×

آئین نامه اجرائی تبصره (51) قانون بودجه سال 1376 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره (51) قانون بودجه سال 1376 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(51)-قانون-بودجه-سال-1376-کل-کشور

وکیل


شماره 50446/ت 17851 هـ 16/1/1376

سازمان برنامه و بودجه
هیأت وزیران در جلسه مورخ 10/1/1376 بنابه پیشنهاد شماره 3303 – 42/8455 – 102 مورخ 21/12/1375 سازمان برنامه و بودجه و در اجرای تبصره (51) قانون بودجه سال 1376 کل کشور، آیین نامه اجرایی تبصره یادشده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1- به موجب تبصره (51) قانون بودجه سال 1376 مبلغ شصت و شش میلیارد (000/000/000/66) ریال از محل منابع سیستم بانکی تأمین از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اختیار بانکهای عامل قرار می گیرد تا توسط این بانکها برای تسریع در سامان بخشی به اسکانهای خودجوش جماعتهای عشایری در مناطق مستعد و تجهیز کانونهای تولیدی و ساخت مسکن مناسب در جهت اجرای توسعه جامع مناطق عشایری و ساماندهی خروج دام از جنگل و تجمیع جنگل نشینان و به شرح مندرج در این آیین نامه در اختیار اشخاص حقیقی و معرفی شده از سوی وزارت جهادسازندگی، حسب مورد سازمان امور عشایری و سازمان جنگلها و مراتع کشور قرار گیرد.
ماده 2- مبلغ چهل میلیارد (000/000/000/40)ریال از تسهیلات اعتباری موضوع ماده (1) این آیین نامه توسط بانک کشاورزی در چهارچوب طرحهای برنامه توسعه جامع مناطق عشایری و چهار میلیارد (000/000/000/4)ریال برای ساماندهی خروج دام از جنگل و تجمیع جنگل نشینان در زمینه های تأمین و استحصال آب کشاورزی ، تجهیز و آماده سازی اراضی کشاورزی، احیای مراتع، ایجاد و تجهیز کانونهای تولیدی کشاورزی و دامپروری و صنایع روستایی و تأمین ماشین آلات و ادوات کشاورزی که از نظر بانک کشاورزی دارای توجیهات کامل فنی، مالی و اقتصادی است، براساس مقررات این آیین نامه در اختیار استفاده کنندگان قرار خواهد گرفت.
ماده 3- مبلغ بیست میلیارد (000/000/000/20)ریال در چهار چوب طرحهای توسعه جامع مناطق عشایری و دو میلیارد(000/000/000/2)ریال برای ساماندهی خروج دام از جنگل و تجمیع جنگل نشینان از تسهیلات اعتباری موضوع ماده (1) این آیین نامه توسط بانک مسکن برای احداث مسکن مناسب در کانونهای توسعه و خود جوش پرداخت خواهد شد.
ماده 4- وزارت جهاد سازندگی می تواند تغییر ارقام اعتباری مواد (2) و (3) را برای یکبار تا پایان دیماه، با تأیید سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام دهد.
ماده 5- استفاده کنندگان ، افراد واجد شرایطی هستند که طبق ضوابط و تعاریف وزارت جهاد سازندگی و براساس مطالعات انجام شده به نحوی تحت پوشش طرح توسعه جامع مناطق عشایری و ساماندهی خروج دام از جنگل و تجمیع جنگل نشینان قرار می گیرند یا در نظر است که در کانونهای مستعد توسعه استقرار یابند.
ماده 6- سهم هر یک از استانها در استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع ماده (1) این آیین نامه به پیشنهاد وزارت جهادسازندگی و پس از تأیید سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانکهای عامل ابلاغ می گردد.
تبصره – هرگونه تغییر در توزیع فوق الذکر فقط برای یکبار و تا پایان دیماه سال 1376 به پیشنهاد وزارت جهاد سازندگی و تأیید سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر خواهد بود.
ماده 7- به منظور استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع ماده (1) این آیین نامه ، لازم است در بدوامر طرح مربوط توسط ادارات کل امور عشایری و ادارات کل منابع طبیعی استانها به نیابت از طرف استفاده کنندگان موضوع این آیین نامه تهیه و جهت بررسیهای لازم به بانکهای عامل ارایه شود. در هر حال قرار داد لازم بین بانک و استفاده کننده از تسهیلات منعقد خواهد شد.
ماده 8- بانکهای عامل موظف هستند طرحهای پیشنهادی موضوع این آیین نامه را از جهات فنی، مالی و اقتصادی بررسی نموده و موافقت یا مخالفت خود را به همراه دلایل توجیهی ظرف بیست و پنج روز به متقاضی اعلام نمایند.
ماده 9- بانکهای عامل موظف هستند تسهیلات اعتباری مربوط به طرحهای مصوب موضوع این آیین نامه را در چهار چوب ضوابط جاری و دستورالعملهای اجرایی انواع تسهیلات اعطایی موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا – مصوب 1362 – و بدون اخذ وثیقه تأمین و در قالب سقفهای مجاز تعیین شده پرداخت نمایند.
ماده 10- حداکثر تسهیلات اعطایی قابل پرداخت به هر یک از افراد برای ساخت مسکن مبلغ ده میلیون (000/000/10) ریال و برای سایر طرحهای این آیین نامه مبلغ پانزده میلیون (000/000/15)ریال خواهد بود.
تبصره – در صورتی که طرح به صورت گروهی اجرا شود، سقفهای تسهیلات موضوع این ماده به ازای هر نفر تا بیست درصد (20%) قابل افزایش است.
ماده 11- مجریان طرحها موظفند طرحهای مورد نظر را به ترتیبی به بانکها ارایه دهند که تصویب آنها حداکثر تا پایان اسفند ماه سال 1376 امکان پذیر باشد، زمان لازم برای انعقاد قرارداد طرحهای مصوب حداکثر تا پایان بهمن ماه سال 1377 خواهد بود.
ماده 12- بانکهای عامل موظف هستند منابع اعتباری طرحهای مصوب در چهارچوب موضوع این آیین نامه را متناسب با پیشرفت فیزیکی طرحها و همزمان با مصرف سهم متقاضی در قالب طرح (به میزان تصویب شده)در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار دهند.
ماده 13- مدت بازپرداخت تسهیلات اعطایی با احتساب طول دوران اجرای طرح برای احداث مسکن ده سال و برای سایر تسهیلات حداکثر هفت سال تعیین می گردد. به همین سبب مجریان طرحها بایستی ترتیبی اتخاذ نمایند که حداکثر ظرف مدت مزبور نسبت به احداث و بهره برداری ، همچنین بازپرداخت بدهی ناشی از تسهیلات دریافتی اقدام نمایند.
تبصره – مدت بازپرداخت تسهیلات بانکی موضوع تبصره (53) قانون بودجه سال 1372 کل کشور از (5) سال به (7) سال افزایش می یابد.
ماده 14- سازمان برنامه و بودجه به نیابت از طرف دولت بازپرداخت تسهیلات اعطایی بدون وثیقه عشایر را که جهاد سازندگی معرفی می کند تضمین نموده و هفتاد درصد (70%) سود و کارمزد تسهیلات موضوع این آیین نامه را برای مدت ده سال تضمین نماید.
تبصره – استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری موضوع این آیین نامه موظفند در مواعد تعیین شده از سوی بانکهای عامل نسبت به بازپرداخت به موقع اقساط سررسید شده همچنین پرداخت سود و کارمزد متعلق اقدام نمایند. در صورت عدم پرداخت به موقع بدهیهای مزبور توسط استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری یاد شده، بانکهای عامل موظفند اقدامات قانونی لازم را برای وصول مطالبات خود به عمل آورند.
ماده 15- بانکهای عامل موظف هستند هر سال گزارش عملکرد، همچنین مانده مطالبات معوق لاوصول مربوط به تسهیلات اعطایی سال 1374، نیز ما به التفاوت سود و کارمزد تسهیلات اعطایی موضوع این تبصره را که براساس مفاد این آیین نامه به تصویب رسیده است حداکثر تا مرداد ماه سال بعد به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام نمایند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هر سال میزان مانده مطالبات مذکور را تنظیم و حداکثر تا پایان شهریور ماه به سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد نمود. سازمان برنامه و بودجه موظف است مطالبات مزبور را در لایحه بودجه سال بعد کل کشور منظور نماید.
تبصره – ادارات کل امور عشایری و ادارات کل منابع طبیعی استانها مکلفند در تهیه گزارش عملکرد تسهیلات اعتباری موضوع این آیین نامه که هر سه ماه یکبار تهیه می شود، همکاری های لازم را با بانکهای عامل به عمل آورند.
ماده 16- بانکهای عامل مکلفند در جهت حفظ حقوق خود اقدامات قانونی لازم را برای مصرف صحیح تسهیلات اعتباری اعطایی به عمل آورده و در موارد زیر بر مصرف و بازپرداخت تسهیلات اعطایی نظارت نمایند :
الف – مصرف صحیح تسهیلات اعتباری اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح.
ب – بازپرداخت بدهیهای ناشی از تسهیلات اعتباری دریافتی.
ج- نظارت بر نحوه عملکرد این تبصره بر عهده وزارت جهاد سازندگی را ملاک عمل قرار دهند.
معاون اول رییس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/01/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.