×

آئین نامه اجرائی بند «ج» تبصره (28) قانون بودجه سال 1376 کل کشور

آئین نامه اجرائی بند «ج» تبصره (28) قانون بودجه سال 1376 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-بند-«ج»-تبصره-(28)-قانون-بودجه-سال-1376-کل-کشور
شماره 51595/ت 17837 هـ 26/1/1376

وزارت جهاد سازندگی – سازمان برنامه و بودجه – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیأت وزیران در جلسه مورخ 17/1/1376 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 3303-42/8455-102 مورخ 21/12/1375 وزارت جهاد سازندگی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند «ج» تبصر (28) قانون بودجه سال 1376 کل کشور آیین نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- حداکثر تا مبلغ هشتصد و پنجاه و پنج میلیارد (000/000/000/855) ریال از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در قالب سقف یادشده در بند «هـ » تبصره (2) قانون بودجه سال 1376 کل کشور در اختیار بانک عامل قرار می گیرد تا توسط بانک مذکور در جهت تأمین نقدینگی مورد نیاز به منظور افزایش تولید واحدهای پرواربندی، همچنین توسعه دامپروری کشور که از نظر بانک عامل دارای توجیهات فنی، مالی و اقتصادی باشد براساس مقررات این آیین نامه با معرفی وزارت جهاد سازندگی به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت شود.
تبصره1- مبلغ ششصد و بیست و پنج میلیارد (000/000/000/625) ریال نقدینگی مورد نیاز واحدهای پرواربندی و پرواربندان توسط بانک کشاورزی برای خرید دام و نهاده های مرتبط صرفاً به واحدهای پروار بندی و پرواربندان اعطا می شود.
تبصره 2- مبلغ دویست و سی میلیارد (000/000/000/230) ریال برای توسعه دامپروری کشور شامل طرحهای امور دام و دامپزشکی از طریق بانک مذکور با معرفی وزارت جهاد سازندگی پرداخت می شود.
ماده 2- سهم اعتباری هر یک از سازمانهای جهاد سازندگی استانها از محل تسهیلات موضوع ماده (1) این آیین نامه توسط وزارت جهاد سازندگی تعیین و به بانک مرکزی ارسال می شود تا جهت اجرا در اختیار بانک عامل قرار گیرد.
ماده 3- برای خرید تعادلی دام و گوشت قرمز مبلغ یکصد و هشتاد میلیارد (000/000/000/180) ریال از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در قالب برنامه زمان بندی تأیید شده توسط سازمان برنامه و بودجه با معرفی وزارت جهاد سازندگی و با توجه به ملاحظات مندرج در قسمت ششم قانون بودجه سال 1376 کل کشور در اختیار شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور قرار می گیرد تا دام و گوشت تولید شده توسط واحدهای پرواربندی و پرواربندان را خریداری کند.
ماده 4- منابع لازم برای اجرای عملیات وطرحهای موضوع ماده(1) این آیین نامه عبارتند از :
الف – سهم سرمایه گذاری مجریان طرحهای مشمول.
ب – منابع داخلی بانک عامل.
پ – منابع سایر بانکهای تجاری با نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
ماده 5- به منظور استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع این آیین نامه ، وزارت جهاد سازندگی طرحهای مورد نظر را در قالب فرمها و الگوهایی که با توافق بانک تهیه می شود به بانک معرفی می کند. بانک موظف است حداکثر ظرف یک ماه نسبت به انعقاد قرار داد در چهار چوب طرح مصوب با رعایت مقررات این آیین نامه همچنین مقررات بانک عامل اقدام کند.
ماده 6- بانک ، گزارش عملکرد تسهیلات اعتباری اعطایی را به تفکیک نام و نوع طرح، ظرفیت تولید ، وضعیت منطقه اجرای طرح و میزان تسهیلات اعطایی به آن، همچنین میزان کارمزد و سود سهم دولت را به جهاد سازندگی ارسال می کند.
ماده 7- مجریان طرحهای موضوع تبصره (2) ماده (1) این آیین نامه موظفند طرح مورد نظر را از طریق سازمان جهاد سازندگی استان به ترتیبی به بانک عامل ارایه دهند که تصویب آن طرح تا پایان اسفند ماه 1376 برای بانک امکان پذیر باشد و در صورت تصویب طرح توسط بانک حداکثر تا پایان شهریور ماه سال بعد قرار داد لازم را با بانک عامل منعقد کنند.
ماده 8- بانک موظف است منابع اعتباری طرحهای مصوب موضوع تبصره (2) ماده (1) این آیین نامه را متناسب با پیشرفت اجرای طرح و همزمان با مصرف سهم متقاضی به میزان تصویب شده در اختیار وی قرار دهد.
تبصره – مجموع مدت بازپرداخت تسهیلات اعتباری با احتساب طول دوره اجرای طرح (مصوب سال 1376) حداکثر شش (6) سال است . مدت بازپرداخت تسهیلات اعطایی برای تأمین نقدینگی واحدهای پرواربندی و پرواربندان حداکثر یک سال از تاریخ انعقاد قرار داد است.
ماده 9- سهم منابع سرمایه گذاری مجری طرح در مورد طرحهای توسعه دامپروری حداقل (15%) سرمایه گذاری (مجموع سرمایه ثابت و سرمایه در گردش) و سهم آورده در تأمین نقدینگی واحدهای پرواربندی و پرواربندان حداکثر (30%) تعیین می شود. سهم منابع سرمایه گذاری مجری طرح در صورتی که از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران باشد (10%) تعیین می شود.
ماده 10- تسهیلات موضوع ماده (1) این آیین نامه ، به میزان
(70%) از بخشودگی سود و کارمزد تسهیلات مصوب برخوردار
می شوند. سازمان برنامه و بودجه مکلف است در ابتدای سال و حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به تخصیص کل اعتبار ردیف 601080 قسمت چهارم قانون بودجه سال 1376 برای تأمین و پرداخت ما به التفاوت سود و کارمزد متعلق سهم دولت از بابت تسهیلات اعطایی با درخواست وزارت جهاد سازندگی از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک عامل پرداخت کند.
ماده 11- کلیه مستحدثات، اموال و داراییهای قابل توثیق ناشی از اجرای طرحهای موضوع تبصره (2) ماده (1) این آیین نامه در وثیقه بانک عامل قرار می گیرد. چنانچه براساس ضوابط موجود بانک، توثیق زمین محل اجرای طرح امکان پذیر نباشد بانک یادشده علاوه بر توثیق مستحدثات و اموال و داراییهای پیش بینی شده در طرح که روی زمین احداث یا نصب می شود، می تواند به منظور جبران نقیصه عدم امکان توثیق زمین ، از متقاضی سفته معتبر دریافت کند، همچنین بانک یادشده باید نسبت به قبول رهن اراضی موضوع مواد (31) آیین نامه اجرایی لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری واحیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1359 – اقدام کند.
تبصره – بانک عامل موظف است تسهیلات مورد نیاز مربوط به تأمین نقدینگی واحدهای پرواربندی و پرواربندان و طرحهای بهسازی و نوسازی اماکن دامی سنتی را (در قالب طرحهای توسعه) تا سقف سی میلیون (000/000/30) ریال، صرفاً با رعایت مفاد این آیین نامه در قبال اخذ سفته از مجریان طرح تأمین کند.
ماده 12- بانک عامل مکلف است برای حفظ حقوق خود اقدامات قانونی لازم را برای مصرف و بازپرداخت تسهیلات به عمل آورد و در موارد زیر به مصرف و بازپرداخت تسهیلات اعطایی نظارت کند:
الف – نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح.
ب – نظارت بر بازپرداخت بدهیهای ناشی از تسهیلات اعطایی از محل در آمد طرح.
تبصره 1- نظارت فنی بر اجرای طرح در هر مورد بر عهده وزارت جهاد سازندگی است.
تبصره 2- استفاده کنندگان از تسهیلات اعطایی موضوع این آیین نامه موظفند اقساط تسهیلات دریافتی را به موقع پرداخت کنند.
ماده 13- سازمان برنامه و بودجه به نیابت از طرف دولت مکلف است برای تأمین و پرداخت مابه التفاوت سود و کارمزد سهم دولت به شرح مندرج در ماده (10) این آیین نامه ، همچنین مانده مطالبات معوق بانک عامل ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری به طرحهای مصوب موضوع این آیین نامه را در لوایح بودجه سالهای بعد منظور و به بانک عامل پرداخت کند.
معاون اول رئیس جمهور - حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/01/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - وزارت جهاد كشاورزی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.