×

آئین نامه اجرائی تبصره 16 قانون بودجه سال 1374 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 16 قانون بودجه سال 1374 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-16-قانون-بودجه-سال-1374-کل-کشور
شماره 26049 / ت 15340 هـ 9/5/1374
سازمان برنامه و بودجه
هیئت وزیران در جلسه مورخ 1/5/1374 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه ، دفتر امور مناطق محروم کشور ـ ریاست جمهور ، وزارتخانه های آموزش و پرورش ، فرهنگ و آموزش عالی ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، سازمان تربیت بدنی و نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آیین نامه اجرایی تبصره 16 قانون بودجه سال 1374 کل کشور را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ کلیه دستگاههای اجرایی استانی می توانند در جهت اجرا و تکمیل پروژه های عمرانی خود به استثنای پروژه های مربوط به ساختمانهای اداری از خود یاری و مشارکت مردم استفاده نمایند .
تبصره ـ دریافت هرگونه وجهی به اجبار تحت عنوان خود یاری و امثال آن ممنوع و قابل تعقیب می باشد .
ماده 2 ـ مبلغ 70 میلیارد ریال اعتبار ردیف شماره 503079 قسمت چهارم قانون بودجه سال 1374 کل کشور در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار میگیرد تا با توجه به عملکرد مالی و فیزیکی پروژه های در طی سال بین استانهای مختلف کشور تقسیم و ابلاغ نماید .
ماده 3 ـ کمیته های برنامه ریزی استانها موظفند به منظور انتخاب مناسبترین پروژه ها اولویت های مورد نظر را حداکثر تا تاریخ 23/10/1374 تعیین و اعلام نمایند .
ماده 4 ـ اعتبار هر استان به پیشنهاد استاندار یا مسوول دستگاه اجرایی مربوط و تصویب کمیته برنامه ریزی استان جهت اجرای پروژه ها کوچک جدید و تکمیل پروژه های نیمه تمام استانی با رعایت ضوابط مربوط به اخذ خود یاری و در قالب موافقتنامه های مبادله شده بیمه دستگاه اجرایی و سازمان برنامه و بودجه استان قابل مصرف می باشد .
ماده 5 ـ الف ـ برای اجرای پروژه های مناطق عشایر و مناطق محروم حداقل 10 % اعتبار به صورت خود یاری توسط مردم پرداخت می شود
تبصره ـ روستاییان محروم براساس تعاریف آیین نامه اجرایی بند «ب» تبصره 11 قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه توسط کمیسیون ویژه مناطق محروم استان تعیین گردیده است .
ب ـ برای اجرای پروژ های روستایی سایر بخشها حداقل 30% اعتبار پروژه به صورت خود یاری توسط مردم پرداخت می شود .
ج ـ برای اجرای پروژه های شهری حداقل 50% اعتبار پروژه به صورت خود یاری توسط مردم پرداخت می شود .
د ـ مجموعه خود یاری و سهیمه هر پروژه از محل اعتبار ردیف 503079 باید برای تکمیل عملیات اجرایی پروژه و بهره برداری از آن کفایت نماید .
تبصره 1 ـ خود یاری می تواند به صورت نقدی و جنسی و نیروی انسانی باشد . خود یاری غیر نقدی توسط دستگاه اجرایی ذی ربط یا دفتر فنی استانداری براساس اخرین فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه تقویم ریالی می شود .
تبصره 2 ـ شروع عملیات اجرایی پروژه های مذکور منوط به اخذ کامل خود یاری نقدی تعهد می شود .
ماده 6 ـ در هر استان باید حداکثر 30% اعتبارت اختصاص یافته از محل ردیف 503079 در شهر ها ، و حداقل 70% آن در روستا ها مناطق عشایر هزینه خواهد شود .
ماده 7 ـ وجوهی که بابت خود یاری داوطلبانه و مشارکت برای اجرای طرحهای عمرانی به وسیله مردم ( اشخاص حقیقی ) پرداخت می گردد ، از در آمد مشمول مالیات آنان کسر می شود .
ماده 8 ـ از محل اعتبار موضوع بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1374 کل کشور ، شروع پروژه هایی که به تنهایی قابل بهره برداری نباشد با بیش از سیصد و پنجاه میلیون ( 350000000 ) ریال هزینه ممنوع است .
ماده 9 ـ کلیه وجوه خود یاری جهت اجرا و تکمیل پروژ های عمرانی استانی که به تصویب کمیته برنامه ریزی استان رسیده است باید با معرفی دستگاه اجرایی به حساب خاصی که به همین منظور تحت عنوان « خود یاری » توسط نمایندگی خزانه در استان افتتاح می شود ، واریز شود . برداشت از حساب مزبور به منظور اجرای پروژه های ذیربط ، با امضای مشترک معاون عمرانی استانداری و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یا مقامهای مجاز تعیین شده از طرف ایشان می باشد .
تبصره 1 ـ در صورتی که خود یاری اخذ شده بابت اجرا و تکمیل پروژه هایی باشد که به نحوی از بودجه عمومی دولت ـ اعم از اعتبار ردیف 503079 یا سایر اعتبارات قانون بودجه سال 1374 کل کشور ـ به آنها اعتبار اختصاص یافته است ، وجوه موضوع این ماده به حساب پرداخت طرحهای عمرانی ذی حسابی مربوط ، به منظور انجام هزینه های مورد نظر منتقل می شود تا پس از اصلاح یا مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه استان به مصرف برسد .
تبصره 2 ـ در صورتی که خود یاری اخذ شده بابت پروژه ای باشد که همه آن از محل خود یاری مردم تامین اعتبار شده ، خود یاری مذکور بابت وجوه موضوع این ماده بطور مستقیم در اختیار دستگاه اجرایی قرار می گیرد . دستگاه اجرایی این گونه پروژه ها مکلف به حفظ و نگهداری کلیه اسناد مالی مربوط می باشد .
ماده 10 ـ دستگاه اجرایی مکلف است میزان شرح عملیات از محل خود یاری تامین شده ونیز هزینه انجام شده را به تفکیک پروژه هر چهار ماه یک بار به سازمان برنامه و بودجه استان گزارش نماید .
ماده 11 ـ مصرف مانده وجوه مربوط به خود یاری در سال بعد بلامانع می باشد
ماده 12 ـ مصرف اعتبارات ناشی از خود یاریهای مربوط به بند (الف ) تبصره (16) قانون بودجه سال 1372 کل کشور از شمول قانون « محاسبات عمومی » مستثنی بوده و تابع این آیین نامه و قانون « نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی دولت مستثنی هستند » ـ مصوب 1364 ـ خواهد بود ـ حسابهای مربوط به سهم خود یاری ، جداگانه تهیه و تنظیم و نگهداری خواهد شد ماده 13 ـ اعتبارات بند (ج) تبصره 16 قانون بودجه سال 1374 کل کشور بر اساس توزیع مندرج در متن تبصره فوق الذکر مورد عمل خواهد بود .
تبصره ـ اعتبار جزو (4) بند (ج) تبصره 16 قانون بودجه سال 1374 کل کشور به تساوی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تربیت بدنی ایران تقسیم می شود .
ماده 14 ـ یک نسخه از موافقتنامه مبادله شده مربوط به سهم اعتبارات روستاهای محروم موضوع این تبصره باید به دفتر امور مناطق محروم کشور ـ ریاست جمهور ارسال می شود .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 14686

تاریخ تصویب : 1374/05/01

تاریخ ابلاغ : 1374/05/17

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.