×

آئین نامه اجرائی موضوع تبصره یک قانون تغییر وضعیت استخدامی کارگران معادن ذغال سنگ مشمول قانون کار ، به آیین نامه استخدامی شرکت ملی فولاد ایران و انتقال حق بیمه آنان

آئین نامه اجرائی موضوع تبصره یک قانون تغییر وضعیت استخدامی کارگران معادن ذغال سنگ مشمول قانون کار ، به آیین نامه استخدامی شرکت ملی فولاد ایران و انتقال حق بیمه آنان

آئین-نامه-اجرائی-موضوع-تبصره-یک-قانون-تغییر-وضعیت-استخدامی-کارگران-معادن-ذغال-سنگ-مشمول-قانون-کار-،-به-آیین-نامه-استخدامی-شرکت-ملی-فولاد-ایران-و-انتقال-حق-بیمه-آنان
شماره 99414 - 5/2/1366

وزارت معادن و فلزات
هیات وزیران در جلسه مورخ 30/1/1366 بنا به پیشنهاد شماره 36066مورخ 18/9/1365وزارت معادن وفلزات ، آیین نامه اجرایی تبصره یک ماده واحده قانون تغییر وضعیت استخدامی کارگران معادن ذغا ل سنگ مشمول قانون کار ، به آیین نامه استخدامی شرکت ملی فولاد ایران و انتقال حق بیمه آنان مصوب 16/6/1365را به شرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1ـمستخدمینی که با توجه به مفاد این آیین نامه مشمول خواهند گردید عبارت خواهند بود از :
الف ـ شاغلینی که برحسب وظیفه کار آنان در زیرزمین انجام می پذیرد .
ب ـ شاغلینی که بر حسب وظیفه جهت اقدامات کنترل و نظارت و سرپرستی و ارایه خدمات جانبی مکررا در زیر زمین رفت وآمد می نمایند.
ج ـ شاغلین اکتشافی ، قسمتهای فنی و خدماتی ، تعمیرگاههاو کارگاههای رئی زمین که کار آنان به نوعی با کار معدن وابسته می باشد.
هـ شاغلین کلیه قسمتهای اداری ، رفاهی و هرگونه شغل دیگرب که وظایف انان به علت خدمات عمومی مورد نیاز معادن ، ثابت تلقی می گردد.
ز ـ شاغلینی که در قسمتهای زیر زمینی معادن در حال تجهیز انجام وظیفه نموده و به کار انان در آتیه احتیاج می باشد.
تبصره ـ تشخیص ثابت بودن شغل ( موضوع بند هـ )و احتیاج به خدمات کارکنان در آینده ( موضوع بند ز ) با شرکت ملی فولاد ایران خواهد بود.
ماده 2ـ تطبیق وضع کارگری در صورتی انجام خواهد پذیرفت که در هرکارگاه طرح پرسنلی مربوط به تصویب شرکت رسیده و هر یک از کارگران مشمول این آیین نامه در یکی از مشاغل پیش بینی شده در طرح انجام وظیفه نمایند.
ماده 3ـ هریک از مستخدمین با توجه به مفاد این آیین نامه و شرایط زیر تغییر وضعیت استخدامی خواهند یافت :
الف :مدت دوسال سابقه کار در واحدهای معدنی ذغال سنگ داشته باشند .
ب ـ درهنگام تغییر وضعیت استخدامی ، مهارت مستخدم در شغل مربوط از طریق کمیته های آزمایش تایید گردد.نحوه آزمایشات و رفتار با مستخدمی که در آزمایشات مردود می گرددبه موجب دستور العملی خواهد بود که از طرف شرکت ملی فولادی ایران به تصویب رسیده و به مورد اجراء گذاشته می شود.
ج ـ چنانچه پس از آزمایشات پزشکی مستخدم نتواند بعلت محدودیتهای پزشکی عهده دار شغل پیشنهادی گردد در سمت دیگری که متناسب با وضع جسمی وی باشد به کار گمارده خواهد شد .در صورتیکه به علت محدودیت طرحهای پرسنلی به کار گماردن اینگونه مستخدمین امکان پذیر نگردد به نحو زیر اقدام خواهد گردید:
1ـ با مستخدمین دارای محدودیت پزشکی ناشی از کار و همچنین دارای محدودیت پزشکی غیر ناشی از کار که دارای حداقل پانزده سال سابقه خدمت معتبر از نظر شرکت باشند براساس دستور العملی که به تصویب شرکت ملی فولاد ایران خواهد رسید رفتار خواهد شد.
2ـ با مستخدمین دارای محدودیت پزشکی غیر ناشی کار که کمتر از پانزده سال سابقه خدمت دارند براساس ماده 7 این آیین نامه خواهد بود.
دـ اقدام در جهت تطبیق وضعیت هریک از کارگران مشمول قانون کار با آیین نامه استخدامی شرکت منوط به رضایت قسمت از خدمات وی ودر صورتیکه کارگز بیش از 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد منوط به موافقت کتبی وی نیز می باشد.
هـ در صورتیکه مدت غیب غیر موجه کارگر در طول یک سال قبل از تطبیق وضع بیش از یک ماه و نیم ( متناوب و یا متوالی ) برای کارگران تونلی و بیش از یک ماه برای کارگران خارج از تونل باشد نسبت به تغییر وضعیت استخدامی وی اقدام نخواهد گردید مگر آنکه پس از طی 6ماه نامبرده بتواند وضعیت غیبت خود را تا حد انتظارات شرکت تعدیل نماید.
رـ تغییر وضعیت کارگزان با بیش از 45 سال انجام نخواهد پذیرفت مگر آنکه دارای سوابق خدمت معتبر از لحاظ آیین نامه استخدامی شرکت باشند که در این صورت به ازای هر سال خدمت معتبر متناسبا به سن مزبور اضافه خواهد شد افراد دارای محدودیتهای پزشکی ناشی از کار مشروط به داشتن سایر شرایط لازم مشمول محدودیت سنی مزبور نمی باشند.
زـ کارگرانی که مدت خدمت آنان در مشاغل موضوع ماده یک این آیین نامه به مدت زمانی برابر یا بیشتر از مدت اشتغال طبیعی پیش بینی شده در آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور شرکت ملی فولاد ایران باشد و در اجرای این آیین نامه در مشاغل غیر مشمول این آیین نامه اشتغال دارند و همچنین کسانیکه در مشاغل مشمول این آیین نامه اشتغال داشته و به علت محدودیتهای پزشکی ناشی از کار در مشاغل غیر مشمول این آیین نامه اشتغال یافته اند از مفاد این آیین نامه استفاده خواهند نمود نحوه تطبیق و برقراری حقوق و مزایای ایم دسته از کارکنان و اشتغال آنان براساس دستور العملی است که به تصویب شرکت ملی فولاد ایران خواهد رسید.
ماده 4ـ تعیین گروه استخدامی مستخدمین مشمول این آیین نامه براساس طرحهای طبقه بندی مشاغل شرکت در مورد مستخدیمن ثابت و شرایط احراز مربو طه خواهد بود پایه مربو ط به سنوات قبلی این گونه مستخدمین با رعایت میزان دست مزد آنان و با رعایت میزان دریافتی کارکنان ثابت مشابه به موجب دستور العملی خواهد بودکه از طرف شرکت به تصویب خواهد رسید مشروط برآنکه برای هر سال خدمت معتبر بیش از یک پایه منظور نگردد.
ماده 5ـ متوسط حقوق مستخدمینی که براسا س این آیین نامه تغییر وضعیت یافته و قبل از مدت سه سال باز نشسته خواهند شد عبارت خواهد بود از متوسط دریافتی مشمول مستمری بازنشستگی سه سال آخر خدمت اعم از هنگامی که مشمول قانون کار بوده و یا به آیین نامه شرکت تغییر یافته باشند.
ماده 6ـ هرگاه به هر علت رابطه استخدامی مشمول این آیین نامه که تغییر وضع یافته با شرکت قطع گردد به نحویکه براساس مفاد آیین نامه استخدامی شرکت سهم باز نشستگی مستخدم قابل پرداخت باشد میزان سهم بیمه مستخدم با کسر درصد مربوط به خدمات درمانی که از طرف سازمان تامین اجتماعی اعلام می گردد به وی پرداخت خواهد شد.
ماده 7ـ در صورتیکه با توجه به طرحهای پرسنلی و مفاد این آیین نامه تغییر وضعیت تعدادی از کارگران مشمول قانون کار فراهم نگردد و در واحدهای مختلف شرکت و یا در مشاغل موقت واحد مربوط میز به وجود انان احتیاج نباشد با انان به یکی از طریق زیر عمل خواهد گردید:
الف ـ بازنشسته شدن کارگران دارای حداقل ده سال سابقه کار ، براساس پیشنهاد شرکت ملی فولاد و تایید کمیسیون موضوع تبصره 2قانون .
ب ـ به منظور تامین بیشتر و ایجاد فرصت اشتغال در سایر سازمانها و یا مشاغل آزاد به طریق زیر نیز اقدام می گردد:
1ـ در صورت ارایه درخواست بازخریدی مشروط از طرف کارگر، شرکت می تواند نسبت به پرداخت آخرین دست مزد و مزایای مستمر ماهیانه او به مدت یک سال ( شش ماهه اول دستمزد کامل و شش ماهه دوم دو سوم دستمزد بدون لزوم حضور در محل کار ) با پرداخت حق بیمه سهم کارگرو کار فرما اقدام نمود و در صورتیکه کارگر در خلال مدت فوق درخواست بازخریدی مطبق نماید نسبت به باز خریدی وی اقدام و پس از کسر حقوق پرداختی ماهیانه ، مطالبات او پرداخت و تسویه حساب می گردد و در غیر این صورت در پایان مدت یک سال شرکت نسبت به تسویه حساب با کارگر مربوطه اقدام خواهد نمود. بدیهی است مابه التفاوت میزان بازخریدی مطلق و حقوق پرداختی یک ساله به روش فوق به کارگر قابل پرداخت می باشد .
2ـ در صورت درخواست کارگر مبنی بربرقراری مستمری موقت ، شرکت کلی فولاد ایران نسبت بر برقراری مستمری ماهیانه موقت به مدت حداکثر سه سال براساس دستورالعملی که به تصویب شرکت میرسد اقدام نموده ، بدیهی است رابطه استخدامی کارگر با شرکت از تاریخ برقراری مستمری قطع می گردد. حقوق مستمری موقت مذکور از محل اعتبارات عمومی دولت تامین و پرداخت می گردد.
3ـ نسبت به باز خریدی قطعی و پرداخت مزایای آن دسته از کارگران که به طرق فوق امکان اقدام در مورد آنان وجود نداشته براساس هر سال خدمت از سی تا شصت روز دستمزد و مزایای مستمر به تشخیص شرکت اقدام می گردد.
ماده 8ـ مابه التفاوت مستمری از کار افتادگان ، باز نشستگان یا بازماندگان شاغلین آن دسته از مشاغل موضوع این آیین نامه که در هر حال حاضر مستمری خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت می دارند و همچنین آن دسته از کارگران مشاغل مشابهی که به تشخیص کمیسیون پیش بینی شده در قانون مربوط به این آیین نامه از کار افتاد یا باز نشسته شناخته می شوندعبارت خواهد بود از تغییر مستمری بلحاظ احتساب سالهای افزوده شده به سالهای خدمت کارگران مزبور براساس آیین نامه مشاغل سخت و زیا آور شرکت ملی فولاد ایران که دستور العمل اجرایی این ماده از طرف شرکت ملی فولاد ایران تهیه و به مورد اجراء گذاشته می شود.
ماده 9ـ بمنظور هماهنگی در اجرای مفاد این آئین نامه هیئتی مرکب از سه نفر مستخدمین واجد شرایط با انتخاب مدیر عامل شرکت انتخاب و اقدامات مربوط به تطبیق وضعیت کارگران را در چهار چوب این آئین نامه نظارت خواهد نمود .
تبصره ـ شرکت می تواند با تصمیم هیئت مذکور و با ارائه دلایل توجیهی تغییر وضعیت هر یک و یا گروهی از مستخدمین را به تعویق اندازد .
ماده 10ـ دستورالعملهای اجرائی در رابطه با این آئین نامه توسط مدیریت عامل شرکت ملی فولاد ایران تصویب و به مورد اجراء گذاشته میشود
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12283

تاریخ تصویب : 1366/01/30

تاریخ ابلاغ : 1366/02/13

دستگاه اجرایی : وزارت معادن و فلزات -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.