×

آئین نامه سوادآموزی کارکنان شور

آئین نامه سوادآموزی کارکنان شور

آئین-نامه-سوادآموزی-کارکنان-شور

وکیل


شماره 55008/ت 568 25/7/1366

نهضت سوادآموزی
هیات وزیران در جلسه مورخ 19/7/1366 بنا به پیشنهاد شماره 7397/7 مورخ 1/7/66 نهضت سواداموزی وبا توجه به بند ج ماده 4 و تبصره 1 ماده 5 اساسنامه نهضت سواداموزی به منظور سوادآموزی کارکنان و ریشه کن نمودن بی سوادی آیین نامه سواداموزی کارکنان کشور را به شرح زیر تصویب نمودند :

ماده 1ـ کلیه وزارتخانه ها موسسات شرکتهای دولتی ، شهرداریها ، بانکها، نهادهای انقلاب اسلامی ، موسسات دارائی مدیریت دولتی ، کارگاهها و کارخانه جات وابسته به دولت ، ملی شدن و تحت نظارت دولت و همچنین سازمانهایی که شمول قانون برانها مستلزم ذکر نام است و در این آیین نامه به اختصار دستگاه نامیده می شوند مکلفند با رعایت مفد این آیین نامه نسبت به تشکیل کلاسهای سواداموزی (مقدماتی، تکمیلی ) برای بی سوادان و نوسوادان خود اقدام و هماهنگ با نهضت سوادآموزی پس از ابلاغ این مصوب براساس امکانات و حداکثر مدت زمانی که نهضت تعیین خواهد نمود بیسوادان مجموعه خود را با سواد نمودند .
ماده 2ـ مدت هر کلاس سوادآموزی به طور عادی حداقل 8 ساعت در هفته ومجموعا 448ساعت اداری می باشد دوره فشرده مقدماتی به مدت 50 روز و دوره فشرده تکمیلی به مدت 75 روز و ساعات تدریس در کلاسهای مذکور روزانه 6 ساعت خواهد بود.
ماده 3ـ حداکثر فاصله بین دو دوره مقدملتی و تکمیلی 30 روز می باشد.
ماده 4ـ تعداد سوادآموزان هر کلاس و برنامه های آموزشی دستگاهها بر اساس آیین نامه آموزشی نهضت سوادآموزی خواهد بود.
ماده 5ـ کلاسهای سوادآموزی کارکنان در ساعات اداری تشکیل خواهد شد لکن چنانچه امکان تشکیل کلاس در ساعت اداری مؤثر نباشد کلاسها به پیشنهاد دستگاه و با موافقت نهضت سوادآموزی ودر غیر ساعات اداری تشکیل می گردد.
ماده 6ـ در دستگاههائی که تعداد سوادآموزان آن از 5 نفر کمتر باشد کلاس سواداموزی با دستگاه همجوار به صورت مشترک و حتی لامکان با حداکثر ظرفیت تشکیل خواهد شد. در صورتی که امکان تشکیل کلاس با دستگاه همجوار وجود نداشته باشد دستگاه مکلف است از سواداموزان را به کلاسهای نهضت سوادآموزی که در خارج از دستگاهها تشکیل می گردد معرفی و تسهیلات لازم را در این خصوص فراهم آورد .
ماده 7ـ دستگاهها مکلفند ترتیبی دهند که سوادآموزان بتوانند در ساعات اداری به طور مرتب در کلاسهای سوادآموزی شرکت نمایند افراد کمتر از 45 سال در اولویت قرار خواهند گرفت.
ماده 8ـ اوقات شرکت سوادآموز در کلاس سوادآموزی متشکل در ساعات اداری جزء ساعات کار وی محسوب می شود غیبت غیر موجه سوادآموزان از کلاسهای مزبور غیبت از محل کار تلقی و دستگاه مربوط مکلف است از حقوق وی طبق مقررات کسب نماید. در مواردیکه کلاس در غیر ساعات اداری تشکیل می شود دوبرابر اوقات شرکت سوادآموز در کلاس جزء اضافه کار وی محسوب می گردد.
ماده 9ـ هر سوادآموز مجمعا دوبار می تواند در هر دوره سواداموزی اعم از مقدماتی یا نکمیلی در کلاس شرکت نماید.
ماده 10ـ دستگاها مکملفند به سوادآموزانی که دوره مقدماتی یا تکمیلی را با موفقیت به پایان می رسانند به ازاء هر دوره مبلغ 25 هزار ریال از محل اعتبارات مربوط به عنوان پاداش قبولی پرداخت نماید این پاداش مانع درایفت پاداشهای خدمتی نخواهد بود.
ماده 11ـ آموزشیاران مورد نیاز از میان کارکنان متعهد هر دستگاه که حداقل دارای مدرک دیپلم و قاد ربه تدریس هستند از سوی دستگاه انتخاب و جهت آموزش به نهضت سواداموزی معرفی می شود.
تبصره ـ معرفی افراد دارای مدرک تحصیلی کمتر از دیپلم نیز در صورتی که به تشخیص نهضت سوادآموزی قادر به تدریس هستند بلامانع است .
ماده 12ـ آموزشیاران منتخب دستگاهها که حداق 40 نفر سوادآموز را به مرحله قبولی در دوره های مقدماتی یا تکمیل برسانند در صورتیکه مشمول قانون کار باشند از 5% افزایش دستمزد و چنانچه مشمول قانون استخدامی کشور باشند از یک پایه تشویقی بهره مند خواهند شد وبه علاوه به ازای هر نفر قبولی مبلغ 2000ریال به عنوان پاداش حسن انجام خدمت از محل اعتبارات دستگاه مربوط به ایشان پرداخت می گردند.
تبصره 1ـ آموزش یارانی که در از نظر مقررات استخدامی از حداکثر پایه های پیش بینی شده بهره مند گردیده است در صورت احراز شرایط فوق 15 روز حقوق و مزایا به عنوان تشویقی دریافت خواهند داشت .
تبصره 2ـ دستگاههایی که دارای مقررات خاص هستند و در قوانین استخدامی آنها پایه و یا عناوین مشابه پیش بینی نسده است نحوه تشویقات آموزشیاران ذکر شده در این ماده از طریق سازمان امور اداری و استخدامی کشور و نهضت سوادآموزی تعیین خواهد شد.
ماده 13ـ به آموزشیاران منتخب دستگاهها که در ساعات غیر اداری تدریس نماینددوبرابر ساعات تدریس طبق مقررات دستگاه اضافه کار ساعتی از محل اعتبارات دستگاه مربوط پرداخت خواهد شد.
ماده 14ـ حق الزحمه آموزشیارانی که از سوی نهضت سوادآموزی در دستگاهها به ندریس اشتغال ورزند از محل اعتبارات همان دستگاه طبق ایین نامه مالی نهضت سواداموزی پرداخت خواهد شد.
ماده 15ـ دستگاهها مکلفتد در صورت وجود اعتبار آموزشیارانی را که حداقل سه دوره در کلاسهای سوادآموزی تدریس نموده و مجموعا 90 % قبولی داشتند به سفرهای زیارت داخلی و خارج از کشور اعزام نمایند.
ماده 16ـ تامین وسایل آموزشی و فراهم آوردن محلی مناسب جهت تشکیل کلاس به عهده دستگاه ذیربط و تامین مواد آموزشی با نهضت سوادآموزی است .
ماده 17ـ کلیه دستگاهها از تاریخ تصویب این آیین نامه حق استخدام افراد بیسواد را نخواهند داشت و
ماده 18 ـ مسؤل هر دستگاه مکلف است یک نماینده تام الاختیار جهت اجراء و پی گیری این مصوبه انتخاب و به منظور ایجاد هماهنگی لازم با نهضت سوادآموزی معرفی نماید.
مسؤلیت محو بیسوادی از هر مجموعه به عهده دستگاهها می باشد .
ماده 19ـ از تاریخ تصویب این آیین نامه مفاد مصوبه شماره 98956مورخ 19/12/63 و مصوبه شماره 16034 مورخ 1/6/65 هیات وزیران لغو می گردد.
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12428

تاریخ تصویب : 1366/07/19

تاریخ ابلاغ : 1366/08/05

دستگاه اجرایی : نهضت سواد آموزی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.