×

آئین نامه اجرائی تبصره (16)قانون بودجه سال 1372کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره (16)قانون بودجه سال 1372کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(16)قانون-بودجه-سال-1372کل-کشور

وکیل

شماره13839/ت 27ه 21/2/1372

سازمان برنامه و بودجه .
هیات وزیران در جلسه مورخ 8/2/1372بنا به پیشنهاد شماره 430-4/1821-1مورخ 5/2/1372سازمان برنامه و بودجه آیین نامه اجرایی تبصره(16)قانون بودجه سال 1372کل کشور را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده1-کلیه دستگاههای اجرایی استان می توانند در جهت اجرا و تکمیل پروژه های عمرانی خود ،از خود یاری ومشارکت مردم استفاده نمایند .
تبصره –دریافت هرگونه وجهی به اجبار تحت عنوان خود یاری و امسال آن ممنوع و قابل تعقیب می باشد.
ماده2-مبلغ (80000000000)ریال اعتبار ردیف 793050قسمت چهارم قانون بودجه سال 1372کل کشور،دراختیار سازمان برنامه و بودجه قرار می گیردتابا توجه به عملکرد مالی و فیزیکی پروژه ها در طی سال بین استانهای مختلف کشور تقسیم و ابلاغ نماید.
ماده3-کمیته برنامه ریزی استانها موظفند به منظور انتخاب مناسب ترین پروژه ها ،اولویتها ی مورد نظر را حداکثر تا تاریخ 23/10/1372تعیین و اعلام نمایند .
ماده4-اعتبار هر استان به پیشنهاد استاندار یا مسئوول دستگاه اجرایی مربوط و تصویب کمیته برنامه ریزی استان جهت اجرای پروژه های کوچک جدید و تکمیل پروژه های نیمه تمام استانی ،با رعایت ضوابط مربوط به اخذ خودیاری و در قالب موافقت نامه های مبادله شده بین دستگاه اجرایی و سازمان برنامه و بودجه استان ،قابل مصرف میباشد.
ماده5-تصویب و اجرای پروژه های ماده(4)این آیین نامه مستلزم رعایت ضوابط زیر می باشد:
الف –برای اجرای پروژه های مناطق عشایری و بخشهای محروم موضوع تصویبنامه شماره52044/ت 520مورخ 14/4/1368و دهستانهای محروم واقع در بخشهای برخوردار (موضوع تصویبنامه شماره151568/ت 466ه مورخ 28/11/1369)حداقل ده درصد(10%)اعتبار پروژه به صورت خودیاری توسط مردم پرداخت می شود ب-برای اجرای پروژه های روستایی سایر بخشها ،حداقل سی درصد(30%)اعتبار پروژه به صورت خودیاری توسط مردم پرداخت می شود.
ج-برای اجرای پروژههای شهری حداقل پنجاه درصد(50%)اعتبار پروژه به صورت خودیاری توسط مردم پرداخت می شود.
د-مجموعه خودیاری و سهمیه هر پروژه از محل اعتبار ردیف 503079باید برای تکمیل عملیات اجرایی پروژه و بهره برداری از آن کفایت نماید .
تبصره1-خودیاری می تواند به صورت نقدی و جنسی (منقول و غیر منقول )ونیروی انسانی باشد .خودیاری غیر نقدی توسط دستگاه اجرایی ذی ربط یا دفتر فنی استانداری بر اساس آخرین فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه تقویم ریالی می شود .
تبصره2-شروع عملیات اجرایی پروژه های مذکور منوط به اخذ کامل خودیاری نقدی تعهد شده می باشد .
ماده6-در هر استان باید حداکثر سی درصد (30%)اعتبارات اختصاص یافته از محل ردیف 503079در شهرها ،و حداقل هفتاد درصد (70%)آن در روستاها ومناطق عشایری هزینه شود.
ماده7-وجوهی که بابت خودیاری داوطلبانه و مشارکت برای اجرای طرحهای عمرانی به وسیله مردم (اشخاص حقیقی )پرداخت می گردد،ار درآمد مشمول مالیات آنان کسر می شود.
ماده8-از محل اعتبار موضوع بند (الف)تبصره(16)قانون بودجه سال 1372کل کشور ،شروع پروژه هایی که به تنهایی قابل بهره برداری نباشد با بیش از سیصد میلیون (300000000)ریال هزینه ممنوع است .
ماده9-کلیه وجوه خودیاری جهت اجراءوتکمیل پروژه های عمرانی استانی –که به تصویب کمیته برنامه ریزی استان رسیده است –باید با معرفی دستگاه اجرایی به حساب خاصی که به همین منظور تحت عنوان «خودیاری»توسط نمایندگی خزانه در استان افتتاح می شود ،واریز شود.برداشت از حساب مزبور به منظور اجرای پروژه های ذی ربط ،با امضای مشترک معاون عمرانی استانداری و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یا مقامهای مجاز تعیین شده از طرف ایشان می باشد.
تبصره1-در صورتی که خودیاری اخذ شده بابت اجرا ءوتکمیل پروژه هایی باشد که به نحوی از بودجه عمومی دولت –اعم از اعتبار ردیف 503079یا سایر اعتبارات قانون بودجه سال 1370کل کشور –به آنها اعتبار اختصاص یافته است ،وجوه موضوع این ماده به حساب پرداخت طرحهای عمرانی ذی حساب مربوط ،به منظور انجام هزینه پروژه های مورد نظر منتقل می شود تا پس از اصلاح یا مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه استان به مصرف برسد.
تبصره2-در صورتی که خودیاری اخذ شده بابت اجرای پروژه ای باشد که همه آن از محل خودیاری مردم ،تامین اعتبار شده ،بابت وجوه موضوع این ماده به طور مستقیم در اختیار دستگاه اجرایی قرار می گیرد .دستگاه اجرایی این گونه پروژه ها مکلف به حفظ و نگهداری کلیه اسناد مالی مربوط می باشد .
ماده10-دستگاه اجرایی مکلف است میزان و شرح عملیات از محل خودیاری تامین شده و نیز هزینه انجام شده را به تفکیک پروژه ،هر چهار ماه یکبار به سازمان برنامه و بودجه استان گزارش نمایند .
ماده11-مصرف مانده وجوه مربوط به خودیاری در سال بعد بلامانع می باشد .
ماده12-مصرف اعتبارات ناشی از خودیاریهای مربوط به بند (الف)تبصره(16)قانون بودجه سال 1371کل کشور از شمول قانون «محاسبات عمومی »مستثنی بوده وتابع این آیین نامه و قانون «نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند »-مصوب 1364-خواهد بود.حسابهای مربوط به سهم خودیاری ،جداگانه تهیه و تنظیم و نگهداری خواهد شد .
ماده13-در اجرای بند (ج)تبصره(16)قانون «بودجه سال 1372کل کشور،مبلغ ده میلیارد(100000000000)ریال اعتبار ردیف 503156قسمت چهارم این قانون در اختیار وزارت آموزش وپرورش قرار می گیرد تا نسبت به تکمیل فضاهای آموزشی نیمه تمامی که توسط افراد خیر و با مشارکت آنان ساخته شده است ،وهمچنین طرحهای ملی و استانی در دست اجراءاختصاص یابد .
تبصره1-در صورتی که تعاونیها بخواهند از محل خودیاری مردمی نسبت به فعالیتهای آموزشی اقدام نمایند می توانند از اعتبارات این تبصره استفاده نمایند .
تبصره2-اعتبار موضوع این ماده جهت تکمیل فضاهای آموزشی نیمه تمامی که توسط افراد خیر و با مشارکت آنان ساخته شده است –در صورتی که بیش از پنجاه درصد(50%)در مناطق محروم و شصت در صد (60%)در مناطق غیر محروم پیشرفت فیزیکی داشته باشند و کیفیت کار انجام شده تا این مرحله از لحاظ فنی و استانداردهای مربوط قابل قبول باشد –هزینه می شود .
تبصره3-انجام عملیات تکمیلی از محل اعتبار موضوع این ماده پس از واگذاری قطعی واحد آموزشی نیمه تمام به آموزش و پرورش منطقه مربوط امکان پذیر خواهد بود .
تبصره4-مبلغ منظور در ردیف فوق با نظر وزارت آموزش و پرورش در اختیار دستگاههای اجرایی محلی استانها قرار می گیرد تا ضمن مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه و رعایت مفاد این آیین نامه به مصرف برسد.
معاون اول رییس جمهور –حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1372/02/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.