×

آئین نامه اجرائی نحوه مصرف اعتبارات موضوع بند (ج) قسمت (2) تبصره (9) و اعتبارات مربوط به بازسازی و نوسازی تاسیات صدمه دیده منظور در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1366

آئین نامه اجرائی نحوه مصرف اعتبارات موضوع بند (ج) قسمت (2) تبصره (9) و اعتبارات مربوط به بازسازی و نوسازی تاسیات صدمه دیده منظور در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1366

آئین-نامه-اجرائی-نحوه-مصرف-اعتبارات-موضوع-بند-(ج)-قسمت-(2)-تبصره-(9)-و-اعتبارات-مربوط-به-بازسازی-و-نوسازی-تاسیات-صدمه-دیده-منظور-در-پیوست-شماره-(1)-قانون-بودجه-سال-1366 شماره3300/ت 42 7/2/1366

نخست وزیری
هیئت وزیران در جلسه مورخ 30/1/1366 بنا به پیشنهاد دستگاههای اجرائی ذیربط و تایید وزارتخانه های برنامه و بودجه و امور اقتصادی و دارائی و باستناد بندهای الف ب تبصره ه قانون بودجه سال 1366 آئین نامه نحوه مصرف مبلغ پنجاه میلیارد ریال اعتبار عمرانی موضوع بند (ح) قسمت (2) تبصره (9) و مبلغ بیست میلیارد (200000000) ریال اعتبارات عمرانی منظور در پیوست شماره (1) قانون مزبور تحت عنوان بازسازی و نوسازی تاسیسات صدمه دیده را بشرح زیر تصویب نمودند :

ماده 1ـ اجازه داده میشود حداکثر مبلغ پنجاه میلیارد (50000000) ریال اعتبار بند (ج) قسمت دوم تبصره (9)قانون بودجه سال 1366 از محل اعتبار عمرانی ردیف 503041 قانون مذکور جهت احداث پناهگاه و همچنین بازسازی و نوسازی ابنیه و تاسیساتی که در اثر آتش مستقیم دشمن و یا توسط ضد انقلاب دچار خسارت گردیده و تامین خسارت وارده به اشخاص ناشی از موارد فوق و نیز ایجاد تاسیسات و ابنیه ای که برای فراهم آوردن مقدمات اجرای طرحهای فوق الذکر لازم میباشد بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت با رعایت مفاد قانون محوه هزینه کردن اعتباراتی که بموجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دویت مستثنی هستند در چار چوب ضوابط این آیین نامه در قتلب طرحها و برنامه هائی که بنا به پیشنهاد دستگاههای اجرائی و یا نهادهای انقلاب اسلامی و بررسی و اعلام نظر وزارت برنامه وبودجه با سازمان برنامه وبودجه استان حسب مورد بتصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی و یا ستاد بازسازی و نوسازی استان مربوطه میرسد بر اساس تخصیص اعتبار و مبادله موافقتنامه با وزارت برنامه وبودجه استان حسب مورد به مصرف برسد .
تبصره ـ وزارت برنامه وبودجه و سازمان برنامه وبودجه استان حسب مورد حداکثر ظرف مدت 15 روز از تاریخ دریافت پیشنهادات و نظدات خود را نسبت به طرحهای دریافتی از دستگاههای اجرائی به ستاد بازسازی و نوسازی مربوطه اعلام خواهد نمود .
ماده 2ـ در اجرای بند (ه) قسمت دوم تبصره 9 قانون بودجه سال 1366 حداقل 50% از اعتبارات عمرانی موضوع ماده 1 این آیین نامه باید بصورت استانی مصرف شود . ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و وزارت برنامه وبودجه در پیشنهاد و تصویب طرحها و تخصیص اعتبار موظفند همواره این نسبت را رعایت کنند .
ماده 3ـ مبلغ پنج میلیارد ریال از اعتبارات عمرانی استانی موضوع ماده 2 این آئیننامه توسط ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده به بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی (واحدهای استانی ) اخنصاص و توزیع میگردد تا با کمک و خود یاری مهاجرین جنگ تحمیلی اختصاص و توزیع میگردد تا با کمک و خودیاری مهاجرین جنگ نحمیلی هزینه گردد .
ماده 4ـ دسنگاههای اجرائی موظفند آن مقدار از اعتبارات موضوع این آئین نامه را که بر اساس تصویب ستاد مرکزی جهت اجرا طرحهای احداث پناهگاه در اختیار آنان فرار می گیرد مختصرا و در قالب ضوابطی که توسط ستاد مذکور ابلاغ میگردد جهت ایجاد پناهگاه هزینه نمایند .
ماده 5ـ در اجرای بند «ز» قسمت 2تبصره 9قانون بودجه سال 1366حداکثر 5% از اعتبار موضوع ماده این آیین نامه بر طبق دستورالعملی که به تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جمگزده خواهد رسید صرف تامین خسارت وارده به اشخاص خواهد شد .
ماده 6ـ ضوابط تشخیص تاسیسات و ابنیه ای که برای فراهم آوردن مقدمات اجرائی طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازم است از طریق ستاد مشترکا توسط وزارتخانه های کشور ، جهاد سازندگی ، مسکن و شهرسازی و برنامه وبودجه تهیه و ابلاغ خواهد شد و این ظوابط برای کلیه سنادهای بازسازی ونوسازی مناطق جنگزده لازم الاجراء است .
ماده7ـ از محل اعتبار موضوع ماده 1 این آئیننامه اعتبار لازم بوسیله وزارت برنامه وبودجه برای طرحهای ملی واستانی بازسازی مناطق جنگزده که بر اساس تصویب ستاد مرکزی به تفکیک و سهم مربوط به احداث پناهگاه از محل آن نیز مشخص شده است تامین و جهت اجرای طرحهای برنامه هائی که موافقتنامه آن بین وزارت برنامه و بودجه استان حسب مورد و دستگاه اجرائی مربوطه مبادله میشود اختصاص می یابد .
ماده 8ـ سهم اعتبارات استانی از محل اعتبار موضوع ماده 1 این آئین نامه بر اساس پیشنهاد ستاد بازسازی و نوسازی استان مربوط و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده تفکیک و یا تعیین سهم مربوط به احداث پناهگاه از محل آن به ستاد بازسازی و نوسازی و سازمان برنامه وبودجه استان مربوط ابلاغ می گردد .
ماده 9ـ طرحهای استانی با پیشنهاد دستگاههای اجرائی ذیربط در چارچوب سیاست ها و ضوابط کلی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده با رعایت قسمت 2 تبصره 9 قانون بودجه سال 1366 پس از بررسی و اظهار نظر سازمان برنامه وبودجه استان به تصویب ستاد استان خواهد رسید .
ماده 10ـ وجوه لازم برای انجام هزینه های موضوع این آئین نامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رعایت مفاد مواد 11و12 این آئین نامه با در خواست وجه ذیحساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط که از طرف خزانه در تهران در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در شهرستانها در یکی از شعب بانک ملی ایران که به همین منظور افتتاح شده یا می شود واریز خواهد شد .
تبصره ـ در مورد دستگاههای اجرائی فاقد ذیحساب انجام وظیفه ذیحساب در مورد اعتبارات طرحهای ملی به عهده مسئول امور مالی دستگاه ودر مورد اعتبارات استانی بعهده مسئول امور مالی استان دستگاه مربوطه که توسط دستگاه ذیربط برای انجام عملیات مالی موضوع این آئین نامه به وزارت امور اقتصادی و دارائی معرفی میشود . با رعایت مفاد تبصره ماده 12 این آئین نامه انجام خواهد شد .
ماده 11ـ 20% اعتبار طرحهای ملی پس از مبادله موافقتنامه با در خواست ذبحساب به حساب بانکی موضوع ماده 10 این آئین نامه واریز و پرداختهای بعدی به پبشنهاد دستگاههای اجرایی وتائید وزارت برنامه وبودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده اعلام برنامه وبودجه به وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام خواهد شد .
ماده 12ـ 20% سهم هر استان که به شرح ماده 10 این آئین نامه به ستاد استان ابلاغ شده است با درخواست وجه در اخنیار ذیحساب طرحهای عمرانی استان ذیربط قرار می گیرد تا پس از مبادله موافقتنامه بین دستگاههای اجرائی محلی و سازمان برنامه وبودجه استان به مصرف هزینه های بازسازی و نوسازی مربوطه برسد .
پرداختهای بعدی خزانه موکول به پیشنهاد ستاد استان و بررسی و اعلام نظر وزارت برنامه وبودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و اعلام از وزارت برنامه وبودجه به وزارت امور اقتصادی ودارائی انجام خواهد شد .
تبصره ـ ذیحساب طرحهای عمرانی سهم اعتباری هریک از دستگاههای اجرائی فاقد ذیحساب استان مربوطه از محل سهمیه دریافتی موضوع این ماده را براساس در خواست وجه مسئول امور مالی دستگاه به حساب بانکی دستگاه مربوطه موضوع ماده 10 این آئین نامه واریز مینماید . وجوه پرداختی از این بابت در پایان سالجاری توسط خزانه بر اساس اعلام ذیحساب منضم به درخواستهای وجوه مسئول امور مالی و گواهی های بانکی مبنی بر واریز وجوه از حساب دریافتی ذیحساب طرحهای عمرانی استان کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذیحساب منظور خواهد شد .
ماده 13ـ دستگاههای اجرائی اعم از ملی و یا استانی موظفند گزارش پیشرفت کار وهزینه عملیات انجام شده در مورد وجوه دریافتی قلبی را به منظور دریافت وجوه مجدد تهیه و پس از تایید ذیحسابی مربوطه از نظر مالی به ستاد مرکزی و از نظر فیزیکی به وزارت برنامه وبودجه ارسال دارند .
ماده 14ـ مسئولیت تشخیص و تعهد و تسجیل و صدور حواله به عهده بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف ایشان و تامین اعتبار و پرداخت به عهده ذیحساب یا مسئول امور مالی حسب مورد می باشد .
ماده 15ـ نصاب و نحوه انجام معاملات اعتبارات موضوع این آئین نامه با رعایت ضوابط مقرر در بند (د)قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی مه بموجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند بشرح زیر تعیین میشود :
الف ـ معاملات جزئی معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون ریال تجاوز نکند به مسئولیت مامور خرید .
ب ـ معاملات متوسط معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون و یک (1000001) ریال تا پنج میلیون (5000000) ریال باشد با تایید مامور خرید یا واحد تدارکاتی حسب مورد و تصویب بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط یا مقام مجاز از طرف او .
ج ـ معاملات عمده معاملاتی است که مبلغ آن از پنج میلیون و یک (5000001) ریال بیشتر باشد به تایید و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط یا مقامات مجاز از طرف ایشان .
تبصره ـ انجام معاملات بیش از دویست میلیون ریال صرفا با تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط مجاز خواهد بود .
تبصره 2ـ معاملات بالاتر از دویست میلیون ریال با انتشار آگهی مناقصه عمومی انجام می شود و در مواردیکه انجام مناقصه با تشخیص وزیر با بالاترین مقام دستگاه اجرائی مربوطه میسر و یا به مصلحت نباشد مراتب باید با ذکر دلائل توجیهی به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده اعلام گردد تا به ترتیبی که ستاد مذکور تعیین خواهد نمود معامله انجام خواهد شد .
تبصره 3ـ سایر شرایط مربوط به نحوه انجام مهاملات این ماده تابع دستورالعملی خواهد بود که توسط کمیته تدارکات ستاد مرکزی تهیه و به تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده خواهد رسید .
ماده 16ـ در مواردیکه به منظور ایجاد تسهیلت لازم در پرداخت هزینه های مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواه گردان ضرورت داشته باشد ذیحساب یا مسئول امور مالی مربوطه هر دستگاه می تواند مبلغی حداکثر تا 25% اعتبار مربوطه را به عنوان تنخواه گردان به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرائی و یا مقام مجاز از طرف ایشان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرائی ذیربط واریز نماید و پرداختهای بعدی در قبال ارائه سند هزینه مجاز خواهد بود در هر صورت مبلغ اعتباری که در اختیار دستگاه اجرائی پس از مبادله موافقتنامه قرار داده میشود بیش از 25% کل اعتبار آن طرح نخواهد بود .
ماده 17ـ دستگاههای اجرائی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرائی و یا مقامات مجاز از طرف ایشان مبلغی متناسب با نوع و میزان قرارداد و حداکثر تا میزان 20% مبلغ قرارداد بصورت پیش پرداخت در مقابل ضمانت نامه بانکا و یا تضمین مناسب دیگر به تشخیص و مسئولیت بالترین مقام دستگاه اجرائی در اختیار طرف قرارداد بگذارند.
ماده 18ـ اسناد هزینه های انجام شده با رعایت بند (و) قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که بموجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند و مقررات این آئین نامه پس از تنظیم و گواهی مسئولین مربوطه به امضاء مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف ایشان و ذیحساب با مسئول امور مالی حسب مورد بشرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی است :
الف ـ تنظیم قرارداد یا گرفتن فاکنور الزامی است مگر در موارد اضطرار که نیاز به تامین کالا از قبل قابل پیش بینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطراری صورت گیرد و دولت و موسسات وابسته به دولت و شهرداریها و بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در تولید و توزیع آن به نحوی از انحاء مداخله یا مباشرت نداشته باشند . تشخیص موارد اضطراری و تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط یا مقام مجاز از طرف آنها خواهد بود .
ب ـ در موارد خرید های داخلی فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید با رعایت مفاد بند الف فوق قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا .
ج ـ در موارد خریدهای خارجی اعلامیه بانک و در موارد جزئی صورتحساب فروشنده مدارک ترخیص کالا از گمرک و رسید انبار یا صورت مجلس تحویل کالا .
د ـ در مورد پرداخت حقوق دستمزد و مزایا و یا هر نوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه و با گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع .
هـ ـ در مورد کآلاهائی که به پیمانکار محول میشود قرارداد مربوطه و تایید تحویل کالا و یا انجام خدمت موضوع قرارداد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف او .
تبصره ـ مسئول امور مالی وزارت جهاد سازندگی میتواند در صورت لزوم اختیار امضای اسناد هزینه های موضوع این ماده که از محل اعتبارات طرحهای ملی در استانها انجام میشود را کلا یا جزئا به مسئول امور مالی جهاد استان مربوطه تفویض نماید .
ماده 19ـ خرید خودرو و ماشین آلات با رعایت صرفه و صلاح دولت صرفا برای انجام طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده متناسب با حجم عملیات اجرائی طرح مجاز میباشد .
ماده 20ـ آن قسمت از اموال و تاسیساتی که بمنظور فرتهم آوردن موجبات اجرای امر بازسازی و نوسازی و ابنیه و تاسیسات موضوع بند (ج) قسمت 2 تبصره 9 قانون بودجه سال 1366 خریداری و یا ایجاد میشود اموال دولتی محسوب می گردد .
ماده21ـ ذیحسابها و مسئولان مالی و مسئولان کلیه دستگاههای اجرائی موظفند تا پایان فروردین ماه سال 1367 مانده وجوه استفاده نشده و مانده تنخواه گردان مشمول این آئین نامه را به خزانه واریز نمایند .
ماده 22 ـ دستگاههای اجرائی موضوع این آئین نامه مکلفند حساب اعتبار موضوع این آئین نامه را نگهداری و در مواعدی که از طرف دیوان محاسبات کشور تعیین و اعلام می شود به دیوان مزبور و وزارت امور اقتصادی و دارائی ارائه نمایند و دیوان محاسبات کشور مذکور و اسناد مربوط را رسیدگی خواهند کرد .
ماده 23ـ تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهای بازسازی و نوسازی دستگاههای اجرائی ملی یا استانی که با رعایت مقررات در چارچوب اعتبارات مصوب بودجه سال مربوطه به وجود آمده باشد پس از تایید وزارت برنامه و بودجه و یا سازمان برنامه وبودجه استان و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی یا ستاد بازسازی استان حسب مورد از محل اعتبار موضوع این آئین نامه پرداخت گردد .
ماده24ـ اجازه داده می شود حداکثر تا مبلغ بیست میلیارد ریال اعتبار عمرانی موضوع بند 2 تبصره 9 منظور در پیوست شماره 1 قانون بودجه سال 1366 که تحت عنوان طرحهای بازسازی و نوسازی تاسیسات صدمه دیده به تفکیک دستگاهی مشخص شده است توسط دستگاههای اجرائی ذیربط با بررسی و اعلام نظر وزارت برنامه وبودجه و تصویب ستاد بازسازی و نوسازی هزینه گردد . اعتبار موضوع این ماده بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت و بارعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند واین آئین نامه قابل مصرف بوده ودستگاههای اجرائی ذیربط و وزارت برنامه وبودجه مکلفند در اجرای این ماده ضوابط مقرر در این این آئین نامه را دقیقا رعایت نماید .
ماده 25ـ کلیه دستگاههای استفاده کننده ار اعتبارات موضوع این آئین نامه مکلفند هر دو ماه یکبار گزارش عملکرد خود را به کمیسیونهای برنامه وبودجه و دفاع مجلس شورای اسلامی تقدیم ویک نسخه از آت را نیز به وزارت برنامه و بودجه ارسال نماید و ضمنا تسهیلات لازم جهت نظارت کمیسیونهای مذکور را فراهم آورد .
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12285

تاریخ تصویب : 1366/01/30

تاریخ ابلاغ : 1366/02/15

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.