×

آئین نامه اجرائی تبصره 51 قانون بودجه سال 1374 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 51 قانون بودجه سال 1374 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-51-قانون-بودجه-سال-1374-کل-کشور

وکیل


شماره 25395/ت 15303 هـ 26/4/1374
وزارت جهاد سازندگی ـ سازمان برنامه و بودجه ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیات وزیران در جلسه مورخ 18/4/1374 بنا به پیشنهاد مشترک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد سازندگی به استناد تبصره (51)قانون بودجه سال 1374 کل کشور آیین نامه اجرایی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ به موجب تبصره 51 قانون بودجه سال 1374 کل کشور ، مبلغ بیست میلیارد ریال از محل منابع سیستم بانکی تامین و از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اختیار بانک کشاورزی قرار می گیرد تا توسط این بانک برای تسریع در سامان بخشی به اسکانهای خود جوش جماعتهای عشایری در مناطق مستعد و تجهیز کانونهای تولیدی در جهت اجرای طرح توسعه جامع مناطق عشایری و به شرح مندرج در این آیین نامه در اختیار اشخاص حقیقی یا حقوقی معرفی شده از سوی وزارت جهاد سازندگی ( سازمان امور عشایری ) قرار گیرد .
ماده 2 ـ تسهیلات اعتباری موضوع ماده 1 این آیین نامه در چارچوب طرحهای برنامه توسعه جامع مناطق عشایری در زمینه های تامین و استحصال آب کشاورزی ( به ویژه نباتات علوفه ای ) تجهیز و آماده سازی اراضی کشاورزی ، احیای مراتع ، ایجاد و تجهیز کانونهای تولیدی کشاورزی و دامپروری که از نظر بانک کشاورزی دارای توجیهات کامل فنی ، مالی و اقتصادی می باشد ، براساس مقررات این آیین نامه در اختیار استفاده کنندگان قرار خواهد گرفت .
تبصره 1 ـ اعطای تسهیلات از محل منابع این تبصره برای احداث حداقل مسکن نیز در قالب طرحهای موضوع این ماده امکان پذیر می باشد .
تبصره 2 ـ استفاده کنندگان افراد واجد شرایطی هستند که طبق ضوابط و تعاریف وزارت جهاد سازندگی ( سازمان امور عشایر ) و بر اساس مطالعات انجام شده ، به نحوی تحت پوشش طرح توسعه جامع مناطق عشایری قرار می گیرند و یا در نظر است که در کانونهای مستعد توسعه استقرار یابند .
در هر حال عشایری بودن استفاده کننده از تسهیلات باید توسط وزارت جهاد سازندگی ( سازمان امور عشایر ) مورد تایید قرار گیرد .
ماده 3 ـ سهم هریک از استانها در استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع ماده (1) این آیین نامه به پیشنهاد وزارت جهاد سازندگی ( سازمان امور عشایری ) و پس از تایید سازمان برنامه و بودجه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، به بانک کشاورزی ابلاغ می گردد .
تبصره ـ هرگونه تغییر در توزیع فوق الذکر فقط برای یک بار و تا پایان آذر ماه سال 1374 به پیشنهاد وزارت جهاد سازندگی ( سازمان امور عشایر ) و تایید سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر خواهد بود .
ماده 4 ـ به منظور استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع ماده (1) این آیین نامه ، لازم است در بدو امر طرح مربوطه توسط ادارات کل امور عشایری استانها به نیابت از طرف استفاده کنندگان موضوع این آیین نامه تهیه و جهت بررسیهای لازم به بانک کشاورزی ارایه شود . در هر حال قرارداد بین بانک کشاورزی و استفاده کننده از تسهیلات منعقد خواهد شد .
ماده 5 ـ بانک کشاورزی موظف است طرحهای پیشنهادی موضوع این آیین نامه را از جهات فنی ، مالی و اقتصادی بررسی نموده و موافقت یا مخالفت خود را به همراه دلایل توجیهی ظرف 25 روز به متقاضی اعلام نماید .
ماده 6 ـ بانک کشاورزی موظف است تسهیلات اعتباری مربوط به طرحهای مصوب موضوع این آیین نامه را در چارچوب ضوابط جاری و دستورالعمل های اجرایی انواع تسهیلات اعتباری موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا و مقررات جاری بانکی تامین و تربیتی اتخاذ نماید که تسهیلات اعتباری موضوع این آیین نامه با اولویت و در قالب سقفهای مجاز تعیین شده ، قابل اعطا باشد .
تبصره ـ حداکثر تسهیلات اعطایی به هر یک از افراد طرح و به صورت گروهی پانزده میلیون ریال و انفرادی دوازده میلیون ریال خواهد بود .
ماده 7 ـ مجریان طرحها موظفند طرحهای مورد نظر را به تربیتی به بانک کشاورزی ارایه دهند که تصویب آنها ، حداکثر تا پایان اسفند ماه سال 1374 امکانپذیر باشد . زمان لازم برای انعقاد قرارداد طرحهای مصوب حداکثر تا پایان خرداد ماه سال 1375 خواهد بود .
ماده 8 ـ بانک کشاورزی موظف است منابع اعتباری طرحهای مصوب در چارچوب موضوع این آیین نامه را متناسب با پیشرفت فیزیکی طرحها و همزمان با مصرف سهم متقاضی در قالب طرح ( به میزان تصویب شده ) در اختیار متقاضیان واجد شرایط قراردهد .
ماده 9 ـ طول مدت باز پرداخت تسهیلات اعتباری با احتساب طول دوران اجرای طرح حداکثر 7 سال تعیین می گردد . به همین سبب مجریان طرحها بایستی ترتیبی اتخاذ نمایند که حداکثر ظرف مدت مزبور نسبت به احداث و بهره برداری و همچنین باز پرداخت بدهی ناشی از تسهیلات دریافتی اقدام نمایند .
ماده 10 ـ سازمان برنامه و بودجه به نیابت از طرف دولت موظف است مابه التفاوت سود و کار مزد تسهیلات اعتباری موضوع این آیین نامه را به میزان 10% برای مدت 10 سال تضمین و پرداخت نماید .
تبصره ـ استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری موضوع این آیین نامه موظفند در مواعد تعیین شده از سوی بانک کشاورزی نسبت به باز پرداخت به موقع اقساط سر رسید شده و همچنین پرداخت کارمزد متعلقه اقدام نمایند . عدم پرداخت به موقع بدهیهای مزبور توسط استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری یاد شده در حکم تصرف غیر قانونی در اموال دولتی ، محسوب و بانک کشاورزی اقدامات قانونی لازم را به عمل خواهد آورد .
11 ـ بانک کشاورزی موظف است همه ساله گزارش عملکرد و همچنین مانده مطالبات ناشی از اقساط معوق لاوصول مربوط به تسهیلات اعطایی سال 1373 و همچنین ما به التفاوت سود و کارمزد تسهیلات موضوع این تبصره که بر اساس مفاد این آیین نامه به تصویب رسیده است ، حداکثر تا مرداد ماه سال بعد به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام نماید . بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همه ساله میزان مانده مطالبات مذکور را تنظیم و حداکثر تا پایان شهریور ماه به سازمان برنامه و بودجه اعلام نمود . سازمان برنامه و بودجه موظف است مطالبات مزبور را در لایحه بودجه سال بعد کل کشور منظور نماید
تبصره ـ ادارات کل امور عشایری وزارت جهاد سازندگی در استانها مکلفند تهیه گزارش عملکرد تسهیلات اعتباری موضوع این آیین نامه ، همکاریهای لازم را با بانک کشاورزی به عمل آورند .
ماده 12 ـ کلیه مستحدثات ، اموال و دارایی های قابل توثیق ناشی از اجرای طرحهای موضوع این آیین نامه در وثیقه بانک کشاورزی قرار خواهند گرفت . چنانچه براساس ضوابط موجود بانکها ، توثیق زمین محل اجرای طرح ، امکانپذیر نباشد ، بانک کشاورزی می تواند علاوه بر توثیق مستحدثات ، اموال و داراییهای پیش بینی شده در طرح که روی زمین احداث و یا نصب می گردد ، به منظور جبران نقیصه عدم امکان توثیق زمین ، تامین های لازم و کافی را در چارچوب ضوابط جاری بانک از متقاضی اخذ نماید .
ماده 13 ـ بانک کشاورزی مکلف است در جهت حفظ حقوق خود ، اقدامات قانونی لازم را برای مصرف صحیح تسهیلات اعتباری و همچنین باز پرداخت به موقع اعتباری اعطایی به عمل آورد و در موارد زیر بر مصرف و باز پرداخت تسهیلات اعطایی نظارت نماید .
الف ـ نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات اعتباری اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح .
ب ـ نظارت باز پرداخت بدهیهای ناشی از تسهیلات اعتباری دریافتی از محل در آمدهای طرح .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 14675

تاریخ تصویب : 1374/04/18

تاریخ ابلاغ : 1374/05/03

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - وزارت جهاد كشاورزی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.