×

آئین نامه اجرائی قانون حمایت قضائی از بسیج

آئین نامه اجرائی قانون حمایت قضائی از بسیج

آئین-نامه-اجرائی-قانون-حمایت-قضائی-از-بسیج
شماره1500/15 - 2/4/1372

ماده1-افرادی که دارای مجوز از نیروی مقاومت بسیج هستند در صورت برخورد با جرائم مشهود و عدم حضور ضابطین دیگر و یا عدم اقدام به موقع آنها و یا اعلام نیاز آنان به منظور جلوگیری از امحاءآثار جرم و فرار متهم و تهیه و ارسال گزارش به مراجع قضائی اقدامات لازم را به عمل می آورند.
تبصره1-اعضای بسیج و سپاه شرکت کننده در این ماموریت بایستی دارای شرایط ذیل باشند :
الف –گذراندن دوره آموزشی لازم به تشخیص رده ذیربط بسیج .
ب-دارابودن سلامت جسمی در حد اجرای ماموریت محوطه و دارا بودن سلامت روانی .
ج-مجوز مخصوص .
تبصره2-کلیه ضابطین دادگستری و مراجع نیروی انتظامی مکلفند در صورت ارجاع گزارش و یا تحویل متهم از سوی مسئولین مجاز رده های مقاومت بسیج متهم را تحویل گرفته و گزارش بسیج را ضمیمه مدارک ارسالی به مراجع قضائی نمایند .
ماده2-منظور از جرائم مشهود موارد موضوع مادتین 13و23مکرر قانون آئین دادرسی کیفری و سایر قوانین موضوعه میباشد.
ماده3-عدم اقدام به موقع ضابطین در شرایطی محرز است که ضابطین ذیربط دیرتر به صحنه برسند و یا در صورت حضور یا جرم مورد نظر ننمایند .
ماده4-نیاز ضابطین ذیربط قضائی در خصوص برخورد یا جرائم مشهود به رده های مقاومت بسیج که توسط فرماندهی این نیرو تعیین خواهد شد منعکس میگردد و رده های مزبور موظفند حتی المقدور در حدی که به ماموریتهای نظامی لطمه وارد نشود و به صورت سازمان یافته همکاری نمایند .
ماده5-هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری موظف هستند گزارشات ارسالی از سوی مسئولین رده های ذیربط نیروی مقاومت بسیج را تحویل گرفته و مورد رسیدگی قرار دهند .
ماده6-محدوده جغرافیائی و ردههای نیروی مقاومت بسیج که اجازه اجرای ماده24قانون آئین دادرسی کیفری (بازداشت به مدت حداکثر 24ساعت )را دارند توسط فرماندهی این نیرو تعیین شده و به مراجع مروبطه اعلام میگردد.
ماده7-افرادی که مجوز دریافت میکنند باید به هنگام برخورد با متهمین در صورت مطالبه و یا احساس ضرورت مجوز خود را ارائه دهند .
ماده8-نیروی مقاومت بسیج موظف است پس از دستگیری و یا ضبط آلات جرم در اسرع وقت آنها را همراه با گزارش و مطابق صورت مجلس تنظیمی به مراجع قضائی یا انتظامی تحویل نماید.
ماده9-نیروی مقاومت بسیج موظف است هنگام عملیات تیمی مراتب را به اطلاع رده نیروی انتظامی ذیربط برساند .
ماده10-برای رفع اختلافات و مشکلات احتمالی در اجرای این قانون و به منظور ایجاد هماهنگی های لازم کمیسیونی متشکل از نماینده های نیروی انتظامی ونیروی مقاومت بسیج به ریاست نماینده قوه قضائیه تشکیل میگردد.
ماده11-آموزشهای عقیدتی و احکام امر به معروف و نهی از منکر و همچنین آموزشهای قضائی راجع به تشخیص جرائم و قوانین مروبطه و توجیهات اجرائی توسط معاونت آموزشی نیروی مقاومت بسیج و معاونت عقیدتی سیاسی حوزه نمایندگی ولی فقیه در این نیرو،انجام و پس از قبولی در امتحانات مجوز مربوطه صادر میشود.
ماده12-در صورتیکه متهمین به دستور و تذکر دارندگان مجوز در حین انجام وظیفه توجه نکرده و یا با توهین و ایراد ضرب وشتم و جرح علیه آنها برخورد کنند عمل آنها در حکم توهین و مقابله با ضابطین دادگستری و مامورین دولتی و انتظامی میباشد.
ماده13-در صورت برخورد و درگیری متهمین با پرسنل و افراد نیروی مقاومت بسیج مشمول این قانون نیروی انتظامی موظف به حمایت و همکاری با نیروی مقاومت بسیج میباشد.
ماده14-ردههای نیروی مقاومت بسیج و افراد دارنده مجوز در صورت اطلاع و برخورد با جرائم و تخلفات چنانچه قادر به انجام اقدامات قانونی لازم نباشند مراتب را به رده بالاتر در نیروی مقاومت بسیج و نیروی انتظامی محل اطلاع میدهند .
ماده1-رسیدگی به تخلفات و جرائم افراد و ردههای نیروی مقاومت بسیج در حین انجام ماموریت حسب مورد برابر قوانین جاری در مراجع صالحه انجام میگیرد.
ماده16-ارائه خدمات مذکور در ماده 3این قانون منوط به تائید مراتب از سوی فرماندهی نواحی کشوری نیروی مقاومت بسیج است .
ماده17-به منظور اجرای ماده4 این قانون مراجع قضائی مکلفند حتی المقدور همکاری و مساعدتهای لازم را بعمل آورند .
تبصره1-دفاتر مذکور موظفند در صورت مراجعه افراد یا اعلام مشکل حقوقی و قضائی از سوی آنان خدمات مشاوره ای و راهنمائی و ایجاد صلح و سازش میان طرفین دعوا و سایر اقدامات لازم راجهت استیفای حقوق قانونی آنها بعمل آورند .
تبصره2-کارشناسان حقوقی دفاتر فوق ملزم به رعایت کلیه مقررات راجع به تکالیف ووظایف وکلای دادگستری میباشند .
ماده18-مسئولین مراجع ذیربط ادرات ،نهادها،کارخانجات ،مساجد و مراکز آموزش کشور موظف به فراهم نمودن تسهیلات و امکانات لازم رده های مقاومت بسیج مربوط به خود میباشند.
ماده19-کلیه مزایای قانونی که به ضابطین و رده های مربوطه آنها تعلق میگیرد شامل مامورین و ردههای نیروی مقاومت بسیج موضوع این قانون نیز میشود.
ماده20-اجرای مقررات این قانون وآئین نامه موجب سلب وظائف و مسئولیتهای قانونی نیروی انتظامی و سایر مراجع ذیربط نخواهد بود.
ماده21-این آئین نامه با 21ماده و4تبصره در تاریخ 30/3/1372به تصویب فرماندهی معظم کل قوا رسیده و برای کلیه مراجع مذکور در ماده 5قانون لازم الاجراءمیباشد.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1372/03/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.