×

دستورالعمل ( نحوه نظارت بر امور بیمه خدمات درمانی همگانی)

دستورالعمل ( نحوه نظارت بر امور بیمه خدمات درمانی همگانی)

دستورالعمل-(-نحوه-نظارت-بر-امور-بیمه-خدمات-درمانی-همگانی)
شماره 5312 /ت 14993 هـ 2/5//1374
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
هیات وزیران در جلسه مورخ 11/4/1374 بنا به پیشنهاد شماره 3078 مورخ 5/4/1374 وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و به استناد تبصره ماده 17 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور ـ مصوب 1373 ـ دستور العمل نحوه نظارت بر امور بیمه خدمات درمانی همگانی را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ کلیه بیمارستانها ، مراکز بهداشتی ، درمانی و مراکز تشخیصی اعم از دولتی و خصوصی و دارو خانه ها و پزشکان کشور ـ که از این پس مشمولان این دستورالعمل نامیده می شوند ـ مکلفند در چهارچوب قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور نسبت به پذیرش و مداوای بیمه شدگان و ارایه خدمات ومراقبتهای پزشکی اقدام کنند و در صورت درخواست سازمانها و شرکتها بیمه گر و کمیته امداد امام خمینی موظف به انعقاد قرارداد لازم هستند .
تبصره ـ سازمانها و شرکتهای بیمه گر و کمیته امداد امام خمینی مکلفند حداقل 60% از جمع صورتحساب طرف قرارداد را در زمان ارایه اسناد و بقیه را پس از بررسی دقیق اسناد ظرف حداکثر ظرف دو ماه پرداخت کنند .
ماده 2 ـ وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مکلف است با نظر مشورتی سازمان نظام پزشکی ، ضوابط و مقررات و دستور العملهای لازم در مورد نحوه ارایه صحیح خدمات و ضوابط نظارت لازم را به منظور ارایه خدمات صحیح پزشکی مطابق با نیاز ( بر طبق اندیکاسیون ) تدوین و به کلیه مشمولان این دستورالعمل ، سازمان بیمه خدمات درمانی ، سازمانها و شرکتهای بیمه گر و کمیته امداد امام خمینی ابلاغ و بر اجرای آن نظارت کند .
ماده 3 ـ وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی استاندارهای لازم را به مشمولان این دستورالعمل اعلام و با همکاری سازمان نظام پزشکی و با رعایت آیین نامه انتظامی رسیدگی و به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان حرفه های پزشکی و وابسته ـ مصوب 9/5/1373 ـ هیات وزیران ـ بر حفظ و رعایت استاندارها نظارت مستمر می کند .
ماده 4 ـ کلیه مشمولان این دستورالعمل مکلفند تعرفه ها ، ضوابط ، مقررات و آیین نامه مربوط به ارایه خدمات تشخیصی و درمانی ، اصول اخلاق پزشکی آیین نامه های انطباق امور فنی پزشکی با موازین شرعی مصوب وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی را رعایت کنند .
ماده 5 ـ سازمان نظام پزشکی مکلف است در چهار چوب وظایف قانونی خود به تخلفات پزشکی و حرف وابسته پزشکی در زمینه ارایه خدمات پزشکی و عدم رعایت ضوابط و مقررات و آیین نامه مربوط حداکثر ظرف سه ماه رسیدگی نموده و بلافاصله اقدام لازم را به عمل آورد .
ماده 6 ـ وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مکلف است برای بررسی پرونده های پزشکی و انجام تحقیقات لازم ، گروههایی مرکب از افرادی ذی صلاح را به صورت ادواری و برای رسیدگی به شکایات به محلهای مشمولان این دستورالعمل اعزام و از رعایت ضوابط مندرج در این دستورالعمل اطمینان حاصل کند .
ماده 8 ـ کلیه روسا ، موسسین و مسؤولین فنی موسسات پزشکی ، بیمارستانها ، مراکز بهداشتی ، درمانی ، تشخیصی و دارو خانه ها پزشکان مطبهای خصوصی ، مسوول اجرای این دستورالعمل هستند و در صورت تخلف با آنها براساس قوانین و مقررات مربوط بر خورد می شود .
ماده 9 ـ سازمانهای بیمه گر و کمیته امداد امام خمینی می توانند به منظور اطمینان از حسن اجرای مفاد قرارداد های منعقد شده نظارت لازم بر نحوه ارایه خدمات تعهد شده موسسات طرف قرارداد ، اعمال نمایند .
ماده 10 ـ نظارت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نافی نظارت شورای عالی بیمه خدمات کشور در چهارچوب قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور و آیین نامه های مربوط نیست . دبیر شورای یاد شده موظف است هر شش ماه گزارش نظارتهای انجام شده را به این کشور ارایه کند
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 14681

تاریخ تصویب : 1374/04/11

تاریخ ابلاغ : 1374/05/11

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.