×

آئین نامه اجرائی تبصره 4 قانون بودجه سال 1366 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 4 قانون بودجه سال 1366 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-4-قانون-بودجه-سال-1366-کل-کشور
30/3/1366 شماره 40578ـ ت 201

وزارت کشاورزی
هیات وزیران در جلسه مورخ 20/3/1366 براساس پیشنهاد مشترک شماره 2918ـ 80/2740ـ 1 مورخ 3/3/1366 وزارت خانه های کشاورزی ، جهاد سازندگی ، برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای بند ز تبصره 4 قانون بودجه سال 1366 کل کشور آیین نامه اجرایی تبصره مذکور را به شرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1ـ حداکثر مبلغ یکصد ودویست میلیارد ریال به موجب تبصره 4 قانون بودجه سال 1366 کل کشور از محل منابع قرض الحسنه سیستم بانکی کشور از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اختیار بانک کشاورزی قرار می گیرد که توسط بانک مزبور در جهت تحقق سیاستهای کشاورزی دولت مبنی برافزایش تولیدات کالاهای اساسی کشاورزی ، دامداری ، مرغداری ، صیادی و صنایع روستایی برای تهیه و تدارک عوامل تولید و نهادهای کشاورزی و فراهم آوردن موجبات انجام سایر فعالیتهای تولیدی در زمینه های فوق از طریق شرکتهای تعاونی روستایی ، کشاورزی ، صیادی و عشایری در اختیار اعضای شرکتهای مذکور قرار می گیرد.
ماده 2ـ کالاهای اساسی کشاورزی عبارتند از : گندم ـ علوفه دامی شامل ( جو، ذرت دانه ای ، ذرت علوفه ای ، شبدر برسیم ، اسپرس ، یونجه ) ـ پروتیین حیوانی شامل ( شیلات ،دام و طیور، شیر و بهداشت دام ) برنج ـ حبوبات ـ پنبه ـ شکرـ سیب زمینی ـ چوب و دانه های روغنی .
ماده 3ـ حداکثر تا بیست درصد اعتبار مندرج در ماده یک این آیین نامه صرفا جهت تهیه و تدارک عوامل تولید و نهادهای کشاورزی در اختیار اتحادیه مرکزی تعاون روستایی و اتحادیه مرکزی تعاونی عشایری قرار می گیرد.
تبصره 1ـ حداکثر مبلغ بیست و یک و نیم میلیارد ریال از اعتبار این ماده جهت تدارک بذور اصلاح شده شامل گندم ـ علوفه دامی ـ ( جوـشبدربرسیم ـ اسپرس ـ یونجه ـذرت علوفه ای ـ ذرت دانه ای ـ سیب زمینی ـ برنج ـ پنبه ـ سورگم ـ دانه های روغنی ـ تخم نوغان ـ چغندر قند ، سم و کود وسیله بانک کشاورزی در اختیار اتحادیه مرکزی تعاون روستایی قرار می گیرد تا با همکاری و تایید واحدهای تخصصی ذیربط به مصرف برسد.
تا مبلغ 12 میلیارد ریال از اعتبار موضوع این تبصره با موافقت اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی در اختیار سازمانهای تخصصی ذیربط قرار می گیرد تا به مصرف خرید بذور اصلاح شده برسد. نحوه همکاری طبق دستورالعملی توسط وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی ابلاغ خواهد شد.
تبصره 2ـ مبلغ 2/5میلیارد ریال از اعتبار این ماده جهت تهیه و تدارک عوامل تولید و علوفه دامی مورد نیاز اعضای شرکتهای تعاونی عشایری در اختیار اتحادیه مرکزی تعاونی عشایری قرار می گیرد.
ماده 4ـ مبلغ 6 میلیارد ریال از اعتبار مندرج در ماده یک این آیین نامه به نظور توسعه نخل کاری و بسته بندی و صنایع تبدیلی به صورت وام به کشاورزان نخل کار استانهای خوزستان ، فارس ، بوشهر، بندر عباس ، هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و کرمان براساس طرح هایی که به تایید کمیسیونهای اعتباری خواهد رسید در اختیار شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی این مناطق قرار می گیرد.
ماده 5ـ مبلغ 90 میلیارد ریال از اعتبار ماده یک این آیین نامه در اختیار شرکتهای تعاونی مذکور در ماده یک قرار می گیرد که 77 میلیارد ریال آن به شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی ، 3 میلیارد ریال به شرکتهای تعاونی و صیادی و 10 میلیارد ریال به شرکتهای تعاونی عشایری تخصیص می یابد.
تبصره ـ مبلغ 8 میلیارد ریال از اعتبارات شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی با تایید ومعرفی وزارت جهاد سازندگی از طریق شرکتهای مذکور در اختیار اعضاء شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی جهت صنایع روستایی و افزایش تولیدات دامی در حوزه مورد عمل شرکتهای یاد شده قرار می گیرد.
ماده 6ـ تصویب و پرداخت وام به نفع شرکتهای تعاونی موضوع ماده یک یا گروههای تعاونی موجود در شرکتهای تعاونی روستایی و عشایری منوط به نداشتن بدهی سررسید شده از بابت اعتبارات تبصره 4 قانون بودجه سنوات گذشته و تبصره 39 قانونبودجه سال 1365 کل کشور به بانک کشاورزی می باشد.
ماده 7ـ مدت ، میزان ، نوع مصرف و تعیین حدود نظارت و سایر شرایط اعطای قرض الحسنه به شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی شرکتهای تعاونی صیادی و شرکتهای تعاونی عشایری برحسب مورد توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و شرکت سهامی شیلات ایران و سازمان امور عشایر تعیین و جهت بررسی و تصویب کمیته های اعتباری مشترک بین دستگاه ذیربط و بانک کشاورزی پیشنهاد خواهد شد.
تبصره ـ مدت قرض الحسنه اعطایی موضوع این آیین نامه با توجه به شرایط و نوع مصرف ، مداکثر یک سال از تاریخ تصویب و پرداخت اعتبار می باشد.
ماده 8ـ حداکثر قرض الحسنه پرداختی به شرکتهای تعاونی روستایی تابیست برابر سرمایه ثبت شده و ذخیره قانونی آنها و حداکثر قرض الحسنه اعطایی شرکتهای تهاونی صیادی و عشایری تا 25 برابر سرمایه ثبت شده و ذخیره قانونی آنها می باشد.
تبصره ـ حداکثر وام پرداختی به هری ک از اعضای تعاونیهای مندرج در این آیین نامه از مبلغ یکصدو پنجاه هزار ریال تجاوز نخواهد کرد.
ماده 9ـ نرخ کارمزد قرض الحسنه اعطایی این آیین نامه براساس کارمزد قرض الحسنه اعطایی مصوب شورای پول و اعتبار می باشد که مصوبه شماره 531مورخ ¾/1363 ملاک عمل خواهد بود و قبل از پرداخت قرض الحسنه کسر خواهد شد.
تبصره 1ـ شرکتهای تعاونی موضوع این آیین نامه می توانند حداکثر یک درصد مبلغ قرض الحسنه را نسبت به مدت آن به عنوان کارمزد بابت تامین هزینه های توزیع اعتبارات و سایر خدمات از اعضاء دریافت کننده اعتبار اخذ نمایند.50% کار مزد فوق در رابطه با شرکتهای تعاونی روستایی با توجه به خدمات ارایه شده به سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران می باشد و شرکتهای تعاونی روستایی سهم سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران را از این بابت وصول و به حساب درآمد آن سازمان واریز خواهند نمود.
تبصره 2ـ سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران موظف است گزارش توجیهی مصرف این کارمزد را حداکثر تا پایان شهریور ماه سال جاری از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به هیات وزیران و وزارت برنامه و بودجه ارایه نماید.
ماده 10ـ در اجرای بند هـ تبصره 41 قانون بودجه سال 1366 کل کشور مسؤلیت پرداخت و وصول قرض الحسنه اعطایی به اعضای شرکتهای تعاونی و اتحادیه های تعاونی روستایی و عشایری ( جهت تهیه و تدارک نهادهای کشاورزی و عوامل تولید ) و همچنین خسارت تاخیر تادیه به عهده شرکتها و اتحادیه های ذیربط بوده و حصول اطمینان و نظارت برحسن مصرف و تضمین بازپرداخت مشترکا و منفردا به عهده بانک کشاورزی و شرکت سهامی شیلات ایران ، سازمان امور عشایر ، سازمان مرکزی تعاون روستایی ، وزارت جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی ( دستگاههای اجرایی تخصصی ذیربط جهت بذور اصلاح شده ) خواهد بود.
ماده 11ـ دستگاههای ذیربط موظف هستند گزارش عملکرد قرض الحسنه پرداختی و وصولیها را در پایان شهریور واسفند سال 1366 به بانکهای کشاورزی و مرکزی و وزارت برنامه و بودجه ارایه دهند . بانک کشاورزی عنداللزوم عملیات انجام موضوع وجوه پرداختی را منترل وظایف خواهد کرد.
ماده 12ـ هریک از دستگاههای اجرایی مشمول این ایین نامه موظف هستند اعتبارات غیر قابل جذب خود را حداکثر تا پایان دی ماه 1366 به بانک کشاورزی اعلام دارند تا عنداللزوم پس از موافقت وزارت خانه ذینفع و وزارت برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اختیار سایر دستگاههای متقاضی استفاده کننده موضوع این دستورالعمل قرار گیرد.
ماده 13ـ در اجرای بند و تبصره 4 قانون بودجه سال 1366 کل کشور وزارت برنامه و بودجه تعهد و تضمین می نماید که در صورت عدم واریز بدهی بانکهای تجاری تامین کننده اعتبارات تبصره موصوف مانده مطالبات بانک کشاورزی به بانکهای تجاری اعم از اصل و هزینه ای مربوط در اجرای ایم تبصره را در لایحه بودجه سال 1368 کل کشور پیشنهاد و به منظور نماید تا پس از تخصیص با عاملیت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اختیار بانکهای تجاری تامین کننده قرض الحسنه قرار گیرد تضمین مذکور نافی وظایف بانک کشاورزی جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای وامهای فوق الذکر نخواهد بود و بانک مذکور مکلف است کلیه ادامات قانونی لازم را برای وصول مطالبات مزبور به عمل آورد .
ماده 14ـدر مواردیکه به علت بروز سوانح قهری باز پرداخت قرض الحسنه پرداختی به شرکتهای تعاونی روستایی عشایری و صیادی و گروههای تعاونی رئستایی و اتحادیه های روستایی و عشایری در سررسید میسر نباشد در این صورت این نوع مطالبات به تشخیص کمیته های مشترک اعتباری بانک کشاورزی و سازمان ذیربط حداکثر برای مدت یک سال از سررسید و برطبق ضوابط بانک کشاورزی قابل تمدید می باشد.
تبصره ـ حداکثر 10% اعتبار توزیع شده بین شرکتها و اتحادیه های تعاونی موضوع این آیین نامه قابل تمدید می باشد.
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12329

تاریخ تصویب : 1366/03/20

تاریخ ابلاغ : 1366/04/07

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.