×

آئین نامه اجرائی بند (د ) تبصره 10 قانون بودجه سال 1372 کل کشور

آئین نامه اجرائی بند (د ) تبصره 10 قانون بودجه سال 1372 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-بند-(د-)-تبصره-10-قانون-بودجه-سال-1372-کل-کشور

وکیل


شماره 16211 / ت 111 هـ - 16/4/1372

سازمان برنامه و بودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 13/4/1372 بنا به پیشنهاد کمیته امداد امام خمینی و تایید شماره 2283 ـ 63/19 60 ـ 1 مورخ 6/4/1372 سازمان برنامه و بودجه و به استناد بند (د) تبصره 10 قانون بودجه سال 1372 کل کشور ، آیین نامه اجرایی بند مزبور را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ اعتبارت موضوع این آیین نامه شامل موارد زیر می باشد .
الف ـ اعتبار ردیف 129022 ( وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، کمیته امداد امام خمینی قانون بودجه سال 1372 برای انجام هزینه های پرسنلی ، اداری ؛ سرمایه ای و پرداختهای انتقالی شامل اعطای کمکهای بلاعوض از قبیل کمکهای مستمر نقدی و غیر نقدی به حدوا 1250000 نفر افراد و خانواده های بی بضاعت ( خانواده های بی سرپرست ، خانواده های دارای سرپرست از کار افتاده و معلول ، ایتام ، درمانده و ابن السبیل ) به شرح زیر :
خانواده های یک نفره 15000 ریال ، دو نفره 25000 ریال ، سه نفره 30000 ریال ، چهار نفره 35000 ریال ، و پنج نفره و بیشتر 40000 ریال و همچنین کمکهای ازدواج ، تهیه جهیزیه ، قرض الحسنه ، خدمات فرهنگی ، آموزشی ، درمانی ، ساخت و تعمیر مسکن و تبدیل به احسن فعالیتهای خودکفایی و سایر کمکها و هزینه های مربوط در قالب برنامه های پیش بینی شده ذیل ردیف مذکور به مصرف خواهد رسید .
ب ـ اعتبار ردیف 129023 ( وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ـ کمیته امداد امام خمینی ـ طرح شهید رجایی ) قانون بودجه سال 1372 که به منظور کمک به 600 هزار نفر روستا نشینان و عشایر سالمند نیازمند که در اول سال 1372 دارای شصت سال تمام باشند و همچنین 550 هزار نفر افراد تحت تکلف ماهیانه آنان اختصاص می یابد که به ازا یک نفر سالمند واجد شرایط در خانواده ماهیانه 15000 ریال به ازا دو نفر سالمند واجد شرایط در یک خانواده ماهانه 25000 ریال و به ازا هر یک از افراد تحت تکفل 5000 ریال تامین و به صورت مجموعه ای از کالاهای اساسی مورد نیاز مشمولان طرح اعم از جنسی ، نقدی و یا خدمات درمانی ، فرهنگی ، سرمایه ای و همچنین هزینه های اجرایی توسط کمیته امداد امام خمینی پرداخت خواهد شد .
ج ـ اعتبار ردیف 503174 ( کمیته امداد امام خمینی ـ طرح شهید رجایی ) قانون بودجه سال 1372 به منظور افزایش کمکهای نقدی و جنسی خدمات درمانی ، فرهنگی و بازسازی و تعمیر و مرمت مسکونی مددجویان تحت پوشش و مشمولان طرح شهید رجایی در اختیار کمیته امداد امام خمینی قرار خواهد گرفت .
تبصره 1 ـ حداکثر افراد تحت پوشش در هر خانواده مشمول طرح شهید رجایی 5 نفره می باشد که یک نفر سالمند واجد شرایط به عنوان سرپرست و چهار نفر دیگر افراد تحت تکفل تلقی می شوند و حداکثر دریافتی یک خانوار 5 نفر مشمول طرح ماهانه 40000 ریال می باشد .
تبصره 2 ـ افراد تحت تکفل شامل همسر ، فرزندان اناث فاقد همسر و فرزندان ذکور پایین تر از هیجده سال و در صورت ادامه تحصیل تا 25 سال سن می باشند .
ماده 2 ـ اعتبارات موضوع ردیفهای فوق الذکر با رعایت قانون بودجه سال 1372 کل کشور و قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی ، مصوب 6/11/1364 و مقررات کمیته امداد امام خمینی و این آیین نامه بر اساس تخصیص اعتبار و در قالب موافقتنامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه قابل مصرف خواهد بود .
ماده 3 ـ سهم اعتبارات مورد نیاز کمیته امداد امام خمینی در مرکز و واحدهای تابع آن در استانها و شهرستانها از محل اعتبارات موضوع ماده 1 این آیین نامه با توجه به سقف اعتباری هر یک از ردیفها و برنامه های مربوط به پیشنهاد سرپرست کمیته امداد امام خمینی و تصویب شورای مرکزی کمیته مذکور تعیین و ابلاغ خواهد شد .
ماده 4 ـ مشمولان موضوع بند (ب) ماده 1 این آیین نامه باید حایز شرایط زیر باشند :
الف ـ روستانشینان و عشایر سالمند که هیچگونه مستمری ( حقوق بازنشستگی ، وظیفه یا کمک نهادهای انقلاب اسلامی و ارگانها و موسسات دولتی ) نداشته باشند و یا مستمری اعطایی برای تامین زندگی آنان کافی نباشد .
ب ـ فاقد درآمد و امکانات مالی در حد خودکفایی ( خانواده تحت تکفل ) باشند و درآمد آنان مطابق عرف ، روستا و عشایر برای تامین زندگی خانواده تحت تکفل آنها کافی نباشد .
تبصره 1 ـ روستا نشینان و عشایری که به عللی روستا را ترک نموده و در شهر سکونت گزیده اند در صورت سکونت مجدد و مستمر در روستا و دارا بودن سایر شرایط مندرج در این آیین نامه می توانند از کمکهای بند «ب» ماده 1 این آیین نامه برخوردار شوند .
تبصره 2 ـ تشخیص و تعیین افراد روستا نشین و عشایر واجد شرایط و افراد تحت تکفل موضوع این ماده با رعایت مفاد این آیین نامه به عهده کمیته امداد امام خمینی خواهد بود .
ماده 5 ـ وجوه لازم برای تامین هزینه ها و کمکهای موضوع این آیین نامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته ردیفهای 129022 و 129023 و 503174 قانون بودجه سال 1372 براساس دستور سرپرست کمیته امداد امام خمینی و درخواست وجه با امضای ذی حساب توسط خزانه به حسابهای مربوط که حسب مورد از طریق خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شده یا می شود واریز خواهد شد .
برداشت از حسابهای مذکور با امضای مشترک ذی حساب و سرپرست کمیته امداد امام خمینی یا یک نفر از اعضا شورای مرکزی کمیته مزبور مجاز خواهد بود .
تبصره ـ عناوین مدیر مالی مسوولان امور مالی مذکور در این آیین نامه در حکم عناوین ذی حساب و عاملان ذی حساب محسوب می گردند .
ماده 6 ـ مدیر مالی کمیته امام خمینی به تصویب شورای مرکزی و حکم سرپرست کمیته مزبور منصوب می شود و مسوولیت درخواست وجه و پرداخت هزینه ها و نگهداری حسابها و حفظ اسناد و مدارک مالی و وجوه نقدینه ها و اوراق بهادار و نگهداری حساب اموال موضوع این آیین نامه را در سطح کشور به عهده دارد .
تبصره ـ مسوولان امور مالی واحدهای تابع کمیته امداد امام خمینی در مراکز استانها و شهر ستانها با پیشنهاد مدیر مالی و حکم سرپرست کمیته امداد امام خمینی یا مقام مجاز از طرف ایشان منصوب می شوند و عهده دار مسوولیتهای موضوع این ماده در مورد ابواب جمعی خود می باشند .
ماده 7 ـ کمیته امداد امام مجاز است در صورت لزوم نسبت به خرید و تدارک تمام یا قسمتی از کالاهای مورد نیاز و ارسال آنها به واحدهای تابعه برای اعطای کمکهای غیر نقدی موضوع این آیین نامه اقدام نماید .
ماده 8 ـ واحدهای تابع کمیته امداد امام خمینی در سراسر کشور موظفند کمکهای نقدی و غیر نقدی موضوع این آیین نامه را بین مشمولان براساس دستورالعملی که با رعایت مفاد این آیین نامه توسط کمیته امداد امام خمینی در مرکز تهیه و ابلاغ خواهد شد توزیع نمایند .
ماده 9 ـ کمیته امداد امام خمینی در صورت ضرورت می توانند کمک موضوع بند «ب» ماده 1 این آیین نامه را یکجا و به صورت نقدی یا جنسی به مشمولان طرح مربوط پرداخت نماید .
ماده 10 ـ نصاب و نحوه انجام معاملات و میزان پیش پرداخت که از 40% تجاوز نخواهد کرد و تنخواه گردان و سپرده حسن انجام کار و همچنین نوع و میزان تضمینی که می باید در قبال پیش پرداخت یا حسن انجام کار اخذ گردد تابع مراتب و ضوابطی مقرر در بندهای ( د ، هـ ) ماده واحده قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند مصوب 6/11/1364 می باشد .
ماده 11 ـ اموالی که از محل اعتبارات موضوع این آیین نامه خریداری یا ایجاد می شود به استثنای اموالی که در اجرای این آیین نامه موضوع کمک اشخاص قرار می گیرد اموال دولت محسوب می گردد .
ماده 12 ـ مانده وجوه مصرف نشده اعتبارات موضوع این آیین نامه باید به صورت یک ماه عیدی به مشمولان بندهای ( الف و ب ) ماده 1 این آیین نامه حسب مورد پرداخت گردد .
ماده 13 ـ کمیته امداد امام خمینی موظف است حساب اعتباری موضوع این آیین نامه را به طور جداگانه نگهداری و در مواعدی که از طرف دیوان محاسبات کشور تعیین و اعلام می شود به دیوان مزبور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه نماید .
ماده 14 ـ ایجاد هر نوع تعهد عملیاتی و پرسنلی از طرف اعتبارات موضوع این آیین نامه برای سالهای بعد مجاز نمی باشد .
ماده 15 ـ شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی موظف است از طریق حسابرسی داخلی یا اعزام مامور به واحدهای تابع خود در مرکز و شهرستانها به جریان امور مالی مستمرا نظارت نماید .
ماده 16 ـ کمیته امداد امام خمینی موظف است گزارش عملکرد هزینه و عملیات موضوع این آیین نامه را هر چهار ماه یک بار به سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون برنامه و بودجه و سایر کمیسیونهای مربوط مجلس شورای اسلامی ارسال نماید .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی


نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1372/04/13

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.