×

آئین نامه اجرائی بند «الف» ماده (4) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین

آئین نامه اجرائی بند «الف» ماده (4) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین

آئین-نامه-اجرائی-بند-«الف»-ماده-(4)-قانون-وصول-برخی-از-درآمدهای-دولت-و-مصرف-آن-در-موارد-معین
شماره 3147 /ت 15195 هـ 9/5/1374
وزارت امور اقتصادی و دارایی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 1/5/1374 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی ، آموزش و پرورش ، فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و کار و امور اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه و به استناد بند «الف» ماده 4 قانون « وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین » ـ مصوب 28/12/1273 ـ این آیین نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ کلیه وزارتخانه و موسسات دولتی ، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و دستگاههای تابع و شرکتهای که 100% درصد سهام آنها متعلق به دولت است و در این آیین نامه به اختصار « دستگاه اجرایی » نامیده می شود .مکلفند براساس نیاز وزارت آموزش و پرورش ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی ، دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و سازمان بهزیستی ، به ترتیب 25% ، 10% ، 10% ، 5% درصد معادل ارزش ریالی ، از ماشین آلات ، قطعات یدکی ، اثاثیه اداری و وسایل نقلیه فرسوده و خارج از رده خود را در اختیار وزارتخانه های آموزش و پرورش ، فرهنگ و آموزش عالی بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی ، سازمان بهزیستی قرار دهند . و سپس نسبت به فروش بقیه ماشین آلات ، قطعات یدکی ، اثاثیه اداری و وسایط نقلیه مذکور با رعایت قوانین و مقررات مربوط و ضوابط مقرر در این آیین نامه اقدام کنند و وجوه حاصل را در مورد وزارتخانه و موسسات دولتی به درآمد عمومی کشور و در مورد شرکتهای دولتی به حساب درآمد شرکت مربوط نزد خزانه واریز کنند .
ماده 2 ـ منظور از ماشین آلات ، قطعات یدکی و اثاثیه اداری فرسوده موضوع ماده 1 این آیین نامه ، ماشین آلات و قطعاتی هستند که عمر مفید آنها خاتمه یافته یا بر اثر خسارات وارد شده تعمیر و بهره برداری از آنها به صرفه و صلاح نباشد و منظور از ماشین آلات ، قطعات یدکی و اثاثیه اداری خارج از رده موضوع ماده 1 این آیین نامه ، ماشین آلات ، قطعات و اثاثیه اداری هستند که از رده خارج شده یا ماشین آلات مربوط به آنها از رده خارج شده و کار برد نداشته باشد .
تبصره ماشین آلات ، قطعات یدکی و اثاثیه اداری و وسایط نقلیه فرسوده و خارج از رده هر دستگاه اجرایی با توجه مفاد این ماده توسط کارشناس منتخب دستگاه اجرایی مربوط و با تایید بالاترین مقام مجاز اجرایی یا مقام مجاز از طرف او مشخص می شود .
ماده 3 ـ کلیه دستگاههای اجرایی موضوع این آیین نامه مکلفند فهرست مشخصات جامع و کامل ماشین آلات ، قطعات یدکی ، اثاثیه اداری و وسایط نقلیه فرسوده و خارج از رده خود را تهیه و در مرکز به وزارتخانه های آموزش و پرورش ، فرهنگ و آموزش عالی ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان بهزیستی و در استانها به واحدهای تابع آنها در مرکز استان که ظرف وزارتخانه ها و سازمانهای تعیین و معرفی می شوند ارسال کنند .
تبصره ـ فهرست موضوع این ماده باید به امضای ذی حساب ، کارشناس ذی ربط و بالاترین مقام دستگاه اجرایی مربوط یا مقام مجاز از طرف او برسد .
تبصره 2 ـ در مورد وسایط نقلیه فهرست موضوع این ماده ، علاوه بر مقامات مذکور درتبصره (1) باید به تایید کمیسیون ماده 2 لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتومبیلهای زائد ـ مصوب 27/6/1358 شورای انقلاب اسلامی ایران ـ برسد .
ماده 4 ـ وزارتخانه های آموزش و پرورش ، فرهنگ و آموزش عالی بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، سازمانهای آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی و بهزیستی کشور در مرکز و واحدهای تابع آنها در استانها مکلفند حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ دریافت فهرست موضوع ماده 3 این آیین نامه نماینده یا نمایندگان خود را برای بررسی ماشین آلات ، قطعات یدکی ، اثاثیه اداری و وسایط نقلیه مذکور در فهرست مزبور به دستگاه اجرایی مربوط اعزام کنند و نسبت به انتخاب و تحویل آنها براساس مفاد ماده 1 این آیین نامه و بر روی سند انتقال اموالی اقدام نمایند در صورت عدم مراجعه نمایندگان مذکور در مهلت مقرر در این ماده ، دستگاه اجرایی مربوط مجاز است نسبت به فروش ماشین آلات و قطعات یدکی و اثاثیه اداری و وسایط نقلیه فرسوده و خارج از رده موضوع این آیین نامه با رعایت ماده 112 قانون محاسبات عمومی کشور و مقررات مربوط به معاملات دولتی اقدام نماید .
تبصره ـ وزارت فرهنگ و آموزش عالی موظف است انتخاب اموال موضوع این ماده براساس اعلام نیاز دانشگاهها و موسسات آموزش عالی انجام دهد .
تبصره 2 ـ دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در استانها بر حسب انتخاب و معرفی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مسوول انتخاب اموال موضوع این ماده خواهند بود .
ماده 5 ـ ارزش ریالی ماشین آلات ، قطعات یدکی ، اثاثیه اداری و وسایط نقلیه فرسوده و خارج از رده اعلام شده توسط دستگاههای اجرایی ( موضوع فهرست مذکور در ماده 3 این آیین نامه ) برای مشخص کردن سهم وزارتخانه های آموزش و پرورش ، فرهنگ و آموزش عالی ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمانهای آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی و بهزیستی کشور مطابق ماده 1 این آیین نامه بر اساس قیمت متعارف روز توسط کارشناس خبره و منتخب دستگاه اجرایی مربوط تعیین می شود .
تبصره ـ ارزش وسایط نقلیه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و موسسات وابسته به آن توسط کارشناس فنی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تعیین خواهد شد .
ماده 6 ـ وزارت آموزش و پرورش ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کار و امور اجتماعی و دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و سازمان بهزیستی مکلفند ماشین آلات و قطعات یدکی و اثاثیه اداری و وسایط نقلیه ای را که براساس ماده 4 این آیین نامه و تبصره آن تحویل گرفته اند تعمیر ، تکمیل، بازسازی و شماره گذاری نمایند و مورد استفاده قرار دهند یا نسبت به فروش آنها طبق مقررات مربوط و این آیین نامه اقدام کنند و وجوه حاصل را به حساب درآمد عمومی کشور واریز نمایند .
تبصره 1 ـ حساب اموال موضوع این ماده باید مطابق مقررات آیین نامه اموال دولتی بلافاصله پس از تحویل تهیه و نگهداری شود .
تبصره 2 ـ فروش وسایط موضوع این آیین نامه توسط دستگاههای اجرایی مربوط یا وزارت آموزش و پرورش ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی ، دانشگاهها و موسسات عالی و سازمان بهزیستی ، تابع ضوابط مقرر در لایحه قانون نحوه استفاده از اتومبیلهای زائد ـ مصوب 27/6/1358 شورای انقلاب اسلامی ایران ـ است و صرفا از طریق مزایده عمومی مجاز است .
تبصره 3 ـ دستگاههای اجرایی مکلفند قبل از انجام تشریفات فروش ، نسبت به تهیه اسناد و مدارک مالکیت آن بخش از اموال که لزوماً محتاج تسلیم اسناد و مدارک به خریداران است اقدام کنند و موجبات انتقال رسمی آنها را به خریداران ، پس از انجام مراحل و پرداخت کلیه وجوه مربوط ، فراهم نمایند .
ماده 7 ـ معادل 50% وجوه واریز شده دستگاههای اجرایی ( موضوع ماده (1) این آیین نامه ) پس از تایید خزانه از محل اعتباری که به همین منظور در قانونی بودجه هر سال منظور می شود براساس درخواست وجه ذی حساب دستگاه به حساب دستگاه اجرایی واریز خواهد شد تا با رعایت قوانین و مقررات مربوط و براساس تبادل موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه برای خرید و تعمیر ماشین آلات و خرید قطعات یدکی مورد نیاز ، هزینه گردد .
تبصره ـ مبالغ واریزی توسط شرکتهای دولتی به حساب شرکت نزد خزانه ( موضوع ماده 1 این آیین نامه ) برابر ضوابط مورد عمل آن شرکت و مقررات مربوط قابل پرداخت است .
ماده 8 ـ معادل 100% درصد وجوه واریز شده توسط وزارت آموزش و پرورش ، سازمان آموزشی فنی و حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و سازمان بهزیستی ( موضوع ماده 6 این آیین نامه ) پس از تایید خزانه از محل اعتباری که به همین منظور در قانون بودجه هر سال منظور می شود حسب مورد در اختیار آنها قرار خواهد گرفت تا با رعایت قوانین و مقررات مربوط و براساس تبادل موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه جهت خدو کفایی ، بهبود و ارتقای آموزشهای عملی و فنی و حرفه ای و تجهیز واحدهای آموزش مربوط هزینه گردد .
ماده 9 ـ نقل و انتقال اموال موضوع این آیین نامه با تنظیم سند انتقال اموال دولتی ، تابع مراتب مقرر در قانون محاسبات عمومی کشور و آیین نامه اموال دولتی ، تابع مراتب مقرر در قانون محاسبات عمومی کشور و آیین نامه اموال دولتی و این آیین نامه است .
ماده 10 ـ دستگاههای اجرایی موضوع این آیین نامه مکلفند نسبت به تهیه و تنظیم صورتحساب فرستاد و اسناد انتقال و سایر مدارک مربوط به انتقال ماشین آلات ، قطعات یدکی ، اثاثیه اداری و وسایط نقلیه موضوع این آیین نامه ، وزارت آموزش و پرورش ، دانشگاهها و موسسات آموزش عالی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، سازمان بهزیستی کشور نسبت به تهیه صورتحساب رسیده اموال تحویلی مذکور ، براساس مقررات آیین نامه اموال دولتی در اسرع وقت اقدام کنند و مراتب را به وزارت امور اقتصادی و دارایی ( اداره کل اموال دولتی ) اطلاع دهند .
ماده 11 ـ دستگاههای اجرایی که فاقد ماشین آلات و قطعات یدکی و اثاثیه اداری و وسایط نقلیه ( موضوع ماده 1 این آیین نامه ) هستند لازم است مراتب پایان هر سال به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام نمایند.
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 14686

تاریخ تصویب : 1374/05/01

تاریخ ابلاغ : 1374/05/17

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.