×

دستورالعمل مربوط به انتخاب نمایندگان کارگران

دستورالعمل مربوط به انتخاب نمایندگان کارگران

دستورالعمل-مربوط-به-انتخاب-نمایندگان-کارگران

وکیل

شماره 52124 - 14/2/1372

ماده1-در مواردی که در کارگاهی شورای اسلامی کار و انجمن صنفی وجود نداشته باشد کارگران کارگاه می توانن طبق مقررات این دستورالعمل نسبت به انتخاب نماینده کارگران اقدام نماید .
ماده2-کارگرانی که دارای شرایط زیر باشند می توانند در انتخابات نمایندگان کارگران همان واحد شرکت نمایند .
الف تابعیت ایران
ب-داشتن حداقل پانزده سال تمام .
ماده3-کاندیداهای نمایندگی کارگران باید حائز شرایط زیر باشند:
الف-داشتن تابعیت ایران .
ب-حداقل سن بیست و دو سال .
ج-داشتن حداقل سواد خواندن و نوشتن و آشنایی به امور محوله .
د-نداشتن سابقه محکومیت کیفری که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی گردد.
ه-کارگر همان واحد بوده و دارای حداقل دو سال تمام سابقه کار متوالی یا متناوب در همان واحد باشد،مگر در مورد واحدهایی که کمتر از دو سال سابقه فعالیت دارند .شرط اخیر در موردواحدهایی که کارشان اقتضای تناوب می نماید ،مجموع تناوب از یکسال نمایدکمتر باشد.
و-دارای سمت مدیریت در واحد نباشد .
ز-برخورداری از صداقت و امانت و عدم اشتهار به فساد اخلاقی .
ماده4-واحد کارو امور اجتماعی ،کارگران و مدیریت را از طریق نصب آگهی ،در محل تردد کارگران از نحوه کاندید اتوری آگاه خواهد ساخت .
تبصره:کاندیداهای نمایندگی می بایست حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ اعلام آگهی ،کاندیداتوری خود را کتبا به واحد کار و امور اجتماعی تسلیم و رسید دریافت دارند .
ماده5-تطبیق شرایط کاندیداهای نمایندگی هر واحد با ضوابط فوق ،بعهده هیئت نظارتی مرکب از افراد زیر است :
1-نماینده واحد کار و امور اجتماعی محل .
2-نماینده کار فرمای همان واحد .
3-یکنفر از کارگران با سواد همان واحد که کاندیدای نمایندگی نباشد.
تبصره :هیئت موظف است از تاریخ وصول اسامی کاندیداها از واحد کار و امور اجتماعی محل حداکثر ظرف مدت یک هفته نظر خود را اعلام نمایند .
نظر هیئت با اکثریت آرا معتبر است.
ماده6-واحد کار و امور اجتماعی پس از احراز صلاحیت کاندیداهای نمایندگی به توجه به ماده 5این دستورالعمل ،ضمن تعیین روز و ساعت ومحل مناسب جهت برگزاری انتخابات ،اسامی کاندیداهای واجد شرایط را حداقل 5 روز قبل از انجام رای گیری ضمن ابلاغ رسمی به کار فرما ،در تابلوی اعلانات کارگاه نصب و آگهی می نماید.
ماده7-انتخابات نمایندگان کارگران هر واحد زیر نظر واحد کار و امور اجتماعی محل و با نظارت هیئت مذکور در ماده5 این دستورالعمل انجام می شود.
ماده8-جلسه انتخابات نمایندگان کارگران ،با حضور حداقل نصف بعلاوه یک کل کارگران واحد رسمیت می یابد و تصمیمات آن با اکثریت آرا حاضرین معتبر خواهد بود .
ماده9-در روز رای گیری ،صندوق اخذ رای با حضور هیئت نظارت بر انتخابات آماده و در محل رای گیری قرار می گیرد .اعضاءحاضر در مجمع به کاندیداهای مورد نظر خود که از طرف هیئت نظارت تایید و معرفی می گردند رای خواهند داد .
ماده10-در پایان رای گیری با حضور هیئت نظارت بر انتخابات ،آرا ماخوذه شمارش و به ترتیب تعداد آراءنفر اول بعنوان نماینده اصلی و نفر دوم بعنوان نماینده علی البدل کارگران خواهند بود مشروط بر اینکه آرا هر هر یک از آنان از یک سوم آرا حاضران کمتر نباشد .
ماده11-هیئت نظارت مکلف است ،پس از شمارش آرا و تنظیم و امضای صورتجلسه نتیجه انتخابات را از طریق نصب آگهی به اطلاع کارگران برساند و یک نسخه از صورتجلسه مذکور را به وزارت کار و امور اجتماعی و یک نسخه دیگر را به کارفرما یا نماینده وی تحویل دهد .
ماده12-چنانچه کارگران به چگونگی انتخابات معترض باشند ،میتوانند ظرف مدت پنج روز از تاریخ برگزاری انتخابات ،اعتراض کتبی خود رابا ذکر دلایل به واحد کار و امور اجتماعی تسلیم و رسید دریافت دارند .
ماده13-واحد کار و امور اجتماعی با نظر هیئت نظارت اعتراضات واصله را مورد رسیدگی قرار داده و نسبت به صحت و سقم آن تصمیم گیری می نماید .در صورت تایید صحت اعتراضات واحد کار و اموراجتماعی با هماهنگی اداره کل سازمانهای کارگری و کارفرمائی انتخابات را ابطال و به ترتیب مقرر در مواد 4و6این دستورالعمل ،انتخابات را تجدید خواهند نمود .
ماده14-واحد کار و امور اجتماعی مکلف است ،در صورت عدم وصول اعتراض ظرف مدت پنج روز ازتاریخ پایان مهلت مقرر در ماده12،و در صورت دریافت اعتراض و وارد نبودن آن ،ظرف پنج روز ،نسبت به صدور ابلاغ اعتبار نامه های نمایندگی اصلی و علی البدل اقدام و رونوشت آن را جهت اطلاع کارفرمای مربوط ارسال دارد.
ماده15-مدت اعتبار نمایندگان کارگران از تاریخ صدور اعتبار نامه دو سال خواهد بود .
ماده16-در موارد زیر اعتبار نامه نمایندگان کارگران توسط واحد کار و امور اجتماعی با هماهنگی اداره کل سازمانهای کارگری و کار فرمائی لغو می گردد:
الف –چنانچه حداقل دو سوم از تعداد کل کارگران واجد شرایط مقرر در ماده2این دستورالعمل کتبا نسبت به نماینده خود اظهار عدم اعتماد نمایند .
ب-چنانچه مشخص گردد که نماینده کارگران ،واجد شرایط مندرج در ماده3این دستورالعمل نبوده و یا شرایط مذکور را از دست داده است .
پ-چنانچه نماینده کارگران بنا به نظر هیئت موضوع ماده 22 قانون شوراهای اسلامی کار و رای هیئت حل اختلاف اخراج شود و یا بر اساس رای مراجع قضایی از حقوق اجتماعی محروم گردد .
ماده17-در صورت فوت ،استعفاء،لغو اعتبار نامه نماینده اصلی ،نماینده علی البدل برای بقیه مدت نمایندگی ،جایگزین وی خواهد شد.
تبصره-چنانچه به هر علتی نماینده اصلی برای مدتی نتواند در واحد حضور یابد ،نماینده علی البدل با اطلاع واحد کار و امور اجتماعی موقتا وظایف او را انجام خواهد داد .
ماده18-در صورتیکه نماینده اصلی یا علی البدل کارگران به یکی از سمتهای :عضویت در شوراهای شهرستان –شهر-استان و نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شود ،نمایندگی کارگران را بخودی خود از دست خواهد داد .
ماده19-واحدهای کار و امور اجتماعی موظفند پس از فطعی شدن انتخابات نمایندگان کارگران و صدور اعتبار نامه های آنان ،فرم های آماری و مدارک انتخاباتی لازم را بمنظور بررسی ،به اداره کل سازمانهای کارگری و کارفرمایی ارسال دارند .
ماده20-نمایندگان کارگران موضوع این دستورالعمل دارای وظایف و مسئولیتهای بشرح ذیل هستند :
الف –آشنا ساختن کارکنان به حدود وظایف و مسئولیتها و حقوق قانونی خویش .
ب- کوشش در جهت ایجاد محیط حسن تفاهم متقابل بین کارگران و کارفرما بمنظور حل و فصل مشکلات و اختلافات ناشی از روابط کار در چها رچوب مقررات قانونی .
ج-همکاری و نظارت بر امور رفاهی کارگران مطلبق مقررات مربوط .
د-پیگیری و مراقبت در جهت حسن اجرای مقررات قانون کار و استیفای حقوق قانونی کارگران .
ه-شرکت در تشکیل مجمع نمایندگان کارگران ،با توجه به مواد 136و160قانون کار جمهوری اسلامی ایران ،بمنظور انتخاب نمایندگان کارگران در هیئتهای حل اختلاف ،سازمان جهانی کار ،شورای عالی ،تامین اجتماعی ،شورای عالی حفاظت فنی و نظایر آن .
ماده 21-مهلت های مقرر در این دستورالعمل ،بدون احتساب روزهای تعطیل رسمی خواهد بود .
این دستورالعمل در 21ماده و 3تبصره در تاریخ 6/12/1371به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی رسید .

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1372/02/14

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.