×

آئین نامه استخدامی مشترک شرکتهای بیمه وبیمه مرکزی ایران مصوب 1368 4 21-به شرح زیر اصلاح می شود

آئین نامه استخدامی مشترک شرکتهای بیمه وبیمه مرکزی ایران مصوب 1368 4 21-به شرح زیر اصلاح می شود

آئین-نامه-استخدامی-مشترک-شرکتهای-بیمه-وبیمه-مرکزی-ایران-مصوب-1368-4-21-به-شرح-زیر-اصلاح-می-شود-
شماره 4035ا/ت 53 ه 9/3/1372
وزارت امور اقتصادی و دارایی –سازمان امور اداری و استخدامی کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 29/2/1372بنا به پیشنهاد شماره 39841مورخ 29/10/1371وزارت اموراقتصادی ودارایی و به استناد ماده (5)قانون اداره امور شرکتهای بیمه –مصوب 1367-تصویب نمود :

1-بندهای (چ)و(ح)ماده(2)به شرح زیر اصلاح می شود :
چ-ارتقاءعبارت تست از برخورداری از افزایش سنواتی .
2-متن زیر به عنوان تبصره(3)به ماده (4)الحاق می شود :
تبصره3-افرادی که در قبال حق الزحمه ساعتی و به طور موقت خدمات مورد نیاز شرکت را انجام می د هند مشمول مقررات آیین نامه های مربوط به کارمندان رسمی و قراردادی نمی باشند
3-ماده(28)به شرح زیر اصلاح می شود :
ماده 28-حقوق ماهانه کارمندان که در این آیین نامه حقوق نامیده شده در مواد آتی جایگزین «حقوق رتبه و پایه »می شود عبارت از وجهی از که در ازای خدمت ارائه شده از طرف آنان با توجه به تحصیلات و سابقه خدمت تحت عناوین حقوق مبنا و افزایش سنواتی تعیین و پرداخت می شود .
4-ماده (31)به شرح زیر اصلاح ودوتبصره به عنوان تبصره های (1)و(2)به آن اضافه می شود:
ماده31-گروه ورودی کارمندان با در نظر گرفتن مدرک تحصیلی ،اهمیت وظایف ومسوولیتها ،نوع و حساسیت مشاغل آنان به شرح زیر است :
1-مجموعه مشاغلی که شرایط تحصیلی احراز آنها مدرک پایان دوره ابتدایی و کمتر است حداقل در گروه (یک).
2-مجموعه مشاغلی که شرایط تحصیلی احراز آنها پایان دوره راهنمایی تحصیلی (سیکل )است حداقل در گروه (دو)
3-مجموعه مشاغلی که شرایط تحصیلی احراز آنها پایان دوره کامل متوسط (دیپلم است حداقل در گروه (چهار )
4-مجموعه مشاغلی که شرایط تحصیلی احراز آنها فوق دیپلم (کاردانی)است حداقل در گروه (پنج).
5-مجموعه مشاغلی که شرایط تحصیلی احراز آنها لیسانس (کارشناسی)است حداقل در گروه (هفت ).
6-مجموعه مشاغلی که شرایط تحصیلی احراز آنها فوق لیسانس (کارشناسی ارشد)است حداقل در گروه (نه).
7-مجموعه مشاغلی که شرایط تحصیلی احراز آنها دکتر است حداقل در گروه (ده).
تبصره1-تعداد گروههای قابل تخصیص در هر مقطع تحصیلی (5)الی (7)گروه تعیین می شود .
تبصره2-تغییر و اصلاح گروههای ورودی به شرح فوق طبق مقررات مربوط به تصویب هبات وزیران خواهد رسید.
5-دوتبصره به شرح زیر به عنوان تبصره های (1)و(2)به ماده (31)اضافه می شود:
تبصره1-در موارد زیر به کارمندان شرکت تا دو گروه تشویقی علاوه بر گروه استحقاقی آنان قابل اعطاء می باشد .
الف-آزادگان .
ب-جانبازان انقلاب اسلامی .
ج-رزمندگانی که حداقل شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب در جبه های نبرد حق علیه باطل خدمت نموده اند .
د-مدیران .
ه-کارمندانی که خدمات برجسته انجام داده اند .
تبصره2-«دوره های تخصصی غیر رسمی کارمندان که با توجه به مدت و محتوای دوره تحصیلی قابلیت انطباق با مدارک تحصیلی رسمی را داشته باشد به پیشنهاد کمیته امور استخدامی و تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور با مدارک تحصیلی رسمی از نظر استخدامی همطراز خواهد شد .
6-ماده(32)به شرح زیر اصلاح و دو تبصره به عنوان تبصره های (1)و(2)به آن اضافه می شود :
ماده32-کارمندان در بدو ورود به خدمت شرکت با توجه به مدرک تحصیلی ارائه شده در حداقل گروه مربوط استقرار یافته و در صورتی که دارای سابقه خدمت تمام وقت در دستگاههای دولتی یا نهادهای انقلاب اسلامی بوده و یا خدمت وظیفه عمومی (دوره ضرورت و احتیاط )را انجام داده باشند به ازای هر سال سابقه
خدمت از افزایش سنواتی تامین شده برخوردار خواهند شد .خدمت کمتر از یکسال به تناسب ماههای کار کرد تعیین می شود .
تبصره 1-کارمندانی که حقوق آنان با این آیین نامه تطبیق داده می شود در قبال هر سال سابقه خدمت خود که با توجه به مقررات آیین نامه استخدامی تا پایان سال 1370جزو سنوات قابل قبول آنان منظور شده است از افزایش سنواتی به میزان سه درصد (3%) حقوق مبنای آخرین گروه که بر اساس مقاطع تحصیلی آنان تعیین خواهد شد برخوردار خواهند گردید .خدمت کمتر از یکسال به تناسب ماههای کار کرد ملاک محاسبه خواهد بود .
تبصره 2-شرکت می تواند به منظور تطبیق وضع مقررات مربوط به امتیازات پایه ها و سنوات ترفیع تشویقی یا سایر عناوین مشابه که تا کنون اعمال می شده است .معادل آن را با رعایت مقررات عمومی مطابق دستورالعملی که به پبشنهاد کمیته امور استخدامی به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد به کلیه کارمندان شاغل و باز نشسته بابت سوابق خدمت در جبهه، بسیج ، مناطق جنگزده و محروم وسوابق اسارت و مفقود الاثر بودن یا جانبازی اعطاءنماید .
7-ماده (34)وتبصره آن به شرح زیر تغییر می یابد :
ماده34-فوق العاده کارانه و فوق ضوابط مقرردر ماده (5)قانون نظام هماهنگ پرداخت و حداکثر معادل حقوق مبنای گروه کارمندان قابل پرداخت می باشد .استانداردمشاغل خاص توسط کمیته امور استخدامی تعیین و به تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور می رسد .
تبصره –کارمندانی که مشاغل آنان قابل استاندارد نمی باشد و بیش از حد معمول و با کیفیت مطلوب وظایف خود را انجام میدهند نیز مطابق ضوابطی که به پیشنهاد کمیته امور استخدامی به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد به همان نسبت از فوق العاده کارانه برخوردار می شوند .
8-ماده(38)به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن اضافه می شود :
ماده38-شرکت میتواند به کارمندان خود با توجه به تخصص ،مسئولیت و کارآیی آنان مبلغی تحت عنوان مزایای شغل پرداخت نماید .
میزان این مزایا که من بعد در این آیین نامه فوق العاده شغل نامیده می شود حداقل برابر با پنجاه درصد (50%)حقوق مبنای گروه مربوط تعیین می گردد که با در نضر گرفتن نوع کار و وظایف و مسوولیتها حداکثر تا یکصدو بیست و پنج درصد (125%)حقوق مبنای آنان قابل افزایش است .حداکثر مذکور در مورد مشاغل برنامه ریزی و ستادی و مشاغل اصل بیمه یکصدو سی و پنج درصد (135%)تعیین می شود .تغییرات بعدی در حداکثرهای مذکور با موفقیت شورای حقوق و دستمزد به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید .
تبصره –فوق العاده شغل متصدیان مشاغل تخصصی ،تحقیقی یا آموزشی همچنین متصدیان مشاغل مدیریت و سر پرستی حداقل تا سقفهای مقرر در تبصره های (1)و(2)ماده(4)قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و با رعایت ماده (36)آیین نامه استخدامی شرکت قابل پرداخت است .پرداخت فوق العاده شغل مربوط به مشاغل تخصصی ،تحقیقی یا آموزشی منوط به پرداخت آن به مشمولین ماده (1)قانون فوق الذکر است مگر آنکه شورای حقوق و دستمزد پرداخت آن را تجویز نماید .
8- ماده (39)به شرح زیر اصلاح می شود :
ماده 39 –شرکت می تواند در اجرای ماده (6)قانون نظام هماهنگ به منظور جذب و نگهداری نیروهای متخصص و مدیریت و تطبیق وضع کارمندان خود مبلغی را حداکثر تا صد در صد (100%)حقوق مبنای گروه مربوط تحت عنوان فوق العاده خاص بر اساس طرحی که پیشنهاد مدیران عامل به تصویب کمیته امور استخدامی می رسد پرداخت نماید .تغییر و اصلاح مبلغ مذکور با پیشنهاد امور استخدامی به تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد رسید .
10-بندهای (چ)و(ح)ماده(41)به شرح زیر اصلاح می شود :
چ-فوق العاده روزانه و هزینه سفر و نقل مکان :فوق العاده روزانه برای کارمندانی که به خارج از محل خدمت خود به ماموریت موقت اعزام می شوند و هزینه سفر و نقل مکان برای ماموریتهای موقت و یا دائم آنان .
ح- فوق العاده تولید و بهره وری :برای کارمندان به منظور افزایش تولید حق بیمه و گسترش کمی و کیفی خدمات بیمه ای .
نظام پرداخت فوق العاده تولید و بهره وری توسط شورای حقوق و دستمزد با رعایت مواد (5)و (6)قانون نظام هماهنگ تهیه و اجراءمی شود .
11-در مواد (40)،(41)،(44)،(45)،(49)و (102)عبارت «فوق العاده خاص »جایگزین «فوق العاده حق مقام می شود .
12-عبارت تا دو فرزند در ماده (68)به «سه تا فرزند »تغییر یافته و تبصره ذیل ماده مذکور حذف می شود .
13-یک تبصره به شرح زیر به ماده (74)الحاق می شود :
تبصره-مدت مرخصی بدون حقوق برای ادامه تحصیلات عالی در رشته مربوط به شغل مورد تصدی کارمند ،در صورتی که منجر به اخذ مدرک تحصیلی عالی شده باشد با پرداخت کسور بازنشستگی (سهم کارمند و شرکت )از طرف کارمند بر مبنای حقوق و مزایای شغل آخرین ماه خدمت قبل از استفاده از مرخصی بدون حقوق از نظر سابقه خدمت بازنشستگی مورد محاسبه قرار خواهد گرفت .
14-عبارت «بیش از یکماه »بعد از عبارت «مرخصی بدون حقوق »در ماده (75)افزوده می شود .
15-یک تبصره به شرح زیر به ماده (95)اضافه می شود :
تبصره –کمکهای موضوع این ماده به کارمندانی که فاقد مسکن بوده و از مزایای وام مسکن شرکت استفاده نمیکنند نیز قابل اعطاءمی باشد .
16-در ماده (103)شماره(105)حذف و شماره (98)قبل از (99)اضافه می شود .
17-یک تبصره به شرح زیر به ماده (108)الحاق می شود :
تبصره –حکم تبصره (1)ماده (22)آیین نامه استخدامی سابق شرکت سهامی بیمه ایران در مورد افزایش حقوق بازنشستگی و مستمری کارمندان شرکت مذکور ملغی و از تاریخ 1/1/1371هر گونه ترمیم یا افزایش حقوق بازنشستگان ،موظفین و مستمری بگیران بیمه مرکزی ایران و شرکت سهامی بیمه ایران تابع مقررات ماده (124)خواهد بود .
18-تبصره ماده (113)به شرح زیر اصلاح می شود :
تبصره –شرکت می تواند ساعات کار روزانه کارمندانی را که بیش از سی سال سابقه خدمت دارند در مشاغل تخصصی تا میزان یک چهارم تقلیل دهد .
19-تبصره ماده (114)به شرح زیر اصلاح می شود :
تبصره –بانوان کارمند مشمول حداقل سن مذکور در این ماده نمی باشند .
20-در ماده (115)بعد از اعتبار «به صندوق منتقل»عبارت (یاواریز)اضافه می شود .
21-عبارت «تبصره(2)ماده (1)قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت »در ماده (117)جایگزین عبارت« ماده (32)قانون استخدام کشوری و یا نمایندگی مجلس شورای اسلامی »میشود .
22-عبارت «مشروط بر آنکه از آخرین حقوق جدول ،جدول حقوق تجاوز ننماید »از قسمت اخیر ماده (120)حذف می شود .
23-تبصره(2)ماده (120)به شرح زیر اصلاح می شود :
تبصره2-خالص افزایشهای مذکور در تبصره (1)ماده (33)با پرداخت کسور بازنشستگی در زمان بازنشستگی ،فوت و از کار افتادگی به حداکثر حقوق بازنشستگی ،وظیفه و مستمری کارمندانی که با داشتن بیش از سه سال سابقه خدمت از افزایش سنواتی مظائف استفاده کرده اند ،اضافه خواهد شد
24-یک تبصره به شرح زیر به ماده(122)اضافه می شود :
تبصره –اشتغال بازنشستگان در اجرای ماده (8)قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی مشمول حکم این ماده نخواهد شد .
25-ماده (139)به شرح زیر اصلاح می شود :
ماده139-کسور بازنشستگی( سهم کارمند )کارمندانی که سنوات خدمت آنان باز خرید و یا از خدمت شرکت مستفعی یا اخراج شده یا می شوند و همچنین کارمندانی که به انفصال دائم از خدمت دولتی محکوم شده یا می شوند و نیز کارمندان آزمایشی موضوع ماده (16)،در صورت درخواست آنان طبق مقررات به صندوق بازنشستگی مورد تقاضا و یا صندوق تامین اجتماعی منتقل و یا به شخص آنان مسترد خواهد شد .
26-یک تبصره به شرح زیر به ماده (155)اضافه می شود :
تبصره-هر گاه به لحاظ عدم نیاز واحد سازمانی محل خدمت ،کارمند در اختیار کارگزینی قرار گیرد و ظرف یک ماه امکان اشتغال او در یکی از واحدهای شرکت فراهم نشود به حالت آماده به خدمت در خواهد آمد .
27-متن زیر به عنوان ماده (162)وتبصره های آن به آیین نامه الحاق می شود:
ماده162-مواردی که در این ایین نامه پیش بینی نشده و در مقررات عمومی کشور صراحت دارد به پیشنهاد کمیته امور استخدامی و با تصویب کمیسیونی مرکز از وزرای امور اقتصادی و دارایی ،بازرگانی،و کار و امور اجتماعی می تواند در شرکت ملاک عمل قرار گیرد .
تبصره1-با اجرای این تصویبنامه که از تاریخ 1/1/1371قابل اجراست .سایر مواد آیین نامه استخدامی مشترک شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران ،تاحدودی که با قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت –مصوب 1370-مغایرت نداشته باشد به قوت خود باقی است .
تبصره 2-کمیته امور استخدامی موظف است نصبت به تدوین و انتشار آیین نامه استخدامی شرکت در چهار چوب اصلاحات موضوع این تصویبنامه اقدام نماید .
معاون اول رئیس جمهور –حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1372/02/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.