×

آئین نامه اجرائی بند (3) قسمت «ب» تبصره (21) قانون بودجه سال 1372 کل کشور

آئین نامه اجرائی بند (3) قسمت «ب» تبصره (21) قانون بودجه سال 1372 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-بند-(3)-قسمت-«ب»-تبصره-(21)-قانون-بودجه-سال-1372-کل-کشور
شماره 58605 / ت 332 هـ - 30/11/1372

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان برنامه و بودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 17/11/1372 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 15137 / 54/ 5 مورخ 29/8/1372 وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه آیین نامه اجرایی بند (3) قسمت «ب» تبصره 21 قانون بودجه سال 1372 بودجه سال 1372 کل کشور را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ وجوه لازم برای خرید وسایل ، لوازم ، مصالح ساختمانی ، قطعات یدکی و ماشین آلات کارگاهی مورد نیاز طرحهای عمرانی ، موضوع بند 3 قسمت «ب» تبصره 21 قانون بودجه سال 1372 کل کشور بنا به دستور وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا نمایندگان مجاز از طرف آنها با توجه به امکانات خزانه و در قالب اعتبارات تخصیص یافته حداکثر تا میزان 15% اعتبار مصوب سال جاری هر یک از طرحهای عمرانی ملی و 20% اعتبار مصوب سال جاری هر یک از طرحهای عمرانی استانی در مقابل درخواست وجه در اختیار دستگاه اجرایی مربوط قرار می گیرد تا به شرح سایر مواد این آیین نامه هزینه گردد .
ماده 2 ـ وجوه موضوع این آیین نامه به حساب جداگانه ای که توسط خزانه برای دستگاه اجرایی در شعبه حسابهای دولتی بانک طرف حساب دستگاه اجرایی افتتاح می شود واریز خواهد شد .
ماده 3 ـ وجوه موضوع این آیین نامه حتی الامکان برای سفارش لوازم ، ماشین آلات ، مصالح و تجهیزاتی به کار می رود که ، برای ساخت یا تحویل آنها از طرف سازنده یا فروشنده مدت زمانی تعیین می شود و دستگاه اجرایی باید براساس برنامه زمان بندی اجرای کار ، قبلا نسبت به سفارش آنها اقدام کند .
ماده 4 ـ دستگاههای اجرایی براساس برنامه زمان بندی اجرای کار ، نسبت به سفارش مصالح با تهیه پیش فاکتور و یا انعقاد موافقتنامه از طریق منابع مورد تایید خود اقدام می نمایند . وجوه لازم برای انجام این سفارش ها با دستور پرداخت دستگاه اجرایی ، به حساب فروشنده واریز می شود .
تبصره ـ در مواردی که بر حسب لزوم و بنا به توصیه دستگاه اجرایی ، پیمانکاران مستقیما به منابع تامین اقلام موضوع این آیین نامه که مورد تایید دستگاه اجرایی باشد مراجعه و نسبت به تهیه پیش فاکتور یا انعقاد موافقتنامه به نام خود اقدام و پیش فاکتور یا موافقتنامه مربوط را به دستگاه اجرایی تسلیم می نمایند وجوه لازم برای سفارش آنها طبق دستور پرداخت دستگاه اجرایی به حساب فروشنده واریز به شرح ماده 6 به حساب منظور می گردد .
ماده 5 ـ دستگاههای اجرایی براساس برنامه زمان بندی اجرای کار و پیشرفت عملیات آن ، حواله تحویل اقلام مورد نیاز را از محل اقلام سفارش شده در اختیار پیمانکاران یا واحدهای امانی ذی ربط قرار داده و هزینه آن را حسب مورد به شرح مواد 6 ، 7 این آیین نامه به حساب منظور می نمایند .
ماده 6 ـ هزینه های تهیه اقلام موضوع این آیین نامه در قراردادهای پیمانکاری به شرح زیر به حساب منظور می شود .
الف ـ هزینه های ابزار اجرای کار ، از قبیل وسایل و لوازم و ماشین آلات کارگاهی و قطعات یدکی به میزان هزینه تمام شده به حساب بدهی پیمانکار منظور میشود .
ب ـ هزینه تهیه مصالح ( به استثنای سیمان و آهن آلات ) بر مبنای هزینه تمام شده به حساب بدهی پیمانکار منظور می شود بهای سیمان و آهن آلات بر طبق دستورالعملهای سازمان برنامه و بودجه ( مربوط به روش محاسبه ما به التفاوت نرخ آهن آلات و سیمان ) به حساب بدهی پیمانکاران منظور می شود در مواردی که هزینه تمام شده تهیه آهن آلات و سیمان بیش از میزانی باشد که طبق دستورالعملهای یاد شده باید ه حساب بدهی پیمانکار گذاشته شود ، ما به التفاوت به هزینه قطعی طرح مربوط منظور می شود .
ماده 7 ـ هزینه های تهیه اقلام موضوع این آیین نامه در کارهای امانی و قراردادهای پیمانکاری که به موجب قرارداد تهیه اقلام خریداری شده به عهده کارفرما است ، به میزان تمام شده به حساب هزینه قطعی طرح منظور می شود .
ماده 8 ـ اقلام موضوع این آیین نامه باید پس از تحویل توسط فروشنده به کارگاه حمل گردد . مصالح و لوازم مصرفی و قطعات یدکی در کار به مصرف خواهد رسید . و ماشین آلات که حواله آن به نام پیمانکار صادر می گردد تا تادیه بدهی او به کارفرما در رهن کارفرما بوده و سند آن به منظور جلوگیری از هر نوع انتقال مالکیت برای مدت پنج سال نزد کارفرما نگهداری خواهد شد .
ماده 9 ـ در قراردادهای پیمانکاری پس از تحویل مصالح به کارگاه ، ورود آنها با حضور دستگاه نظارت صورت مجلس شده و بهای آن براساس نرخهای مندرج در قرارداد آنها در اولین صورت وضعیتی که پس از ورود مصالح به کارگاه تنظیم می شود ، منظور گردد .
ماده 10 ـ مبالغ بدهی پیمانکاران بابت خرید ماشین آلات و قطعات یدکی به میزانی که توسط دستگاه اجرایی تعیین می شود از صورت وضعیت پیمانکار کسر می شود بدهی یاد شده باید تا پایان سال مالی واریز شود .
ماده 11 ـ مبالغ بدهی پیمانکار بابت مصالح دریافتی به تناسب مقادیری از مصالح که در صورت وضعیت منظور می شود باید از صورت وضعیت پیمانکار کسر شود .
ماده 12 ـ چنانچه مصالح لوازم ، قطعات یدکی و ماشین آلات ساختمانی که پیمانکار بابت آنها بدهکار است به عللی تا پایان سال تحویل پیمانکار نشود بدهی پیمانکار با سر فصل پیش پرداخت خرید اقلام یاد شده به سال بعد منتقل می شود .
ماده 13 ـ در مورد خریدهایی که اقلام مربوط به آنها تا پایان سال مالی تحویل نگردد و حواله آنها نیز در اختیار پیمانکار قرارداده نشده باشد ، بدهی واحدهای تولیدی یا منابع تامین کننده این نوع اقلام ، تحت عنوان پیش پرداخت طرح مربوط به سال بعد منتقل و برابر مقررات واریز می گردد .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1372/11/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.