×

آئین نامه اجرائی تبصره (5) ماده (34) قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور

آئین نامه اجرائی تبصره (5) ماده (34) قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(5)-ماده-(34)-قانون-حفاظت-و-بهره-برداری-از-جنگلها-و-مراتع-کشور شماره 6878/ت 16259 هـ 27/9/1375

وزارت جهاد سازندگی
هیأت وزیران در جلسه مورخ 14/9/1375بنا به پیشنهاد شماره 25309/ص/10/و مورخ 16/11/1374 وزارت جهاد سازندگی و به استناد تبصره (5) ماده (34) اصلاحی قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور- مصوب 1373- آیین نامه اجرایی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1- تعریف اصلاحات بکار برده شده در این آیین نامه بشرح زیرمی باشد :
الف – اراضی بیابانی :
اراضی خشک و نیمه خشک و نیمه مرطوبی است که فاقد پوشش گیاهی پایا بوده و یا پوشش گیاهی طبیعی دایمی آن به میزانی است که بهره برداری از آن در شرایط طبیعی مقرون به صرفه و صلاح نباشد .
ب – اراضی کویری :
اراضی کویری پست ترین نقاط اراضی بیابانی است که دارای سخت ترین شرایط محیطی بوده و به طور طبیعی توان تولید بیو لوژیکی نداشته باشند .
ج – طرح اجرایی :
طرح اجرایی مجموعه مدونی است حاوی شناخت ، مطالعه ، برنامه ریزی ( نظم زمانی و مکانی کلیه اقدامات ) و بیلان که مطابق این آیین نامه در قالب طرحهای درختکاری، بوته کاری ، مرتعداری ، آبخیز داری و یا تلفیق آنها با رعایت استعداد اراضی و استراتژی توسعه پایدار کشور توسط سازمان جنگلها و مراتع تهیه می گردد .
د- واگذاری :
واگذاری در این آیین نامه اعم است از :
1- واگذاری موقت که در قالب عقد اجاره می باشد .
2- واگذاری قطعی که به مفهوم انتقال قطعی و در قالب عقد بیع می باشد .
هـ – اشخاص :
منظور از اشخاص در این آیین نامه اشخاص حقیقی و حقوقی تابع جمهوری اسلامی ایران است .
و- ایثارگران :
منظور از ایثارگران مصادیق مندرج در تبصره یک ماده یک قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به ایثارگران و کارگران مصوب 1373می باشد .
ز- طرح مصوب :
طرحی است که در چهارچوب طرح اجرایی تهیه شده و از نظر فنی توسط سازمان جنگلها و مراتع کشور مورد بررسی و تأیید قرار می گیرد .
تبصره – تشخیص اراضب بیابانی و کویری بر اساس تعاریف فوق بعهده سازمان جنگلها و مراتع کشور است و دستورالعمل توسط سازمان مزبور تهیه و پس از تصویب وزیر جهاد سازندگی جهت اجرا ابلاغ می گردد.
ماده 2- طرحهای اجرایی بر اساس مطالعات و بررسی کارشناسی لازم برای مناطق مستعد و مناسب توسط سازمان جنگلها و مراتع کشور تهیه و به تصویب وزارت جهاد سازندگی خواهد رسید . در این طرحها سطح قابل واگذاری ، نوع و میزان آن ، امکانات و نهاده ها و تعهدات دولت و سهم مشارکت متقاضیان تعیین می شود .
ماده 3- میزان اراضی قابل واگذاری و مدت اجاره به اشخاص موضوع این آیین نامه جهت اجرای طرحهای درختکاری ، بوته کاری ،مرتعداری و آبخیز داری متناسب با طرح مصوب به تشخیص سازمان جنگلها و مراتع کشور تعیین خواهد شد .
تبصره – حداکثر میزان اراضی قابل واگذاری به هر شخص به صورت موقت یا قطعی ، ده هزار هکتار می باشد .
ماده 4- وزارت نیرو بنا به درخواست وزارت جهاد سازندگی به منظور تأمین آب طرحهای مصوب موضوع این آیین نامه که هت اجرا نیاز به استحصال آبهای سطحی وزیر زمینی دارند ، مجوز لازم را به شرح زیر صادر می نماید :
الف – در مورد طرحهای مصوب واقع در مناطقی که برداشت آب در آن مناطق بلا مانع است ، وزارت نیرو مطابق طرحهای مصوب اجازه بهره برداری را با رعایت مقررات مربوط به نام مجری طرح صادر می نماید .
ب – در مورد آن دسته از طرحهای مصوب که در آنها سازه های مناسب آبی جهت تغذیه منابع آب توسط هرز آبهای پیش بینی و اجرا می شود ، وزارت نیرو بنا به درخواست مجری طرح به منظور تأمی آب مورد نیاز برای شرب و نگهداری طرح ، متناسب با میزان آبی که ذخیره می شود ، مجوز بهره برداری بنام مجری طرح صادر می نماید .
ج – در مورد آن دسته از طرحهای مصوب که صرفا برای ایجاد پوشش گیاهی با هدف حفظ آب و خاک منطقه ، نیاز به بهره برداری از منابع آب دارند ، پروانه بهره برداری که در هر حال مدت آن از هشت سال تجاوز نخواهد کرد ، به نام وزارت جهاد سازندگی صادر می نماید .
ماده 5- اراضی مورد نیاز طرحهای مصوب مطابق دستورالعمل مربوط که به تصویب وزیر جهاد سازندگی می رسد ، در قالب عقد اجاره به متقاضیان واگذار می شود .
تبصره 1- نمونه قراردادهای موضوع این آیین نامه توسط وزارت جهاد سازندگی تهیه و در اختیار سازمان جنگلها و مراتع کشور قرار خواهد گرفت .
تبصره2- مدت اجاره اراضی متناسب با طرح مصوب می باشد و اشخاص طرف قرارداد باید سالانه معادل یک درصد ارزش معاملاتی اراضی در زمان انعقاد قرارداد اجاره را به عنوان اجاره را به عنوان اجاره اراضی ، به دولت پرداخت نمایند .
ماده 6- نظارت برحسن اجرای طرحهای موضوع این آیین نامه به عهده سازمان جنگلها و مراتع کشور بوده و در صورتیکه اشخاص طرف قرارداد بر اساس جدول زمانیطرح نسبت به اجرای فعالیته های پیش بینی شده اقدام ننمایند ، وزارت جهاد سازندگی از از طریق سازمان جنگلهاو مراتع کشور می تواند نسبت به فسخ قرارداد اقدام نماید.
ماده7- واگذاری قطعی اراضی موضوع این آیین نامه به اشخاص طرف قرارداد منوط به ارایه درخواست کتبی آنها بعد از اجرای طرح و ارایه گزارش کارشناس ناظر وتایید سازمان جنگلهاو مراتع کشور وگذشت حداقل پنج سال از تاریخ واگذاری موقت،می باشد.
تبصره- واگذاری قطعی اراضی موضوع این آیین نامه به قیمت معاملاتی زمان انعقاد آخرین قرارداد اجاره،صورت خواهد گرفت.
ماده8- چنانچه اشخاص طرف قرارداد تقاضای افزایش مدت یا تغییر واصلاح طرح را بنمایند، مراتب با رعایت مفاد این آیین نامه توسط سازمانها جنگلهاو مراتع کشور مورد بررسی قرار گرفته ودر صورت تصویب ، به موجب متمم قرارداد عمل خواهد شد.
ماده9- درآمدهای ناشی از اجرای این آیین نامه به حساب خاصی که نزد خزانه افتتاح شده یا می شود واریز ومعادل آن از محل اعتبار خاصی که به همین منظور در قوانین بودجه کل کشور پیش بینی میشود، در اختیار وزارت جهاد سازندگی قرار خو.اهد گرفت تا منحصرا در اجرای قانون حفاظت وبهره برداری از جنگلهاو مراتع کشور وانجام امور زیر بنائی وآبخیزداری در مناطق مربوط به مصرف برسد.
ماده10- کلیه هزینه های تنظیم سند اجاره وانتقال اراضی به هنگام واگذاری موقت وقطعی به عهده اشخاص طرف قرارداد(متقاضی) می باشد. هزینه های مذکور جزو هزینه های طرح محسوب خواهند شد.
ماده11- اعمال اصلاحات مورد نیاز در این آیین نامه با پیشنهاد وزارت جهاد سازندگی وتصویب هیأت وزیران میسر خواهد بود.
معاون اول رییس جمهور- حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 15101

تاریخ تصویب : 1375/09/14

تاریخ ابلاغ : 1375/10/12

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.