×

آئین نامه اجرائی بندهای (ب)،(ج)و(د) ماده (45) قانون وصول برخی از در آمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین

آئین نامه اجرائی بندهای (ب)،(ج)و(د) ماده (45) قانون وصول برخی از در آمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین

آئین-نامه-اجرائی-بندهای-(ب)،(ج)و(د)-ماده-(45)-قانون-وصول-برخی-از-در-آمدهای-دولت-و-مصرف-آن-در-موارد-معین

وکیل

شماره 106935 /ت 16410 هـ 21/9/1375

سازمان حفاظت محیط زیست – وزارت امور اقتصادی و دارایی
هیأت وزیران در جلسه مورخ 14/9/1375 بنا به پیشنهاد شماره2639 ـ 21 مورخ 16/12/1374 سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد ماده (45 ) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین ـ مصوب 1373 ـ آیین نامه اجرایی بندهای (ب) ،(ج)و(د) ماده (45 ) قانون مزبور را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1- منظور از «قانون »و «سازمان » در این آیین نامه ،قانون وصول برخی از در آمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین و مصوب 1373 و سازمان حفاظت محیط زیست می باشد .
ماده 2- مبالغ حق الزحمه ارائه خدمات کارشناسی و آزمایشگاهی که در اجرای قانون اجازه در یافت وجه در مقابل ارایه خدمات آزمایشگاهی و حق الزحمه کارشناسی مصوب 1361 در یافت می گردد به حسابهای جداگانه ای که توسط خزانه افتتاح شده یا می شود واریز و معادل صد در صد مبالغ واریزی از محل اعتبار مربوطه در قانون بودجه کل کشور در اختیار سازمان قرار می گیرد تا به ترتیب زیر به مصرف برسد :
الف ـدر آمد حاصل از ارایه خدمات آزمایشگاهی در زمینه خرید وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی ،توسعه و تکمیل آزمایشگاههای سازمان و آموزش کارکنان آزمایشگاههای مذکور به مصرف خواهد رسید .
ب ـ در آمد حاصل از ارایه خدمات کارشناسی در زمینه انجام فعالیتهای مطالعاتی و پژوهشی زیست محیطی و تشویق کارشناسان ،با رعایت قوانین و مقررات مربوط به مصرف خواهد رسید .
ماده 3 ـ در آمد حاصل از امور تندیس آرایی (تاکسیدرمی ) جانوران برای مؤسسات علمی و تحقیقاتی و موزه ها و اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین نمایشگاهها که در اجرای قانون راجع به اجاره تاکسیدرمی جانوران برای اشخاص حقیقی و حقوقی در قبال در یافت حق الزحمه مصوب 1360 اخذ و بر اساس بند (ج) ماده (45) قانون در اختیار سازمان قرار می گیرد ،در زمینه توسعه و تکمیل موزه ملی تاریخ طبیعی سازمان و تجهیز کارگاههای مربوط و برگزاری نمایشگاههای حیات وحش و پرداخت حق الزحمه انجام فعالیت های هنری و تخصصی در موزه مذکور و کارگاههای تندیس آرایی به مصرف خواهد رسید .
ماده 4 ـ کارخانجات ،کارگاهها و واحدهای صنعتی و معدنی موظفند یک در هزار فروش تولیدات خود اعم از کالا و خدمات را در هر سال به حساب جداگانه ای واریز و از محل وجوه این حساب هزینه های مربوط به حفاظت محیط زیست و کنترل آلودگیها را طبق مقررات این آیین نامه پرداخت نمایند .
ماده 5 ـ مخارج و هزینه های که کارخانجات و کارگاهها و واحدهای صنعتی و معدنی در اجرای بند (د) ماده (45) قانون و مقررات این آیین نامه به تشخیص و یا تحت نظر سازمان هزینه می نمایند ،جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی آنان منظور خواهد شد .
تبصره ـ در صورتی که یک در هزار فروش تولیدات کارخانجات و کارگاههای صنعتی و معدنی مذکور پس از انجام هزینه های مقرر در این آیین نامه در پایان سال مالی تماما به مصرف نرسیده باشد ،معادل آن در سالهای بعد قابل هزینه بوده و جزءهزینه های قابل قبول مالیاتی سالی که وجوه مزبور در آن به مصرف رسیده است محاسبه خواهد شد .
ماده 6 ـ با توجه به این که تشخیص در آمد حاصل از فروش تولیدات کارخانجات و کارگاهها و اجرای بند (د) ماده (45) از طریق ریسندگی به حسابهای مالیاتی آنان میسر می باشد ،ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استانها پس از رسیدگی به حسابهای آنها و تشخیص رقم در آمد و مالیات متعلقه ،بنا به در خواست سازمان در آمد هر یک از کارخانجات و کارگاهها و واحدهای صنعتی را به سازمان یا ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها (به عنوان یکی از مراجع ذی ربط موضوع ماده 232 قانون مالیاتهای مستقیم ) اعلام خواهند نمود .
تبصره – کارخانجات ، کارگاهها و واحدهای صنعتی و معدنی موظفند بنا به در خواست سازمان مبالغ یک در هزار موضوع بند (د) ماده (45) قانون را رأسا ئ یا در صورتی که عملیات فروش تولیدات و عرضه خدمات خود را از طریق دفاتر مرکزی یا دفاتر فروش در نقاط دیگر و یا به صورت فعالیتهای تکمیلی و تبدیلی از طریق مؤسسات دیگر انجام می دهند ،از طریق دفاتر فروش ذی ربط به سازمان اعلام نمایند .
ماده 7 ـ کارخانجات و کار گاهها و واحدهای صنعتی موظفند منفردا یا مشترکا در چارچوب واحدهای مستقر در شرکتها و مجتمع های صنعتی ،در زمینه حفظ محیط زیست و جبران زیان ناشی از آلودگیها و ایجاد فضای سبز مشجر و جاذب آلودگیها تحت نظر و با موافقت قبلی سازمان حسب مورد اقدامات زیر را محلوجوه موضوع ماده (45) این آیین نامه به عمل آورند :
الف ـ انجام مطالعات و تحقیقات کار بردی جهت پیشگیری و نترل آلودگی ناشی از فعالیت منابع آلوده کننده .
ب ـ تامین و نصب دستگاهها و ایستگاههای اندازه گیری کنترل آلودگی هوا و ایجاد آزمایشگاه و سیستم های تصفیه فاضلاب .
ج ـ تهیه و تامین تجهیزات و وسایل مناسب برای پیشگیری و جلوگیری و یا کاهش موثر آلودگیها .
د ـ پرداخت هزینه های کارشنای و خدماتی فنی رفع آلودگیها .
هـ ـ ایجاد فضای سبز مشجر در محوطه کارخانجات و کارگاهها و واحدهای صنعتی و معدنی و سایر نقاط به تشخیص سازمان .
و ـ جبران خسارات و زیان وارده به محیط زیست و منابع طبیعی بنا به تشخیص و اعلام سازمان .
ماده 8 ـ در صورتی که حفظ محیط زیست و پیشگیری و ممانعت از آلودگی و ایجاد فضای سبز در سطح یک منطقه وسیع یا شهرستان و یا استان به تشخیص سازمان ضرورت داشته باشد به نحوی که تامین امکانات و وجوه مذکور از عهده یک واحد صنعتی و معدنی خارج باشد ،سازمان هزینه های انجام فعالیت مذکور را بر اساس طرح مصوب به تعیین سهم هر یک از کارخانجات و کارگاهها مشخص و مراتب را جهت پرداخت هزینه های اجرای طرح از محل وجوه موضوع ماده (4) این آیین نامه به آنان اعلام خواهد نمود .
تبصره – طرحهای زیست محیطی موضوع این ماده در هر استان به تصویب کمیسیونی به ریاست استاندار و عضویت مدیران کل سازمان حفاظت محیط زیست ،صنایع ،امور اقتصادی و دارایی ،برنامه و بودجه و معادن و فلزات و روسای سازمان کشاورزی و جهاد سازندگی استان مربوط خواهد رسید . مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان سمت دبیر کمیسیون فوق را برعهده خواهد داشت .
ماده 9ـ تشخیص اولویت انجام فعالیتها وهزینه های موضوع مواد (7) و (8) این آیین نامه با توجه به شرایط هر منطقه و نوع و میزان آلودگی محیط زیست و نوع فعالیت کارخانجات و کارگاهها و واحدهای صنعتی و معدنی بر عهده سازمان می باشد .
ماده 10 ـ سازمان بر نحوه انجام تکالیفی که کارخانجات ،کارگاهها و واحدهای صنعتی و معدنی به موجب مقررات این آیین نامه و مفاد بند (د) ماده (45) قانون برعهده دارند نظارت خواهد نمود . وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی ذی ربط و صاحبان و مسئولان کارخانجات و کارگاهها موظفند در اجرای بند (د) ماده (45) قانون همکاری لازم را با سازمان بعمل آورد .
معاون اول رییس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 15092

تاریخ تصویب : 1375/09/14

تاریخ ابلاغ : 1375/10/01

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان حفاظت محیط زیست -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.