×

آئین نامه اجرائی بهینه سازی مصرف آب کشاورزی

آئین نامه اجرائی بهینه سازی مصرف آب کشاورزی

آئین-نامه-اجرائی-بهینه-سازی-مصرف-آب-کشاورزی

وکیل


شماره 6806/ت15700 هـ26/6/1375
وزارت کشاورزی –وزارت نیرو –وزارت جهاد سازندگی –سازمان برنامه و
بودجه
هیأت وزیران در جلسه مورخ 11/6/1375 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 2230/81/3329/102 مورخ 12/7/1374 وزارتخانه های نیرو ،کشاورزی و جهاد سازندگی و سازمان برنامه . بودجه و به استناد بند «ط»تبصره (19) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران –مصوب 1373-و ماده (51)قانون توزیع عادلانه آب –مصوب 1361 –آیین نامه اجرایی بهینه سازی مصرف آب کشاورزی را به شرح زیر تصویب نمود:

فصل اول –کلیات و مبانی
ماده 1- محاسبات لازم درباره خالص نیاز آبی محصولات مختلف کلیه مناطق آبیاری و همچنین تعیین الگوی مصرف بهینه براساس ضمیمه شماره (1) این آیین نامه ،توسط کمیته کارشناسی مرکب از یک نفر نماینده از هر یک از وزارتخانه های نیرو و کشاورزی و برمبنای طزحی که در این خصوص تهیه خواهند شد ،برای کلیه مناطق آبیاری کشور و با بهره گیری از کلیه امکانات موجود دو وزارتخانه ،ظرف دوازده ماه پس از تصویب این آیین نامه صورت خواهند گرفت و نتایج حاصل طی گزارشی به وزارتخانه های یادشده تسلیم خواهند شد .این گزارش پس از تأیید وزرای کشاورزی و نیرو و تصویب هیأت دولت به عنوان یک سند ملی در مورد الگوی مصرف بهینه آب کشاورزی به کار گرفته می شود.
ماده 2- تا زمان انجام محاسبات موضوع ماده (1)به منظور ایجاد سرعت لازم در اجرای این آیین نامه ،الگوی مصرف بهینه براساس مفاد مندرج در ضمیمه شماره یک این آیین نامه توسط وزارت نیرو برپایه اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی طرح جامع آب کشور ،طرحهای جامع کشاورزی ،آبخیزداری و همچنین سازمانهای آب منطقه ای و سازمانهای کشاورزی در هر یک از مناطق آبیاری در مدت سه ماه پس از تصویب این آیین نامه تعیین می شود .گزارش تهیه شده از اخذ تأیید وزارت کشاورزی ،به طور موقت و تا زمان اعمال نتایج حاصل از ماده (1) این آیین نامه مبنای محاسبه الگوی مصرف بهینه آب و در نهایت تحویل حجمی آب قرار خواهند گرفت .
ماده 3- وزارت کشاورزی مکلف است به منظور تحقق مفاد این آیین نامه ،الگوهای کشت در هر یک از مناطق آبیاری کشور را براساس سیاستهای ملی و منطقه ای ،منابع آب و خاک و ضوابط بهره برداری مطلوب و دیگر عوامل مؤثر مشخص و ظرف ده ماه به وزارت نیرو اعلام نماید.
تبصره 1- حکم نماینده وزارت نیرو در کمیته کارشناسی ماده (1)این آیین نامه از طرف وزیر نیرو و حکم نماینده وزارت کشاورزی از طرف وزیر کشاورزی صادر خواهد شد و دبیر خانه آن در وزارت کشاورزی متمرکز خواهد بود .کمیته می تواند در جهت انجام وضایف ذی ربط ،از کارشناسان یا مشاورین ذی صلاح استفاده نماید.
تبصره 2- در صورتی که براساس این ماده ،وزارت کشاورزی به هر دلیله در بعضی از مناطق نتواند الگوهای کشت را برحسب در خواست وزارت نیرو به موقع در اختیار وزارتخانه یادشده قرار دهد ،وزارت نیرو و مجاز است نسبت به انتخاب الگوی کشت موقت به مدت یک سال در هر یک از استانها اقدام نماید .
تبصره 3- مدت ارایه اطلاعات مورد نیاز الگوی کشت از طرف وزارت کشاورزی در خصوص ماده (2) این آیین نامه دو ماه پس از تصویب این آیین نامه می باشد .
تبصره 4- وزارتخانه های نیرو ، کشاورزی ، جهادسازندگی و دستگاههای تابعه آنها و همچنین سایر دستگاههای دولتی مکلفند اطلاعات ، مدارک و تسهیلات لازم را در اجرای وظایف کمیته ماده (1) این آیین نامه فراهم نمایند و در اختیار کمیته یاد شده قرار دهند .
ماده 4- با انجام محاسبات موضوع ماده (1) این آیین نامه و اعلام الگوهای کشت برابر ماده (3) این آیین نامه توسط وزارت کشاورزی و با توجه به نقطه تحویل آب مشخص شده در مواد (8) و (15) این آیین نامه ، مقدار آب قابل تحویل یا الگوی مصرف بهینه آب برای هر یک از مناطق آبیاری کشور ، برابر فرمول ضمیمه شماره (1) این آیین نامه به دست می آید . شیوه تحویل حجمی آب برای مصارف کشاورزی در مورد آبهای سطحی و زیر زمینی بر اساس مواد موضوع فصلهای دوم و سوم این آیین نامه خواهد بود .
ماده 5- به منظور تحقق اهداف این آیین نامه و در راستای سیاستهای دولت و برای فراهم آوردن شرایط لازم برای بهروری بهتر از منابع آب و جلب مشارکت بهره برداران ، وزارت کشاورزی مکلف است ظرف حداکثر دو سال پس از تاریخ تصویب این آیین نامه ، نسبت به ایجاد و سازماندهی تشکلهای قانونی مناسب در اراضی تحت پوشش شبکه های آبیاری موضوع این آیین نامه نظیر شرکتهای تعاونی ، کشت و صنعت تجاری ، انجمنهای بهره برداری و تشکلهای کشاورزی برای تحویل حجمی آب در منطقه تحویل به این نوع تشکلها که ترتیبات آن در فصل دوم این آیین نامه مشخص شده است
تبصره 1- تا زمانی معرفی تشکلهای موضوع این ماده ، سازمانهای آب منطقه ای و سازمان آب و برق خوزستان به اقتضای مورد ، نسبت به تحویل آب به نماینده مصرف کنندگان در نقاط تحویل ، اقدام خواهند نمود .
تبصره 2- سایر وزارتخانه ها و سازمانها و دستگاههای دولتی ذی ربط و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلفند در اجرای مفاد این ماده همکاری لازم را با وزارت کشاورزی به عمل آورند .

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 15033

تاریخ تصویب : 1375/06/11

تاریخ ابلاغ : 1375/07/19

دستگاه اجرایی : وزارت نیرو - وزارت جهاد كشاورزی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.