×

آئین نامه چگونگی طرحهای مربوط به وزارت نیرو موضوع تبصره 76 قانون برنامه دوم اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه چگونگی طرحهای مربوط به وزارت نیرو موضوع تبصره 76 قانون برنامه دوم اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-چگونگی-طرحهای-مربوط-به-وزارت-نیرو-موضوع-تبصره-76-قانون-برنامه-دوم-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل


شماره 3306 /ت 15117 هـ 23/3/1374
وزارت نیرو ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان برنامه و بودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 17/3/1374 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 100/1449 وزارت نیرو ، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی ، به استناد تبصره 76 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ،آیین نامه چگونگی اجرای طرحهای مربوط به وزارت نیرو موضوع تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ در آیین نامه واژه های اختصاری زیر به جای عبارتهای مشروع مربوط به کار می روند :
الف ـ وزارت : وزارت نیرو
ب ـ بانک : بانک کشاورزی
ج ـ سازمان : سازمان آب منطقه ای ذی ربط یا سازمان آب و برق خوزستان
د ـ کمیته مشترک : کمیته مرکب از نمایندگان وزارت . سازمان برنامه و بودجه
ماده 2 ـ اهم وظایف کمیته مشترک به شرح زیر می باشد :
الف ـ بررسی دلایل رد و یا قبول توجیه طرحهای ارسالی از طرف بانک
ج ـ بررسی و موافقت با تامین وثایق مورد نظر بانک از محل موجودی حساب مخصوص در مواردی که اعطای تسهیلات موضوع این آیین نامه به کشاورزان متقاضی از نظر ارایه وسایط با اشکال مواجه باشد .
د ـ بررسی شرایط اجرای هر طرح و امکانات کشاورزان و میزان ارزش آب . استحصالی در در آمد کشاورزان و در صورت ضرورت موافقت با بخشودگی تمام یا قسمتی از سود واصل سهم الشرکه وزارت از قرارداد مشارکت و مدنی و فروش اقساطی به عنوان کمک بلا عوض .
تبصره ـ کمیته مشترک می تواند به منظور تسریع در اجرای طرحهای موضوع این آیین نامه بخشی از وظایف خود را در محدوده هر استان با ضوابط و دستور العمل مشخصی که به تصویب وزیر نیرو می رسد به نمایندگان وزارت و سازمان برنامه و بودجه یا نماینده مشترک دو دستگاه واگذار نماید .
ماده 3 ـ کلیه شبکه هایی آبیاری و زهکشی زیر سدهای مخزنی و انحرافی و شبکه هایی که آب آنها با استفاده از جرایانات طبیعی رودخانه ها اعم از ثقلی و پمپاژ و یا آبهای زیرزمینی و یا تلفیقی از آب های سطحی و زیر زمینی تامین می گردد . همچنین طرحهای انتقال آب پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی و طرحهای کوچک جمع آوری و استحصال آب که به منظور تامین آب شبکه های کوچک آبیاری و زهکشی اجرا می شوند مشمول تبصره (76 ) و مفاد این آیین نامه می باشند .
شناسایی و تعیین مشخصات کلیه طرحهای قابل اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی موضوع ماده 3 این آیین نامه به عهده وزارت ( سازمان ) است وزارت ( سازمان ) طرحهای یاد شده و کلیه اطلاعات مربوط را به صورت کتبی برای انجام اقدام های بعدی به بانک معرفی و ارایه می کند .
ماده 4 ـ تمامی امور مربوط به بررسی و ارزیابی طرح برآورد حجم سرمایه گذاری لازم میزان و نوع وثایق مورد نیاز طول مدت قرارداد اجرای طرح ، طول مدت و چگونگی باز پرداخت اصل و سود تسهیلات اعطایی بر عهده بانک است که در قالب ضابطه ها و معیارهای متداول اعتباری و بانکی انجام می گیرد و گزارش توجیه لازم نیز توسط بانک تنظیم می شود .
ماده 5ـ عملیات اجرایی پروژه ها ی مصوب تا خاتمه عملیات و استحصال و انتقال آب به مقاطع مصرفی , در هر مورد بر عهده سازمان ویا سایر اشخاص حقیقی و یا حقوقی اعم از بخش خصوصی و یا تعاونی است که بنا به تشخیص و معرفی وزارت (سازمان ) صورت می گیرد وزارت (سازمان ) به همراه معرفی طرح نسبت به معرفی سازمان یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به عنوان مجری طرح نیز اقدام می کند , مجری طرح مکلف است کلیه همکاریهای لازم را با بانک در مورد ارایه اطلاعات مورد نیاز بانک عمل آورد.
تبصره در صورتی که با ترغیب و تشویق وزارت و بانک ، کشاورزان حوزه عمل ، طرح شامل افراد متشکل در گروه های زراعت جمعی شرکتهای تعاونی روستایی ، سهامی زراعی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی در هریک از مراحل اجرایی طرح مایل به مشارکت در سرمایه گذاری و استفاده از تسهیلات موضوع این آیین نامه باشند مشروط به واگذاری وکالت و نمایندگی اجرایی به سازمان ( مجری ) می توانند به نسبت سهمی که از کل هزینه طرح قبول می کنند با بانک و سازمان مشارکت کنند .
ماده 6 ـ بانک موظف است گزارش توجیهی طرحهایی را که پس از بررسی های انجام شده موجب تشخیص می دهد همچنین دلایل نداشتن توجیه طرحهایی که موجب تشخیص نداده است برای کمیته مشترک ارسال دارد . از تاریخ وصول طرح در استان توسط بانک ظرف شصت روز بانک موظف به پاسخ گویی است در غیر این صورت طرح در کمیته مشترک قابل طرح برای تصمیم گیری خواهد بود .
تبصره 1 ـ طرحهایی که از نظر بانک موجه تشخیص داده شده اند با صدور مصوبه کمیته مشترک قابل اجرا خواهند بود .
تبصره 2ـ طرحهایی که از نظر بانک کاملا توجیه نشده اند حتی المقدور در ابتدا سعی می شود با نظر و توصیه های کمیته مشترک پس از بررسی طرح و اعمال تعدیلات لازم در زمینه های مورد اشکال فنی یا مالی نسبت به رفع اشکال اقدام گردد در صورت عدم امکان برطرف ساختن اشکالات از نظر تطبیق طرح با ضوابط اعتباری بانک , در صورتی که هنوز نظر وزارت به هر علت بر اجرای طرح مذبور باشد کل منابع مالی مورد نیاز طرح فقط از محل منابع مالی وزارت تامین می شود و بانک در این مورد فقط به عنوان کارگزار اعتباری عمل می نماید
ماده 7ـ تنظیم روابط بانک با سازمان مجری طرح , بر اساس مقررات و آیین نامه اعتباری بانک و مفاد این آیین نامه وقرارداد مشارکت مدنی است که در ارتباط با تامین منابع مالی , نجوه اجرای طرح , و نظارت بر عملیات اجرایی و مصارف وجوه میان بانک و دستگاه اجرایی طرح منعقد می شود طول مدت قرارداد مشارکت مدنی حد اکثر سه سال
ماده 8ـ سقف بر داشت نهایی از اعتبار هر طرح مربوط به شماره 40202000 (ایجاد شبکه های آبیاری و زهکشی ) همچنین میزان برداشت از هر تخصیص اعتبار توسط وزیر نیرو به ترتیبی تعیین می شود که مجموع برداشتهای مورد اشاره از 30% سر جمع اعتبارات عمرانی مصوب برنامه مذکور تجاوز نکند در صد یاد شده از محل اعتبار موضوع این آیین نامه با اعلام وزیر نیرو و در خواست سازمان توسط خزانه به حسب مخصوصی که نزد شعبه مرکزی بانک اختصاص می یابد تودیع می شود و با اعلام مراتب توسط وزیر نیرو و براساس اعلامیه انتقال وجه ارسالی از سوی خزانه مبالغ مزبور توسط ذی حساب به حساب هزینه قطعی منظور می شود . موجودی این حساب به عنوان وجوه تخصیص یافته برای اجرای طرحهای مصوب کمیته مشترک تلقی می شود و بانک به میزان سهم وزارت در تامین منابع مالی این طرحها از حساب یاد شده برداشت می کند .
ماده 9ـ وجوه تخصیص یافته برای اجرای طرحهای مصوب کمیته مشترک موضوع تبصره ( 26 ) قانون بودجه سال ( 1373 ) کل کشور و همچنین مبالغ دریافتی از بابت باز پرداخت اقساط ناشی از سهم الشرکه وزارت از محل فروش اقساطی به حساب مخصوص ماده 8 این آیین نامه منتقل و برای اجرای طرحهای مصوب موضوع ماده (3) این آیین نامه قابل استفاده خواهد بود .
ماده 10 ـ منابع مالی لازم برای طرحهای مصوب کمیته مشترک با توجه به مفاد ماده (6) این آیین نامه ، براساس مندرجات قرارداد منعقد شده میان بانک و دستگاه اجرای طرح به نسبت 2 سهم سازمان و کشاورزان ذی ربط در صورت مشارکت ، تامین می شود به تدریج و متناسب با نیازهای اجرایی طرح ، از حساب مخصوص موضوع ماده (8) این آیین نامه برداشت می شود و به همراه سهم متناسب بانک کشاورزی ذی ربط در حساب وجوه مشارکت مدنی نزد بانک کشاورزی مستقر در مرکز استان متمرکز می شود .
تبصره ـ انعقاد قرارداد مشارکت مدنی در مورد طرحهای مصوب موکول به تامین و تکافوی موجودی حساب مخصوص نزد شعبه مرکزی بانک برای پرداخت های حداقل سال اول اجرای هر طرح و پرداخت احتمالی تعهدات و تضمین های سررسید همان سال و مراعات ماده (11) و تبصره آن و مواد (15)و (16) این آیین نامه است .
ماده 11 ـ در صورت عدم مشارکت کشاورزان قبل از اجرا طرح از جمله در مورد طرحهایی که از محل بودجه عمومی احداث است ، سازمان نسبت به اجرای طرح اقدام نمود و پس از خاتمه عملیات سرمایه گذاری و اجرای طرح ، اشخاصی را که مایل به خرید انشعاب و استفاده آب استحصالی ناشی از اجرا طرح هستند ، به صورت کتبی و با تعیین میزان سهم مورد نیاز از آب استحصالی به بانک معرفی می نماید . باک در مورد هر متقاضی ، پس از انجام بررسیها لازم و تحقیقات متداول بانکی و احراز شرایط و صلاحیت متقاضی از جمله در مورد تضمین باز پرداخت بدهی نسبت به تنظیم قرارداد فروش اقساطی سهم خود و سپس سهم سازمان از مشارکت مدنی اقدام می کند .مدت قراردادهای فروش اقساطی منعقد شده ، حسب شرایط طرح مصوب متفاوت بوده و در هر حال از ده سال تجاوز نمی کند .
تبصره ـ برای تسریع در امر بهره برداری از طرحها و بازیافت سرمایه گذاری انجام شده بانک و وزارت کوشش می کند تا هر طرح حتی المقدور به بخشهای کوچکتری تقسیم شود ، به گونه ای که عملیات هر بخش موضوع یک فقره قرارداد مشارکت مدنی جداگانه قرار گیرد تا به مجرد آماده بهره برداری شدن هر بخش ، قرارداد های فروش اقساطی لازم با متقاضیان مربوط منعقد شود .
ماده 12 ـ در صورتی که اعطای تسهیلات بانکی موضوع این آیین نامه به متقاضیان فقط از نظر وثایق مورد نظر بانک با اشکال مواجه شود ، با تصویب کمیته مشترک میتوان تضمین لازم را از محل موجودی حساب مخصوص تامین کرد .
تبصره ـ در مناطقی که اراضی منابع ملی یا طبیعی و بلامعارض در زیر شبکه های در دست احداث موضوع این آیین نامه موجود باشد در صورت واگذاری این اراضی به کشاورزان ، اراضی فوق و حقابه های حاصل از اجرای طرح به عنوان وثایق مورد نیاز بانک خواهد بود .
ماده 13 ـ در صورتی که پس از اجرای طرح و قرارداد مشارکت مدنی ، به هر علت خریدار برای سهم بانک از مشارکت مدنی پیدا نشود ، سازمان موظف است سهم بانک را ضمن قرارداد فروش اقساطی بخرد .
ماده 14 ـ کمیته مشترک می تواند با عنایت به شرایط اجرای طرح و امکانات کشاورزان و میزان تاثیر حقابه های حاصل در آمد کشاورزان ، تمام یا قسمتی از سود یا سود واصل سهم الشرکه که وزارت از قرارداد مشارکت مدنی و فروش اقساطی را به عنوان کمک بلاعوض تلقی کند و مورد بخشودگی قرار دهد ، در این صورت تنظیم قراردادهای مربوط با متقاضیان به گونه ای است که فقط متضمن وصول تمام اصل و سود سهم الشرکه که بانک و سهم خارج از مشمول بخشودگی اصل و سود سهم الشرکه وزارت باشد .
ماده 15 ـ بانک موظف است هر ساله مبالغ دریافتی از بایت باز پرداخت اقساط ناشی از سهم الشرکه وزارت را ( که از محل بودجه عمومی تامین شده است ) در حساب جداگانه ای نگهداری نماید تا به عنوان پشتوانه و توسعه و طرحهای یاد شده در اختیار وزارت قرارداده شود .
تبصره ـ از منابع سهم الشرکه که وزارت نیرو ، وصولی توسط بانک (2%)به عنوان کارمزد به بانک تعلق خواهد داشت .
ماده 16 ـ بانک مجاز است در صورتی کخ اقساط قراردادهای فروش اقساطی سهم الشرکه بانک به سازمان به مدت 3 ماه معوق بماند ، مبالغ مربوط را به همراه جرایم دیر کرد مربوط با اطلاع قبلی وزارت از موجودی حساب مخصوص برداشت کند .
ماده 17 ـ سود مورد انتظامی بانک برای سهم خود از مجموع تسهیلات اعطایی به طرحهای موضوع این آیین نامه در مرحله مشارکت مدنی و در مرحله فروش اقساطی براساس تبصره (77 ) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و از حداقل نرخ تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار برای این قبیل فعالیتها در زمینه هزینه های سرمایه ای تجاوز نمی کند .
ماده 18 ـ بانک موظف است حسابهای مربوط به اجرای طرحهای موضوع این آیین نامه را به صورتی نگهداری کند که در هر زمان اطلاعات مربوط به منابع و مصارف با تفکیک اصل و سود تسهیلات اعطایی به هر طرح و وضعیت موجودی برداشتهای حساب مخصوص به آسانی قابل تحصیل باشد .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 14649

تاریخ تصویب : 1374/03/17

تاریخ ابلاغ : 1374/04/03

دستگاه اجرایی : وزارت نیرو - وزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.