×

آئین نامه اجرائی تبصره 3 ماده واحده قانون تشدید مجازات موتور سیکلت سواران متخلف

آئین نامه اجرائی تبصره 3 ماده واحده قانون تشدید مجازات موتور سیکلت سواران متخلف

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-3-ماده-واحده-قانون-تشدید-مجازات-موتور-سیکلت-سواران-متخلف
شماره 24/1/ر2424 22/5/1366

برادر میر حسین موسوی
نخست وزیر محترم جمهوری اسلامی ایران
باسلام
تصویب آیین نامه اجرایی تبصره 3 ماده واحده قانون تشدید مجازات موتورسیکلت سواران متخلف که در اجرای تبصره مذکور بتایید وزارتین دادگستری و کشور رسیده و شورایعالی محترم قضایی آنرا تصویب نموده به پیوست ارسال می گردد.
خواهشمند است دستور فرمایید در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران منتشر و نتیجه را اعلام نمایند.
سید علی اکبر محتشمی ـ وزیر کشور

شماره 47890 1/6/1366
برادر دکتر حسن حبیبی
وزیر محترم دادگستری
به پیوست تصویب نامه شماره 24/1/2424 مورخ 22/5/66 وزارت کشور همراه تصویر ایین ناه اجرایی تبصره 3 ماده واحده قانون تشدید مجازات موتورسیکلت سواران متخلف جهت درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران ، متضمن پی نوشت برادر مهندس موسوی نخست وزیر محترم بدین شرح ایفا می گردد:
برادر دکتر حبیبی وزیر محترم دادگستری جهت اقدام مقتضی .
دفتر تخست وزیر ـ هادی مهاجری

فصل اول ـ شهر تهران
ماده یک ـ مامورین اداره راهنمایی و رانندگی تهران پس از مشاهده هر یک از تخلفات ذیل موتور سیکلت یا موتور گازی را بنحو مقتضی به پارکینگ منتقل می نماید و وسایل مزبور مطابق قانون تشدید مجازات موتورسیکلت سواران متخلف مصوب 1356 حسب مورد تخلف به شرخ زیر توقیف می شوند:
الف ـ ایجاد صدای ناهنجار لوله خروج دود سه ماه .
ب ـ رانندگی در پیاده رو سه ماه و در صورتیکه همراه با صدای نا هنجار لوله خروج دود باشد شش ماه .
ج ـ رانندگی در جهت مخالف مسیر سه ماه و در صورتیکه همراه با صدای نا هنجار لوله خروج دود باشد شش ماه .
تبصره ـ پس از توقیف وسیله به راننده ان توسط مسؤلان مربوط رسید داده خواهدشد.
ماده دوـ شهرداری تهران موظف است محلهای مناسبی را به منظور نگهداری موتور سیکلتها و موتورهای گازی توقیفی و یا پرسنل مورد نیاز در اختیار اداراه راهنمایی و رانندگی قرار دهد.
تبصره ـ هزینه نگهداری موتور سیکلت یا موتور گازی بازاء هر روز پنجاه ریال خواهد بود.
ماده سه ـ ترخیص موتور سیکلت موتور یا موتور گازی پس از پایان مدت توقیف موکول به پرداخت متعلقه و هزینه نگهداری می باشد.
ماده چهار ـ مسؤلین پارکینگ پس از دریافت گواهی مبنی بر پرداخت جریمه و هزینه نگهداری که به تایید اداره راهنمایی و رانندگی رسیده باشد موتور سیکلت یا موتور گازی توقیفی را به مالک قانونی یا وکیل مسترد می دارد.
تبصره ـ در صورتیکه موتور سیکلت یا موتور گازی هنگام ترخیص دارای تخلفات دیگر مشمول آیین نامه راهنمایی و رانندگی باشد وفق همان مقررات عمل خواهد شد.
ماده پنج ـ در صورت عدم مراجعه مالک موتور سیکلت یا موتور گازی جهت ترخیص وسیله پس از مدت توقیف مقرر در قانون بازاء هر روز نگهداری اضافی وسیله مذکور در پارکینگ ، مالک موظف است مبلغ هفتاد ریال به عنوان هزینه نگهداری بپردازد.
ماده شش ـ در صورت عدم مراجعه مالک پس ار یک سال از زمان توقیف شهرداری تهران برای وصول جرایم و هزینه نگهداری از طریق مراجع قضایی ذیصلاح اقدام می نماید.
ماده هفت ـ وجوهی که به عنوان هزینه نگهداری مذکور در این آییننامه وصول می شود در اختیار شهرداری تهران قرار می گیرد.
فصل دوم : شهرها ، شهرکها ، روستاها و راههای کشور
ماده هشت ـ در محدود قانونی شهرها ، شهرکها ، روستاها و راههای کشور، در صورتیکه رانندگان موتور سیکلت یا موتور گازی مرتکب هر یک از تخلفات مندرج در ماده یک و بندهای سه گانه ان شوند به مجازاتهای مقرر در همان ماده محکوم خواهندشد.
ماده نه ـ مامورین راهنمایی و رانندگی شهربانی و پلیس راه ژاندارمری موظفند پس از مشاهده هر یک از تخلفات مندرج در بند الف ، ب ، ج ماده یک ، موتور سیکلت یا موتور گازی را بنحو جهت نگهداری ، به راهنمایی و رانندگی ، کلانتری ، پاسگاه ژاندارمری و یا در صورت لزوم به پارکینگ اختصاصی منتقل می نمایندو پس از تعیین میزان توقیف برحسب مورد تخلف به راننده آن رسید دهند.
تبصره ـ هزینه نگهداری موتور سیکلت یا موتور گازی ، چنانچه در پارکینگ های اختصاصی نگهداری شوند ، بازاء هر روز برابر نرخ مصوبه محلی خواهدبود.
ماده ده ـ ترخیص موتور سیکلت یا موتور گازی پس از پایاین مدت توقیف موکول بپرداخت جریمه متعلقه و هزینه نگهداری در پارکینگ اختصاصی و ارایه برگ ترخیص از سوی مرجع توقیف کننده می باشد.
ماده یازده ـ در صورت عدم مراجعه مالک پس از یک سا ل از زمان توقیف ، شهربانی یا ژاندارمری به منظور وصول جرایم و هزینه نگهداری در پارکینگ اختصاصی و تعیین تکلیف موظفند مراتب را به مراجع قضایی ذیصلاح اعلام نمایند.
فصل سوم : مقررات عمومی
ماده دوازده ـ در رسید که به صاحب وسیله داده خواهد شدحسب مورد تبصره ماده دو و نیز مواد سه و چهار و پنج و شش و یا تبصره ماده 9 و نیز مواد ده و یازده و مفاد ان به صاحب وسیله تفهیم خواهد شد.
ماده سیزده ـ جرایم موضوع قانون تشدید مجازات موتور سیکلت سواران متخلف که در مواد چهار و ده این آیین نامه به انها اشاره شده است به حساب خزانه واریز خواهد شد.
این آیین نامه مشتمل بر سیزده ماده و سه تبصره در تاریخ 28/4/66 به تصویب شورای عالی قضایی و وزارت کشور رسید.
شورای عالی قضایی وزیر کشور

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12384

تاریخ تصویب : 1366/04/28

تاریخ ابلاغ : 1366/06/11

دستگاه اجرایی : وزارت دادگستری - وزارت كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.