگانیک ) معاف دائم
ب ) بدون عوارض عصبی خدمات غیر رزمی .
بند 8 ـ کمپرسیونهای نخاعی مانند تومورهای استخوانی مهره ها یا سکل عفونتها و آراکنوئید ها خواه به مرحله فلج رسیده باشد یا نرسیده باشد معاف دائم
بند 9 ـ هر نوع جسم خارجی در داخل جمجمه و کانال نخاعی معاف دائم
بند 10 ـ فقدان مادرزادی یا جراحی یا ضربه ای قسمتی از استخوانهای جمجمه :
الف ) با قطر بیش از 5 سانتی متر معاف دائم
ب ) با قطر کمتر از 5 سانتی متر در مشمولان عادی و دیپلم معاف دائم و در بالاتر از دیپلم خدمات غیر رزمی
بند 11 ـ دنده گردنی:
الف ) با عوارض شدید معاف دائم
ب ) بدون عوارض خدمات غیر رزمی
بخش ششم ـ تومورهای خوش خیم و بد خیم
ماده 34 ـ مشمولان مبتلا به تومورهای خوش خیم و بد خیم با توجه به نوع بیماری که به آن مبتلا می باشند از معافیتهای مندرج در هر بند به شرح زیر استفاده خواهند نمود :
بند 1 ـ تومورهای بدخیم از هر نوع و در هر عضو که باشد ولو اینکه درمان شده باشد معاف دائم
بند 2 ـ تومورهای خوش خیم :
الف ) چنانچه به نحوی باشد که اشکال عملی نداشته باشد خدمات غیر رزمی .
ب )× چنانچه سبب اختلال مشهود در کار عضو مربوطه گردد معاف دائم .
بخش هفتم ـ بیماریهای ریه و قفسه صدری
ماده 35 ـ مشولان مبتلا به بیماری ریه و قفسه صدری با توجه به نوع بیماری که به آن مبتلا می باشند از معافیتهای مندرج در هر بند به شرح زیر استفادع خواهند نمود :
بند 1 ـ تغییر شکل و نقصهای مادرزادی حجاب حاجز ( نبودن دیافراگم و یا فلج حجاب حاجز) معاف دائم
بند 2 ـ تغییر شکلهای مادرزادی قفسه صدری مانند سینه فرورفته (سینه قیفی ) شکل جناغ بر جسته یا فقدان عضلات سینه :
الف ) همراه با اختلال بالینی واضح در عمل قلب یا ریه معاف دائم
ب ) بدون اختلال تنفسی و قلبی خدمات غیر رزمی
بند 3 ـ تغییر شکلهای مادرزادی مجاری هوایی ( فیستولها و تراکئو برونکومگالی ) معاف دائم
بند 4 ـ عدم تشکیل قسمتی از ریه (آژنزی ریه ) و آپلازی کامل یا جزئی که ایجاد اختلال در عمل تنفسی نموده باشد ـ معاف دائم .
بند 5 ـ استئیت و استئومیلیت دنده ها یا ترقوه جناغ سینه یا کتف :
الف ) در نوع مزمن ـ معاف دائم .
ب ) در نوع حاد ـ یک سال معاف موقت .
ج ) در مورد بهبود یافته خدمات غیر رزمی
بند 6 ـ شکستگی دنده ها یا جناغ و کتف و ترقوه که موجب اختلال عمل تنفسی ویا تغییر شکل شدید آنان شده است به شرط قبوت در بیمارستانهای نظامی و یا دانشگاهی معاف دائم .
بند 7 ـ سیکاتریس سوختگی وسیع و یا سیکاتریس های اعمال جراحی که ایجاد اختلال عملی تنفسی نماید ـ معاف دائم
بند 8 ـ انواع پلورزیها :
الف ) از نوع مزمن ـ معاف دائم
ب ) از نوع حادـ سک سال معاف موقت
بند 9 ـ سابقه پنوموتوراکس خود بخودی تکرار شونده که با رادیو گرافی تایید شده باشد معاف دائم
بند 10 ـ سارکوئیدوز ، فیروزیه ، سندرم کارتاژنز ـ معاف دائم
بند 11 ـ تومورهای حجاب حاجز و یا جنب اعم از خوش خیم و بدخیم ـ معاف دائم
بند 12ـ بیماریهای قارچی مزمن ریه ـ معاف دائم
بند 13 ـ پنوموکونیوزها ـ معاف دائم
بند 14 ـ آمفیزم ریه :
الف ) به صورت پیشرفته ـ معاف دائم
ب ) آمفیزم های خفیف ولوکالیزه ـ خدمات غیر رزمی
بند 15 ـ کیست های مختلف ریه ( هیداتیک ، در موئید ، پلوروپری کاردیال و کیست های هوائی بزرگ و متعدد ) معاف دائم
بند 16 ـ آبسه ریوی و سکل های وسیع عفونی ـ معاف دائم
بند 17 ـ برونشکتازی پیشرفته که علائم بالینی و رادیو گرافی تایید کرده باشد ـ معاف دائم
بند 18 ـ برونشیت های مزمن که تولید عوارض بالینی نموده باشد ـ معاف دائم
بند 19 ـ آسم برونشیک به شرط ثبوت در بیمارستانهای نیروهای مسلح بیمارستانهای دانشگاهی
الف ) در موارد شدیدـ معاف دائم
ب ) آسم خفیف ـخدمات غیر رزمی
بند 20 ـ تومورهای برونش به طور کلی اعم از بدخیم و خوش خیم ـ معاف دائم
بند 21 ـ اجسام خارجی ریه ، برونش و مدیاستن که موجب واکنش های التهابی یا اختلالات عملی شده باشد ـ معاف دائم
بند 22ـ سابقه اعمال جراحی سینه اعم از برداشتن دنده ها که ایجاد اختلالات عمل کرده باشد معاف دائم
بند 24 ـ تومورهای مدیاستن ، آدنوپاتیهای مدیاستن ، مدیاستنیت های مزمن ، علائم فشار به مدیاستن ( سندرم کلودبرنارد هورنر) ـ معاف دائم
بخش هشتم ـ بیماریهای استخوانها ( اسکلت)
ماده 36 ـ مشمولان مبتلا به بیماریهای استخوانها ( اسکلت ) با توجه به نوع بیماری که به آن مبتلا می باشند از معافیتهای مندرج در هر بند به شرح زیر استفاده خواهند نمود .
بند 1 ـ انحرافات ستون فقرات در اثر بیماری و یا تروما:
الف ) در اشکال شدید ناتوان کننده ـ معاف دائم
ب ) در اشکال شدید ناتوان کننده ـ معاف دائم
بند 2 ـ اسپوند یلولیتزیس ، اسپوندیلولیزیس ، اسپوندلیت آنگیلوزان ـ معاف دائم
بند 3 ـ اسپینابیفیدا،ساکرالیزاسیون ، لومباریزاسیون ـ خدمات غیر رزمی
بند 4 ـ شکستگیهاب قدیمی حفره کوتیل ( استابولوم ) چنانچه با تغییر شکل حفره و یا عارضه دیگر مفصلی همراه باشد ـ معاف دائم
بند دائم
بند 6 ـ بیماری شوئرمان ـ خدمات غیر رزمی
بند 7 ـ شکستگیهای قدیمی گلنوئید استخوان کتف که توام با محدودیت حرکات مفصلی شده باشد معاف دائم
الف ) استئومیلیت :
ب ) عفونت های تحت حاد و عفونت هائی که علیرغم 6 ماه درمان بهبود نیافته و منجر به تغییر شکل استخوان یا ترشح مکرر باشد ـ معاف دائم
بند 9 ـ تومورهای استخوانی خوش خیم:
الف ـ بدون عارضه ـ خدمات غیر رزمی
ب ) چنانچه اختلال مشهود در کار عضو ایجاد نماید ـ معاف دائم
بند 10 ـ کیست های استخوانی :
الف ) کیست های بزرگ با خطر شکستگی ـ معاف دائم
ب ) کیست های کوچک و بدون عارضه ـ خدمات غیر رزمی
بند 11 ـ شکستگیها :
الف ) شکستگیهای استخوانی که منجر بهنصب پیچ و پلاک و یا کونچر شده باشد و یا در گچ باشد چنانچه کمتر از 6 ماه از عمل گذشته باش ـ 6 ماه معاف موقت
ب ) شکستگی هائی که دارای پیچ و پلاک یا کونچر باشد و جوش خورده باشد خدمات غیر رزمی
ج ) شکستگیهائی که بعد از یک سال جوش نخورده باشد و مفصل کاذب ایجاد کرده باشد و یا در وضع نامناسب جوش خورده و اشکال عملی ایجاد نموده باشد معاف دائم
بند 12 ـ کوتاهی پا:
الف ) کوتاهی بیش از 5/3 سانتی معاف دائم
ب )کوتاهی از 5/1 تا 5/3 سانتی متر غیر رزمی
بند 13 ) آرتربت های سلی ، سیفیلیسی ، چرکی و مزمن و فیستولیزه معاف دائم
بند 14 ـ استئوارتربت مفاصل بزرگ :
الف ) در فرم شدید و ناتوان کننده معاف دائم
ب ) در فرم خفیف خدمات غیر رزمی
بند 15 ـ جمود کلیه مفاصل بزرگ ( هانش ـ زانو ـ آرنج ـ شانه ـ مچ پا) معاف دائم .
بند 16 ـ محدودیت حرکات مفاصل :
الف ) در مورد مفاصل هانش و زانو معاف دائم
ب ) محدودیت حرکات سایر مفاصل بزرگ در صورتی که نیمی از حرکات محدوده شده باشد معاف دائم
ج ) در کمتر خدمات غیر رزمی تبصره : ( در موارد مشکوک زیر بیهوشی اندازه گیری شود).
بند 17 ـ قطع یا فقدان یکی از اندام ها معاف دائم .
بند 18 ـ در رفتگی مکرر و قدیمی و مادرزادی مفاصل بزرگ ( مستند به رادیو گرافی در حال در رفتگی ) عمل شده یا عمل نشده معاف دائم
بند 19 ـ پارگی یاشلی لیگمانهای زانو و مچ پا که مانع تمرینات نظامی باشد خدمات غیر رزمی
بند 20 ـ سندرم ایسکمیک و لکمن : الف ) در صورتیکه شدید و مانع خدمت باشد معاف دائم .
ب ) و در موارد خفیف خدمات غیر رزمی
بند 21 ـ فقدان کامل شست در یک دست معاف دائم
بند 22 ـ فقدان بیش از یک انگشت در یک دست معاف دائم
در مورد انگشتان به صورت زیر عمل شود که هر انگشت کامل یک هر بند یک سوم محسوب شود یعنی اگر بند اول انگشت قطع شده باشد بیش از یک انگشت محسوب و معاف دائم می شود.
بند 23 ـ فقدان کامل ارزش کاری شست در یک دست معاف دائم
بند 24 ـ عوارضی که مانع باز شدن و یا تا شدن انگشتان شود مانند سنداکتیلی :
الف ) در دو انگشت خدمات غیر رزمی
ب ) در بیش از دو انگشت معاف دائم
بند 25 ـ کوکساپلانا ، کوکساوازا ، کوکساماکنا ، کوکساوالکار معاف دائم
بند 26 ـ پارگی منیسک زانو عمل شده یا نشده خدمات غیر رزمی
بند 27 ـ هیدرو آرتروز مزمن و مشهود معاف دائم
بند 28 ـ پارگی شدید و کامل رباطهای جانبی و متقاطع زانو که باعث ناپایداری مفصل شود .
الف ) در نوع منفرد خدمت غیر رزمی
ب ) در مواردیکه چند رباط پاره شده باشد معاف دائم
بند 29 ـ ژنووالگوم ، ژنووارم ، ژنورکورواتوم
الف ـ در موارد شدید معاف دائم
ب ) در موارد خفیف خدمات غیر رزمی
بند 30 ـ صافی کامل مف یک یا دو پا و تقعر شدید کف پا :
الف ) در مشمولان عادی معاف دائم
ب ) در ممشولان دیپلم و بالاتر از ان خدمات غیر رزمی
بند 31 ـ پارگی بهبود نبافته تا ندون آشیل معاف دائم
بند 32 ـ در رفتگی مکرر استخوان کشکک ـ خدمات غیر رزمی
بند 33 ـ پای افتاده (اکی نیسم )معاف دائم
بنند 34 ـ تغییر شکل اکتسابی یا مادرزادی استخوانهای تارس ـ خدمات غیر رزمی
بند 35 ـ قطع سه انگشت از یک پا ـ و یا قطع شست در هر دو پاـ معاف دائم
بند 36 ـ قطع شست در یک پا ـ خدمات غیر رزمی
بند 37 ـ اوریب بودن مفصل مچ پا الف) در موارد شدید معاف دائم ب ) در موارد خفیف خدمات غیر رزمی
بند 38 ـ سینوویتهای مزمن مفصلهای بزرگ که غیر قابل علاج باشد ـ معاف دائم
بند 39 ـ سینوویال کندروماتوزیس همراه با اختلال عملی :
الف ) در مفاصل بزرگ معاف دائم
ب ) در مفاصل کوچک خدمات غیر رزمی
بند 40 ـ شکستگی مهره ها که :
الف ) منجر به کاهش ارتفاع مهره بیش از 30 درصد شده باشد معاف دائم
ب ) در کمتر خدمات غیر رزمی
بند 41 ـ تورتیکولی معاف دائم
بند 42 ـ سینوستوز استخوانهای ساعد:
الف ) در دو دست معاف دائم
ب ) در یک دست خدمات غیر رزمی
بند 43 ـ از بین رفتن قسمتی از استخوانهای کف پا یا هر نوع تغییرات دیگری که مانع انجام تمرینات نظامی باشد و یا در پوشیدن پوتین اشکال ایجاد نماید معاف دائم
بخش نهم ـ بیماریهای شکم و دستگاه گوارشی و جراحی عمومی
ماده 37 ـ مشمولان مبتلا به بیماریهای شکم و دستگاه گوارشی و رشته جراحی عمومی نسبت به نوع بیماری که به آن مبتلا هستند از معافیتهای مندرج در هر بند به شرح زیر استفاده می کنند :
بند 1 ـ اعمال جراحی روی کبد ، کیسه صفرا و مجاری صفراوی :
الف ) با عارضه معاف دائم
ب ) بدون عارضه خدمات غیر رزمی
بند 2 ـ فیبروز سیروز کبدی و آسیب ـ معاف دائم
بند 3 ـ کیست هیداتیک کبد ، طحال ، دستگاه گوارش و همانیوم کبد عمل شده یا عمل نشده معاف دائم
بند 4 ـ کولیسیستیت های مزمن همراه با سنگ ـ معاف دائم
بند 5 ـ تنگیهای کلودوک ، فیستولهای صفراوی ـ معاف دائم
بند 6 ـ پانکراتیت:
الف ) حادیک سال معاف موقت
ب ) مزمن معاف دائم
بند 7 ـ لب حلقوی پانکراس ـ سنگهای پانکراس ـ کیست های حقیقی پزودوکیست های پانکراس ـ فیستول پانکراس معاف دائم
بند 8 :
الف ) اسپلنکتومی ناشی از تروما خدمات غیر رزمی
ب ) فقدان مادرزادی طحال یا اسپلنکتومی ناشی از بیماری اسپلوگمالی شدید ،کیس ها و تومورهای طحال معاف دائم .
الف ) موجود معاف دائم
ب ) چنانچه عمل شده و بدون عارضه باشد خدمات غیر رزمی
بند 10 ـ اعمال جراحی رو یپانکراس معاف دائم
بند 11 ـ فیستول ها:
الف ) فیستولهای مقعدی برای مشمولان عادی و دیپلم معاف دائم و بالاتر از دیپلم خدمات غیر رزمی
ب ) فیستولهای نافی و پیلونیدال در کلبه موارد خدمات غیر رزمی
بند 12 ـ بواسیرهای داخلی و خارجی :
الف ) در صورتی که بیش از سه پاکه باشد و خون ریزی دهنده باشد معاف دائم
ب ) در موارد خفیف خدمات غیر رزمی
بند 13 :
الف ) فتق های مغبنی ، رانی ، نافی ، عمل شده و عمل نشده خدمات غیر رزمی
ب ) فتق های محل جراحی ، فتق های عود کننده ، فتق های داخلی و دیافراگماتیت ـ معاف دائم
ج ) فتق های عمل شده که عارضه نداشته باشد خدمتی ندارد .
د) فتق های داخلی و دیافراگماتیک ـ معاف دائم
بند 14 ـ مگاکولون ـ معاف دائم
بند 15 ـ کولیتهای اولسراتیو ـ رکتوکولیت اولسر و هموراژیک و پولیپوز اینتستینال ایلئیت های شدید مانند بیماری کرون ـ معاف دائم
بند 16 ـ سندرم های مال ابزور بشن مانند بیماری سلیاک ، اسپروی تروپیکال ،بیماری ویپل نقصان دی ساکاریدازها ، تلانژکتاری عروق روده ، سل روده ، معاف دائم
بند 17 ـ تنگیهای کلون و رکتورم ـ معاف دائم
بند 18 ـ پولیپهای روده بزرگ ( پولیپهای جوانان ـ پولیپ هیپرپلاستیک ، پولیپ آدنوماتوز ، پولیپ های فامیلیال ) معاف دائم
بند 19 ـ پرولاپسوس رکتورم در صورتی که حداقل 2 سانتی متر از مخاط روده هنگام اجابت مزاج خارج شود معاف دائم
بند20 ـ سیکاتریس های عمل جراحی روی شکم که نفس عمل معاف کننده نباشد :
الف ) در صورتی که طول سیکاتریس بیش از 15 سانتی متر باشد ـ خدمات رزمی
ب ) در صورتی که طول سیکاتریس از 20 سانتی متر بیشتر باشد در مشمولان عادی و دیپلم معاف دائم از دیپلم خدمات غیر رزمی
بند 21 ـ هرگونه اعمال جراحی روی دستگاه هاضمه که تولید اختلالات گوارشی کرده باشدو یا منجر به برداشتن قسمتی از عضو ( بجز آپاندیس ) شده باشد و یا آناستوموز شده و یا چسبندگی وسیع ایجاد کرده باشد ـ معاف دائم
بند 22 ـ زخمهای پیتیک شدید و پیش رونده معده و اثنی عشر که از طریق اندوسکپی محرز گردد معاف دائم
بند23 ـ دیورتیکول های مری ـ معاف دائم
بند 24 ـ آشالازی ـ معاف دائم
بند 25 ـ بی اختیاری مدفوع مادرزادی یا اکتسابی ـ معاف دائم
بند 26 ـ پیتونبتهای مزمن ( از هر نوع و به هر علت که باعث اختلال در کار احشاء شده باشد اعم از چرکی ـ سلی ـ قارچی ) معاف دائم
بند 27 ـ وجود اجسام خارجی متعدد در سکم یا در اعضاء ( نظیر ترکش ):
الف ) به نحوی که اخراج یک یک آنها میسر نبوده باشد خدمات غیر رزمی
ب ) چنانچه ایجاد نقص عضو و یا اختلال در احشاء داخل شکم و یا سبب چسبندگی های شدید شده باشد معاف دائم
بند 28 ـ تمام فلاپهای پدیکول ـ فلاپهای عضلانی ـ فلاپهای آزاد ـ فلاپهای پدیکوله :
الف ) اگر نقص عضو ایجاد کرده باشد ـ معاف دائم
ب ) در موارد بدون عارضه ـ خدمات غیر رزمی
بند 30 ـ تنگی مقعد به هر علت ـ معاف دائ
بند31 ـ هپاتومگالی شدید به هر علت ـ معاف دائم
بند 32 ـ آبسههای چرکی و آمیبی ـ معاف دائم
بخش دهم ـ بیماریهای خون
ماده 38 ـ مشمولان مبتلا به بیماریهای خود بسته به نوع زیر استفاده می نمایند :
بن 1 ـ کم خونی های مگالو پلاستیک به علت کمبود فاکتور انترنسک ( بیرمر)معاف دائم
بند 2 ـ میکرواسفروسیتوزارثی معاف دائم
بند 3 ـ کم خونی های مزمن اکتسابی به علت بیماریهای خوش خیم:
الف ) در موارد شدید معاف دائم
ب ) در موارد خفیف خدمات غیر رزمی
بند 4 ـ پلی گلبولی اولیه ( پلی سیتمی ) و ترومبوسیتوپنی اولیه معاف دائم.
بند 5 ـ پورپوراهای ارثی و ترمبوپاتی ها معاف دائم
بند 6 ـ کمبود و اختلال فاکتورهای انعقادی معاف دائم
بند 7 ـ بدخیمهای خون مانند لوسمی ها و دستگاه لنفاوی ( مانند هوچکین ) به طور کلی معاف دائم
بند 8 ـ سندرم بانتی یا کم خونی اسپلینک معاف دائم
بند 9 ـ اختلالات ایمونولوژیک ارثی و اکتسابی با تایید مراکز درمانی نیروهای مسلح جا ـا معاف دائم
بند 10 ـ اگر انولوسیتوز معاف دائم
بند 11 ـ اختلالات بیولوژیکی مولکولی هموگلوبین با تایید مراکز درمانی ن م ج ا :
الف ) در مشمولان عادی معاف دائم
ب ) در مشمولان دیپلم و بالاتر از دیپلم خدمات غیر رزمی
بند 12 ـ تالاسمی ماژو و آنمیسیکل سل معاف دائم
بند 13 ـ هیپر اسپلینیزم توام با کمبود پلاکت ها یا گلبول های سفید و قرمز معاف دائم
بند 14 ـ بیماری فاویسم خدمات غیر رزمی در نزدیکی مراکز درمانی
بند 15 ـ آپلازی مغز استخوان به هر علت معاف دائم
بند 16 ـ آنمی در اثر مسمومیت های مزمن و ناتوان کننده از فلزات و مواد شیمیائی مانند منگنز ، جیوه ، سرب ، سولفورکربن ، تتراکلرورکربن و غیره معاف دائم.
بند 17 ـ بیماری ویلبرانت معاف دائم
بخش یازدهم ـ بیماریهای دستگاه اداری تناسلی
ماده 39 : مشمولان مبتلا به بیماریهای دستگاه ادراری تناسلی به توجه به نوع بیماری که به آن مبتلا می باشند از معافیتهای مندرج در هر بند به شرح زیر استفاده خواهند نمود :
بند 1 ـ انسداد ادراری به دلایل عضوی یا عفونی یا فونگسیونی :
الف ) درصورتی که بر طرف کردن انسداد امکان پذیر باشد خدمات غیر رزمی
ب ) در صورت عدم امکان برطرف کردن انسداد معاف دائم
بند 2 ـ برگشت ادرار به حالبها:
الف ) اگر دو طرفه یا یک طرفه شدید باشد ـ معاف دائم
ب ) یک طرفه و خفیف خدمات غیر رزمی
بند 3 ـ بیماریهای عفونی مزمن ( سلی ـ میکروبی ـ انگلی ـ قارچی ) کلیه ، لگنچه ، حالب ، مثانه ، بیضه ها ، مجرای ادرار ، هر یک به تفکیک ـ معاف دائم
بند 4 ـ سنگهای ( کلیه ، پروستات ، مثانه ) موجود یک سال معاف موقت
بند 5 ـ سنگهای ( حالب ، کلیه ، مثانه ) عمل شده ـ خدمات غیر رزمی
بند 6 ـ تومورهای خوش خیم کلیه ، مجاری ادراری و دستگاه تناسلی :
الف ) در صورتی که منجر به اختلال عملی شود ـ معاف دائم
ب ) در غیر این صورت معاف از رزم
بند 7 ـ بیماریهای سورنال ( کم کاری و پرکاری سورنال )، تومورهای خوش خیم و بدخیم سورنال معاف دائم
بند 8 ـ بیماریهای رتروپری توان ، فیبروز رتروپری توان ، تومورهای خوش خیم و بدخیم و کیست های رتروپری توان ـ معاف دائم
بند 9 ـ بیماریهای طبی کلیه : سندرم نفروتیک ، گلومرولونفریت مزمن ، پیلونفریت مزمن ، بیماریهای کلاژن کلیه ، پروتئین اوری و هماتوری اسانسیل و نارسائی مزمن کلیه معاف دائم
بند 10 ـ گلومرولونفریت و پیلو نفریت حاد ـ 6 ماه معاف موقت
بند 11 ـ پائین افتادگی احشاء :
الف ) نوع خفیف ـ خدمات غیر رزمی
ب ) در غیر این صورت معاف دائم
بند 12 ـ هیدرو نفروس و اتساع لگنچه ـ معاف دائم بند
بند 13 ـ نفر کتومی یک طرفه ، نفر کتومی پارسیل و پیلوپلاستیکی معاف دائم
بند 14 ـ کلیه نعل اسبی ، کلیه اکتوپیک داخل لگن ، اکتوپی یک طرفه ( یعنی هر دو کلیه در یک طرف قرار گرفته باشند ) ـ معاف دائم
بند 15 ـ پتوز کلیه :
الف ) درجه 2 خدمات غیر رزمی
ب ) درجه3 معاف دائم
بند 16 ـ هیپوپلازی و آپلازی و آژنزی کلیه ـ معاف دائم
بند 17 ـ کلیه میان اسفنجی ـ معاف دائم
بند 18 ـ فیستول سیستم ادراری به دستگاه گوارش یا پوست معاف دائم
بند 19 ـ نکروز کوتکس کلیه :
الف ) در صورتی که منجر به نارسائی یا کم کاری کلیه شده باشد معاف دائم
ب ) در ساری موارد ـ خدمات غیر رزمی
بند 20 ـ بیماریهای عروقی کلیه مثل ، آنوریسم شریان کلیوی ، انفارکتوس کلیه ، ترومبوز ورید کلیوی ، فیستول شریانی وریدی ، آنوریسم شریانی وریدی ـ معاف دائم
بند 22 ـ دوبلیکاسیون حالب در صورتی که هر حالب به طور جداگانه تا مثانه ادامه داشته باشد معاف دائم
بند 23 ـ مگااورتر ـ خدمات غیر رزمی
بند 24 ـ هیدوراورتر ـ معاف دائم
بند 25 ـ اورتروسل یک طرفه یا دو طرفه ـ خدمات غیر رزمی
بند 26 ـ مثانه نودوژنیک ـ معاف دائم
بند 27 ـ کاهش ظرفیت مثانه به دلایل اعمال جراحی قلبی یا سیستیت و یا رادیوتراپی ـ معاف دائم
بند 28 ـ سیستکتومی توتال و پارسیل ـ معاف دائم
بند 29 ـ تنگی گردن مثانه
الف ) بدون عارضه ـ خدمات غیر رزمی
ب ) در صورتی که عارضه داشته باشد برحسب عارضه اظهار نظر شود
بند 30 ـ از بین رفتن قدرت انقباظی گردن مثانه که منجر به بی اختیاری ادرار شود ـ معاف دائم
بند 31 ـ هیپوسپادیازتنه آلت و میان دو راه ـ معاف دائم ( هیپوسپادیاز درجه یک مانع خدمتی ندارد.
بند 32 ـ اپیسپادیاز ـ معاف دائم
بند 33 ـ انواع فیستولهای مجرا به تنه آلت ، رکتوم و پرینه و اسکروتوم ـ معاف دائم
بند 34 ـ بیماری پیرونی :
الف ) نوع شدید ـ معاف دائم
ب ) نوع خفیف ـ خدمات غیر رزمی
بند 35 ـ دیورتیکول مجرا ـ معاف دائم
بند 36 ـ تنگی شدید مجرا ، انواع والوهای مجرای خلفی ، تومودهای خوش خیم و بدخیم مجرا، اورتریت های مزمن غیر قابل درمان ـ معاف دائم
بند 37 ـ بیماریهای مقاربتی اگر در ناحیه عقبی مجرا و آلت دفرماسیون ایجاد کرده یا به فیبروز و یا تنگی مجرا منجر شود ـ معاف دائم
بند 38 ـ هیدروسل :
الف ) نوع حجیم ـ معاف دائم
ب ) سایر موارد خدمات غیر رزمی
بند 39 ـ واریکوسل :
الف ) درجه 1و2 خدمات غیر رزمی
ب ) درجه 3 ، معاف دائم
بند 40 تورسیون حاد بیضه ـ شش ماه معاف موقت
بند 41 ـ اکتوبی و یا فقدان بیضه :
الف ) دو طرفه ـ معاف دائم
ب ) یک طرفه ـ خدمات غیر رزمی
بند 42 ـ آتروفی شدید بیضه :
الف ) دو طرفه ـ معاف دائم
ب ) یک طرفه ـ خدمات غیر رزمی
بند 43 ـ هماتوسل حاد ـ 6 ماه معاف موقت
بند 44 ـ شکستگی آلت ـ خدمات غیر رزمی
بند 45 ـ اپی دیوکتومی :
الف ) دو طرفه ـ معاف دائم
ب ) یک طرفه ـ خدمات غیر رزمی
بند 46 ـ فقدان آلت ـ معاف دائم
بند 47 ـ ترمبوفلبیت وریدهای سطحی آلت ـ 6 ماه معاف موقت
بند 48 ـ دو جنسی ـ معاف دائم
بند 49 ـ بی اختیاری ادراری و شب ادراری به شرط ثبوت در بیماریستانهای نیروهای مسلح معاف دائم
بند 50 ـ تغییر مسیر ادراری با عمل جراحی ـ معاف دائم
بند 51 ـ هیدروسل طناب منوی ، اپیدمیت مزمن و کیست های طناب منوی ـ خدمات غیر رزمی
بخش دوازدهم ـ بیماری فک و دهان و دندان
ماده 40 ـ مشمولان مبتلا به بیماری فک و دهان و دندان با توجه به نوع بیماری که به آن مبتلا می باشند از معافیتهای مندرج در هر بند به شرح زیر استقاده مینمایند .
بند 1 ـ ناهنجاریهای استخوانی فک و صورت که موجب اختلال در عمل جویدن یا تکلم باش معاف دائم
بند 2 ـ آنکیلوز مفصل تامپوگزیلار یک طرفی و دو طرفی ـ معاف دائم
بند 3 ـ تومورهای خوش خیم در صورتی که از لحاظ حجم و موقعیت ایجاد اختلال در جویدن و یا در تکلم بنمایدـ معاف دائم
بند 4 ـ کام شکاف دار همراه یا بدون لب شکری :
الف ) عمل نشده ـ معاف دائم
ب ) عمل شده با عارضه تنفسی ـ معاف دائم
ج ) عمل شده بدون عارضه ـ خدمات غیر رزمی
بند 5 ـ استئومیلیتهای استخوانی فک که بعد از درمان منجر به ناهنجاری مشهود استخوانهای فک و صورت شوند ـ معاف دائم
بند 6 ـ مال فورماسیونهای زبان مانند آنکیلوگلوسی ـ آتروفی و هیپروتروفی زبان ، شکاف برداشتن و یا دو قطعه شدن زبان که موجب اختلال در جویدن و تکلم و یا بلع شود ـ معاف دائم
بند 7 ـ پارالیزی عصب فاسیال مقاوم به درمان ـ یک سال معاف موقت.
بند 8 ـ از بین رفتن دندانها به طوری که در مجموع در دهان کمتر از 14 دندان باشد ـ معاف دائم
بند 9 ـ تومورهای بدخیم و دهان غدد بزاقی و تومور وارتون ـ معاف دائم
بخش سیزدهم ـ بیمارهیا چشم و عوارض بینائی
ماده 41 ـ مشمولان مبتلا به بیماریهای چشم و عوارض بینائی با توجه به نوع بیماری که به آن مبتلا می باشند از معافیتهای مندرج در هر بند به شرح زیر استفاده خواهند نمود :
بند 1 ـ هیپرومتوپی با سایکوپلژی کامل برای مشمولان عادی و دیپلم :
الف ) هیپرومتروپی از 5/2 تا 4 دیوپتر داخل هر یک از چشمها ـ خدمات غیر رزمی
ب ) مجموع دیوپترهیپرمتروپی دو چشم از پنج تا هشت دیوپتر داخل ـ خدمات غیر رزمی
ج ) هیپرمتروپی بیش از دیوپتری یک چشم تا پنج دیوپتر داخل ـ خدمات غیر رزمی
د ) هیپرمتروپی بیش از چهار دیوپتری هر یک از چشمها ـ معاف دائم
هـ ) مجموع دیوپتر هیپتر متروپی هر دو چشم بیش از هشت دیوپتری ـ معاف دائم
و ) هیپرمتروپی بیش از پنج دیوپتری یک چشم ـ معاف دائم
بند 2 ـ هیپرمتروپی باسایکلوپلژی کامل در مشمولان بالاتر از دیپلم:
الف ) هیپرومتروپی باسایکلژی کامل در مشمولان بالاتر از دیپلم :
الف ) هیپرمتروپی از 3 تا 5 داخل هر یک از چشمها ـ خدمات غیر رزمی
ب ) مجموع دیوپتر هیپرمتروپی دو چشم از شش تا 10 دیوپتر داخل ـ خدمات غیر رزمی
ج ) هیپتر متروپی بیش از دیوپتری یک چشم تا شش دیوپتر داخل خدمات غیر رزمی
د) مجموع دیوپتر هیر متروپی هر دو چشم بیش از 10 دیوپتر ـ معاف دائم
هـ هیپر متروپی بیش از شش دیوپتری یک چشم ـ معاف دائم
بند 3 ـ میوپی با سایکلوپلژی در مشمولان عادی و دیپلم
الف ) میوپی از 5/2 تا 4 دیوپتری داخل هر یک از چشمها ـ خدمات غیر رزمی
ب) مجموع دیوپتر میوپی از 5 تا 8 دیوپتر داخل هر دو چشم ـ خدمات غیر رزمی
ج ) میوپی بیش از پنج دیوپتری یک چشم تا شش ویوپتر داخل ـ خدمات غیر رزمی
د) میوپی بیش از چهار دیوپتری هر یک از چشمها ـ معاف دائم
هـ ) مجموع دیوپترمیوپی بیش از هشت دیوپتری هر دو چشم ـ معاف دائم
و) میوپی بیش از شش دیوپتر داخل هر یک از چشمها ـ خدمات غیر رزمی
ب ) مجموع دیوپتر میوپی بین 6 تا 10 دیوپتر داخل هر دو چشم ـ خدمات غیر رزمی
ج ) میوپی بیش از 6 دیوپتری یک چشم تا 7 دیوپتر داخل ـ خدما غیر رزمی
د) میوپی بیش از 5 دیوپتری هر یک از چشمها ـ معاف دائم
هـ ) مجموع دیوپتر میوپی بیش از 10 دیوپتری هر دو چشم ـ معاف دائم
و) میوپی بیش از هفت دیوپتری یک چشم ـ معاف دائم
بند 5 ـ آستیگماتیسم ساده یا مرکب با سایکلوپلژی کامل در مشمولان عادی و دیپلم:
الف ) آستیگماتیسم ساده یا مرکب از 5/2 تا 4 دیوپتری داخل هر یک از چشمها خدمات غیر رزمی
ب ) مجموع دیوپتر آستیگمات ساده یا مرکب از 5 تا 8 دیوپتر داخل ـ خدمات غیر رزمی
ج ) آستیگماتیسم ساده یا مرکب بیش از 5 دیوپتری تا 6 دیوپتری یک چشم خدمات غیر رزمی
د ) آستیگماتیسم ساده یا مرکب بیش از چهار دیوپتری هر یک از چشمها معاف دائم
هـ ) چنانچه آستیگماتیسم شادهیا مرکب هر دو چشم در مجموع بیش از هشت دیوپتری باشد ـ معاف دائم
و ) آستیگماتیسم ساده یا مرکب بیش از شش دیوپتری یک چشم ـ معاف دائم
بند 6 ـ آستیگماتیسم ساده یا مرکب با سایکلوپلژی کامل در مشمولان بالتر از دیپلم :
الف ) آستیگماتیسم ساده یا مرکب از 3 تا 5 دیوپتری داخل هر یک از دو چشم ـ خدمات غیر رزمی
ب ) مجموع دیوپتر آستیگماتیسم ساده یا مرکب هر دو چشم از 6 تا 10 دیوپتر داخل خدمات غیر رزمی
ج ) آستیگماتیسم ساده یا مرکب بیش از 6 دیوپتری تا 7 دیوپتر داخل یک چشم خدمات غیر رزمی
د ) آستیگماتیسم ساده یا مرکب بیش از 5 دیوپتری هر یک از چشمها ـ معاف دائم
هـ ) مجموع دیوپتر آستیگماتیسم ساده یا مرکب هر دو چشم بیش از 10 دیوپتر معاف دائم
و ) آستیگماتیسم ساده یا مرکب بیش از هفت دیوپتری یک چشم ـ معاف دائم
بند 7 ـ فقدان یک چشم یا آنکه یک چشم عملا و یا در اثر بیماریهای غیر قابل علاج فاقد بینائی باشد ـ معاف دائم .
تبصره :کراتوکون یا آستیگماتیسم نا منظم که قابل اندازه گیری با کراتومتری باشد برای مشمولان عادی و دیپلم معاف دائم و برای مشمولان بالاتر از دیپلم خدمات غیر رزمی .
بند 8 ـ اورام ملتحمه فصلی شدید توام با عوارض قرنیه :
الف ) در مشمولان عادی ـ معاف دائم
ب ) در مشولان دیپلم و بالاتر ـ خدمات غیر رزمی
بند 9 ـ عوارض تراخمی ملتحمه و پلک از قبیل سیمبلفارون ـ گزروزیس آنتروپیون و اکتروپیون :
الف ) در یک چشم ـ خدمات رزمی
ب) در دو چشم ـ معاف دائم
بند 10 ـ ناخنک پیشرفته که تا مرکز قرنیه پیشرفت نموده باشد و با چشم غیر مسلح دیده شود معاف دائم .
بند 11 ـ لک مرکزی قرنیه :
الف ) در صورتی که وسیع باشد و مرکز قرینه را اشغال نموده باشد (لک وسیع موقعی است که بیش از 3 میلی متر مربع سطح قرینه را پوشانده باشد ) معاف دائم
ب ) در موارد خفیف تر ـ خدمات غیر رزمی
بند 12 ـ کراتیت دیستروفیک و آنترستیسیل ، یک یا دو چشم ـ معاف دائم
بند 13 ـ کلوبوم مادرزادی همراه با کلوبوم رتین :
الف ) در یک یا دو چشم ـ معاف دائم
ب ) بدون کلوبوم رتین ـ خدمات غیر رزمی
بند 14 ـ ایریدسیکلیتهای شدید و مزمن یک یا دو چشم که تولید چسبندگیهای وسیع در بیش از 275% مردمک نموده باشد ـ معاف دائم
بند 15 ـ اکوزیون و سیکلوزیون کامل مردمک ـ معاف دائم
بند 16 ـ ایرید کتومی وسیع حاصله از حوادث یا اعمال جراحی الف ) در صورتی که با کاهش دید و عوارض قرنیه و عدسی توام باشد معاف دائم ب ) و در صورتی که با کاهش دید و عوارض توام نباشد خدمات غیر رزمی
تبصره : در ایرید کتومی های وسیع هر دو چشم به هر علت برای کلیه مشمولان معافیت دائم
بند 17 ـ کاتاراکت مادرزادی ، ضربه ای ، متابولیک و کاتاراکت عمل شده معاف دائم
تبصره : کدورت های عدسی که ایجاد اختلال دیده در رتینوسکوپی نمی نمایدخدمات غیر رزمی
بند 18 ـ کدورت وسیع زجاجیه به هر علت ـ معاف دائم
بند 19 ـ کوریوتینیت مرکزی و یا منتشر مزمن یک یا دو چشم ـ معاف دائم
بند 20 ـ رتینیتهای پیگمانتوزا و آلبینیسم کامل یک یا دو چشم ـ معاف دائم
بند 21 ـ لوکاسیون کامل یا ناقص عدسی و یا فقدان عدسی یک چشم معاف دائم
بند 22 ـ انفصال شبکیه عمل شده یا عمل نشده به هر علت معاف دائم
بند 23 ـ امبولی شریان شاخه ای و یا ترومبوز ورید شاخه ای و یا هر نوع و اسکولیت یک یا دو چشم معاف دائم
بند 24 ـ آمبولی شریان مرکزی و یا ترومبوز ورید مرکزی یک چشم معاف دائم
بند 25 ـ بیماریهای ناحیه ماکولا و عصب باصره از قبیل آتروفی ـ سوختگی ـ سوراخ ماکولا و یا خونریزیهای ناحیه ماکولا و آتروفی عصب باصره معاف دائم .
بند 26 ـ میکرو فتالمی و بوفتالمی یک یا دو چشم معاف دائم
بند 27 ـ اگزوفتالمی های تومورال یا پولساتیو یک یا دو چشم معاف دائم
بند 28 ـ فلج کامل یک یا چند عضله چشم در صورتی که استقرار یافته دائمی باشد معاف دائم
بند 29 ـ لاگوفتالمی های مربوط به فلج عضلات پلکی معاف دائم
بند 30 ـ افتادگی دائمی پلک در صورتی که بیش از نصف مردمک چشم را پوشانیده باشد معاف دائم
بند 31 ـ استرابیسم آمبلیوبیک یک چشم و استرابیسم متناوب در چشم معاف دائم
بند 32 ـ نیستاگموس دائمی و مشهود معاف دائم
بند 33 ـ داکرپوسیستیت مزمن چرکی معاف دائم
بند 34 ـ گلوکوم مزمن و مطلق و گلوکوم حاد زاویه بسته و گلوکوم های عمل شده یک چشم معاف دائم
بند 35 ـ اجسام خارجی داخل کره چشم معاف دائم
بند 36 ـ پیوند قرنیه خارجی داخل کره چشم معاف دائم
بند 37 ـ تومورهای خوش خیم به هر صورت خدمات غیر رزمی ( در صورت ایجاد عارضه طبق بند مربوطه رفتار شود)
بخش چهارم ـ بیماریهای گوش و حلق و بینی
ماده 42 ـ مشمولان مبتلا به بیماریهای گوش و حلق و بینی با توجه به نوع بیماری که به آن مبتلا می باشند از معافیت های مندرج در هر بند به شرح زیر استفاده خواهند نمود :
بند 1ـ کری کامل یگ گوش معاف دائم
بند 2 ـ کاهش شنوائی یک طرفه به طوری که معدل آن در فرکانس های چهاگانه (512ـ 1024ـ 2048 ـ 4096) بیش از 80 دسی بل باشد معاف دائم
بند 3 ـ کاهش شنوائی یک طرفه اگر در فرکانس های چهارگانه بین 50 تا 80 دسی بل باشد خدمات غیر رزمی
بند 4 ـ کاهش شنوائی هر دو گوش به طوری که معدل کاهش شنوائی فرکانس های چهارگانه شنوائی هر دو گوش اگر در فرکانس 4096 تا 70 دسی بل پائین آمده باشد در صورتی که در فرکانس های دیگر (512 ـ 1024 ـ 2048 ) بیش از 30 دسی بل باشد معاف دائم
بند 6 ـ کاهش شنوائی هر دو گوش در فرکانس در فرکانس های چهارگانه بین 30 تا 50 دسی بل خدمات غیر رزمی
بند 7 ـ کری ولالی معاف دائم
بند 8 ـ فقدان کامل مادرزادی یا اکتسابی لاله گوش یک طرفه یا دو طرفه معاف دائم
بند 9 ـ آترزی یا انسداد مجرای گوش خارجی در تمام طول مجرا یا قسمتی از آن معاف دائم
بند 10 ـ عفونت مزمن گوش میانی که سبب ایجاد بیورژن یا پولیپ یا ضایعه در ناحیه شراپنل و یا اسنیتت و کولستئاتوم نماید یک طرفه یا دو طرفه معاف دائم
بند 11 ـ عمل جراحی رادیکال ماستوئید کتومی :
الف ) یک گوش با ترشح چرکی معاف دائم
ب ) بدون ترشح ضایعات باقیمانده خدمات غیر رزمی .
بند 12 ـ عفونت مزمن گوش میانی با ترشح چرکی و پارکی پرده تمپان صورتی که از نظر رادیولوژی تراکم استخوانی یا اسکلروزناشی از عکس العمل عفونت موجود باشد
الف ) در موارد دو طرفه معاف دائم ب ) و یکطرفه خدمات غیر رزمی
بند 13 ـ فلج عصب صورتی در اثر التهابات قدیمی گوش یا شکستگی استخوان روشه یا به علت عمل جراحی گوش معاف دائم
بند 14 ـ انواع لابیرنتیت ها معاف دائم
بند 15 ـ سرگیجه و سندرم منیر در صورتی که با آزمایشات پاراکلینیک در بیمارستانهای نیروهای مسلح تائید شود ـ معاف دائم
بند 16 ـ عوارض مادرزادی یا عفونی و یا ضربه ای در بینی و کام و لب و حلق که تولید اختلات واضح تنفس صوتی ، گوارشی نموده باشد و یا کراهت منظر ایجاد کرده باشد در صورتیکه قابل درمان نباشد + معاف دائم
بند 17 ـ رینیت اتروفیک همراه با کروت متعفن ـ معاف دائم
بند 18 ـ فیبروم نازوفارنگس و تومورهای خوش خیم پیش رونده و یا عمل شده که اختلالات شدید عملی و یا خونریزیهای مکرر ایجاد نماید ـ معاف دائم
بند 19 ـ سینوزیت های توام ( پان سینوزیت ) مزمن و یا سینوزیت های عمل شده که عود کرده باشد الف ) در صورتی که دو طرفه باشد معاف دائم ب ) در مورد یکطرفه خدمات غیر رزمی
بند 20 ـ پولیپوز بینی به علت عفونت یا آلرژی همراه و یا بدون سینوزیت الف ) در صورتی که دو طرفه باشد معاف دائم ب ) و در صورت یکطرفه خدمات غیر رزمی
بند 21 ـ تومورهای میکسد غده بنا گوشی و یا تحت فکی عمل شده یا عمل نشده معاف دائم
بند 22 ـ لارنژیت های مزمن که تولید اختلالات شددی و دائمی صوتی یا تنفسی نماید معاف دائم
بند 23 ـ بیماریهای مادرزادی ، عفونی ، ضربه ائی و یا تومورهای حنجره که تولید اختلالات شدید و دائمی نماید و با عمل جراحی و یا سایر تدابیر درمانی قابل درمان نباشد معاف دائم .
بند 24 ـ تومورهای کلوموس ژوگولر ، آنژیومهای وسیع در نقاط مختلف گوش و حلق و بینی ، حفره و فضای دهان ، زبان ، فکین ، سینوسهای صورت و منضمات اعضای فوق معاف دائم .
بخش پانزدهم ـ بیماری های قلب و عروق
ماده 43 ـ مشمولان مبتلا به بیماریهای قلب و عروق با توجه به نوع بیماری که به آن مبتلا می باشند از معافیت مندرج در هر بند به شرح زیر استفاده خواهند نمود :
بند 1 ـ کلیه عوارض عضوی دریچه ای قلب عمل شده و عمل نشده به شرط ثبوت در بیمارستانهای نیروهای مسلح معاف دائم
تبصره : پرولاپس درچه ای که منجر به نارسائی نشده باشد خدمات غیر رزمی
بند 2 ـ وجود هر گونه بیماری مادرزادی قلب اعم از عمل شده و نشده معاف دائم
تبصره :دکستروکادری و سیتوس انورتوس اگر با آنومالیهای دیگر همراه نبوده و عارضه ای نداشته باشد منع خدمتی ندارد .
بند 3 ـ هر نوع نارسائی و بیماری کورونر در هر درجه و حالتی که باشد مشروط بر آنکه الکترو کاردیو گرافی ان را تایید نماید معاف دائم .
بند 4 ـ نارسائی مزمن قلب معاف دائم
بند 5 ـ هر نوع بیماری مزمن پریکارد ـ آندو کارد ـ میوکارد اعم از انفلاماتور ، تومرال مادرزادی معاف دائم .
بند 6 ـ بیماریهای مادرزادی و یا اکتسابی ، تومرال و انفلاماتوار آئورت و سرخ رگهای بزرگ مانند کوارکتاسیون ـ آنوریسم ها ـ آنژیوم ها و اتساع سرخ رگهای ریوی در هر مورد معاف دائم
بند 7 ـ ازریاد فشار خون شریانی در صورتی که فشار خون بازسیستولیک از 160 میلیمتر جیوه و یا دیباستولیک از 100 میلیمتر جیوه بالاتر باشد ( مقصود از فشار خون باز آنست که لا اقل بیمار 72 ساعت در بیمارستان بستری و فشار خون در ساعات مختلف شب و روز ثبت گردد ) ـ معاف دائم
بند 8 ـ ترومنوفیلبیت ها :
الف ) چنانچه عود کننده باشد ـ معاف دائم
ب ) در موارد محدود ـ خدمات غیر رزمی
بند 9 ـ واریسها به طور کلی ـ خدمات غیر رزمی مناسب
بند 10 ـ تومورهای عروق لنفاوی ـ لنف آدنوم و الفانتیازیس که لا اقل یکی از اندامها را فرا گرفته باشد ـ معاف دائم
بند 11 ـ بیماریهای نادر و خیم مثل آرتریت نودو زا ـ آنژیو گراتوما کوریوریس دیفوزوم ـ معاف دائم
بند 12 ـ اختلالات ریتمها به صورت اکستراسیستولهای فوق بطنی به شرطی که تعدادشان بیش از 10 ضربان در دقیقه باشد ـ معاف دائم
بند 13 ـ اختلالات ریتمها به صورت اکستراسیستولهای بطنی که تعدادشان بیش از عفت عدد در دقیقه و چند کانونی ـ دو تا یا بیشتر پشت سر هم آمده باشد ( به صورت R-ON-T قرار گرفته باشد ) معاف دائم
بند 14 ـ تاکیکاردیها یا تاکی آریتمی های فوق بطنی که شامل تاکیکاردی دهلیزی ( بیش از 120 ضربان در دقیقه به شرطی که پس از یک ساعت استراحت بهبود نیابد ).
فیبرلاسیون دهلیزی ، تاکیکاردیهای نودال یا جانکشتال تاکیکاردیهای بطنی در هر مورد معاف دائم
بند 15 ـ اختلال هدایت داخل دهلیزی بلوک سینوس دهلیزی ـ وقفه سینوس دعلیزی و سندرم تاکیکاردی و برادیکاردی سندرم (اس ـ اس ـ اس ) برادیکاری ـ سینوزال کمتر از 50 ضربان در دقیقه که با فعالیت تعداد ضربان به حد لازم افزایش نیابد معاف دائم
بند 16 ـ اختلالات هدایتی دهلیزی بطنی مانند سندرم WPW و همچنین اختلالات هدایتی که منجر به استفاده از پیش دائم یا موقت شود معاف دائم
بند 17 ـ بیماری رینود معاف دائم
بخش شانزدهم ـ بیماریهائی که در آئین نامه معافیت پزشکی پیش بینی نشده
ماده 44 ـ کلیه بیماریهای ناتوان کننده که فرد مبتلا به آن قادر به انجام خدمت اعم از رزمی و غیر رزمی نباشد و در این آئین نامه پیش بینی نشده به تشخیص شورای پزشکی نیروی مربوطه به شورای عالی پزشکی معرفی و طبق نظر شورای عالی پزشکی با آنان رفتار خواهد شد .
ماده 45 ـ این آئین نامه که در اجرای تبصره یک ماده 39 قانون خدمت وظیفه عمومی در 45 ماده در تاریخ ( ) به تصویب وزیران بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، کشور ، دفاع و پشتیبانی نیورهای مسلح رسیده است از تاریخ تصویب قابل اجرا است .

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 14996

تاریخ تصویب : 1375/02/25

تاریخ ابلاغ : 1375/06/07

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.