×

آئین نامه چگونگی استفاده از اتومبیلهای دولتی و واگذاری امور نقلیه دستگاههای دولتی به بخش غیر دولتی

آئین نامه چگونگی استفاده از اتومبیلهای دولتی و واگذاری امور نقلیه دستگاههای دولتی به بخش غیر دولتی

آئین-نامه-چگونگی-استفاده-از-اتومبیلهای-دولتی-و-واگذاری-امور-نقلیه-دستگاههای-دولتی-به-بخش-غیر-دولتی
شماره 59590 / ت 351 هـ 15/12/1372

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ شورای عالی بررسی و تعیین الگوی مصرف
هیات وزیران در جلسه مورخ 17/11/1372 به استناد لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتومبیلهای زائد ـ مصوب 1358 ـ و ماده 1 قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه های غیر ضرور و جلوگیری از تجمل گرایی ـ مصوب 1370 ـ آیین نامه چگونگی استفاده از خودروهای دولتی و واگذاری امور نقلیه دستگاههای دولتی به بخش غیر دولتی را به شرح زیر تصویب نمود :

فصل اول ـ تعاریف
ماده 1 ـ دستگاه اجرایی : منظور از دستگاه اجرایی در این آیین نامه ، کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها و شرکتهای دولتی ، موسسات و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و شرکتهای تحت پوشش با مدیریت دولتی ، نهادهای انقلاب اسلامی که بودجه عمومی یا کمک دولت استفاده می نمایند و شرکت ها و موسسات وابسته به آنها می باشد.
ماده 2 ـ خودروهای دولتی : وسایل نقلیه ای هستند که جز اموال عمومی و اموال دولت بوده و برای انجام امور اداری و خدماتی در اختیار دستگاه اجرایی می باشند و به ترتیب زیر طبقه بندی می شوند :
الف ـ خودروهای خدمات عمومی ، که با نصب نمره دولتی و نوشتن عبارت « خودرو و خدمت » و نام دستگاه در اختیار دارنده در دو طرف آنها مشخص می شوند و عبارتند از : سواری ، وانت ، مینی بوس ، اتوبوس ، کامیون و کامیونت
نصب نمره دولتی و درج عبارت « خودرو و خدمت » و نام دستگاه در اختیار دارنده برای خودروهای وزارت اطلاعات الزامی نیست .
ب ـ خودروهای خدمات اختصاصی ، که خودروهای سواری غیر تشریفاتی بوده و دارای نمره شخصی می باشند .
فصل دوم ـ چگونگی استفاده از خودروهای دولتی
ماده 3 ـ کلیه خودروهای دستگاه اجرایی به استثنای خودروهای اختصاصی و تشریفاتی خودرو و خدمات عمومی محسوب می شوند و فقط با حکم ماموریت و برای جابجایی مامورین و یا لوازم و تجهیزات مورد نیاز به محل ماموریت مورد استفاده قرار می گیرد و هرگونه استفاده شخصی و بدون حکم ماموریت از این خودروها ممنوع است.
ماده 4 ـ خودروهای خدمات اختصاصی صرفا در اختیار مقامات موضوع تبصره 2 ماده 1 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و همترازان آنها قرار می گیرد و چگونگی استفاده از آنها در حد متعارف با تشخیص استفاده کننده است .
فصل سوم ـ چگونگی فروش خودروهای دولتی و واگذاری امور نقلیه
ماده 5 ـ دستگاه اجرایی میتواند خودروهای مازاد خود و نیز خودروهایی را که سابقا به موجب مقررات و یا دستورالعمل های داخلی در اختیار مسوولان و مدیران گذاشته است ، عبارت مقررات مربوط و به ترتیب اولویت های زیر به فروش برساند .
الف ـ مستخدمان رسمی یا ثابت دستگاه اجرایی که شاغل در مشاغل پشتیبانی و خدماتی بوده و با استفاده از مقررات مربوط درخواست باز خریدی یا بازنشستگی می نمایند و نیز مقامات ، مسوولان و مدیرانی که تا زمان تصویب این آیین نامه به موجب مقررات و یا دستورالعملهای داخلی ، خودرو در اختیار داشته اند . ( صرفا برای یک بار ) .
ب ـ سایر مستخدمان دستگاه اجرایی
ج ـ سایر اشخاص حقیقی و حقوقی ( با اولویت شرکتهای تعاونی حمل و نقل اداری )
ماده 6 ـ دستگاههای اجرایی می توانند خودروهای موضوع ماده 2 این آیین نامه را که در اختیار واحدهای نقلیه آنهاست ، به رانندگان و کارکنان واحدهای نقلیه و تعمیرگاههای خود که براساس مقررات موجود تقاضای بازخریدی یا بازنشستگی می نمایند واگذار کنند و تسهیلات لازم را برای تشکیل شرکت تعاونی حمل و نقل اداری ، مرکب از اشخاص یاد شده فراهم نمایند .
تبصره ـ کسورات بازنشستگی کارکنان رسمی و ثابت که بازخرید می شوند با استفاده از ماده 1 قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی ، به صندوق تامین اجتماعی منتقل می گردد تا کارکنان یاد شده از حمایتهای بیمه ای و بازنشستگی صندوق مزبور بهره مند گردند .
ماده 7 ـ دستگاههای اجرایی در صورت لزوم و داشتن اعتبار و تصویب بالاترین مقام دستگاه ، برای ارایه خدمات ایاب و ذهاب عمومی (اتوبوس و مینی بوس ) به کل کارکنان خود می توانند با اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت قوانین و مقررات مربوط ، قرارداد منعقد نمایند و خدمات مورد نیاز خود را از این طریق دریافت دارند .
ماده 8 ـ قیمت خودروهای واگذاری براساس نظریه کارشناسان رسمی دادگستری تعیین خواهد شد .
تبصره 1 ـ 20% بهای خودروهایی که طبق مواد 5 ، 6 ( به استثنای بند «ج» ماده 5 به فروش می رسد و یا واگذار می گردد به صورت نقد و بقیه حداکثر (40 ) قسط به صورت ماهانه توسط خریدار پرداخت خواهد شد .
تبصره 2 ـ در صورتی که خریدار از اشخاص حقیقی یا حقوقی مذکور در قسمت ج ماده 5 باشد باید تمام بهای خودرو را یک جا و نقدا پرداخت نماید . همچنین از سایر خریدارانی که رابطه استخدامی خود را با دستگاه اجرایی متبوع خود قطعی می کنند . باید وثیقه معتبر اخذ شود.
فصل چهارم ـ سایر مقررات
ماده 9 ـ پستهای سازمانی واحدهای نقلیه موجود در دستگاههای اجرایی به تناسب واگذاری امور نقلیه حذف می گردند . ایجاد مجدد پستهای حذف شده در واحدهای نقلیه موضوع این ماده و یا استخدام و به کار گیری راننده در واحدهای یاد شده در دستگاههای اجرایی که طبق مواد 5 و 6 عمل نموده اند ممنوع است .
ماده 10 ـ دستگاه اجرایی متبوع استفاده کننده از خودرو و در صورت دریافت گزارش مراجع ذی ربط و یا مشاهده هر گونه تخلف از مفاد این آیین نامه مکلف است برخورد داری لازم را با تخلف به عمل آورد.
ماده 11 ـ کلیه دستگاههای اجرایی به استثنای نیروهای مسلح و سازمان صدا و سیما و وزارت اطلاعات مشمول این آیین نامه می باشند دستگاههای استثنا شده موظفند ظرف سه ماه آیین نامه چگونگی استفاده از خودروهای دولتی متناسب با شرایط خاص خود را تنظیم و به تصویب هیات وزیران برسانند .
ماده 12 ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ، سازمان برنامه و بودجه ، دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور موظفند گزارش چگونگی اجرا و موارد تخلف آیین نامه را هر سه ماه یک بار به روسای سه قوه و دبیرخانه شورای عالی بررسی و تعیین الگوی مصرف ارایه نمایند .
ماده 13 ـ از تاریخ ابلاغ این آیین نامه ، آیین نامه نحوه استفاده از خودروهای دولتی ـ موضوع تصویبنامه شماره 12663/ت 584 هـ مورخ 9/3/1371 ـ و سایر مقررات مغایر لغو می گردد .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1372/11/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.