×

آئین نامه چگونگی مدت کار تعطیلات و مرخصی ها ،مزد و حقوق کارگرانی که طرز کارشان به نحوی است که تمام قسمتی از مزد و درآمد آنها به وسیله مشتریان مراجعین تامین می شود

آئین نامه چگونگی مدت کار تعطیلات و مرخصی ها ،مزد و حقوق کارگرانی که طرز کارشان به نحوی است که تمام قسمتی از مزد و درآمد آنها به وسیله مشتریان مراجعین تامین می شود

آئین-نامه-چگونگی-مدت-کار-تعطیلات-و-مرخصی-ها-،مزد-و-حقوق-کارگرانی-که-طرز-کارشان-به-نحوی-است-که-تمام-قسمتی-از-مزد-و-درآمد-آنها-به-وسیله-مشتریان-مراجعین-تامین-می-شود

وکیل


شماره6510/ت 131 ه - 26/4/1372

وزارت کار و امور اجتماعی
هیات وزیران در جلسه مورخ 13/4/1372بنا به پیشنهاد 54817مورخ 21/4/1371وزارت کار و امور اجتماعی و به اسناد (190)قانون کار جمهوری اسلامی ایران ،آیین نامه چگونگی مدت کار ،تعطیلات و مرخصی ها ،مزد و حقوق کارشناسانی که طرز کارشان به نحوی است که تمام یا قسمتی از مزد و درآمد آنها به وسیله مشتریان یا مراجعین تامین می شود را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده1-مدت کار،تعطیلات ،مرخصی ها و مزد حقوق که طرز کارشان به نحوی است که تمام یا قسمتی از مزد و درآمد آنها به وسیله مراجعین تامین می شود به موجب این آیین نامه خواهد بود .
ماده2-در مواردی که مزد کارگر از وجوه دریافتی از مراجعین و مشتریان تامین می شود باید سهم مزد کارگر از وجوه دریافتی در قرارداد کار مشخص شود و هر گاه علاوه بر وجوه مذکور پرداخت مزد ثابتی توسط کار فرما تعهد شده باشد باید میزان آن در قرارداد معین گردد.
تبصره-وجوهی که عرفا تحت عنوان انعام از سوی مشتریان یا مراجعین به کارگران پرداخت می شود و در قرارداد کار ذکری از آنها به عنوان بخشی از مزد نشده جزومزد محسوب نمی شود .
ماده3-در کارگاههای مشمول این آیین نامه چنانچه با توجه به ماهیت کار ،وجوه دریافتی از مشتریان یا مراجعین به وسیله کار فرما یا طرق دیگر جمع آوری شوند ،چگونگی و نحوه پرداخت سهم مزد کارگر با تراضی طرفین (کارگر و کارفرما)تعیین می شود .
ماده4-مجموع مزد و درآمد دریافتی از مشتریان یا مراجعین موضوع ماده(2)این آیین نامه که به کارگر تعلق می گیرد در هر حال نباید از حداقل مزد قانونی کمتر باشد .
ماده5-کارگران مشمول این آیین نامه از نظر استفاده از تعطیلات و مرخصی های تابع مقررات مبحث سوم از فصل سوم قانون کار میباشد و مزد ایام مذکور توسط کارفرما پرداخت می شود .در صورتی که ماخذ پرداخت مزد برای ایام تعطیلات و مرخصیها در قرارداد کار مشخص نشده باشد ،ماخذ محاسبه،میانگین مزد دریافتی در روزهای کارکرد آخرین ماه کارگر است .
ماده6-مزدی که مبنای محاسبه فوق العاده اضافه کاری قرار می گیرد ونیز مزد روزهای جمعه و تعطیل رسمی و مرخصی ها نباید کمتر از حداقل مزد قانونی باشد .
ماده7-ماخذ محاسبه مزد ،یا حقوق ،حق سنوات و مزایای پایان کار موضوع مواد(18)،(20)،(27)،(31)و(32)قانون کار عبارت از متوسط مزد دریافتی کارگر در آخرین نود (90)روز کار او خواهد بود.
ماده8-در صورت وجود عرف و رویه دیگری در کارگاه که مزد و مزایایی بیش از آنچه که در این آیین نامه مقرر شده برای کارگران در نظر گرفته باشد همان عرف و رویه حاکم خواهد بود .
معاون اول رئیس جمهور –حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1372/04/13

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت كار و امور اجتماعی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.