×

آئین نامه اجرائی تبصره (4) قانون بودجه سال 1376 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره (4) قانون بودجه سال 1376 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(4)-قانون-بودجه-سال-1376-کل-کشور شماره 50445/ت 17846 هـ 16/1/1376

سازمان برنامه و بودجه
هیأت وزیران در جلسه مورخ 10/1/1376 بنابه پیشنهاد شماره 3303 – 42/8455-102 مورخ 21/12/1375 سازمان برنامه و بودجه و در اجرای تبصره (4) قانون بودجه سال 1376 کل کشور، آیین نامه اجرایی تبصره یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- تا مبلغ سیصد و سی میلیارد (330000000000)ریال از منابع قرض الحسنه و تا مبلغ یکهزار و یکصد میلیارد
(1100000000000)ریال از سایر منابع سیستم بانکی کشور از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اختیار بانک کشاورزی قرار می گیرد تا توسط بانک مذکور در جهت اهداف برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، به عنوان سرمایه در گردش در اختیار اعضای شرکتهای تعاونی تولید، سهامی زراعی، صیادی، عشایری، جنگلداری و مرتع داری و تعاونیهای روستایی، تعاونی مشاع تولید، صنایع روستایی، صنایع دستی و صنایع کوچک و اتحادیه های آنها و شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران و صندوق پنبه ایران و صنعت چای و سایر افرادی که در زمینه تولید محصولات بخش کشاورزی (شامل زراعت و باغداری ، دام و طیور ، شیلات و آبزیان، آبخیزداری، منابع طبیعی ، آب و خاک) و صنایع روستایی و صنایع کوچک وابسته به بخش کشاورزی فعالیت می نمایند و نیز برای تهیه و تدارک و توزیع نهاده ها و عوامل تولید محصولات بخش کشاورزی با معرفی وزارتخانه های کشاورزی، جهاد سازندگی، تعاون و صنایع، همچنین برای تهیه و تدارک مواد لازم برای قالیبافان تحت پوشش وزارتخانه های جهاد سازندگی و تعاون، شرکت سهامی فرش، سازمان صنایع دستی ایران و سایر مؤسسات حمایتی فرش در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیر دولتی قرار گیرد.
در صورت عدم تأمین نهاده ها و عوامل تولید محصولات بخش کشاورزی توسط بخش غیر دولتی، قسمتی از اعتبارات مربوط در اختیار دستگاههای تخصصی وابسته به وزارتخانه های مذکور قرار خواهد گرفت.
ماده 2 – توزیع اعتبارات موضوع تبصره (4) قانون بودجه سال1376 کل کشور و سهم هر یک از دستگاههای ذی ربط، به تفکیک منابع قرض الحسنه و سایر منابع سیستم بانکی به شرح جدول پیوست این آیین نامه تعیین می شود.
تبصره 1- اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از بخش غیر دولتی و دولتی معرفی شده از سوی وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی که در زمینه تهیه، تدارک و توزیع نهادها و عوامل تولید کشاورزی فعالیت می نمایند، مکلفند تسهیلات اعتباری موضوع ماده (2) این آیین نامه را برای تهیه ، تدارک و توزیع نهاده ها و عوامل تولید محصولات بخش کشاورزی تنها در قالب برنامه زمان بندی شده ای که با هماهنگی وزارتخانه های ذی ربط تهیه و به تأیید سازمان برنامه و بودجه رسیده است ، به مصرف برسانند.
تبصره 2- شرکت سهامی فرش ایران ، اتحادیه ها و تعاونیهای فرش تحت پوشش وزارتخانه های جهاد سازندگی و تعاون، سازمان صنایع دستی ایران ، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، بنیاد شهید انقلاب اسلامی ، بنیاد مستضعفان و جانبازان و ستاد رسیدگی به امور آزادگان برای تهیه و تدارک مواد لازم برای قالیبافان تحت پوشش نیز تسهیلات اعتباری ماده (2) این آیین نامه را باید در قالب برنامه زمان بندی که با هماهنگی وزارتخانه ها و دستگاههای ذی ربط تهیه و به تایید سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رسیده است، به مصرف برسانند.
تبصره 3- اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی معرفی شده از سوی وزات صنایع که در صنایع کوچک مرتبط با تولید ماشین آلات و ادوات مورد نیاز این بخش فعالیت می نمایند، مکلفند تسهیلات اعتباری موضوع ماده (2) این آیین نامه را برای تهیه ، تدارک و تولید عوامل مذکور تنها در قالب برنامه زمان بندی شده ای که با هماهنگی وزارتخانه های صنایع و کشاورزی تهیه و به تأیید سازمان برنامه و بودجه رسیده است به مصرف برسانند.
تبصره 4- استفاده کنندگان از تسهیلات تخصیصی به شرکتهای تعاونی تحت پوشش وزارت تعاون با معرفی وزارت مزبور، تنها آن دسته ازشرکتها و اتحادیه های تعاونی تولیدی وابسته به وزارت تعاون می باشند که در زمینه تولید محصولات بخش کشاورزی و فرش فعالیت می نمایند.
تبصره 5- هرگونه تغییر در برنامه زمان بندی از جمله شرح عملیات تعهدی استفاده کنندگان از تسهیلات این ماده باید به تأیید سازمان برنامه و بودجه وبانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برسد.
ماده 3- بانک کشاورزی وجوه لازم را در چهار چوب برنامه موضوع ماده (2)این آیین نامه در مقاطع معین شده در برنامه زمان بندی در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی یادشده و دستگاههای ذی ربط قرار می دهد.
ماده 4- سهم اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی در قالب سهم هر یک از دستگاههای معرفی شده از سوی وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی بر حسب مورد، توسط وزارتخانه های ذی ربط تعیین و جهت استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع ماده (2)این آیین نامه از طریق سازمان برنامه و بودجه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به بانک کشاورزی اعلام می شود.
ماده 5- شرکت سهامی فرش ایران، اتحادیه ها و تعاونیهای فرش تحت پوشش وزارت جهاد سازندگی، سازمان صنایع دستی ایران، کمیته امداد امام خمینی(ره) ، سازمان بهزیستی کشور، بنیاد شهید انقلاب اسلامی ، ستاد رسیدگی به امور آزادگان ، بنیاد مستضعفان و جانبازان و اتحادیه سراسری و اتحادیه های استانی و شرکتهای تعاونی فرش دستباف تحت پوشش وزارت تعاون مکلفند از محل تسهیلات اعتباری اختصاص یافته به شرح مندرج در جدول پیوس این آیین نامه ، تنها مواد و تجهیزات مورد نیاز صنعت قالی بافی را تهیه و در اختیار فرش بافان تحت پوشش قرار دهند.
تبصره – واردات هرگونه ابریشم منوط به موافقت وزارت کشاورزی است.
ماده 6- میزا تسهیلات اعتباری، مدت و نوع مصرف تسهیلات اعطایی به اعضای شرکتهای تعاونی تولید، سهامی زراعی و ... با نظر کمیته های مشترک اعتباری متشکل از نمایندگا بانک کشاورزی و دستگاه های ذی ربط تعیین می شود.
وزارتخانه های جهاد سازندگی، کشاورزی ، تعاون و صنایع مکلفند قبل از معرفی اعضای مزبور به بانک کشاورزی در خصوص اینکه افراد مشمول از بابت اعتبارات تبصره (4) قانون بودجه سنوات گذشته به بانک کشاورزی یا شرکت تعاونی روستایی و کشاورزی بدهی سر رسید شده ندارند و در ضمن به طریق دیگری از تسهیلات مربوط به تبصره مزبور در سال جاری استفاده ننموده اند، تحقیقات لازم را انجام دهند.
ماده 7- تسهیلات اعتباری مربوط به اعضای تعاونیهای تولید مشاع از طریق سازمانهای کشاورزی استانها و مناطق و براساس اهداف تبصره (4) قانون بودجه سال 1376 کل کشور و با معرفی مدیریت امور اراضی در مراکز استانها و مناطق ، پرداخت می شود، سازمانهای کشاورزی استانها موظفند صورت تفکیک اعتبارات استانی مربوط را تهیهو به بانک کشاورزی اعلام نمایند. اعطای تسهیلات در مناطق محروم که کشت غالب آن مناطق «صیفی» می باشد از طرف سازمانهای مذکور بلامانع است.
ماده 8- تصویب و پرداخت تسهیلات به اعضای شرکتهای تعاونی موضوع این آیین نامه و کلیه استفاده کنندگان منوط به تعیین تکلیف بدهیهای قبلی و نداشتن بدهی سر رسید شداز بابت تبصره (4) قانون بودجه سالهای گذشته به بانک کشاورزی می باشد. دستگاههای ذی ربط مکلفند همکاریهای لازم را در خصوص تعیین تکلیف و وصول مطالبات مستقیم بانک کشاورزی از اشخاص متقاضی استفاده از این تسهیلات معمول دارند. اعطای هرگونه تسهیلات توسط بانک کشاورزی منوط به حصول اطمینان از بازگشت به موقع تسهیلات پرداختی سنوات گذشته این ماده
می باشد.
ماده 9- مدت باز پرداخت تسهیلات اعطایی موضوع ماده (2) این آیین نامه با توجه به شرایط و نوع مصرف حداکثریک سال از تاریخ انعقاد قرار داد می باشد.
ماده 10- حداکثر تسهیلات پرداختی به کلیه شرکتهای تعاونی مشمول تبصره (4) قانون بودجه سال 1376 کل کشور تا پنجاه برابر سرمایه ثبت شده و ذخیره قانونی آن تعیین می شود.
تبصره – شرکتهای تعاونی فرش دستباف مشمول محدودیت سقف تسهیلات موضوع این ماده نمی باشند.
ماده 11- حداکثر تسهیلات اعتباری قابل پرداخت به هر یک از اعضای شرکتهای تعاونی موضوع این آیین نامه از محل قرض الحسنه تا مبلغ ششصد هزار (600000)ریال و از محل سایر منابع تا یک میلیون و چهار صد هزار (140000)ریال خواهد بود.
ماده 12- شرکتهای تعاونی موضوع این آیین نامه می توانند حداکثر یک در صد (1%)تسهیلات را نسبتبه به مدت آن به عنوان کار مزد بابت تأمین هزینه های توزیع اعتبار و سایر خدمات از دریافت کننده تسهیلات اخذ نمایند. شرکتهای تعاونی مذکور در صورتی که از خدمات ارایه شده از سوی سازمانهای ذی ربط استفاده کرده باشند می توانند در صدی از کارمزد دریافتی را در اختیار آن سازمان قرار دهند.
ماده 13- افراد غیر عضو که در زمینه اهداف موضوع تبصره (4) قانون بودجه سال 137 کل کشور فعالیت می نمایند، می توانند در چهار چوب ضوابط این آیین نامه از تسهیلات تبصره یاد شده استفاده نمایند.
ماده 14-در اجرای تبصره (4) قانون بودجه سال 1376 کل کشور، مسؤولیت پرداخت و وصول تسهیلات اعطایی به اعضای شرکتهای تعاونی و سایر استفاده کنندگان از تسهیلات موضوع این آیین نامه ، همچنین پرداخت خسارت تاخیر تادیه بدهی، بر عهده شرکتهای تعاونی و اتحادیه های مربوط و اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کننده می باشد . به منظور حصول اطمینان از بازگشت به موقع اعتبارات اعطایی، نظارت برمصرف و نظارت بر تضمین باز پرداخت متضامناً بر عهده بانک کشاورزی و حسب مورد دستگاههای ذی ربط خواهد بود.
ماده 15- کلیه وزارتخانه ها و دستگاههای ذی ربط مکلفند گزارش مشروح و کامل عملکرد مربوط به تسهیلات تخصیصی را در پایان ماههای شهریور، آذر و اسفند سال 1376 به بانک کشاورزی ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه ارائه نمایند. اعطای اعتبار جدید منوط به تایید گزارش عملکرد سال قبل هر یک ازاستفاده کنندگان توسط بانک کشاورزی و ارائه آن به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد.بانک کشاورزی موظف است بر اجرای عملیات موضوع این آیین نامه نظارتهای فنی لازم را اعمال نماید و گزارش عدم تطبیق احتمالی برنامه عملیات تعهدی رابه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه ارایه نماید.
تبصره – بانک کشاورزی مکلف است گزارش عملکرد تسهیلات مربوط به سرمایه در گردش سال قبل اعضای تعاونیها را حداکثر تا پایان خرداد ماه و عملکرد سایر تسهیلات سال قبل تبصره را حداکثر تا پایان شهریور ماه هر سال تهیه و به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه ارایه نماید.
ماده 16- کلیه دستگاههای اجرایی مشمول این آیین نامه موظفند میزان اعتبارات غیر قابل جذب خود را حداکثر تا پایان دی ماه سال 1376 به سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر تا پانزدهم بهمن ماه همان سال در اختیار سایر واحدهای متقاضی استفاده کننده موضوع این آیین نامه قرار گیرد.
ماده 17- در اجرای تبصره (4) قانون بودجه سال 1376 کل کشور سازمان برنامه و بودجه تعهد و تضمین می نماید که در صورت عدم واریز مطالبات بانکهای تامین کننده اعتبارات مورد نیاز بانک کشاورزی ، مانده بدهی بانک کشاورزی به بانکها در اجرای تبصره مذکور را اعم از اصل و هزینه های مربوط با اعلام و تشخیص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در لایحه بودجه سال بعد پیشنهاد و منظور نماید تا با عاملیت بانک مرکزی در اختیار بانکهای تامین کننده قرض الحسنه و سایر تسهیلات قرار گیرد.
تبصره – تضمین موضوع این ماده نافی وظایف بانک کشاورزی در مورد وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات موضوع این آیین نامه نخواهد بود و بانک کشاورزی مکلف است کلیه اقدامات قانونی لازم را برای وصول مطالبات مذکور به عمل آورد.
ماده 18- بانک کشاورزی تسهیلات اعتباری موضوع ماده (1) این آیین نامه را به صورت سرمایه در گردش، در اختیار کلیه واحدهای مذکور در این آیین نامه قرار می دهد. واحدهای استفاده کننده از این تسهیلات موظفند قبل از سررسید مقرر نسبت به باز پرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی، به حسابی که از طرف بانک کشاورزی اعلام می شود، اقدام نمایند.
ماده 19- در مواردی که به علت بروز سوانح قهری باز پرداخت تسهیلات اعطایی به استفاده کنندگان از تسهیلات موضوع تبصره
(4) قانون بودجه سال 1376 کل کشور در موعد مقرر میسر نباشد، مهلت بازپرداخت به تشخیص کمیته های مشترک اعتباری متشکل از نمایندگان بانک کشاورزی و دستگاه مربوط و حسب مورد سایر دستگاهها پس از نمایندگان بانک کشاورزی و دستگاه مربوط و حسب مورد سایر دستگاهها پس از تایید مشترک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه حداکثر برای مدت یکسال از تاریخ سررسید و بر طبق ضوابط مورد عمل بانک کشاورزی و مقررات موضوع این آیین نامه قابل تمدید می باشد.
تبصره – مهلت بازپرداخت حداکثر ده درصد (10%) از تسهیلات اعطاء شده قابل تمدید می باشد، مشروط براینکه مجموع تسهیلات اعطایی و تمدیدی از مبلغ اختصاص یافته به هر یک از آنها به شرح مندرج در جدول پیوست این آیین نامه تجاوز ننماید و در مجموع تسهیلات اعطایی سنواتی از کل اعتبار سال جاری بیشتر نباشد.
ماده 20- وزارتخانه های کشاورزی، جهاد سازندگی ، تعاون و صنایع و سایر دستگاهها و سازمانها و نهادهای ذی ربط موظفند سهم استانها و زیر بخشهای حوزه وظایف خود از تسهیلات موضوع تبصره (4) قانون بودجه سال 1376 کل کشور را با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه به تصویب هیئت وزیران برسانند.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/01/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.