×

آئین نامه اجرائی بند «د» تبصره 25 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی بند «د» تبصره 25 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-بند-«د»-تبصره-25-قانون-برنامه-دوم-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران
شماره 14649 /ت 15003 ک 23/3/1374
ریاست جمهوری ـ دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی
اکثریت وزاری عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 4/2/1374 با توجه به اختیار تفویضی هیات وزیران ( موضوع تصویبنامه شماره 65632 /ت 409 هـ مورخ 9/11/1373 به استناد بند «د» تبصره (25) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1373 ـ آیین نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمودند :

ماده 1 ـ در آیین نامه واژه های زیر به جای عبارت های مشروح مربوط به کار می روند :
شورای عالی : شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی
دبیر خانه : دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی
منطقه : منطقه ویژه حراست شده بندری و غیر بندری که به موجب بند« د» تبصره 25 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ایجاد می شود یا طبق تبصره 20 قانون برنامه اول ایجاد شده است .
سازمان مسوول منطقه شخصی حقوقی است که به موجب این آیین نامه با لحاظ مسوولیت عمل حاکمیت تعیین و مسوولیت اداره مدیریت منطقه را عهده دار می شود .
ماده 2 ـ فعالیت های مجاز در مناطق زیر است :
1 ـ نگهداری امانی کالا
2 ـ تسریع و تسهیل در دستیابی به کالا ، برای نزدیک کردن صحنه فعالیت صاحبان کالا اعم از مواد اولیه ، ماشین آلات و سایر کالاهای ساخته شده با مصرف کنندگان داخلی به منظور پشتیبانی از تولید داخلی کشور .
3 ـ پردازش کالا یا ایجاد تغییرات در آن برای تحصیل ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه .
4 ـ فراهم نمودن تسهیلات لازم جهت دستیابی خریداران عمده داخلی و خارجی به کالاهای مورد نیاز خود در این مناطق ، نزدیک کردن بازارهای تجاری منطقه ای و بسط و توسعه تجارت خارجی کشور .
5 ـ ایجاد عرصه فعالیت های تجاری منطقه ای با توجه به بازار های کشورهای آسیای میانه ، قفقاز و ماورای قفقاز ، ارتباط با کشورهای آسیایی و اروپایی و سایر نقاط و بهره برداری مفید از این بازارها با استفاده از تمامی تسهیلات ترانزیت داخلی و خارجی ، صادرات و واردات مجدد .
6 ـ جذب سرمایه و امکانات داخلی و خارجی برای موارد فوق الذکر به منظور نیل به اهداف مورد نظر .
ماده 3 ـ ورود کالا از خارج از کشور یا مناطق آزادی تجاری ـ صنعتی کشور به منطقه تحت نظارت گمرگ ایران با کمترین تشریفات انجام شده و ترانزیت داخلی کالا های وارد شده به منطقه براساس مقررات مربوطه انجام خواهد شد .
ماده 4 ـ ترخیص کالا از منطقه به داخل کشور مستلزم رعایت مقررات صادرات و واردات است .
ماده 5 ـ کالاهایی که از خارج از کشور یا کالاهای وارداتی که از مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور یا مناطق دیگر موضوع این آیین نامه به منطقه وارد می شوند . می توانند بدون تشریفات از کشور خارج شوند
تبصره ـ انتقال کالاهای تجاری موجود در گمرکات مرزی و داخلی کشور به منطقه با تشخیص گمرک بلامانع است .
ماده 6 ـ مدیریت منطقه می تواند پس از طبقه بندی و ارزش گذاری منطقه ، حق استفاده از قسمت هایی از آن را به صورت اجاره به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط واگذار نماید . نظارت بر نحوه بهره برداری این مناطق با مدیریت با مدیریت منطقه است .
ماده 7 ـ مهلت توقف کالا وارد شده به منطقه با تشخیص مدیریت منطقه است .
ماده 8 ـ صاحبان کالاهای وارد شده به منطقه می توانند تمام یا قسمتی از کالای خود را به منظور ورود قطعی یا ورود به داخل کشور ، به گمرک اظهار و با انجام مقررات مربوط ترخیص نمایند .
ماده 9 ـ در صورتی که پردازش کالاهای وارد به منطقه با استفاده از مواد اولیه داخلی به میزان باشد که به موجب تغییر تعرفه گمرکی کالاهای مذکور شود ، میزان سود بازرگانی مربوط به کالاهای فوق برای ورود به سایر نقاط کشور تنها معادل سود بازرگانی مواد اولیه و قطعات وارداتی بکار رفته در آن محاسبه و دریافت خواهد شد .
ماده 10 ـ هزینه های تخلیه ، بارگیری و انبار داری کالا در مناطق که توسط مدیریت منطقه تهیه و به تصویب اکثریت وزرای عضو شورای عالی می رسد ، تعیین می شود.
ماده 11 ـ واردکنندگان کالا به مناطق می توانند تمام یا قسمتی از کالای خود را در مقابل قبض انبار تفکیکی قابل معامله که توسط مدیریت منطقه صادر خواهد شد .به دیگران واگذار نمایند در این صورت دارنده قبض انبار تفکیکی صاحب کالا محسوب خواهد شد .
تبصره ـ مدیریت هر منطقه مجاز است حسب در خواست متقاضی نسبت به صدور گواهی مبدا برای کالاهایی که از منطقه خارج می شوند با تایید گمرک ایران اقدام نماید . بانکهای کشور مکلف به پذیرش گواهی موضوع این تبصره هستند .
تبصره 2 ـ خرده فروشی کالا در منطقه ممنوع است ، سقف خرده فروشی توسط دبیر خانه مشخص می شود .
ماده 12 ـ کلیه وزارتخانه ها ،سازمانها ، بانکها ، شرکتهای دولتی موظفند حسب در خواست مدیریت هر منطقه واحدهای لازم را برای خدمات مورد نیاز تاسیس نمایند .
ماده 13 ـ کلیه کالاهایی که برای تولید یا ارایه خدمات مورد نیاز منطقه از خارج به منطقه وارد می شوند از پرداخت سود بازرگانی معاف خواهند بود.
واردات کالاهای مذکور به سایر نقاط کشور تابع مقررات صادرات و واردات خواهد بود .
ماده 14 ـ ایجاد منطقه و تعیین محدوده آن با توجه به نیازها و اولویت ها و پیشنهاد های رسیده براساس گزارش توجیهی دبیرخانه در اماکن گمرکی با هماهنگی گمرک و در اماکن بندری با هماهنگی گمرک و سازمان بنادر و کشتیرانی با تصویب اکثریت وزرای عضو شورای عالی انجام خواهد شد.
تبصره ـ سازمان مسوول منطقه با پیشنهاد دبیرخانه و تصویب اکثریت وزرای عضو شورای عالی تعیین و مدیر منطقه توسط مسوول منطقه منصوب می گردد .
ماده 15 ـ دبیرخانه مسوولیت نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه را داشته و موظف است هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد آیین نامه را به شورای عالی ارایه کند .
این تصویب نامه در تاریخ 17/3/1374 به تایید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 14649

تاریخ تصویب : 1374/02/04

تاریخ ابلاغ : 1374/04/03

دستگاه اجرایی : شورایعالی مناطق آزادتجاری -صنعتی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.