×

آئین نامه اجرائی قانون فروش خانه های سازمانی

آئین نامه اجرائی قانون فروش خانه های سازمانی

آئین-نامه-اجرائی-قانون-فروش-خانه-های-سازمانی

وکیل


شماره 11604/ت 127 23/2/1366

وزارت مسکن و شهرسازی
هیات وزیران در جلسه مورخ 9/2/1366 بنا به پیشنهاد شماره 8859/51ـ 7180/1 مورخ 2/11/1365 وزارت مسکن و شهرسازی و تایید وزارتین امور اقتصادی و دارایی و برنامه و بودجه و باستناد قسمت اخیر ماده واحده قانون فروش خانه های سازمانی مصوب 1/7/1365 مجلس شورای اسلامی ، آیین نامه اجرایی قانون مزبور را به شرح زیر تصویب نمودند:

فصل اول ـ خانه های سازمانی قبل فروش
ماده 1ـ کلیه وزارتخانه ها و موسسات دولتی موظف می باشند خانه های سازمانی در حال بهره برداری یا نا تمام خود را که از محل اعتبارات دولتی ساخته شده در تهران و مراکز استانها( باستثنای یاسوج ، شهر کرد، ایلام ، بوشهر ، سسندج ، زاهدان ، بندر عباس و اهواز ) و شهرهای بزرگ که به موجب آخرین سرشماری حداقل بیش از 250 هزار نفر جمعیت داشته باشند و استفاده از آنها به صورت سازمانی ضروری نباشد و همچنین کلیه خانه های سازمانی فرسوده خود را سراسر کشور که نگهداری آنها به صرفه و صلاح دولت تشخیص داده نمی شود را طبق مقررات این آیین نامه به فروش برسانند.
تبصره 1ـ چنانچه مگهداری خانه های سازمانی ناتمام به شرح موادآتی ضروری تشخیص داده نشود و احداث آنها وسیله پیمانکار در دست انجام باشد دستگاه صاحبخانه می تواند نسبت به پیش فروش خانه ها اقدام کند و در صورتیکه عملیات انجام شده حداقل به 75% مبلغ پیمان رسیده باشد موظف است پس از اعمال مواد 29 و 39 شرلیط عمومی پیمان آنها را به فروش برساند.
تبصره 2ـ در صورتیکه پروژه دارای پیمانکار بوده و ارزش کار انجام شده موضوع قرارداد به 75% مبلغ پیمان نرسیده لکن پیمانکار با فسخ قرارداد یا ادامه کار با خریدار جدید رضایت داشته باشد و به هرحال به هیچ نحوی از انحاء مطالبه خسارت ننماید در این صورت فروش این گونه خانه ها نیز بلامانع می باشد.
فصل دوم ـ نحوه تشکیل و عملکرد کمیسیون تشخیص خانه های سازمانی قابل فروش
ماده 2ـ تشخیص خانه های سازمانی قابل فروش در تهران به عهده کمیسیونی مرکب از وزرای مسکن و شهرسازی ، امور اقتصادی و دارایی و وزیر با بالاترین مقام دستگاه بهره بردار و در استانها به عهده کمیسیونی مرکب از مدیران کل دستگاههای فوق و بالاترین مقام دستگاه بهره بردار در استان می باشد. تصمیمات کمیسیون با اکثریت آراء لازم الاجرااست .وزارت مسکن و شهرسازی در تهران و ادارات کل آن در استانها وظایف دبیرخانه کمیسیون را به عهده خواهند داشت.
تبصره ـ در مورد خانه های سازمانی ارتش و وزارت دفاع تصمیمات به صورت تمرکزی در کمیسیونی که در تهران تشکیل می گردد اتخاذ خواهد شد.
ماده 3ـ دستگاههای مشمول این آیین نامه موظف می باشند فهرست کامل کلیه خانه های سازمانی مورد بهره برداری یا ناتمام خود را در مراکز استانهای برخوردار و بزرگ و همچنین فرست خانه های سازمانی فرسوده را در سایر مناطق با ذکر نام دستگاه صاحبخانه بانضمام گزارش توجیهی در خصوص ضرورت نگهداری آندسته از منازل که ادامه یا لزوم بهره برداری از آنها را بصلاح و صرفه تشخیص می دهند بامضای شخص وزیر یا بالاترین مقام اجرایی به دبیرخانه کمیسیون ارسال دارند.
ماده 4ـ دلایل توجیهی ضرورت نگهداری خانه های سازمانی در کمیسیون مطرح و سپس کمیسیون با توجه به دلایل ارایه شده خانه های قابل فروش را تعیین می نماید.
تبصره 1ـ در صورت عدم نیاز دستگاه استفاده کننده و نیاز دستگاه دیگر به خانه سازمانی و تایید کمیسیون در این صورت خانه سازمانی در چارچوب ماده 80 قانون محاسبات عمومی و با رعایت تشریفات قانونی آن به دستگاه متقاضی واگذار می شود.
ماده 5ـ خانه های سازمانی فرسوده واقع در مراکز استانهای برخوردار و شهرهای بزرگ از مصادیق خانه های سازمانی مورد بهره برداری بوده و فروش آنها طبق مواد فوق صورت می گیرد لکن فروش خانه های سازمانی فرسوده واقع در سایر نقاط کشور تابع مفاد ماده 6این آیین نامه می باشد.
ماده 6ـ از نظر اجرای این آیین نامه بخانه ای فرسوده اطلاق می شود که اولا حداقل 20 سال ـ حسب مورد ) از تاریخ تحویل موقت یا بهره برداری آن سپری شده باشد و ثانیا بدلیل فرسودگی ، هزینه های مربوط به نگهداری به صرفه و صلاح دولت نباشد. تایید فرسودگی خانه ها بعهده هیاتی مرکب از یک کارشناس فنی وزارت مسکن و شهرسازی و یک کارشناس فنی اداره کل مسکن و شهرسازی مجل یک کارشناس فنی به معرفی دستگاه صاحبخانه می باشد کمیسیون پس از وصول نظریه مذکور نسبت به مورد اتخاذ تصمیم خواهد کرد.
تبصره 1ـ در صورتیکه خانه سازمانی با وجود تایید فرسودگی مورد نیاز دستگاه صاحبخانه یا استفاده کننده بوده و فروش آن بمصلحت دولت تشخیص داده نشود، در این صورت دستگاه می تواند نسبت به نگهداری و تعمیر و مرمت اساسی و بازسازی آن اقدام کند.
تبصره 2ـ در مواردیکه قدمت خانه سازمانی کمتر از 20 سال باشد لکن به علت عوامل طبیعی و قهری از قبیل سیل ، زلزله ، آتش سوزی ، نشست غیر متعارف زمین ، جنگ و سایر موارد مشابه موجب فرسودگی زودرس ساختمان شده باشد و نگهداری و بازسازی آن مورد نیاز یا به صرفه و صلاح دستگاه نباشد در این صورت پس از تایید هیات مذکور در ماده 6 کمیسیون می تواند اجازه فروش صادر نماید.
فصل سوم ـ شرایط و اولویت خریداران
ماده 7ـ خریداران بایستی خود و همسر و فرزندان تحت تکلفشان از تاریخ تصویب این آیین نامه فاقد ششدانگ واحد مسکونی یا زمین قابل ساختمان در سراسر کشور باشند و حداقل 25 سال سن و یا افرادی را تحت تکفل داشته باشند.
ماده 8ـ خریدار نباید از 22/11/57 به بعد از تسهیلات دولتی یا نهادها از قبیل وام مسکن ، واگذاری واحد مسکونی یا زمین وسیله سازمانهای دولتی یا نهادهای انقلاب اسلامی و یا زمین و خانه های شرکتهای تعاونی مسکن استفاده کرده باشد.
تبصره ـ چنانچه خریداتر از هر یک از تسهیلات مذکور در این ماده برخوردار شده باشد مسترد داشته باشد نمی توان متقاضی خرید خانه سازمانی باشد.
ماده 9ـ خانواده شهداء ، اسراء ، نفقودین ، جانبازان انقلاب اسلامی و کارکنان دولت ( شاغل و باز نشسته ) افراد نظامی و انتظامی برای خرید خانه سازمانی در اولویت قرار دارند.
تبصره 1ـ ساکن خانه سازمانی مشروط بر اینکه واجد شرایط بوده و خود یا خانواده اش از بین دارندگان اولویت نیز باشد و حداقل 3 سال قبل از تاریخ تصویب این آیین نامه در آن ساکن بوده باشد در اولویت اول قراردارد.
تبصره 2ـ در صورتیکه ساکن خانه سازمانی واجد شرایط یا دارای اولویت نبوده و یا مایل به خرید خانه سازمانی نباشد ترتیب اولویت متقاضیان از بین افراد واجد شرایط و صاحب اولویت مندرج در ماده 9 به شرح زیر تعیین می شود:
1ـ تاهل 8امتیاز
2ـ هرفرزند تحت تکفل 4 امتیاز
3ـ هرفرد تحت تکفل (باستثنای همسر و اولاد) 2امتیاز
4ـ به ازای هرسال سن بیشتر از 25سال 1 امتیاز حداکثر 10 امتیاز
5ـ به ازای هر سال سکونت در محل 1 امتیاز حدااکثر 7امتیاز
6ـ به ازای هر سال سابقه یا باز نشسته دولت 3 امتیاز
7ـ کارمند رسمی دولت یا بازنشسته دولت 30 امتیاز
8ـ خانواده شهداء، اسراء ، مفقودین و جانبازان انقلاب
اسلامی 30 امتیاز
ماده 10ـ چنانچه بین صاحبان اولویت متقاضی خرید وجود نداشته باشد خانه های مزبور از طریق آگهی به عموم عرضه می شود و نحوه تعیین اولویت آنها به شرح مذکور در بندهای 1 تا 5 ماده فوق خواهد بود.
ماده 11ـ در صورتیکه همسر متقاضی خرید خانه سازمانی نیز واجد شرایط باشد بنا به درخواست خریدار ، فروش خانه سازمانی به صورت مشاع فقط به زوجین بلامانع است .
ماده 12ـ مسؤلیت تشخیص و تعیین اولویتها و معرفی خریداران به عهده دستگاه استفاده کننده از خانه سازمانی می باشد.
ماده 13ـ در صورتیکه با فروش خانه سازمانی به متقاضی موافقت شده باشد لکن قبل از انعقاد قرارداد و واگذاری یا تنظیم سند فوت نماید در این صورت ورثه قانونی وی دارای اولویت بوده ودر صورت تقاضا خانه سازمانی به ورثه قانونی متوفی واگذار می شود.
فصل چهارم ـ نحوه قیمت گذاری و میزان پیش پرداخت و اقساط
ماده 14ـ بهای خانه های سازمانی براساس قیمت عادله کارشناسی با احتساب هزینه های زیربنایی و جنبی وسیله کارشناسان وزارت مسکن و شهرسازی یا ادارات کل مسکن و شهرسازی در استانها طبق ضوابط منضم به این آیین نامه تعیین می شود.
ماده 15ـ در کلیه مواردی که خانه های سازمانی به صورت اقساط فروخته می شود پس از کسر پیش پرداخت به ازای هر سال مدت بازپرداخت 1% ( به عنوان تفاوت بین فروش نقدی و اقساطی ) فقط یک بار به باقی مانده کل بهای واحد سازمانی که به شرح ماده 13 بدست آمده است اضافه می شود .درصد مذکور برای منطق محروم موضوع تصویب نامه شماره 68284ـ 13/10/63 هیات وزیران نیم درصد تعیین می گردد.
ماده 16ـ مبلغ پیش قسط 20% کل بهاء و بازپرداخت اقساط در 20 سال و بهصورت اقساط مساوی تعیین می شود. در مواردیکه خانه سازمانی ناتمام پیش فروش می شود تاپس از تکمیل ، تحویل خریدار گردد در این صورت پیش پرداخت وسیله کمیسیون موضوع ماده 2 با توجه به قیمتهای مشابه در موارد تکمیل شده تعیین می شود.
تبصره 1ـ وصول و ایصال پیش پرداخت و کلیه اقساط از طریق سیستم بانکی و به نمایندگی از طرف فروشنده صورت خواهد گرفت .
تبصره 2ـ میزان کارمزد بانک جهت انجام امور مذکور ، برای مبلغی که نقدا وصول می نماید نیم درصد نقد و نسبت به باقی مانده بهای خانه 1% به صورت استهلاکی حداکثر تا سقف 300 هزار ریال خواهد بود( تا پایان استهلاک اقساط ) که به وسیله خریدار پرداخت می شود.
فصل پنجم ـ نحوه واگذاری
ماده 17ـ در صورت آماده بودن سندتفکیکی ، واحد سازمانی بصورت بیع قطعی واگذار می شود لکن تا پایان استهلاک اقساط در رهن فروشنده باقی می ماند و فروشنده ضمن عقد بیع به مدت 5 سال خیار فسخ معامله را برای خود ملحوظ می دارد تا چنانچه خریدار از تاریخ انجام معامله لغایت 5 سال عین واحد مسکونی را به هر نحوی نبوده از انحاء به غیر منتقل نمود یا معلوم شد که واجد شرایط مندرج در آیین نامه نبوده اختیار فسخ معامله را داشته باشد در صورت معامله مبالغ دریافتی پس از کسر اجرت المثل مدت استفاده و سایر هزینه های متعلقه به خریدار مسترد و واحد مسکونی به متقاضی واجد شرایط دیگری واگذار می شود.
چنانچه خریدار قبل از گذشت مدت سال باقی مانده بهاء را نقدا پرداخت کند اجازه انتقال به غیر خواهد داشت .
ماده 18 ـ ادارات ثبت مکلف می باشند براساس تقاضای وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به افراز و تفکیک و صدور سند برای واحدهای واگذار شده به متقاضیان اقدام کنند.
ماده 19ـ چنانچه تکلیف عرصه خانه سازمانی روشن نبوده یا دارای مشکلات ثبتی یا مدعی خصوصی باشد و یا به هر علت دیگر اسناد واحدها آماده نباشد در این صورت اعیانی ساختمانها طبق قرارداد واگذار می شودو انتقال رسمی پس از رفع مشکلات ثبتی و آماده شدن اسناد صورت خواهد گرفت .
در این صورت فروشنده مکلف است قبل از انعقاد قرارداد وضعیت عرصه را به اطلاع خریدار برساند.
ماده 20ـ در صورتیکه جهت رفع مشکل عرصه نیاز به تشخیص نوع زمین در زمان تصرف از نظر موات ، بایر یا دایر بودن آن باشد در این صورت کمیسیون موضوع ماده 12 قانون اراضی شهری و پس از انقضای مهلت اجرای قانون مزبور مراجع جانشین آن موظف است صرف نظر از محل وقوع ملک با توجه به اسناد و مدارک و سوابق موجود نسبت به مورد اظهار نظر کند سپس طبق نظر کمیسیون مذکور فروشنده نسبت به تعیین تکلیف عرصه طبق مقررات مربوطه اقدام خواهد کرد.
ماده 21ـ در صورتیکه عرصه خانه سازمانی وقفی یا اجاره ای باشد پس از انتقال اعیان خریدار جانشین مستاجر در ادای حقوق و دیون متعلق به عرصه خواهد شد.
ماده 22ـ در صورتیکه عرصه خانه سازمانی بیش از 250 متر مربع باشد در صورتیکه عرصه خانه سازمانی بیش از 250 متر مربع باشد در این صورت فروشنده پس از تفکیک عرصه به متراژهای متناسب که قابل احداث واحد مسکونی یا تجاری جدید باشد می تواند نسبت به فروش خانه سازمانی اقدام کند.
در صورتیکه طبق گواهی مقامات ذیصلاح تفکیک عرصه امکان نداشته باشد در این صورت بهای عرصه مازاد بر 250 متر مربع به قیمت هادله روز کارشناسی شده و دریافت می شود.
تبصره ـ در صورتیکه اراضی حاصل از تفکیک عرصه جهت اجرای طرحی مورد میاز فروشنده نباشد در اینن صورت از طریق سازمان زمین شهری فقط به کارکنان واجد شرایط دولت واگذار می شود.
فصل پنجم ـ مقررات متفرقه
ماده 23ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تسهیلات اعتباری لازم را در اختیار بانکها قرار دهد تا خریداران بتوانند از طریق مشارکت یا استفاده از قرض الحسنه و سایر سیستمهای بانکی و با استفاده از تسهیلات بانکی ، نسبت به خرید واحد سازمانی اقدام کنند.
ماده 24ـ کلیه هزینه های مربوط به تفکیک و افراز و حق الثبت و سایر هزینه های مربوط به فروش و واگذاری به عهده خریدار است .
ماده 25ـ کلیه وجوه حاصل از فروش خانه های سازمانی و پیش پرداخت و اقساط آنها باید به حساب تمرکز وجوه خزانه که به همین منظور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شده یا می شود واریز گردد تا به ترتیبی که خزانه معین می نماید به درامد عمومی کشور منتقل شود.
ماده 26ـ خزانه براساس تبصره 1 ماده واحده قانون فروش خانه های سازمانی مکلف است از محل اعتبار ردیفی که تحت عنوان تکمیل و احداث خانه های سازمانی در قانون بودجه هر سال منظور می شود با درخواست وجه وسیله ذیحساب وزارت مسکن و شهرسازی حداکثر معادل 50% درامد حاصله را در اختیار وزارتخانه مزبور قرار دهد تا طبق مقررات مربوطه جهت تکمیل خانه های نیمه تمام و احداث منازل سازمانی در ماطق محروم به مصرف برساند.
ماده 27ـ فروش کلیه خانه های سازمانی که تا تاریخ تصویب این آیین نامه قرارداد رسمی واگذاری آنها منعقد نگردیده و یا وجوهی در رابطه با واگذاری خانه سازمانی وصول نشده است از نظر محاسبه قیمت و نحوه وصول تابع مقررات این آیین نامه می باشد.
در غیر این صورت تابع آیین نامه مرربوطه است .
ماده 28ـ در کلیه مواردی که در چارچوب مفاد آیین نامه امر واگذاری دچار اشکال و ابهام شده یا آیین نامه ساکت باشد و در موارد استثنایی رفع ابهام یا اتخاذ تصمیم به عهده کمیسیون موضوع ماده 2 متشکل در تهران خواهد بودبود.
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی
ضوابط قیمت گذاری خانه های سازمانی موضوع ماده 14آیین نامه
ماده 1: بهای اعیانی و تاسیسات خانه های سازمانی به شرح زیر محاسبه می شود:
1ـ هزینه تهیه طرح و نظارت بر پروژه ( فاز 1و2و3پروژه و نظارت کارگاهی ).
2ـ هزینه کل ساختمان .
3ـ محوطه سازی و حیاط سازی .
4ـ حق انشعاب آب ، برق ، گاز ، تلفن ، فاضلاب براساس آخرین تعرفه سازمانهای مربوطه .
5ـ هزینه های متفرقه از قبیل کارشناسی ، بیمه ، اداری ، آگهی و غیره مقطوعا 1% کل هزینه های مندرج در بندهای فوق.
تبصره 1ـ هزینه مندرج در بند 1 در صورتی در قیمت گذاری منظور می گردد که جهت اجرای پروژه از خدمات مهندسین مشاور استفاده شده باشد.
تبصره 2ـ هزینه های مندرج در بندهای 2و 3 براساس آخرین دفترچه فهرست بهای وزارت برنامه و بودجه قبل ار فروش با کسر ضرایب منطقه و هزینه حمل مصالح ساختمانی محاسبه و تعیین می گردد.
تبصره 3ـ استهلاک ساختمانها و تاسیسات از تاریخ تحویل موقت و یا شروع دوره بهره برداری لغایت تاریخ موافقت کمیسیون موضوع ماده 2 آیین نامه اجرایی جهت فروش به شرح زیر محاسبه و از کل بهای اعیانی و تاسیسات کسر می گردد ( مدت پیش از شش ماه ، یک سال کامل محسوب و کمتر از شش ماه محاسبه نمی شود).
سال اول 4%
سال دوم 7/3%
سال سوم 4/3%
سال چهارم 1/3%
پنج سال اول 17%
سال پنجم 8/2%
سال ششم 6/2%
سال هفتم 4/2%
سال هشتم 2/2%
سال نهم 2%
سال دهم 8/1%
ده سال 28%
سال یازدهم 7/1%
سال دوازدهم 6/1%
سال سیزدهم 5/1%
سال چهاردهم 4/1%
سال پانزدهم 3/1%
پانزده سال 5/35%
سال شانزدهم 2/1%
سال هفدهم 1/1%
سال هیجدهم 1%
سال نوزدهم 7/0%
سال بیستم 5/0%
20 سال 40%
تبصره 4ـ چنانچه عمر ساختمان از 20 سال بیشتر باشد حداکثر استهلاک تا 20 سال و به میزان 40 % کل بهای اعیانی و تاسیسات که به شرح بندهای فوق بدست امده محاسبه و از ان کسر می شود.
تبصره 5ـ در صورتیکه خانه سازمانی به صورت نیمه تمام عرضه شود در این صورت انجام کار با توجه به اسناد نثبته و با کسر ضرایب منطقه و هزینه حمل مصالح ساختمانی تعیین و بهای اعیانی و تاسیسات بدون احتساب استهلاک محاسبه می شود.
تبصره 6ـ در خصوص خانه های سازمانی با توجه به محل وقوع ملک از لحاظ جهات اربعه و طبقه ( در صورت وجود آسانسور ) طبق نظر کارشناس و تایید کمیسیون موضوع ماده 2 بهای اعیانی از 10% تا 20 % قابل افزایش است .
تبصره 7ـ درصورت قدمت خانه سازمانی وعدم دسترسی به هزینه های
موضوع بند یک ماده یک هزینه های مزبور با توجه به جداول وزارت برنامه و بودجه و عرف ، به وسیله هیاتی مرکب از سه کارشناس فنی این وزارت و اداره کل مسکن و شهرسازی تعیین می شود.
ماده 2ـ بهای عرصه خانه های سازمانی در صورتیکه متعلق به فروشنده باشد با توجه به هزینه های آماده سازی و جنبی و تسهیلات شهری معادل 2 تا 3 برابر قیمت منطقه بندی براساس آخرین دفترچه ارزش معاملاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی ( موجود قبل از فروش ) تعیین و محاسبه می شودو چنانچه مساحت عرصه بیش از 250 متر مربع باشد طبق ماده 22 آیین نامه اجرایی عمل خواهد شد.
ماده 3ـ در صورتیکه عرصه وقفی باشد قیمت گذاری به شرح زیر صورت می گیرد:
1ـ چنانچه صاحب خانه سازمانی هنگام اجاره زمین حق تقویمی یا پذیره یا هر وجهی پرداخت نموده باشد مبلغ مذکور بایستی در برآمورد بهای ساختمان نحاسبه شود و چنانچه خانه سازمانی نیمه تمام بوده و یا هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته باشد و از بابت عرصه اجاره بهاء نیز پرداخت شده باشد در این صورت کل اجاره بهای پرداختی نیز بایستی در قیمت گذاری ملحوظ شود.
2ـ کلیه هزینه های آماده سازی و جنبی و تسهیلات شهری متعلق به عرصه وقفی( حداکثر برابر قیمت منطقه بندی ) تعیین ودر برآورد قیمت گذاری خانه سازمانی محاسبه می شود.
3 ـ در صورتیکه در اجرای مفاد ماده 21 آیین نامه اجرایی جهت جانشین شدن خریدار به جای مستاجر قبلی عرصه ، اوقاف مطالبه حق تقدیمی یا پذیره نماید، پرداخت آن راسا به عهده مستاجر جدید ( خریدار اعیان )بوده ودر محاسبه بنا منظور نمی شود.
ماده 4ـ بهای عرصه متعلق به مشترکات و فضای سبز و زیر بنای تاسیسات عمومی و خسابان بندیها و زمین بازی و غیره به نسبت مساحت اختصاصی هر واحد مسکونی تعیین و به شرح مندرج درصد ماده 2 این ضوابط محاسبه می شود.
ماده 5ـ در صورتیکه بنا به دلایل ثبتی و یا دعاوی مطروحه و غیره تفیک عرصه و یا وضع آن روشن نباشد بهای عرصه بنحو علی الحساب منطق این ضوابط معین می شود.
ماده 6ـ در مواردیکه به دلایل منطقی و قابل قبول نیاز به اعمال تخفیف باشد در این صورت صاحبخانه مراتب را با ذکر دلایل به وزارت مسکن و شهرسازی اعلام می نماید . گزارش مذکور در کمیسیونی با شرکت معاونین واحدهای حقوقی و امور مجلس و فنی و اجرایی وزارت مذکور و معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صاحبخانه یا نمایندگان آنان بررسی می شود، در صورتیکه کمیسیون گزارشات دلایل ارایه شده را قابل قبول تشخیص دهد ضمن پیشنهاد میزان تخفیف که به هر حال از 25% کل بهاء نمی تواند بیشتر باشد مراتب را به کمیسیون موضوع ماده 2 متشکل از وزرای مسکن و شهرسازی ، امور اقتصادی و دارایی و برنامه و بودجه اعلام میدارد.
کمیسیون اخیرالذکر مجاز است حداکثر تا میزان 25% کل بهای تخفیف قایل شود .
تبصره ـ چنانچه برای خانه ای تخفیف اعمال شود در این صورت 1% موضوع مساعده 15آیین نامه اجرایی پس از ملحوظ نمودن تخفیف محاسبه و به بهای به دست امده اضافه می شود.
دستئرالعمل اجرایی فروش اقساطی خانه های سازمانی
ماده 1ـ جدول حدود قانونی تسهیلات بانکی
شرح خانواده شهداء کارکنان کارکنان سایرین
مفقودالاثرهاوخود دولت بخش خصوصی
معلولین جنگ تحمیلی
حداکثرتسهیلات
اعطایی 6میلیون ریال 6میلیون ریال 6میلیون ریال 6میلیون ریال
حداقل پیش دریافت 10صد 10درصد 20درصد 20درصد
حداکثرمدت
وصول اقساط 25درصد 20 سال 15 سال 15سال
نرخ سود 4درصد 7درصد 8درصد 10درصد
وثیقه ملک ملک ملک ملک
الف ـ متقاضیان مجرد و متاهل با یک فرزند 5میلیون ریال
ب ـ متقاضیان متاهل با د فرزند 5/5میلویون ریال
ج ـ متقاضیان متاهل با سه فرزند و بیشتر 6میلیون ریال
**مدتهای فوق مشروط براینست که از طول عمر مفید واحد مسکونی واگذار تجاوز ننماید.
ماده 2ـ بانکها، میزان تسهیلات براینست اعطایی به خریداران خانه های سازمانی را براساس ارزیابی کارشناس مورد قبول بانک و همچنین سود مناسب برای بانک تعیین خواهند نمود که حداکثر 6میلیون ریال خواهدبود.
تبصره ـ در احتساب سود مبلغ پیش دریافت ارزیابی شده کسر خواهدشد.
ماده 3ـ بانکها موظفند به نظور اخذ تامین کافی جهت ایفای تعهدات خریدار ، شش دانگ خانه سازمانی را تا وصول کلیه مطالبات بانک در این مورد به وثیقه بگیرند.
ماده 4ـ بانکها مکلفند ترتیبی اتخاذ نمایند تا خانه های سازمانی فروخته شده همه ساله حداقل به میزان مانده مطالبات بنفع بانک بیمه شود.
ماده 5ـ در صورتیکه خریدار قبل از سررسید های مقرر مبادرت به واریز تمام یا قسمتی از بدهی خود نماید، بانکها مکلفند تخفیف لازم را از محل سود متعلقه متناسب با مدت باقی مانده تا سررسید قسط یا اقساط واریز شده به خریدار اعطاء نمایند.
ماده 6ـ بانکها مکلفند در قراردا فروش اقساطی مسکن موضوع این دستورالعمل قید نمایند که قرارداد مذکور براساس توافق طرفین در حکم اسناد لازم الاجراء و تابع آیین نامه اجرایی اسناد رسمی می باشد.
تبصره ـ معاملاتی که طبق قوانین و مقررات موضوعه باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شوند کماکان طبق تشریفات مربوط انجام خواهد شد

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12229

تاریخ تصویب : 1366/02/09

تاریخ ابلاغ : 1366/03/02

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.