×

آئین نامه اجرائی قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست

آئین نامه اجرائی قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست

آئین-نامه-اجرائی-قانون-تامین-زنان-و-کودکان-بی-سرپرست
شماره 26549 / ت 14549 هـ 7/5/1374
سازمان بهزیستی کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 11/5/1374 بنا به پیشنهاد شماره 3532 / 856 مورخ 25/11/1373 سازمان بهزیستی کشور و به استناد مواد 5 و 9 قانون تامین رنان و کودکان بی سرپرست ـ مصوب 1371 ـ آیین نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ محور اساس حمایتها و اقدامات اجرایی موضوع این آیین نامه عبارت است از ایجاد امنیت اجتماعی و اقتصادی و فراهم کردن زمینه ها و موجبات عادی سازی زندگی زنان و کودکان بی سرپرست موضوع ماده 2 قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست که از این پس در این آیین نامه به اختصار قانون نامیده می شود .
ماده 2 ـ کودکان بی سرپرست مشمول قانون با هماهنگی نیروی انتظامی مورد شناسایی قرار می گیرند و پس از تحقیقات اولیه و طی مراحل قانونی از طریق مراجع ذی صلاح قضایی به سازمان بهزیستی کشور معرفی می شوند .
تبصره ـ در موارد اضطراری به منظور حفظ سلامت کودکان ، واحدهای بهزیستی راساً کودکان کمتر از هفت سال را با رعایت ضوابط ، پذیرش موقت می کنند و متعاقب آن مدارک و گزارشهای لازم را به مراجع ذی صلاح قضایی ارسال و اعلام می کنند .
ماده 3 ـ مشمولان موضوع 3 و 6 قانون همچنین مشمولانی که در نتیجه اقدامات حمایتی و خدمات و تسهیلات دریافتی به تشخیص مددکاران و تایید مدیران مسؤول ، توانایی لازم را برای گذراندن زندگی عادی و خود اتکایی کسب کرده باشند ، از شمول اقدامات حمایتی خارج می شوند و مجاز به استفاده از حمایتهای موضوع این آیین نامه نیستند .
ماده 4 ـ اقدامات اجرایی به منظور ایجاد حمایتهای اجتماعی و اقتصادی از زنان و کودکان بی سرپرست عبارتند از :
الف ـ خدمات آموزشی و تربیتی در سطوح آمادگی و پیش دبستانی تا تحصیلات عالی .
ب ـ خدمات حرفه آموزی و آموزشهای فنی و حرفه ای
ج ـ خدمات کار یابی و اشتغال .
د ـ مددکاری ، مشاوره و راهنمایی
هـ ـ نگهداری و مراقبت از افراد نیازمند به ویژه کودکان و سالمندان ، متناسب با نیاز ها و شرایط سنی ، جنسی و اجتماعی هر فرد یا خانواده تحت پوشش به صورت مستقیم و غیر مستقیم تا حصول اطمینان از باز توانی و خود اتکایی کامل توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمانهای بهزیستی استانها .
تبصره 1 ـ پسران بی سرپرست تا رسیدن به سن قانونی ـ موضوع ماده 79 قانون کار ـ و دختران بی سرپرست تا زمانی که ازدواج نکرده باشند ، مشمول پذیرش در واحدهای نگهداری شبانه روزی می شوند .
تبصره 2 ـ دختران بی سرپرستی که واجد شرایط پذیرش در واحدهای شبانه روزی نباشند ، بنا به تشخیص سازمان بهزیستی از حمایتهای موضوع این آیین نامه بهره مند می شوند .
تبصره 3 ـ به منظور جلوگیری از جدایی فرهنگی و اجتماعی کودک از فرهنگ بومی خود و فراهم شدن زمینه بازگشت به خانواده و اجتماع ، حتی الامکان کودکان و در صورتی که در بدو پذیرش ، والدین یا بستگان کودک شناسایی شوند ، به منظور پیشگیری از ورود کودکان به واحدهای شبانه روزی و حفظ نهاد خانواده در صورت نیاز نسبت به ارایه حمایتهای مالی ، فرهنگی و اجتماعی طبق ضوابط و آیین نامه های مربوط اقدام می شود .
تبصره 4 ـ شرایط خانواده های داوطلب واجد شرایط و نحوه نگهداری آنها براساس دستورالعمل اجرایی مورد عمل سازمان بهزیستی کشور تعیین می شود .
ماده 5 ـ پرداختهای غیر مستمر ، ناظر بر فراهم ساختن و تهیه امکانات ابزار و وسایل حرفه آموزی ، کار و اشتغال ، تامین هزینه های کارآموزی و آموزشهای فنی و حرفه ای ، پرداخت سرمایه کار و تامین هزینه های تشکیل خانواده و ازدواج به تناسب شرایط و تواناییهای جسمی ، اجتماعی و اقتصادی مشمولان است که سالانه در حد اعتبارات مصوب در برنامه های مربوط توسط بهزیستی کشور و سازمانهای بهزیستی استانها به مشمولان نیازمند و واجد شرایط اختصاص می یابد .
تبصره ـ مستمری ماهانه خانواده هایی که از سرمایه کار و اشتغال و ابزارو وسایل کار استفاده می کنند . حداکثر پس از شش ماه از تاریخ استفاده ، قطع می شود .
ماده 6 ـ میزان و مدت پرداختهای مستمر به ترتیب زیر تعیین می شود .
الف ـ مستمری ماهانه :
ـ افرادی که به تنهایی زندگی می کنند و خانواده های دو نفره ، حداکثر 30% حداقل مستمری ماهانه مشمولان قانون استخدام کشوری در هر سال .
ـ خانواده های سه نفره حداکثر 35% حداقل مستمری ماهانه مشمولان قانون استخدام کشوری در هر سال .
ـ خانواده های چهار نفره ، حداکثر 40% حداقل مستمری مشمولان قانون استخدام کشوری در هر سال .
ـ خانواده های پنج نفره و بیشتر ، حداکثر 50% حداقل مستمری ماهانه مشمولان قانون استخدام کشوری در هر سال .
تبصره ـ با توجه کلیه پرداختهای یاد شده به صورت نقدی و حتی المقدور توسط سیستم بانکی با توجه به اعتبارات دستگاه پرداخت کننده تا حداکثر میزان تعیین شده ، انجام می شود .
ب ـ هزینه تحصیلات
هزینه تحصیلات برای هر یک از دانش آموزان و دانشجویان خانواده های تحت حمایت حداکثر 5000 ریال در ماه تعیین می شود .
ج ـ حق سرانه بیمه خدمات درمانی :
حق سرانه بیمه خدمات درمانی برای هر یک از زنان و کودکان بی سرپرست معادل رقم مصوب هر ساله از محل اعتبارات موضوع ماده 14 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور ـ مصوب 1373 ـ در اختیار کمیته امداد امام خمینی قرار می گیرد . کمیته یاد شده موظف است کلیه خانواده ها و افراد مشمول این آیین نامه را تحت پوشش بیمه خدمات درمانی در آورد .
د ـ هزینه نگهداری :
بخشی از هزینه نگهداری و مراقبت از کودکان بی سرپرست و زنان سالمند مشمول در مراکز نگهداری شبانه روزی غیر دولتی همچنین مراکزی که به شکل هیات امنایی اداره می شوند ، به صورت سرانه توسط سازمان بهزیستی تامین و پرداخت می شود . سازمان بهزیستی موظف است اولویت امر نگهداری افراد مشمول را در میان خانواده های داوطلب واجد صلاحیت فراهم کند و شرایط را با پرداخت هزینه سرانه نگهداری تعیین شده رعایت نماید و گسترش دهد .
تبصره 1 ـ هزینه نگهداری و مراقبت از مشمولان نیازمند در مراکز نگهداری وابسته به سازمان بهزیستی ، کماکان از محل اعتبارات جاری این سازمان در برنامه های ذیربط تامین می شود و افرادی که در مراکز توانبخشی و حمایتی سازمان بهزیستی نگهداری می شوند ، مشمول پرداختهای فوق قرار نمی گیرد .
تبصره 2 ـ اقدام به تامین مسکن مشمولان نیازمند در قالب سیاستها و اقدامات حمایتی دولت با استفاده از تسهیلات اعطایی بانکی صورت می گیرد .
ماده 7 ـ مبانی و میزان پرداخت مستمریهای مشمولان این آیین نامه در سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره ) هماهنگ و یکسان می باشد .
ماده 8 ـ در شرایطی که انجام و ارایه خدمات آموزشی و نگهداری مشمولان این آیین نامه در مراکز غیر وابسته به سازمان بهزیستی اعم از بخش دولتی و غیر دولتی یا در خانواده صورت می گیرد ، هزینه های مربوط به صورت سرانه از محل اعتبارات مصوب سالانه سازمان بهزیستی استانها پرداخت می شود .
ماده9 ـ افراد و خانواده های تحت پوشش علاوه بر کسب موقعیتها و شرایط موضوع ماده 6 قانون ، در صورت نیل به خود اتکایی و کسب توانایی لازم برای زندگی متعارف ( به تشخیص مددکاران و تایید ذیربط ) مجاز به استفاده از حمایتهای اقتصادی و دریافت مستمری نخواهند بود .
ماده 10 ـ سازمان بهزیستی کشور و سازمانهای بهزیستی استانها موظف به بررسی و تنظیم برنامه های اجرایی و ارایه و طرح آن در قالب بودجه عملیاتی سالانه پیشنهادی به سازمان برنامه و بودجه برای ایجاد تعادل لازم حجم و میزان فعالیتها و اقدامات و منابع اعتباری قابل تخصیص سالانه هستند .
ماده 11 ـ سازمان بهزیستی کشور و سازمانهای بهزیستی استانها موظفند ضمن اعمال نظارت مستمر و برنامه ریزی شده بر مراحل اجرایی ، گزارش اقدامات و فعالیتهای انجام یافته را هر شش ماه یک بار به سازمان برنامه و بودجه ارسال کنند .
ماده 12 ـ در اجرای مواد 7 و 8 قانون ، سازمان بهزیستی مکلف است موارد تخلف را پس از بررسی و تشخیص تخلفات به مراجع ذی صلاح قضایی منعکس و متخلفان را با تشکیل پرونده برای اعمال مجازاتهای مالی مقرر در ماده 7 قانون معرفی کند .
ماده 13 ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور حساب مبالغ واریزی جرایم موضوع مواد 7 و 8 قانون ، حساب جداگانه ای به عنوان سازمان بهزیستی کشور افتتاح می کند . مبالغ واریز شده به حساب یاد شده همچنین مشارکتهای مردمی و هدایای نقدی مردم به سازمان بهزیستی در اجرای قانون ، به عنوان بخشی از منابع تامین اعتبار اقدامات اجرایی قانون محسوب می شود .

ماده 14 ـ سازمان بهزیستی کشور موظف است مددکاران ( ترجیحاً مددکاران زن ) خود برای نظارت و آگاهی از وضعیت کودکان و زنان سالمند سپرده شده به خانواده های داوطلب و مراکز ، اعزام کند .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 14693

تاریخ تصویب : 1374/05/11

تاریخ ابلاغ : 1374/05/26

دستگاه اجرایی : سازمان بهزیستی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.