×

آئین نامه اجرائی ردیف (2) بند «الف» تبصره (46) قانون بودجه سال 1376 کل کشور

آئین نامه اجرائی ردیف (2) بند «الف» تبصره (46) قانون بودجه سال 1376 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-ردیف-(2)-بند-«الف»-تبصره-(46)-قانون-بودجه-سال-1376-کل-کشور
شماره 50942/ت17871 هـ 19/1/1376

وزارت امور اقتصادی و دارایی – وزارت کشاورزی – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیأت وزیران در جلسه مورخ 10/1/1376 بنا به پیشنهاد شماره 4200/8455-102 مورخ 21/12/1375 سازمان برنامه و بودجه و به استناد ردیف (2) بند «الف» تبصره (46) قانون بودجه سال 1376 کل کشور، آیین نامه اجرایی ردیف مذکور را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1- تسهیلات اعتباری موضوع ردیف (2) بند «الف» تبصره (46) قانون بودجه سال 1376 کل کشور از طریق بانک کشاورزی – که از این پس در این آیین نامه به اختصار بانک عامل نامیده می شود – براساس مقررات این آیین نامه پرداخت خواهد شد.
ماده 2- مبلغ دویست و بیست میلیارد (220000000000) ریال تسهیلات مورد نیاز طرحهای مربوط به ایجاد و توسعه، تجهیز و تکمیل و راه اندازی تعاونیهای تولید روستایی و اجرای طرحهای لازم در حوزه عمل این واحدها (طرحهای زراعت و باغبانی، آب و خاک و تهیه و تأمین ماشین آلات کشاورزی) ، طرحهای توسعه و احیای منابع طبیعی و آبخیزداری و شیلات و آبزیان بدون اخذ وثیقه و براساس مقررات این آیین نامه توسط بانک عامل و با معرفی وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی ، حسب مورد به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت خواهد شد.
تبصره 1- از تسهیلات اعتباری این آیین نامه ، میزان یکصد وده میلیارد (110000000000)ریال برای ایجاد ، توسعه ، تجهیز، تکمیل و راه اندازی شرکتهای تعاونی تولید روستایی و اجرای طرحهای لازم در حوزه عمل این واحدها (طرحهای زراعت و باغبانی ، آب و خاک و تهیه و تأمین ماشین آلات کشاورزی) با معرفی وزارت کشاورزی و یکصد وده میلیارد (110000000000) ریال برای طرحهای توسعه و احیای منابع طبیعی ، آبخیزداری ، شیلات و آبزیان با معرفی وزارت جهاد سازندگی توسط بانک عامل پرداخت خواهد شد.
تبصره 2- در اعطای تسهیلات اعتباری توسط بانک عامل، اولویت با طرحهای مصوب نیمه تمام سالهای گذشته خواهد بود.
ماده 3- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است در چهارچوب سیاستهای پولی و اعتباری، تسهیلات اعتباری موضوع ردیف (2) بند «الف» تبصره (46) قانون بودجه سال 1376 کل کشور را براساس اعلام نیاز وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی ، از طریق بانک عامل تأمین نماید.
ماده 4- سهم استانی تسهیلات موضوع این آیین نامه جهت اجرای طرحهای موضوع ماده (2) این آیین نامه حداکثر تا پایان فروردین ماه 1376 توسط وزارتخانه های جهاد سازندگی و کشاورزی و با هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و به بانک عامل ابلاغ خواهد شد. تغییر در جدول سهم استانی توسط وزارتخانه های مزبور حداکثر برای یک بار در سال مجاز خواهد بود.
ماده 5- تهیه طرح، وضعیت مالکیت، مشخصات فنی پروژه، برآورد هزینه ها، مدت زمان لازم برای اجرای طرح، زمان شروع بازپرداخت و سایر ویژگیهای طرح بر عهده وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی خواهد بود.
تبصره 1- مدت استهلاک تسهیلات بر حسب نوع طرح بر عهده کمیسیونی مرکب از وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
تبصره 2- بانک عامل موظف است تسهیلات اعتباری طرحهای موضوع ماده (5) این آیین نامه را که دارای توجیهات فنی، مالی و اقتصادی بوده و فقط از نظر سهم سرمایه گذار یا وثیقه با مقررات بانک وفق نمی دهد، با رعایت مفاد مواد مربوط در این آیین نامه و متناسب با پیشرفت عملیات، پرداخت نماید.
تبصره 3- بانک عامل موظف است در مقاطع پایان شهریور ماه و آذر ماه 1376 و براساس منابع اطلاعاتی خود، گزارش عملکرد تسهیلات اعطایی، شامل میزان تسهیلات، نوع طرحها، ظرفیت تولید، وضعیت منطقه اجرای طرح، میزان بدهی ناشی از مطالبات معوق، میزان کارمزد و سود سهم دولت و طرحهای در دست بررسی را به تفکیک استانها به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه ارسال نماید.
تبصره 4- جابجایی سهم تسهیلات اعتباری هر یک از وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی براساس نتایج گزارش پایان آذرماه 1376 با تأیید سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر تا پایان دی ماه 1376 به بانک عامل اعلام خواهد شد.
ماده 6- بازپرداخت تسهیلات اعتباری از زمان اولین پرداخت تسهیلات ظرف پنج سال پس از بهره برداری خواهد بود.
ماده 7- سهم آورده مجری طرح برای طرحهای آبخیزداری و منابع طبیعی هفت درصد (7%) و سایر طرحها حداقل هفت درصد (7%) است.
ماده 8- سازمان برنامه و بودجه موظف است به نیابت از دولت، مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات، همچنین کارمزد و سود تسهیلات اعطایی از محل تسهیلات این آیین نامه را تضمین و در لوایح بودجه سالهای آتی منظور کند. تضمین مربوط به سود و کارمزد، برای طرحهای آب و خاک، آبخیزداری، احیا و توسعه منابع طبیعی هفتاد درصد (70%) و برای سایر طرحهای موضوع ماده (2) این آیین نامه به میزان پنجاه درصد (50%) است.
ماده 9- تضمینهای تسهیلات اعتباری موضوع این آیین نامه عبارت است از :
1- تضمین سازمان برنامه و بودجه به شرح مذکور در ماده (8) این آیین نامه.
2- ارتهان کلیه مستحدثات ، اموال و داراییهای ناشی از اجرای طرحهای مذکور در ماده (2) این آیین نامه ، توسط بانک عامل.
3- تضمین تسهیلات طرحهای اجرایی با اخذ سفته خواهد بود.
تبصره 1- تضمین دولت – موضوع ماده (8) این آیین نامه – نافی وظایف بانک عامل جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری موضوع این آیین نامه نبوده و بانک عامل مکلف است برای حفظ حقوق خود اقدامات قانونی لازم را جهت مصرف و بازپرداخت تسهیلات اعطایی به شرح زیر نظارت نماید:
1- نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح.
2- پیگیری بازپرداخت بدهیهای ناشی از تسهیلات اعطایی.
3- نظارت فنی بر اجرای طرحهای موضوع ماده (2) این آیین نامه در هر مورد بر عهده وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی خواهد بود.
تبصره 2- استفاده کنندگان از تسهیلات اعطایی موضوع این آیین نامه موظفند اقساط تسهیلات دریافتی را به موقع باز پرداخت نمایند.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/01/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - وزارت امور اقتصادی و دارائی - وزارت جهاد كشاورزی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.