×

آئین نامه اجرائی تسهیلات اعتباری اشتغال مهاجرین جنگ تحمیلی موضوع تبصره 3 قانون بودجه سال 1366 کل کشور

آئین نامه اجرائی تسهیلات اعتباری اشتغال مهاجرین جنگ تحمیلی موضوع تبصره 3 قانون بودجه سال 1366 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تسهیلات-اعتباری-اشتغال-مهاجرین-جنگ-تحمیلی-موضوع-تبصره-3-قانون-بودجه-سال-1366-کل-کشور

وکیل

شماره 40036/ت 498 25/6/1366

وزارت کار و امور اجتماعی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 15/6/1366بنا به پیشنهاد شماره 53210 مورخ 25/5/1366 وزارت کار و امور اجتماعی آئین نامه اجرائی تسهیلات اعتباری اشتغال مهاجرینی جنگ تحمیلی موضوع بند الف تبصره 3 قانون بودجه سال 1366 کل کشور را به شرح زیر تصویب نمودند :

ماده 1ـ هدف از اجرای آئین نامه اجرائی تسهیلات اعتباری اشتغال مهاجرین جنگ تحمیلی موضوع بند الف تبصره 3 قانون بودجه سال 1366 کل کشور منحصرا فراهم نمودن موجبات اشتغال مهاجرین جنگ تحمیلی بوده و بانک ملی ایران موظف است تسهیلات اعتباری مورد نیاز طرح های تولیدی در بخش های کشاورزی و منابع طبیعی و صنایع روستائی صنعت و معدن و مصالح ساختمانی و سرمایه گزاری خدماتی صنفی مربوط به بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی به عنوان مجری طرح و یا تهیه شده توسط خود مهاجرین به عنوان متقاضیان اجرای طرح را که به تایید بنیاد امور مهاجرین رسیده باشد بر اساس شرایط مندرج در این آئین نامه به صورت قرض الحسنه پرداخت نماید.
ماده 2ـ حداکپر سهم هر یک از بخشهای تولیدی به شرح زیر می باشد
بخش کشاورزی و منابع طبیعی
و صنایع روستائی دو میلیارد و پانصد میلیون 2500000000 ریال
بخش صنعت هفت صد و پمجاه میلیون 750000000 ریال
بخش معدن دویست و پنجاه میلیون 250000000 ریال
بخش مصالح ساختمانی هفتصدوپنجاه میلیون 750000000ریال
بخش صنوف هفت صد و پنجاه میلیون 750000000ریال
جمع پنج میلیارد 5000000000ریال
ماده 3ـ طرح های موضوع ماده یک پس از بررسی های لازم توسط بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی و تایید عالی ترین مقام بنیاد و یا نماینده مشار الیه به منظور استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه در زمینه ایجاد توسعه ویا خرید واحد های مختلف کشاورزی ، صنفی ، معدنی ، دریائی ، خدماتی و یا سرمایه گذاری در تاسیس شرکتهای تعاونی و یا سهامی خاص بوده و در هر حال می بایست با برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور هماهنگی داشته باشد .
تبصره 1ـ بنیاد امور مهاجرین می تواند از تسهیلات اعتباری مذکور در این آئین نامه نسبت به توسعه طرح های دردست اجراء و دایر خود (طرح های مانده از سالهای قبل) که با اهداف این آئین نامه مطابقت داشته و اشتغال زا باشند نیز استفاده نماید .
تبصره 2ـ بنیاد امور مهاجرین همچنین از محل اعتبارات منظور در این آئین نامه نسبت به خرید و تهیه ابزار ماشین آلات و مواد اولیه اشتغال زا و برای ایجاد اشتغال مهاجرین تحت شرایط معینی در اختیار آنان قرار خواهد داد .
ماده 4ـ کمیته ای در بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی کل کشور متشکل از سرپرست بنیاد امود مهاجرین جنگ نحمیلی کل کشور ، مسئول اشتغال بنیاد مرکز و سرپرست واحد تابع در استان ( حسب مورد ) و دونقر از کارشناسان طرح های اشتغال بنیاد به انتخاب سرپرست بنیاد تشکیل و نسبت به بررسی و انتخاب و تشخیص اولویت طرح های ارائه شده و تطبیق آنها با سیاستها و خط مشیت های کلی دولت اقدام و پس از تایید طرح جهت استفاده ازتسهیلاتاعتباری مربوط به این آئین نامه توسط سرپرست بنیاد به بانک معرفی خواهد شد .
وظایف کمیته مذکور عبارت است از :
الف ـ بررسی و تایید و تصویب طرح
ب ـ تعیین اولویت اجرای طرح
ج ـ تعیین میزان قرض الحسنه با توجه به مفاد موافقت اصولی و یا پروانه تاسیس و مبلغ پیشنهادی در طرح ارائه شده .
تبصره ـ طرح های خدماتی صنفی که به منظور بررسی به کمیته معرفی می گردند ، موقعی می توانند از مزایای این آئین نامه استفاده کنند که قابلیت برگشت سرمایه را دارا باشند .
ماده 5ـ بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی در طرح ها و شرکت ها و واحد هائی که با استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه دایر می نماید موظف است ضمن اشتغال مهاجرین تحت پوشش خود در این موسسات با رعایت شرایط و مقررات آنها را در مالکیت واحدهای مربوطه سهیم نماید .
بدیهی است انتقال مالکیت و یا تغییر به شرح فوق رافع تعهد و تضمین بازپرداختها نخواهد بود .
ماده 6ـ بانک ملی ایران موظف است نظر خود را با ذکر دلائل در هر زمینه دررد یا قبول طرح های پیشنهادی بنیاد امور مهاجرین جنگ نحمیلی در صورت ارائه اطلاعات کامل مورد نیاز آن بانک به ترتیب زیر از تاریخ وصول طرح اعلام نماید .
الف ـ طرح های با مبلغ کمتر از پنجاه میلیون ریال حداکثر ظرف 20 روز .
ب ـ سایر طرح ها حداکثر ظرف مدت یک ماه .
تبصره ـ چنانچه در زمانهای معین فوق نظر بانک ملی ایران در مورد طرح های ارائه شده به بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی اعلام نگردد به منزله قبول طرح تلقی می گردد .
ماده 7ـ منظور از طرح در این آئین نامه عبارت است از شرح عملیات اجرائی و ارائه پیش بینی ها در رابطه با ایجاد بازسازی ، توسعه ، تکمیل و راه اندازی مجدد یک واحد مشتمل بر انگیزه اجرای طرح و پیش بینی تخصص های لازم و چگونگی تامین آنها و پیش بینی آموزش های فنی ضمن اجرای طرح مشخصات فنی کلیه ساختمانها تاسیسات ،ماشین آلات و بهای واحد و کل آنها محل استقرار طرح زمان اجرای طرح به انظمام پیش بینی سرمایه در گردش مورد نیاز و صورت های مالی و جداول مشخص کننده وضع فنی ، مالی و اقتصادی طرح .
تبصره 1ـ صنوف استفاده کننده از تسهیلات اعتباری مشمول ارائه طرح به وسعت فوق نمی باشد .
تبصره 2ـ اعطای تسهیلات از جانب بانک موکول به تعیین محل استقرار طرح ارائه مشخصات حقوقی زمین و موافقت نامه های اصولی و پروانه های تاسیس طرح می باشد .
تبصره 3ـ بانک ملی ایران با رعایت مقررات داخلی خود می تواند تا 15% از هزینه های ثابت طرح ها را تحت عنوان هزینه مقدماتی پس از ارائه موافقت اصولی پروانه تاسیس و یا پروانه های صنفی از وزارتخانه وارگان ذیربط در مورد هر طرح در اختیار مجری مربوطه معرفی شده از طرف بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی اعم از اشتغال حقیقی یا حقوقی قرار دهد . چ
ماده 8ـ بانک ملی ایران پس از انجام برسیهای لازم و تشخیص اینکه طرح های پیشنهادی دارای نوجیهات لازم فنی مالی اقتصادی می باشد پس از اخذ تضمین موضوع ماده 9 این آئین نامه منابع مالی مورد نیاز را در قالب قرارداد فی مابین بانک و مجری طرح معرفی شده توسط بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی متناسب با پیشرفت عملیات اجرائی طرح تامین می نماید .
ماده 9ـ تضمین هائی که در قبال تسهیلات اعطائی موضوع این آئین نامه توسط بانک ملی ایران اخذ خواهد شد عبارتند از :
الف ـ تضمین باز1رداخت آنی و فوری توسط متقاضی (اعم از مهاجر یا بنیاد ) بوسیله سفته در صورت عدم بازپرداخت مطالبات بانک
ب ـ توثیق کلیه مستحد ثات و اموال منقول و غیر منقول دارائیها قابل توفیق ناشی از اجرای طرح نزد بانک ملی ایران .
تبصره ـ بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی در صورت اقدام به ایجاد هر طرح که خود راسا مجری آن باشد بازپرداخت مطالبات بانک ملی ایران ناشی از اعطای تسهیلات موضوع این آئین نامه را بدون قید و شرط و بطور غیر قابل برگشت تعهد و تضمین می نماید .
بدیهی است متضمن بازپرداخت متقاضیان معرفی شده توسط بنیاد خود آنان می باشد .
ماده 10ـ مهلت بازپرداخت وام با توجه به ماهیت طرح حداکثر 5 سال می باشد که اولین قسط آن یک سال پس از دریافت کل تسهیلات اعتباری خواهد بود .
ماده 11ـ اطلاعات و آمار مربوط به عملکرد تسهیلات اعطائی موضوع این آئین نامه باید هر سه ماه یک بار توسط بانک ملی ایران و با همکاری بنیاد امور مهاجرین جنگ نحمیلی تهیه و در اختیار نخست وزیری ـ کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ وزارت برنامه و بودجه کار و امور اجنماعی قرار گیرد .
جدول تخصیص اعتبارات پیوست است .
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی
تخصیص اعتبارات 5 میسیارد ریالی بند الف تبصره 3 قانون بودجه سال 1366 کل کشور مربوط به بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی کل کشور .

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12402

تاریخ تصویب : 1366/06/15

تاریخ ابلاغ : 1366/07/02

دستگاه اجرایی : وزارت كار و امور اجتماعی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.