×

آئین نامه شرح وظایف قضات تحقیق

آئین نامه شرح وظایف قضات تحقیق

آئین-نامه-شرح-وظایف-قضات-تحقیق

وکیل


شماره م 7224/1 16/3/1374
حضرت آیت ا... یزدی زید عزه العالی
ریاست محترم قوه فضائیه
سلام علیکم
پیرو مذارکات جلسه مورخ 1/3/74 مسئولان محترم قوه قضائیه در خصوص آئین نامه شرح وظایف قضات تحقیق تا تصویب آئین دادرسی به پیوست مواد مصوب جلسه تقدیم میگردد تا دستور لازم را صادر فرمایند .
محمد اسماعیل شوشتری ـ وزیر دادگستری
باسمه تعالی
آئین نامه تنظیمی در 16ماده ضمیمه تصویب می شود ابلاغ می گردد.
محمد یزدی 8/3/1374

ماده 1) در اجرای قانون تشکیل دادگاهها ی عمومی انقلاب مصوب 15/4/1374 این آئین نامه بمنظور تعیین وظایف قضات تحقیق تا تصویب قانون آئین دادرسی کیفری تهیه و جهت اجرا ابلاغ میشود.
ماده 2) ـ قضاوت تحقیق در حوزه هائیکه دارای شعب متعدد دادگاه عمومی و انقلاب می باشند زیر نظر رئیس شعبه اول و در حوزه ها ئیکه شعبه منحصر به فرد است زیر نظر رئیس یا دادرس علی البدل آن شعبه انجام وظیفه می نمایند .
ماده 3) ـ رئیس شعبه اول می تواند نظارت بر قضات تحقیق را به معادل خود تفویض کند .
ماده 4)ـ تعیین قضاوت تحقیق برای انجام وظیفه در شعب با رئیس شعبه اول یا معاون او باشد .
ماده 5)ـ قضات تحقیقی که به شعب دادگاهها معرفی میشوند زیر نظر رئیس یا دادرسی علی البدل آن شعبه انجام وظیفه خواهند نمود.
ماده 6)ـ رئیس شعبه اول یا معادل او و یا قضاوت داگاهها میتوانند امور مربوط به اجرای احکام سرپرستی صغار و محجورین و امور مربوط به زندانها و نظایر آنها را به تحقیق تفویض نمایند .
تبصره ـ تفویض امور فوق مانع از اعمال اختیار مقام تفویض کننده نمیباشد.
ماده 7)ـ تعیین کشیک برای قضات تحقیق در ساعات غیر اداری و ایام تعطیل در چهار چوب اختیارات تفویض شده بلا مانع است .
ماده 8)ـقضاوت تحقیق با دستور دادگاهها در موارد ذیل انجام وظیفه مینمایند .
الف ـ تحقیقات مقدماتی از قبیل تحقیق از شاکی مشتکی عنه مدعی خصوصی , شهود , مطلعین , و امثال آنان .
ب ـ تحقیقات محلی توسط قاضی تحقیق و یا بدستور او توسط ضابطین یا کارشناسان و یا اهل خبره .
ج ـ اقدامات فوری و لازم در جهت جلوگیری از امحاء آثار و علائم جرم و تحصیل و جمع آوری اسباب آلات و ادوات و دلایل جرم و هر گونه اقدام قانونی دیگر که در این موارد لازم است .
دـ احضار شاکی , مشتکی عنه ,شهود و مطلعین و عندالاقتضاء جلب آنان مطابق قانون .
ه ـ اجاره ورود به منزل متهم جهت بازرسی وفق قانون .
و ـ صدور قرارهای اعدادی از قبیل رجوع بکار شناس , قرار معاینه محل قرار تحقیق محل و صدور قرارهای تامین از قبیل قرار التزام , قرار کفالت , قرار وثیقه , قرار وجه الضمان , قرار قبولی کفالت , قرار قبولی وثیقه وجه الضمان قرار قبولی کفالت , قرار قبولی وثیقه وجه الضمان , قرار تامین خواسته , قرار اعطاء نیابت قضائی و نظایر آن .
ز ـ ارجاع تفتیش یا تحقیق از شاکی , مشتکی عنه , شهود و مطلعین یا جمع آوری اطلاعات و دلایل و امارات جرم و یا هر اقدام دیگری که برای کشف جرم لازم باشد و همچنین دستور تکمیل تحقیقات به ضابطین دادگستری .
ماده 9)ـقضاوت تحقیق نمی توانند بعذر اینکه متهم مخفی شده و یا معین نیست و یا دسترسی با و مشکل است , تحقیقات را متوقف
ما نماید.
ماده 10)ـ هر گاه هنگام تحقیقات , قاضی تحقیق جرم دیگری را کشف نماید که به جرم اول مربوط نباشد , در صورتیکه شعبه منحصر بفرد باشد با تصمیم رییس یا دادرس علی البدل دادگاه به آن جرم نیز رسیدگی می نماید و چنانچه شعب دادگاه متعدد باشد اقدامات لازمه را وفق قوانین برای حفظ آثار و امارات جرم مکشوف و جلوگیری از فرار متهم بعمل آورده و مراتب را جهت اطلاع رئیس شعبه اول به دادگاهی که تحت نظر آن تحقیقات را انجام میدهد اعلام میدارد و در صورت ارجاع به تحقیقات ادامه خواهد داد .
ماده 11ـ برای معاینه اجساد و جراهات و آثار علائم ضرب و صدمات جسمی و آسیب های روانی و سایر معاینات و آزمایش های پزشکی قاضی تحقیق به پزشک قانونی و در غیاب او به سایر پزشکان ارجاع می نماید .
ماده 12ـ صدور قرار های نهانی از قبیل قرار منع تعقیب , قرار موقوفی تعقیب و یا قرارهای مانند الناطه عدم صلاحیت و نظایر آن از وظایف دادگاه است .
ماده 13ـ حضار تحقیق بایستی کلیه ادوات و عالات جرم از هر قبیل که در حین تحقیقات و یا انجام بازرسی منزل به دست آمده است را جمع آوری و صورت مجلس و امضاء نموده و همراه اوراق تحقیقات جهت اتخاذ تصمیم به دادگاه تسلیم دارد.
ماده 14ـ قضات تحقیق می توانند جهت صدور اوراق قضائی و تحریر تحقیقات از کارمندان دفتر دادگاه استفاده نمایند و یا عند الاقتضاء یک منشی و دفاتری از قبیل دفاتر ثبت عرایض , آمار ,زندان , اندیکاتور , اندیس , ارسال و مراسلات و نظایر آن در اختیار داشته باشند .
ماده 15 ـ شاکی مشتکی عنه یا مدعی خصوصی می تواند به جهت یا جهاتی که موجب رد قاضی است . قاضی تحقیق را رد و موضوع را کتبا به رییس یا دادرس علی البدل را دادگاه اعلام دارد . در صورت قبول ایراد دادگاه مراتب را جهت تعیین قاضی تحقیق دیگری به نظر رییس شعبه اول یا معاون او می رساند و یا راساً امر تحقیق را به عهده می گیرد . قاضی تحقیق نیز چنانچه خود را واجد یکی از موارد رد قاضی بداند قرار رد خود را صادر و به دادگاه تسلیم می دارد و تا تصمیم دادگاه منتظر می ماند .
ماده 16 ـ این آیین نامه مشتمل بر 16 ماده و 1 تبصره در تاریخ 8/3/1374 قوه قضاییه رسیده است .

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 14644

تاریخ تصویب : 1374/03/08

تاریخ ابلاغ : 1374/03/28

دستگاه اجرایی : وزارت دادگستری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

سبب-اقوی-از-مباشر-است-

سبب اقوی از مباشر است

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.