×

آئین نامه ردیف (1)بند «و»تبصره (19) قانون برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه ردیف (1)بند «و»تبصره (19) قانون برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-ردیف-(1)بند-«و»تبصره-(19)-قانون-برنامه-پنجساله-دوم-توسعه-اقتصادی-،اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل

شماره 7516/ت16117هـ11/7/1375
وزارت نیرو – وزارت نفت – وزارت صنایع – وزارت معادن و فلزات – سازمان برنامه و بودجه –مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

هیات وزیران در جلسه مورخ 28/6/1375 بنا به پیشنهاد کمیته موضوع ردیف (1)بند (و)تبصره 19 قانون پنجساله دوم توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران –مصوب 1373 – (موضوع نامه شماره 100/7461 مورخ 13/10/1374 وزارت نیرو )و به استناد ردیف (1) بند یادشده ،آیین نامه اجرایی ردیف مذکور را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- در آیین نامه واژه های زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند :
الف –تجهیزات انرژی برکه از این پس به اختصار تجهیزات نامیده می شود :کلیه وسایل ،ماشین آلات و کالا هایی که در بخشهای مختلف اعم از صنعت ،کشاورزی ،تجاری ،خانگی ،حمل و نقل ،عمومی و غیره به کار گرفته می شوند و مصرف کننده یا تبدیل کننده انرژی هستند .
ب- سیستم انرژی برکه از این پس به اختصار سیستم نامیده می شود :کلیه فرایندهای تولیدی و خدماتی و تأسیسات صنعتی و غیر صنعتی که در آن انرژی مصرف ،تبدیل و یا منتقل می شود .
ج- معیارهاو مشخصات فنی :استاندارد مصرف ،بازده و شدت انرژی در کلیه تجهیزات سیستمها و سایر ویژگیهای فنی آنها که به نحوی با مصرف انرژی مرتبط باشد .
د- کمیته :گروهی با شرکت نمایندگان وزارت نیرو ،وزارت نفت ،مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ،وزارت صنعتی ذی ربط –حسب مورد – و سازمان برنامه و بودجه که وظیفه تصویب معیارها و مشخصات فنی را به عهده خواهد داشت و دبیر خانه آن در وزارت نیرو مستقر خواهد بود .
هـ – برچسب مصرف انرژی : صفحه حاوی اطلاعات مربوط به مصرف انرژی و یا بازده انرژی در هر کالا و مقایسه آن با معیارهای مصوب که قابل نصب بر روی کالاها با شد .
ماده 2- کلیه تجهیزات به سه گروه به شرح زیر تقسیم می شوند :
الف – تجهیزات برقی :کلیه کالاها و دستگاههای مصرف کننده برق .
ب- تجهیزات نفتی :کلیه کالاها و دستگاههای مصرف کننده فرآورده های نفتی انرژی زا .
ج- تجهیزات گازی :کلیه کالاها و دستگاههای مصرف کننده گاز .
تبصره –در صورتی که وسیله ای مصرف کننده چند نوع حامل انرژی باشد ،در گروهی خواهد گرفت که به طور عمده مصرف کننده آن نوع حامل انرژی باشد .
ماده 3- سیستمها به چهار گروه به شرح زیر تقسیم می شوند :
الف – سیستمهای مصرف کننده برق :فرآیندهای مصرف کننده برق و سیستمهای صنعتی ،عمومی و خدماتی که به طور عمده مصرف کننده انرژی برق می باشند ،از قبیل فرایندهای متعلق به صنایع نساجی و پوشاک ،فلزی و ریخته گری و متالوژی ،برق و الکترونیک
ب- سیستمهای مصرف کننده نفت و گاز :فرآیندهای مصرف کننده نفت و گاز و سیستمهای صنعتی عمومی و خدماتی که به طور عمده مصرف کننده فرآورده های نفتی انرژی زا و گاز می باشند ،از قبیل فرایندهای متعلق به صنایع غذایی ،شیمیایی ،سلولزی ،کانی غیر فلزی و متالوژی
ج – نیرو گاهها
د – پالایشگاهها
تبصره – موارد که در ردیفهای الف و ب این ماده به آنها اشاره نشده است درکمیته تصمیم گیری خواهد شد .
ماده 4- وزارت نیرو موظف است با استفاده از تجربه ها و نظرات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و وزارتخانه های ذی ربط با انجام کار تخصصی و کارشناسی لازم ،نسبت به تهیه مشخصات فنی و معیارها در خصوص تجهیزات مندرج در بند الف ماده (2) و نیز سیستمهای مندرج در بندهای الف و ج ماده (3) این آیین نامه اقدام و آنها را به کمیته پیشنهاد نماید .
ماده 5- وزارت نفت موظف است با استفاده از تجربه ها و نظرات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و وزارت صنعتی ذی ربط همچنین با انجام کار تخصصی و کارشناسی لازم ،نسبت به تهیه مشخصات فنی و معیارها در خصوص تجهیزات بندهای ب و ج ماده (2) و نیز سیستمهای مندرج در بندهای ب و د ماده (3) این آیین نامه اقدام و آنها را به کمیته پیشنهاد نماید .
ماده 6- وزارتخانه های نیرو و نفت موظفند با توجه به اولویت تجهیزات و سیستمهایی که انرژی بیشتر مصرف می کنند و یا امکان دستیابی به بهینه سازی مصرف انرژی در آنها سریعترمی باشد ،و با تأکید برانواع لامپ روشنایی ،الکتروموتورها ،کولرهای آبی و گازی ،انواع وسایل صوتی و تصویری ،پمپ ها
و کمپرسورها ،انواع یخچالها ،مشعل ،انواع سماور ،ماشین لباسشویی ،اتو ،سیستمهای تولید گرما و سرما ،
انواع بخاری ، وسایل حمل و نقل موتوری ، انواع آبگرمکن ، دیگهای آب گرم بخار ، اجاق گازها ، معیارها و مشخصات فنی مربوط را به تدریج و ظرف دو سال تهیه و به کمیته ارسال نمایند .
ماده 7- کمیته موظف است تا پایان تصویب معیارها و مشخصات فنی تمام تجهیزات و سیستمها ، با توجه به پیشنهادهای رسیده ، جلسات مدام تشکیل داده و به بررسی و تصویب پیشنهادهای مذکور اقدام کند و حداکثر یک هفته پس از تصویب ، موارد را به مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ارسال نماید .
ماده 8- مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظف است ، نسبت به طرح مصوبات کمیته فنی در کمیته ملی استاندارد و درج در استانداردهای ملی و چاپ و انتشار عمومی و ابلاغ آن به کلیه دستگاههای ذی ربط اقدام نماید .
ماده 9- مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظف است با همکاری وزارتخانه های نیرو و نفت ، هر دو سال یک بار ، معیارها و مشخصات فنی فوق را به هنگام نموده و به تصویب کمیته برساند . به این منظور کمیته هر ماه حداقل یک جلسه تشکیل خواهد داد.
ماده 10- کلیه تولیدکنندگان و وارد کنندگان تجهیزات و سیستمهای موضوع این آیین نامه ، ملزم به رعایت معیارها و مشخصات مصوب کمیته می باشند و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، علاوه بر الزامات این آیین نامه با استفاده از کلیه اختیارات خود ، نظارت بر اجرای این معیارها را به عهده دارد .
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 15037

تاریخ تصویب : 1375/06/28

تاریخ ابلاغ : 1375/07/24

دستگاه اجرایی : وزارت صنایع - وزارت نیرو - وزارت صنایع - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - موسسه استانداردوتحقیقات صنعتی ایران -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.