×

آئین نامه اجرائی تبصره (48) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی تبصره (48) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(48)-قانون-برنامه-دوم-توسعه-اقتصادی،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران
شماره 51592/ت17078 هـ 26/1/1376

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
هیأت وزیران در جلسه مورخ 24/1/1376 بنا به پیشنهاد شماره 1736/03/121/162 مورخ 6/6/1375 وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و به استناد تبصره (48) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1373 – آیین نامه اجرایی تبصره یادشده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1- در اجرای تبصره (48) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دستگاههای اجرایی می توانند به منظور تأمین قسمتی از نیازهای نیروی انسانی خود در زمان صلح ، با استفاده از خدمات کادر وظیفه پس از گذراندن دوره آموزش نظامی ، با رعایت کامل موازین عدل اسلامی در مفاد این آیین نامه از مشمولان وظیفه که خدمت دوره ضرورت را
می گذرانند استفاده کنند.
ماده 2- دستگاههای اجرایی متقاضی استفاده از خدمت مشمولان وظیفه موظفند براساس نمونه ای که از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور ابلاغ می شود تعداد مشمولان وظیفه مورد نیاز خود را به تفکیک مقاطع و رشته ی تحصیلی، تجربه، تخصص و محل به کارگیری آنها حداکثر در دو نوبت جداگانه در تاریخهای اول مرداد ماه و اول دی ماه هر سال به سازمان یادشده گزارش کنند تا حسب مورد توسط سازمان مزبور به ترتیب حداکثر تا پانزدهم شهریور ماه و پانزدهم بهمن ماه همان سال به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام شود. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آمار نیازمندی دستگاههای اجرایی را حداکثر تا پایان شهریور ماه و پایان بهمن ماه همان سال به ستاد کل نیروهای مسلح اعلام می کند. نیازمندیهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای وابسته به آن و وزارتهای فرهنگ و آموزش عالی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش حسب مورد در چهار چوب سهمیه نیروهای مسلح و قوانین و مقررات مربوط تعیین می شود.
ماده 3- ستاد کل نیروهای مسلح با در نظر گرفتن حفظ توان رزمی نیروهای مسلح، طرح واگذاری مشمولان مازاد نیروهای مسلح به دستگاههای اجرایی متقاضی را متناسب با آمارهای دریافت شده از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه و برای اجرا به نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ابلاغ و نسخه ای از آن را برای سازمان امور اداری و استخدامی کشور ارسال می کند.
ماده 4- الف – ستاد کل نیروهای مسلح پس از تصویب طرح، در هر یک از دوره های اعزام، سهمیه هر یک از دستگاههای اجرایی را در سقف مصوب به اداره وظیفه عمومی ابلاغ می کند و اداره یادشده نیز موظف است براساس طرح ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح، سهمیه مزبور را برای طی دوره های آموزشی در اختیار ستادهای مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دهد.
ب – ستادهای مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشمولان یادشده را حسب مورد به یگانهای آموزشی ذی ربط اعزام و یگانهای آموزشی نیز پس از اتمام آموزش،مستقیماً آنها را به دستگاههای اجرایی مربوط اعزام می کنند. در هر صورت نتیجه اقدامات در هر دوره آموزشی توسط ستادهای یادشده به اطلاع ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان امور اداری و استخدامی کشور و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می رسد.
تبصره – سهم مناطق محروم – موضوع تصویبنامه شماره 30338/ت419 هـ مورخ 20/1/1373 و اصلاحات بعدی آن – از مشمولان وظیفه موضوع این آیین نامه (فارغ التحصیلان دانشگاهها) حداقل چهل در صد (40%) است.
ماده 5- مشمولان وظیفه موضوع این آیین نامه در مدت خدمت در دستگاههای اجرایی به نیروهای مسلح منتسب بوده و به صورت مأمور به خدمت در دستگاههای اجرایی دولتی انجام وظیفه می کنند.
ماده 6- دستگاههای اجرایی در خواست کننده، مشمولان وظیفه معرفی شده از مراکز آموزشی ارتش جمهوری اسلامی ایران یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به خدمت پذیرفته و پس از پایان مدت قانونی دوره ضرورت، آنها را برای ترخیص از خدمت و صدور کارت پایان خدمت به نیروی آموزش دهنده معرفی می کنند.
تبصره 1- دستگاههای اجرایی به کارگیرنده مجاز به ترخیص قبل از موعد مشمولان موضوع این آیین نامه نیستند و موظفند برای ترخیص آنها با ستادهای مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (یگان آموزشی اعزام کننده ) به صورت کتبی هماهنگی کرده و رونوشت نامه هماهنگی را مستقیماً به ستاد کل نیروهای مسلح ارسال کنند.
تبصره 2- دستگاههای اجرایی موضوع این آیین نامه می توانند با هزینه خود مشمولان وظیفه را که در اختیار دارند برای گذراندن دوره های کوتاه مدت آموزش های فنی و تخصصی داخلی دستگاه ذی ربط اعزام کنند.
تبصره 3- اشتغال به کار مشمولان وظیفه موضوع این آیین نامه فقط در مشاغلی امکان پذیر است که به منظور اجرای وظایف اصلی آن دستگاه باشد.
ماده 7- مشمولان وظیفه موضوع این آیین نامه از حقوق، مزایا و جیره استحقاقی مربوط به میزان مقرر در قوانین و مقررات جاری نیروهای مسلح برخوردار می شوند، که از طریق اعتبارات دستگاههای اجرایی ذی ربط تأمین خواهد شد.
تبصره 1- میزان دریافتی مشمولان یادشده نباید در مجموع از حد مقرر در قوانین و مقررات نیروهای مسلح تجاوز کند.
تبصره 2- کسور قانونی مقرر در قوانین نیروهای مسلح باید از حقوق مشمولان وظیفه موضوع این آیین نامه کسر و به همراه سهم دولت (از بودجه دستگاه) در پایان هر ماه به حسابهای مربوط در صندوقهای بیمه و بازنشستگی نیروهای مسلح واریز شود.
ماده 8- پرداخت کلیه هزینه های مربوط به دوره آموزش نظامی براساس معیارهای بودجه ای نیروهای مسلح، پس از تأمین اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه در اختیار وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قرار می گیرد تا حسب مورد در اختیار ستادهای مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گیرد.
ماده 9- اعزام مشمولان وظیفه موضوع این آیین نامه به خارج از کشور تحت هر شرایطی باید برابر با ضوابط و مقررات جاری نیروهای مسلح و از طریق یگان یا سازمانی که به آن منتسب هستند انجام شود.
ماده 10- مشمولان وظیفه موضوع این آیین نامه در مدت خدمت در دستگاههای اجرایی از نظر امور انضباطی، جرایم، تخلفات ، میزان مرخصی و بیمه اعم از درمانی و حوادث تابع قوانین و مقررات نیروهای مسلح بوده و از حیث انجام امور اداری و پرسنلی تابع مقررات دستگاه محل خدمت هستند.
تبصره – استفاده از لباس غیر نظامی در محیط خدمتی برای مشمولان این آیین نامه مجاز است مگر در مواردی که ستاد کل نیروهای مسلح ضوابط مشخصی را ابلاغ کند.
ماده 11- چنانچه براساس دستورالعمل ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح، تمام یا قسمتی از مشمولان موضوع این آئین نامه فراخوانده شوند دستگاههای اجرایی به کارگیرنده موظفند سریعاًٍ مراتب را به مشمولان ذی ربط ابلاغ و پس از تسویه حساب، ظرف مهلت مقرر نسبت به اعزام آنها به یگان آموزشی (نیروی مربوط) اقدام کنند.
ماده 12- برگشت پرسنل موضوع این آیین نامه به نیروی مربوط با هماهنگی دستگاه اجرایی و نیروی مربوط و با تصویب بالاترین مقامات دستگاه و نیرو امکان پذیر است.
ماده 13- در صورت عدم کارایی مشمول معرفی شده به دستگاه اجرایی به تشخیص بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذی ربط ، مراتب به یگان خدمتی اعزام کننده اعلام می شود تا محل مشمول یادشده برای انجام باقیمانده خدمت دوره ضرورت تعیین شود.
ماده 14- افراد موضوع مواد (10) و (11) این آیین نامه موظفند پس از اخذ ابلاغ و تسویه حساب بلافاصله خود را به یگان آموزشی (نیروی مربوط) معرفی کنند، در غیر این صورت غایب محسوب شده و مطابق مقررات با آنها رفتار می شود.
ماده 15- به منظور حفظ ارتباط مشمولان وظیفه بایگان آموزشی (نیروی مربوط) ، دستگاههای اجرایی ذی ربط موظفند هر سه ماه یک بار گزارشی از وضعیت خدمتی مشمولان وظیفه را به دستگاه مأمور کننده ارسال دارند و در موارد ضروری هماهنگی لازم به عمل آورند.
معاون اول رئیس جمهور - حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/01/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.