×

آئین نامه اجرائی تبصره (4) قانون بودجه سال 1374 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره (4) قانون بودجه سال 1374 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(4)-قانون-بودجه-سال-1374-کل-کشور

وکیل


شماره 21757/ ت 14989ه 17/2/1374

سازمان برنامه و بودجه ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیات وزیران در جلسه مورخ 10/2/1374 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 226 ـ 80/355ـ مورخ 10/ 2/1374 سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی جهادسازندگی و به استناد بند «ه» تبصره (4) قانون بودجه سال 1374 کل کشور آیین نامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1ـ تا مبلغ سیصد میلیارد (300000000000) ریال از منابع قرض الحسنه و در صورت عدم تکافو تا مبلغ یکهزار میلیارد (1000000000000)ریال از سایر منابع سیستم بانکی کشور از طریق بانک جمهوری اسلامی ایران در اختیار بانک کشاورزی قرار می گیرد تا توسط بانک مذکور در جهت اهداف بخش کشاورزی و صنایع روستایی و دستی و صنایع و خدمات فنی و تولیدات ادوات و ماشینهای کشاورزی در برنامه دوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی اسلامی ایران مبنی بر افزایش تولیدات بخش مزبور به عنوان سرمایه در گردش در اختیار اعضاء و شرکتهای تعاونی و اتحادیه های تعاونی و روستایی عشایری , کشاورزی , منابع طبیعی , صیادی , دامی , پرورش دهندگان آبزیان , صنایع شیلاتی , مرغداران , پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم و تعاونیهای تولیدی مشاع و تولیدی روستایی و عشایری , فرش بافان (صنایع فرش) و تعاونیهای تولیدی وابسته به وزارتخانه های تعاون , کشاورزی و جهاد سازندگی و سایر افرادی که در زمینه های فوق فعالیت می نمایند و شرکتهای سهامی زراعی و سهامی ابریشم قرار گیرد تبصره ـ کالاها و نهاده های اساسی کشاورزی در جهت اهداف بخش کشاورزی شامل اقلام زیر می باشد .
گندم : علوفه دامی (جو , ذرت دانه ای , شبدر برسیم , ذرت علوفه ای , اسپرس , سورگم و یونجه ) پروتئین حیوانی (آبزیان , دام , طیور و شیر ) برنج, حبوبات , پنبه , شکر , سیب زمینی , چوب , دانه های روغنی , چغندر قند , بذر و نهال , بذور مرتعی اصلاح شده , تخم نوغان , ادوات و ماشین آلات کشاورزی , صیادی و شیلاتی , دامی , داروهای دامی و سموم , اسپرم اصلاح شده , دان مرغ کود , لاستیک و ادوات مورد نیاز ماشین آلات کشاورزی و پیله تر .
ماده 2 ـتوزیع اعتبارات موضوع تبصره (4) قانون بودجه سال 1374 کل کشور و سهم هر یک از دستگاههای ذی ربط به تفکیک منابع قرض الحسنه و سایر منابع سیستم بانکی به شرح جدول پیوست این آیین نامه می شود .
ماده 3ـ دستگاههای تخصصی وابسته به وزارتخانه های جهاد سازندگی و کشاورزی و بخشهای غیر دولتی معرفی شده از سوی وزارتخانه های مذکور موضوع بند (ب)تبصره (4) قانون بودجه سال 1374 کل کشور شرکت سهامی فرش ایران اتحادیه و تعاونیهای فرش تحت پوشش وزارت جهاد سازندگی سازمان صنایع دستی ایران کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی کشور , بنیاد شهید انقلاب اسلامی , بنیاد مستضعفان و جانبازان ستاد رسیدگی به امور آزادگان اتحادیه های تعاونی روستایی و کشاورزی عشایری صیادی و مرغداری مکلفند تسهیلات اعتباری موضوع ماده (2) این آیین نامه را صرفا در قالب اجرایی زمان بندی شده ای که با هماهنگی وزارتخانه ها , دستگاههای
اجرایی و نهادهای ذی ربط تهیه و به تایید سازمان برنامه و بودجه رسیده است به مصرف برسانند . بانک کشاورزی وجوه لازم را در چارچوب برنامه مزبور در اختیار دستگاههای ذی ربط قرار می دهد .
ماده 4ـ سهم اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی معرفی شده از سوی وزارتخانه های کشاورزی و جهادسازندگی و همچنین دستگاههای تخصصی وابسته به وزارتخانه های مذکور بر حسب مورد توسط وزارتخانه های ذی ربط تعیین و جهت استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع ماده (2) این آئین نامه به بانک کشاورزی اعلام می شود .
تبصره 1ـ اعتبار اختصاص یافته به بخشهای غیر دولتی معرفی شده از سوی وزارت جهاد سازندگی و دستگاههای تخصصی وابسته به وزارت مذکور صرفا برای تهیه و تدارک اسپرم اصلاح شده ادوات و ماشین آلات دامی و صیادی صنایع شیلاتی داروهای سموم دان مرغ و علوفه , بذور مرتعی اصلاح شده نهادهای مورد نیاز پرورش آبزیان , وسایل بسته بندی محصولات کشاورزی , کیسه گونی , نایلون و کارتن و همچنین تجهیزات و لوازم آبخیزداری به مصرف می رسد .
تبصره 2ـ اعتبار اختصاص یافته به بخشهای غیر دولتی معرفی شده از سوی وزارت کشاورزی و دستگاههای تخصصی وابسته به وزارت مذکور صرفا جهت تهیه و تدارک کلیه بذور و نهالهای اصلاح شده , تخم نوغان , سموم , پیله تر , ادوات و ماشین آلات کشاورزی , کود , لاستیک , وسایل بسته بندی محصولات کشاورزی , کیسه گونی , نایلون و کارتن و تجهیزات و لوازم سیستم های آبیاری به مصرف می رسد .
ماده (4) این آیین نامه توسط بخش خصوصی , قسمتی از اعتبارات در اختیار دستگاههای تخصصی وابسته به وزارتخانه های جهاد سازندگی و کشاورزی قرار خواهد گرفت .
ماده 5ـ شرکت فرش سهامی ایران اتحادیه و تعاونیهای فرش تحت پوشش وزارت جهاد سازندگی , سازمان صنایع دستی کمیته امداد امام خمینی (ره)و سازمان بهزیستی کشور بنیاد شهید انقلاب اسلامی ایران ستاد رسیدگی به امور آزادگان بنیاد مستضعفان و جانبازان و شرکتهای تعاونی تحت پوشش وزارت تعاون مکلفند از محل تسهیلات اعتباری اختصاص یافته به شرح مندرج در جدول پیوست این آیین نامه مواد مورد نیاز و لوازم صنعت قالی بافی را تهیه و در اختیار فرش بافان قرار دهند .
تبصره ـ واردات هرگونه ابریشم منوط به موافقت وزارت کشاورزی می باشد .
ماده 6ـ کلیه اتحادیه های تعاون روستایی , عشایری , صیادی , و مرغداری مکلفند تسهیلات اعتباری اختصاص یافته به شرح مندرج در جدول موضوع ماده (2) این آیین نامه را صرفا جهت تهیه و تدارک تولید به مصرف برسانند .
ماده 7ـ استفاده کنندگان از تسهیلات تخصیصی به شرکتهای تحت پوشش وزارت تعاون صرفا آن دسته از شرکتهای تعاونی تولیدی وابسته به وزارت مزبور می باشند که در زمینه های روستایی و کشاورزی , عشایری , منابع طبیعی , صیادی دامی , مرغداری , پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم , تولیدی مشاع و صنایع فرش فعالیت می نمایند .
ماده 8ـ میزان تسهیلات اعتباری مدت و نوع مصرف تسهیلات اعطایی به اعضاء و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی , عشایری , صیادی و پرورش آبزیان , زراعی , دامی , پرورش زنبور عسل , مرغداری , منابع طبیعی , تعاونیهای تولیدی مشاع و اتحادیه های آنها و همچنین شرکتهای تعاونی تولیدی وابسته به وزارتخانه های تعاون کشاورزی و جهاد سازندگی با نظر کمیته های مشترک اعتباری متشکل از نمایندگان بانک کشاورزی و دستگاههای ذیربط تعیین می شود .
تبصره ـ تسهیلات اعتباری منظور شده در تبصره (1) مذکور در ذیل جدول پیوست این آیین نامه که با معرفی وزارت جهاد سازندگی و هماهنگی سازمان مرکزی تعاون روستایی از طریق بانک کشاورزی در اختیار اعضای شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی واقع در حوزه عمل آنها قرار می گیرد صرفا جهت صنایع روستایی و افزایش تولیدات دامی به مصرف می رسد . وزارت جهادسازندگی مکلف است قبل از معرفی اعضای مذبور به بانک کشاورزی در خصوص اینکه افراد مشمول از بابت اعتبارات تبصره (4) قانون بودجه سنوات گذشته به بانک کشاورزی یا شرکت تعاونی روستایی و کشاورزی بدهی سررسید شده ندارند و ضمنا به طریق دیگری از تسهیلات مربوط به تبصره مزبور در سال جاری استفاده ننموده اند تحقیقات لازم انجام دهد.
ماده 9ـ تسهیلات اعتباری مربوط به اعضای تعاونیهای تولیدی مشاع از طریق سازمان امور اراضی غیر شهری و بر اساس اهداف تبصره (4) قانون بودجه سال 1374 کل کشور و با معرفی هیاتهای هفت نفره در مراکز استانها پرداخت می شود .
سازمان امور اراضی غیر شهری موظف است صورت تفکیک اعتبارات استانی را تهیه و به بانک کشاورزی اعلام نماید . تسهیلات در مناطق محروم که توسط هیاتهای هفت نفر ه زمین واگذار شده و کشت غالب آن مناطق صیفی می باشد از طرف هیاتهای مذکور بلامانع است .
ماده 10ـ تصویب و پرداخت تسهیلات به اعضاء و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی , صنایع , پرورش آبزیان , عشایری , تعاونیهای تولیدی وابسته به وزارتخانه های تعاون کشاورزی و جهاد سازندگی تولیدی مشاع زارعی و همچنین سازمانهای مندرج در جدول پیوست این آیین نامه منوط به تعیین تکلیف بدهی های قبلی و نداشتن بدهی سررسید شده از بابت تبصره (4) قانون بودجه سنوات گذشته به بانک کشاورزی می باشد . دستگاههای ذیربط مکلفند همکاریهای لازم را به در خصوص تعیین تکلیف و وصول مطالبات مستقیم بانک کشاورزی از اشخاص متقاضی استفاده از این تسهیلات معمول دارند . اعطای هر گونه تسهیلت توسط بانک کشاورزی منوط به حصول اطمینان از بازگشت به موقع تسهیلات پرداختنی سنوات گذشته این ماده می باشد .
ماده 11- مدت بازپرداخت تسهیلات اعطای موضوع ماده (2) این آیین نامه با توجه به شرایط و نوع مصرف حداکثر یک سال از تاریخ انعقاد قرارداد می باشد .
ماده 12ـ حداکثر تسهیلت پرداختنی به کلیه شرکتهای تعاونی مشمول این تبصره تا پنجاه برابر سرمایه ثبت شده و ذخیره قانونی آنها تعیین می شود .
ماده 13ـ حداکثر تسهیلات اعتباری قابل پرداخت به هر یک از اعضای شرکتهای تعاونی مندرج در جدول پیوست این آیین نامه از محل قرضه الحسنه تا پانصد هزار (500000) ریال و از محل سایر منابع تا یک میلیون (1000000)ریال خواهد بود .
ماده 14ـ شرکتهای تعاونی موضوع این آیین نامه می توانند حداکثر یک درصد (1%)تسهیلات را نسبت به مدت آن به عنوان کارمزد بابت تامین هزینه های توزیع اعتبار و سایر خدمات از دریافت کننده تسهیلات اخذ نمایند . شرکتهای تعاونی و کشاورزی تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی با توجه به خدمات ارایه شده از سوی سازمان مذکور پنجاه درصد(50%) کارمزد فوق را در اختیار سازمان مزبور قرار می دهند و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی سهم سازمان مذکور را از این بابت وصول و به حساب درآمد آن سازمان منظور می کنند.
تبصره ـ سازمان مرکزی تعاون روستایی موظف است گزارش مصرف کارمزد موضوع ماده را حداکثر تا پایان شهریور ماه سال بعد از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به هیات وزیران و سازمان برنامه و بودجه ارایه نماید .
ماده 15ـ افراد غیر عضو که در زمینه اهداف این تبصره فعالیت می نمایند می توانند در چهار چوب ضوابط این آیین نامه از تسهیلات تبصره (4) قانون بودجه سال 1374 کل کشور استفاده نمایند .
ماده 16ـ در اجرای تبصره (4) قانون بودجه سال 1374 کل کشور مسوولیت پرداخت و وصول تسهیلات اعطایی به اعضای شرکتهای تعاونی و کلیه دستگاههای استفاده کننده از تسهیلات موضوع این آیین نامه و همچنین پرداخت خسارت تاخیر تادیه بدهی به عهده شرکتها و اتحادیه ها و دستگاههای استفاده کننده می باشد .
به منظور حصول اطمینان از بازگشت به موقع اعتبارات اعطایی نظارت بر مصرف و نظارت بر تضمین بازپرداخت منضامنا به عهده بانک کشاورزی و حسب مورد دستگاههای ذیربط خواهد بود .
تبصره ـ اعطای تسهیلات و همچنین بازپرداخت تسهیلات اعطایی به افراد حقیقی و حقوقی غیر دولتی معرفی شده از سوی وزارتخانه های جهاد سازندگی کشاورزی موضوع بند«ب»تبصره (4) قانون بودجه سال 1374 کل کشور در چهار چوب ضوابط جاری مورد عمل بانک کشاورزی صورت خواهد پذیرفت .
ماده 17ـ کلیه دستگاههای ذیربط مکلفند گزارش مشروح و کامل عملکرد مربوط به تسهیلات پرداختی و وصولی ها را در پایان ماههای شهریور, آذر و اسفند سال 1374 به بانک کشاورزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه ارایه نمایند . اعطای اعتبار جدید منوط به تایید گزارش عملکرد مذکور توسط بانک کشاورزی و ارایه آن به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تایید بانک جمهوری اسلامی ایران می باشد. بانک کشاورزی موظف است بر اجرای عملیات موضوع این آیین نامه کنترل و نظارتهای فنی لازم را اعمال نماید .
تبصره ـ بانک کشاورزی مکلف است گزارش عملکرد سالیانه مربوط به تبصره (4) قانون بودجه را تا پایان شهریور ماه سال بعد تهیه و به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه ارایه نماید .
ماده 18ـ کلیه دستگاههای اجرایی مشمول این آیین نامه موظفند میزان اعتبارات غیر قابل جذب خود را حداکثر تا پایان دی ماه سال 1374 به بانک کشاورزی اعلام دارند تا در صورت لزوم پس از موافقت مشترک دستگاههای ذیربط و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر تا تاریخ (15) بهمن ماه همان سال در اختیار سایر واحدهای متقاضی استفاده کنند موضوع این آیین نامه قرار می گیرد .
ماده 19ـ در اجرای تبصره (4) قانون بودجه سال 1374 کل کشور سازمان برنامه و بودجه تعهد و تضمین می نماید که در صورت عدم واریز مطالبات بانکهای تامین کننده اعتبارات مورد نیاز بانک کشاورزی مانده بدهی بانک کشاورزی به بانکها در اجرای تبصره مذکور را اعم از اصل و هزینه های مربوط با اعلام و تشخیص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در لایحه بودجه سال بعد پیشنهاد و منظور نماید تا با عاملیت بانک مرکزی در اختیار بانکها ی تامین کننده قرض الحسنه و سایر تسهیلات قرار گیرد .
تبصره ـ تضمین مذکور نافی وظایف بانک کشاورزی در مورد وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات موضوع این آیین نامه نخواهد بود و بانک کشاورزی مکلف است کلیه اقدامات قانونی لازم را برای وصول مطالبات مذکور به عمل آورد.
ماده 20 ـ بانک کشاورزی تسهیلات اعتباری موضوع ماده (1) این آیین نامه را به صورت سرمایه در گردش در اختیار کلیه واحدهای مذکور در این آیین نامه قرار می دهد . واحدهای استفاده کننده از این تسهیلات موظفند قبل از سررسید مقرر نسبت به بازپرداخت تسهیلات دریافتی به حسابی که از طرف بانک کشاورزی اعلام می شود اقدام نمایند.
ماده 21 ـ مصرف وام دریافتی در غیر موارد مصرح در این آیین نامه در حکم تصرف غیر قانونی در وجوه عمومی محسوب می شود.
ماده 22ـ در مواردی که به علت بروز سوانح قهری بازپرداخت تسهیلات اعطایی به استفاده کنندگان از تسهیلات تبصره (4) در موعد مقرر میسر نباشد مهلت بازپرداخت به تشخیص کمیته های اعتباری متشکل از نمایندگان بانک کشاورزی و دستگاه مربوط و حسب مورد سایر دستگاهها پس از تایید مشترک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه حداکثر برای مدت یک سال از تاریخ سررسید و بر طبق ضوابط مورد عمل بانک کشاورزی و مقررات موضوع این آیین نامه قابل تمدید می باشد.
تبصره ـ مهلت بازپرداخت حداکثر ده درصد(10%) از تسهیلات اعطا شده قابل تمدید می باشد مشروط بر اینکه مجموع تسهیلات اعطایی و تمدیدی از مبلغ اختصاص یافته به هر یک از آنها به شرح مندرج در جدول پیوست این آیین نامه تجاوز اختصاص یافته می باشد مشروط بر اینکه مجموع تسهیلات اعطایی و تمدیدی از مبلغ اختصاص یافته به هر یک از آنها به شرح مندرج در جدول پیوست این آیین نامه تجاوز ننماید و در مجموع تسهیلات اعطایی سنواتی از کل اعتبار سال جاری بیشتر نباشد.
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 14621

تاریخ تصویب : 1374/02/10

تاریخ ابلاغ : 1374/02/27

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.